|
|
Trener/treningsveiledning
|
Re: Trener/treningsveiledning
[Re: Rask]
30/08/2013 07:28
|
jenshk
Medlem
|
Medlem
Birken på tre timer med 90 rpm i gjennomsnitt = (3*60)*90 = 16200 omdreininger i løpet av rittet = 32400 "repetisjoner" pr ben. Hva skal man med høyere 1RM da? Her mener jeg du tenker litt feil. Det er nettopp når man holder et slikt nivå at små justeringer som økt maksstyrke kan utgjøre en forskjell. om ambisjonen er å få ned tiden ytterligere.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2013 07:32
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Kort oppsumert mine meninger med kun 5 timer trening i uken. Trene effektivt. Styrke hadde jeg droppet lett. Du kan jo periodisere litt, noen uker med mye korte drag og noen uker med lengre drag på og rundt terskel. Selvsagt med hvile uker innbakt. Så tror jeg du må innse at det er begrenset hvor god man kan bli med bare 5 timer, har du trent det samme år etter år trenger også kroppen noe nytt for å utvikle seg videre. Kanskje du har nådd det mulige nivå med bare fem timer..?
|
|
|
[Re: jenshk]
30/08/2013 08:15
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Birken på tre timer med 90 rpm i gjennomsnitt = (3*60)*90 = 16200 omdreininger i løpet av rittet = 32400 "repetisjoner" pr ben. Hva skal man med høyere 1RM da? Her mener jeg du tenker litt feil. Det er nettopp når man holder et slikt nivå at små justeringer som økt maksstyrke kan utgjøre en forskjell. om ambisjonen er å få ned tiden ytterligere. Jepp det er sant! Men for den vanlige mosjonist tror jeg det er mer å hente i å forbedre o2 opptak og heve syreterskel framfor å bruke timer på styrkerommet. Trener man 15 - 20 timer er jeg enig at maksstyrke kan være et godt alternativ.
|
|
|
30/08/2013 10:49
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Birken på tre timer med 90 rpm i gjennomsnitt = (3*60)*90 = 16200 omdreininger i løpet av rittet = 32400 "repetisjoner" pr ben. Hva skal man med høyere 1RM da? Her mener jeg du tenker litt feil. Det er nettopp når man holder et slikt nivå at små justeringer som økt maksstyrke kan utgjøre en forskjell. om ambisjonen er å få ned tiden ytterligere. Sorry, men jeg sliter fortsatt med å se overføringsverdien. For at noe skal ha overføringsverdi må kinematikken og bevegelsesutslagene være samsvarende, og et sykkeltråkk og knebøy er to forskjellige øvelser med ulik hastighet, fyring av muskelfibrene, ulikt leddutslag og helt annerledes utvikling av kraft. Jeg tror ikke at økt maksstyrke gjør at en syklist som har tre timer som pers på Birken kommer seg under grensa. Hvis man ligger side om side med Remme før Rosinbakken og føret gjør at man må ned i 40 rpm, kanskje, men selv da tror jeg det ville hatt mer og si hvis man kunne syklet på 87% av maks opp til Skramstad istedenfor 90% (forbedringen kan komme fra økt kapasitet eller lavere vekt, for eksempel). Som mosjonist med ambisjoner om mest "bang for the buck" ville jeg fokusert på tre ting; A) tren så mye kroppen orker med høy intensitet, B) fyll på med så mye rolig trening som du har tid til og C) gå ned i vekt. Det er utholdenheten/motoren og motor pr. kilo kroppsvekt som betyr desidert mest hvis målet å sykle raskest mulig over >10 min.
|
|
|
30/08/2013 10:58
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med 5 timer trening i uka, tror jeg det er så mye tilpasninger og egne preferanser at ekstern hjelp blir litt overkill og bortkastet. Både utøver/familiefar og trener vil mene at veien til fremgang er å få trent enda litt mer..
