These map flippers will swap out your Google map views on the Strava website to the Open Street Map view of your choice
Dette er enkelt og nyttig, spesielt for Strava-terrengsyklister i de områdene der Openstreetmap er godt utbygd. I stedet for å se ruta man har syklet i Google Maps, der knapt noen stier finnes, får man nå se ruta i hele stinettet. Så langt ser dette ut til å fungere ypperlig for meg, ihvertfall, og da har jeg brukt det i Google Chrome. Det skal også funke i IE m.m.
Edit: Det ser ut til at det ikke fungerer i Firefox.
Re: VeloViewer lar oss vise Strava-aktiviteten i OSM
[Re: anderfo]
#167003028/08/201310:27
Takk for tipset! Funker perfekt! Og et tips til dem som ikke har oppdaget det ennå, hvis du slår over til Satellite Map så får du muligheten til å zoome inn lengre, noe man gjerne gjør når man har tilgang til detaljert OpenStreetMap.
#167005628/08/201310:58
1) Gå inn på sida jeg lenket til, og lag en svarvei (bokmerke/bookmark) i nettleseren din på den måten som er beskrevet. Legg den helst på "bookmarks toolbar" e.l. hvis du har det. Hvis dette ikke funket, prøv å opprette et hvilket som helst bokmerke, høyreklikk på dette og velg "Rediger". Så skriver du inn følgende kode der hvor URL-en vanligvis står:
2) Gå inn på Strava og finn en hvilken som helst aktivitet, f.eks. denne. Klikk deretter på bokmerket du lagde.
Tilslutt: Er det bra OSM-dekning i Nordland? Nei, ikke noe særlig, ser det ut til. Så for din del vil det være lite nyttig - med mindre du selv går inn og tegner inn stiene der...
Det vil også være mindre nyttig for landeveisturer enn for stiturer - ettersom Google Maps har like mange veier som OSM. På stiturer derimot, har OSM mye bedre dekning enn Google...
#167007428/08/201311:15
Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant noe. Nei, jeg får vel bare fortsette å lete etter gode stier i området.
PS. Hvis du ønsker å begynne med "tagging" i OSM, vil første skritt være å få tilgang på et OSM-kart med ferdigtaggete stier inntegna. Altså slik som f.eks. her for Oppdal eller her for Trondheim. Hvis du ønsker det, må du bare fortelle meg hvilket rektangulære område du vil ha dekket. Så kan du få flere tips etterhvert. Jeg har skrevet mye om det her på forumet, men det er litt vanskelig å finne fram til det.
#167010828/08/201311:40
Prøvde Velo-trikset med Trondheimskartet, og det funka flott! Får se om linken funker her: edit: hehe, guess not. Men hvis en lager link, så er det bare å redigere og lime inn denne teksten: javascript:try{clearInterval(vv_t)}catch(e){};vv_t=setInterval(function(){d3.selectAll('#map_canvas img, #map-canvas img').attr('src', function(d){if (this.src.indexOf('googleapis')>-1){return this.src.replace(/.*x=([0-9]*).*y=([0-9]*).*z=([0-9]*).*/,'http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/$3/$1/$2.png');}else{return this.src.replace(/.*\/([0-9]*)\/([0-9]*)\/([0-9]*)\.png/,'http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/$1/$2/$3.png');}})},500)
Å legge inn mtb:scale på stiene er en fin jobb for de som har ribbeina i fatle...
Haha, touché! Jeg har dessverre ingen gps-spor for stier der oppe. SimonS har vel et par tror jeg.
Du trenger ikke GPS-spor hvis stiene allerede ligger der - da holder det å legge inn mtb:scale-taggen dersom du har peil på den. Eventuelt laster du ned SimonS sine GPS-spor fra Strava
#167017028/08/201312:28
Genialt! Takk til Dan for tipset om satellitt. Endelig får jeg se hvor segmentet faktisk går Mange stier i nærheten gjør det vanskelig å treffe riktig sti.