Den perfekt sykkel for å dra sykkelvogn?
|
Den perfekt sykkel for å dra sykkelvogn?
29/08/2013 08:48
|
Allumia
OP
BikerChick
|
OP
BikerChick
Småtting har begynt i barnehage, vi har 1 bil som mannen må bruke for å komme på jobb (som ligger i stikk motsatt retning av barnehagen). Har fått oss en Chariot CX2 som bare er helt perfekt for den skogsstien som er veien til barnehagen.
Men, har innsett at det ikke er fullt så moro å trekke henger med en relativt tung sti/freeride sykkel... Er derfor på jakt etter noe nytt som har følgende kriterier:
-Lett -Rimelig (maks 5000kr) -Helst stiv gaffel -Skivebrems
Sykkelen må kunne brukes hele året, også gjennom de 10mnd med vinter vi har her i nord.. Den vil i hovedsak bli brukt til og fra barnehagen, og noen turer til butikken.
Noen tips til hvor jeg kan lete? Er noen år siden jeg var aktiv i sykkelkjøpegamet, så er svært lite oppdatert for tiden.
Så at XXL har en Focus med stiv gaffel og skivebrems, men det sto ingenting om specs og det er vanskelig å lese noe fra bildet.
Alle tips mottas med stor takk.
"What's the point of living, if you can't feel alive?"
|
|
|
Re: Den perfekt sykkel for å dra sykkelvogn?
[Re: Allumia]
29/08/2013 08:56
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har to 15 km-turer i samme ærend hver uke. Prøvde en vanlig hardtail, men byttet kjapt til jobbraceren og satte på Crud-skjermer. Det funker bra. Kan ikke dure over humper og hull uansett, så tynne racerhjul som ruller lett er det beste, synes jeg. Bukken har jeg dog funnet ut at ikke er det beste til slik sykling, så jeg har bestilt gir og bremsehendler til flatt styre. Har vurdert elsykkel, men lagt det på is igjen pga. prisen.
|
|
|
29/08/2013 09:07
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Jeg sykler med barnehenger til barnehagen når det er snø. For meg er grep mye viktigere en noen kilo fra eller til. Jeg har bestilt en fatbike og gleder meg til vinteren:)
|
|
|
29/08/2013 16:17
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Liker best en halvaggressiv hybrid med litt slack styrerør, når vogna er bakpå. Stress i nakken å ligge for langt ned ettersom man må følge så godt med og mange flere stopp. Blytungt i låra med freeride og lavt sete (også med høgt sete, men lettere). Dette bør likevel vurderes pga treningseffekt  .
|
|
|
29/08/2013 19:56
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Elkonverter en vanlig sykkel, det blir ikke så dyrt. Bakhjuls navdrift. Piggdekk på, så har du vinterbil. Jeg tok likegodt en cannondale fulldemper jeg hadde stående for komforten. Senker trykk til barnehengeren. Går uansett ikke fort.
Trener ikke med unga på slep, slipper å dusje. Nok stress og slit med et par kids bak i sykkelvognen.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Abit]
30/08/2013 16:55
|
Allumia
OP
BikerChick
|
OP
BikerChick
Liker best en halvaggressiv hybrid med litt slack styrerør, når vogna er bakpå. Stress i nakken å ligge for langt ned ettersom man må følge så godt med og mange flere stopp. Blytungt i låra med freeride og lavt sete (også med høgt sete, men lettere). Dette bør likevel vurderes pga treningseffekt  . Er akkurat noe slikt jeg ser for meg. En hybrid/slækk mtb. Freeride med både høyt og lavt sete er testa, og det var ikke akkurat det som var mest morsomt 
"What's the point of living, if you can't feel alive?"
|
|
|
30/08/2013 18:12
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Og om du planlegger litt lengre turer på grusveier o.l. er det lurt å vurdere litt lettere utveksling enn du ellers ville brukt. Jeg har to sykler jeg trekker henger med, den dedikerte jobb- og bysykkelen har klassisk oppsett med tre drev. Jeg visste ikke at jeg var såpass avhengig av 22t-klinga før jeg prøvde meg på en grustur med rittsykkelen. Der har jeg todelt krank som er helt fin på treningsturer, men som mangler de letteste girene til tunge bakker med sykkelvogn.
Før har jeg vurdert en ny bysykkel med alfine, men har slått det fra meg siden jeg er bekymret for om jeg får lett nok utveksling.
|
|
|
30/08/2013 19:28
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Tok en vogntur til Kikut (overnatting) med samboerens dbs finse lastet opp med vogn og 2 vesker. Husker ikke sist jeg var så sliten i lårene - jeg måtte holde et forrykende tempo opp bakkene bare for å klare å tråkke opp. Konklusjonen min var klar: lett utveksling er viktig på trekkvogner!
|
|
|
30/08/2013 23:22
|
Bølla
Entusiast
|
Entusiast
Jeg trekker en Chariot etter en vakker, 11 år gammel Trek Fuel fulldemper med 26" hjul. Fungerer forferdelig bra med 44-32-22 forran og 11-34 bak med Spec Renegade-dekk. Har definitivt bruk for bestemorklinga og 34 bak, kunne godt hatt 36. Sykler opp til Grefsenkollen på grus i ny og ne, og tyngre utveksling ville ødelagt turen. Bremsevis har jeg satt på 203mm skive forran og 185 bak for å redusere varmgang. Trur ikke Chariots hengerfeste takler noe annet enn vanlig QR. Kan visstnok borres opp til 10mm, mens 12mm var negativt. For Chariot sitt hengerfeste må det være litt plass og flatt på utsiden av venstre dropout slik at du får plass til hengerfestet. Fulldemper ruler, HT ville jeg ikke hatt. Lite effektivt å reise seg opp.
|
|
|
31/08/2013 05:39
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Hybrider funker vel fint til slikt? Min hard rocx c4 er ok. Jeg sykler med bagasjebrett og ortlieb-sykkelvesker til jobb. Sykkelvogna er med fram tom. barnehagen.
En sykler jo ofte ikke så hardt med slike sykler.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
|
|