|
|
|
[Re: kjerts]
30/08/2013 11:51
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Med 5 timer trening i uka, tror jeg det er så mye tilpasninger og egne preferanser at ekstern hjelp blir litt overkill og bortkastet. Både utøver/familiefar og trener vil mene at veien til fremgang er å få trent enda litt mer.. Tja, et råd om å legge om deler av treningen som fører til større fremgang enn om man ikke hadde lagt om vil jo være nyttig. Jeg tror det er fullt mulig at en eller annen kompetent person kommer med et slikt råd, og tror derfor ikke det nødvendigvis er bortkastet. Selv om rammen bare er 5 timer i uka.
|
|
|
30/08/2013 12:00
|
jenshk
Medlem
|
Medlem
ikke vær sorry,Jeg oppklarer med noen underbyggende artikler. Jeg er mer eller mindre helt enig i det siste avsnittet ditt, men: Vitenskapelige artikler med utgangspunkt i forskning bekrefter sammenhengen og overføringsverdien mellom sykkelprestasjon og styrketrening. En studie, den siste linken nedenfor, viser for eksempel at styrketrening forbedret en 45 minutters test med hele 8% for unge elite-syklister(en potensiell 3-timers rytter på birken..?) Her er noen artikler som oppsummerer forskning knyttet til maksstyrke og sykling som bekrefter at det har stor effekt for sykkelprestasjonen. "Strength training improves cycling efficiency in master endurance athletes." artikkelen finnes her "Effects of resistance training on endurance capacity and muscle fiber composition in young top-level cyclists." Artikkelen finnes her "Effect of isokinetic cycling versus weight training on maximal power output and endurance performance in cycling." artikkelen finnes her
|
|
|
30/08/2013 12:01
|
jenshk
Medlem
|
Medlem
Som et svar på "rask" sitt innlegg lengre opp.
|
|
|
30/08/2013 12:43
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Desto eldre du blir, desto viktigere blir styrketrening.
|
|
|
30/08/2013 14:16
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
At man blir bedre til å sykle av ekstra hardtrening, som styrke tross alt er, forstår jeg utmerket godt, men jeg ser ikke teorien bak hva som gjør at styrketrening bedrer sykkelprestasjonen.
Hvorfor skal man bytte ut en spesifikk øvelse, både i bevegelsesform og intensitet, med en øvelse som minner fint lite om et sykkeltråkk? Hvorfor skal effektiviteten bli bedre når kreftene som er i spill når man sitter på sykkelen er på en så lav prosentandel av 1RM?
Forskningen som gjøres rundt styrketrening og sykkel gjøres ofte med en gruppe som trener vanlig sykkeltrening, mens den andre gruppen trener vanlig sykkeltrening pluss styrketrening. Hva skjer hvis gruppe nr. 1 trener en ekstra intervalløkt i uka eller tar en ekstra langtur?
Teori er fint, og resultatene er selvfølgelig overbevisende, men jeg synes allikevel at mye av forskningen er litt inkonsekvent og jeg må si at jeg ikke helt forstår teorien bak hvorfor styrketrening anbefales for og få en syklist raskere fra A til B.
|
|
|
30/08/2013 14:52
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Premisset ditt: Minner lite om sykkeltråkk.
Begrunn gjerne. Du er skråsikker, men stemmer det egentlig ? Er det kanskje mest din stil som er litt ekstra langt unna likheten ? Dunno
Jeg er for øvrig helt uenig. Men jeg trener/trente primært styrke. Kanskje derfor tråkker jeg pedalen mer som i en bøy i vektrommet. Man gjør det man er vant til å gjøre, når man ikke gjør noe veldig bevisst og gjennomanalysert. Vel, dermed synes jeg at øvelsene ligner veldig og at cleats er for de som skal langt og som ikke ønsker eller evner å brenne kruttet, selv på korte distanser som f.eks en sprint på noen hundre meter.. Noen som bruker cleats i BMX da ? Misforstå meg rett, synes ikke de er tull, bare at nytteverdi er mindre enn grensekost på 5-15 km pendling
Redigert av Abit; 30/08/2013 14:57.
|
|
|
30/08/2013 16:24
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Begrunne hva jeg mener med at knebøy er ulikt et sykketråk? OK.
For det første er leddutslagene vidt forskjellige. På sykkel er det vanlig med en mindre vinkel på hofteleddet enn i knebøy (som følge av set back og aerodynamisk sittestilling), og derfor vil ikke musklene aktiveres på samme måte som i knebøy. For det andre er hastigheten på en knebøy ulik den optimale tråkkfrekvensen på sykkel og sist, men ikke minst, er kreftene mye, mye mindre i et sykkeltråkk enn det er i en knebøy >90% 1RM.
Jeg er ikke imot styrketrening som en "time cruncher" før jobb/skole (mange har treningsstudio i jobblokalet eller i nærheten), men jeg er i mot styrketrening som en erstatning for kapasitetsutvikling (og det må erstatte noe, det er ikke sånn at knebøy kan gjennomføres uten å ha innvirkning på hva som skjer neste dag). Det gir for meg for lite mening å bytte ut en høyst spesifikk treningsform med en treningsform som har ganske ulik kinematikk og bevegelsesmønster enn det du vil bli god til.
Men nok plyndring av Øyvinds tråd nå. Vi får eventuelt ta diskusjonen videre over PM.
Redigert av Rask; 30/08/2013 16:25.
|
|
|
30/08/2013 16:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
At man blir bedre til å sykle av ekstra hardtrening, som styrke tross alt er, forstår jeg utmerket godt, men jeg ser ikke teorien bak hva som gjør at styrketrening bedrer sykkelprestasjonen.
Hvorfor skal man bytte ut en spesifikk øvelse, både i bevegelsesform og intensitet, med en øvelse som minner fint lite om et sykkeltråkk? Hvorfor skal effektiviteten bli bedre når kreftene som er i spill når man sitter på sykkelen er på en så lav prosentandel av 1RM?
Forskningen som gjøres rundt styrketrening og sykkel gjøres ofte med en gruppe som trener vanlig sykkeltrening, mens den andre gruppen trener vanlig sykkeltrening pluss styrketrening. Hva skjer hvis gruppe nr. 1 trener en ekstra intervalløkt i uka eller tar en ekstra langtur?
Teori er fint, og resultatene er selvfølgelig overbevisende, men jeg synes allikevel at mye av forskningen er litt inkonsekvent og jeg må si at jeg ikke helt forstår teorien bak hvorfor styrketrening anbefales for og få en syklist raskere fra A til B. Jeg foretrekker alltid å lese hele undersøkelsen når jeg blir presentert resultater av treningsundersøkelser, og i omtrent samtlige kan man finne svakheter. Noen små, andre så store at resultatet av undesøkelsene blir tullete å forholde seg til. Som en generell svakhet i slike undersøkelser (og mye annen forskning også) er at man ikke har gjort skikkelige forundersøkelser. Resultatet blir da ofte at undersøkelsene ikke har forutsetninger for å gi valide resultater. En av de svakhetene i undersøkelser om sykkel og styrketrening som går igjen er som Rask skriver at styrketreningen kommer i tillegg til den ordinære sykkeltreningen. Ingen bør da være overrasket over at styrketreningen gir resultater. En av grunnene er at treningsgrunnlag er overførbart mellom forskjellige idretter, det vil si at opp til et visst nivå i hvert fall så er all aktivitet bra for formen. En annen svakhet er at man ofte gjør undersøkelser på dårlig til middels trente individer og drar konklusjoner om at det har tilnærmet 100% overføringsverdi til toppidrettsutøvere. For en person som Øyvind synes jeg det blir latterlig å diskutere styrketrening som en måte å forbedre sykkelformen på. En person som har maks 5 timer i uken til rådighet bør sykle samtlige 5 timer. Man trenger ingen undersøkelser for å skjønne det. Det er nok neppe styrken som er Øyvinds største begrensende faktor. Jeg tipper at for eksempel en enkel O2-test vil avsløre at det er et bra forbedringspotensiale.
|
|
|
[Re: EgilS]
30/08/2013 18:01
|
jenshk
Medlem
|
Medlem
Teori er fint, og resultatene er selvfølgelig overbevisende, men jeg synes allikevel at mye av forskningen er litt inkonsekvent og jeg må si at jeg ikke helt forstår teorien bak hvorfor styrketrening anbefales for og få en syklist raskere fra A til B. Jeg foretrekker alltid å lese hele undersøkelsen når jeg blir presentert resultater av treningsundersøkelser, og i omtrent samtlige kan man finne svakheter. Noen små, andre så store at resultatet av undesøkelsene blir tullete å forholde seg til. Som en generell svakhet i slike undersøkelser (og mye annen forskning også) er at man ikke har gjort skikkelige forundersøkelser. Resultatet blir da ofte at undersøkelsene ikke har forutsetninger for å gi valide resultater. En av de svakhetene i undersøkelser om sykkel og styrketrening som går igjen er som Rask skriver at styrketreningen kommer i tillegg til den ordinære sykkeltreningen. Ingen bør da være overrasket over at styrketreningen gir resultater. En av grunnene er at treningsgrunnlag er overførbart mellom forskjellige idretter, det vil si at opp til et visst nivå i hvert fall så er all aktivitet bra for formen. En annen svakhet er at man ofte gjør undersøkelser på dårlig til middels trente individer og drar konklusjoner om at det har tilnærmet 100% overføringsverdi til toppidrettsutøvere. For en person som Øyvind synes jeg det blir latterlig å diskutere styrketrening som en måte å forbedre sykkelformen på. En person som har maks 5 timer i uken til rådighet bør sykle samtlige 5 timer. Man trenger ingen undersøkelser for å skjønne det. Det er nok neppe styrken som er Øyvinds største begrensende faktor. Jeg tipper at for eksempel en enkel O2-test vil avsløre at det er et bra forbedringspotensiale. til mitt forsvar så hadde jeg bare et ønske om å underrette om at maksstyrke kunne hvert en justering eller et ekstra element i treningshverdagen for å optimalisere. Da var jeg ikke klar over mengden på 5 timer pr uke, da dette kom fram senere i tråden. Er selvfølgelig helt enig i det de fleste sier om at man sykler 5 timer om det er 5 timer man har til rådighet:) Beklager til Øyvind som fikk tråden ødelagt, føler jeg uten hensikt ble årsaken til det pga av innlegget mitt!
|
|
|
30/08/2013 18:18
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Begrunne hva jeg mener med at knebøy er ulikt et sykketråk? OK.
For det første er leddutslagene vidt forskjellige. På sykkel er det vanlig med en mindre vinkel på hofteleddet enn i knebøy (som følge av set back og aerodynamisk sittestilling), og derfor vil ikke musklene aktiveres på samme måte som i knebøy. For det andre er hastigheten på en knebøy ulik den optimale tråkkfrekvensen på sykkel og sist, men ikke minst, er kreftene mye, mye mindre i et sykkeltråkk enn det er i en knebøy >90% 1RM.
Jeg er ikke imot styrketrening som en "time cruncher" før jobb/skole (mange har treningsstudio i jobblokalet eller i nærheten), men jeg er i mot styrketrening som en erstatning for kapasitetsutvikling (og det må erstatte noe, det er ikke sånn at knebøy kan gjennomføres uten å ha innvirkning på hva som skjer neste dag). Det gir for meg for lite mening å bytte ut en høyst spesifikk treningsform med en treningsform som har ganske ulik kinematikk og bevegelsesmønster enn det du vil bli god til.
Men nok plyndring av Øyvinds tråd nå. Vi får eventuelt ta diskusjonen videre over PM. Frontbøy
|
|
|
30/08/2013 18:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Beklager til Øyvind som fikk tråden ødelagt, føler jeg uten hensikt ble årsaken til det pga av innlegget mitt! Ødelagt? Denne tråden dreier seg fremdeles om trening, så på dette forumet kan vi ikke si at den har sporet av. 
|
|
|
[Re: EgilS]
30/08/2013 20:21
|
jenshk
Medlem
|
Medlem
Beklager til Øyvind som fikk tråden ødelagt, føler jeg uten hensikt ble årsaken til det pga av innlegget mitt! Ødelagt? Denne tråden dreier seg fremdeles om trening, så på dette forumet kan vi ikke si at den har sporet av. joda! Det er et poeng. da lar vi ballen rulle videre.. Det er ikke til å legge sjul på at mange tror styrketrening er en sånn stygg ulv i utholdenhetsidrett, men det handler om (tilstrekkelig) kunnskap, så vil det og være positivt for prestasjonen. Mange er redd for å trene styrke fordi de mener de går opp i vekt og dermed vil prestere dårligere. Dette fordi økt vekt gir økt sykkelmotstand. Legger du opp styrketreningen på riktig måte vil imidlertid dette være en unødvendig bekymring.
|
|
|
31/08/2013 05:11
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
700mm styre. Kort stem og overrør. Myyyeee setback.
Svært få andre sportsstillinger som er mer lik draget til et bredt grep frivending eller draget til en altfor-smalt-grep rykk. Bredden aktiviserer lats, gitt man holder fokus på skuldre ned/kasse frem og opp. Rumpe bak, med spenn og svai i korsrygg, aktiviserer glutes/hams. Dette er veldig likt og derfor også veldig direkte overførbart begge veier. Men på en sykkel, så vil det riktignok være mest passende på 48-11 opp en 100-200 meters bakke. Stort lengre og man går over i "bodybuildings" intensitet. Det man ser i praksis er letteste vei. Den posisjon som gir størst kraftutvikling, er også den posisjon som er mest slitsom. Det er alltid tyngst å bruke de største musklene. Da bruker man det meste av kroppen. Så folk "skyr det som pesten", girer heller ned, bruker biceps til å dra i styret i stedet for lats (merk: biceps er mindre enn lats. Blir mindre sliten og andpusten), gynger med overkropp, krommer korsrygg, legger seg over styret og håper på at tyngdrekraften skal gjøre tråkket for dem. Med dette tror de brenner masse flesk (er vel mest kvinner som tror dette) og får fast rumpe. Vel, alt er jo bedre enn sofaen da.
For å trene opp posisjonen og det motoriske, så fins intet bedre enn olympisk løfting. For de som ikke har sykkel da. Ingen av oss som har sykkel, men for de som ikke har..(dirty oppland....hvem faen). Altså direkte overførbart, teknisk sett, ikke bare styrkemessig. Problemet er jo at det er stort sett banesprintere som vil ha utbytte her. Så ser ikke for meg at dette får veldig mye fokus, med mindre det blir anbefalt av Fedon Lindberg
Min datainnsamling er som følger: If it feels correct, you're probably onto something.. Jeg tester ting ut og funker det for meg, så bør det vel funke for en del andre av dyrearten menneske. Empiriske studier er så j treige. Tar 10 år fra en gruppe , f.eks Westside Barbell, får en ide, til dokotrandene kommer på banen. Så 5 år med roting av set-up, får de får inn noe skikelig data.
Redigert av Abit; 31/08/2013 05:32.
|
|
|
[Re: Abit]
31/08/2013 05:53
|
KenR
Besatt
|
Besatt
700mm styre. Kort stem og overrør. Myyyeee setback.
Svært få andre sportsstillinger som er mer lik draget til et bredt grep frivending eller draget til en altfor-smalt-grep rykk. Bredden aktiviserer lats, gitt man holder fokus på skuldre ned/kasse frem og opp. Rumpe bak, med spenn og svai i korsrygg, aktiviserer glutes/hams. Dette er veldig likt og derfor også veldig direkte overførbart begge veier. Men på en sykkel, så vil det riktignok være mest passende på 48-11 opp en 100-200 meters bakke. Stort lengre og man går over i "bodybuildings" intensitet. Det man ser i praksis er letteste vei. Den posisjon som gir størst kraftutvikling, er også den posisjon som er mest slitsom. Det er alltid tyngst å bruke de største musklene. Da bruker man det meste av kroppen. Så folk "skyr det som pesten", girer heller ned, bruker biceps til å dra i styret i stedet for lats (merk: biceps er mindre enn lats. Blir mindre sliten og andpusten), gynger med overkropp, krommer korsrygg, legger seg over styret og håper på at tyngdrekraften skal gjøre tråkket for dem. Med dette tror de brenner masse flesk (er vel mest kvinner som tror dette) og får fast rumpe. Vel, alt er jo bedre enn sofaen da.
For å trene opp posisjonen og det motoriske, så fins intet bedre enn olympisk løfting. For de som ikke har sykkel da. Ingen av oss som har sykkel, men for de som ikke har..(dirty oppland....hvem faen). Altså direkte overførbart, teknisk sett, ikke bare styrkemessig. Problemet er jo at det er stort sett banesprintere som vil ha utbytte her. Så ser ikke for meg at dette får veldig mye fokus, med mindre det blir anbefalt av Fedon Lindberg
Min datainnsamling er som følger: If it feels correct, you're probably onto something.. Jeg tester ting ut og funker det for meg, så bør det vel funke for en del andre av dyrearten menneske. Empiriske studier er så j treige. Tar 10 år fra en gruppe , f.eks Westside Barbell, får en ide, til dokotrandene kommer på banen. Så 5 år med roting av set-up, får de får inn noe skikelig data. Virker på meg som om du tilstreber å sykle på en måte som er maksimalt belastende på utvalgte, store muskelgrupper? For meg, og mange med meg, er det viktigere å sykle fort lenge enn å bli sliten så raskt som mulig.
Redigert av KenR; 31/08/2013 05:54.
|
|
|
31/08/2013 06:46
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
It is what it is.. Du velger sjøl hva du ønsker å oppnå og hvordan du vil komme dit. Høres ut som du har lest noe som er ment som en oppskrift for dagsritt. Jeg da, synes flere timer på sykkelen er kjedelig. Lite pen kropp og masse bortkasta tid, da jeg nå så definitivt er altfor gammel til å kunne bli noen etapperytter. Kunne nok aldri blitt det tidligere heller. Hvorfor gjøre noe enkelt når det kan gjøres vanskelig, attpåtil med mindre ønskede resultater for folk flest. Maurice Green eller Dalai Lama. Nordmenn flest, snakker ikke om 5%, sykler p.g.a estestiske motiver. Helt sikkert også mange flere herinne enn de som tørr å vedkjenne seg dette "offentlig". N'dure avskydde og unngikk vektrommet de fleste år. Har vel begynt nå de siste år. Så aldri ut som noen marathonløper likevel
Redigert av Abit; 31/08/2013 06:50.
|
|
|
31/08/2013 07:43
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Beklager til Øyvind som fikk tråden ødelagt, føler jeg uten hensikt ble årsaken til det pga av innlegget mitt! Ødelagt? Denne tråden dreier seg fremdeles om trening, så på dette forumet kan vi ikke si at den har sporet av. joda! Det er et poeng. da lar vi ballen rulle videre.. Det er ikke til å legge sjul på at mange tror styrketrening er en sånn stygg ulv i utholdenhetsidrett, men det handler om (tilstrekkelig) kunnskap, så vil det og være positivt for prestasjonen. Mange er redd for å trene styrke fordi de mener de går opp i vekt og dermed vil prestere dårligere. Dette fordi økt vekt gir økt sykkelmotstand. Legger du opp styrketreningen på riktig måte vil imidlertid dette være en unødvendig bekymring. For all del, la ballen rulle! Jeg kommer nok ikke til å melde meg inn i en treningssenterkjede for å begynne med knebøy, men du skal ikke se bort i fra at slynga som henger hjemme kan bli litt mer brukt denne vinteren enn forrige.
|
|
|
|
|