Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forsikring av sykkel - etterpåklokskap

Forsikring av sykkel - etterpåklokskap #1668944 27/08/2013 08:29
S
SlowStep Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Som nevnt i en annen tråd så har det meldt seg et plutselig behov for ny ramme etter en velt i helgen. Det viser seg at reiseforsikringen dekker kun opp til 4000kr for en sykkel. Er det noen som i etterpåklokskapens ånd har noen gode tips til hva slags forsikring som vil lønne seg for meg og familen for å kunne cashe ut en mer realistisk gjennkjøpssum dersom uhellet skulle være ute på ny?

PFT

"If it's stupid and it works it ain't stupid"
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1668952 27/08/2013 08:35
trondav Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kan absolutt anbefale Sparebanken1 sin verdisak forsikring. Har den på mine sykler og jeg fikk faktisk nytte av den ene etter ett ritt. En telefon til kundesenter og vips - penger på konto til de delene som måtte byttes samme dag. Det kaller jeg suveren service når uhellet først er ute. 1.000,- i egenandel. Jeg kan ikke si prisen her på verdisak forsikringen da det er helt avhengig av ditt kundeforhold til banken (bonus osv).

Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1668955 27/08/2013 08:39
E
EspenO Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Dette høres ofte med under innboforsikringen hos forsikringsselskapet.

Jeg økte sykkelforsikringen fra 5000 til 15000 kroner gjennom min. Dette ga en økning på 1600 kroner i året, eller 50 % økning, av tidligere forsikringspremie.

Er nok så enkelt som at du ringer forsikringsselskapet og ber om en høyere forsikringssum.

(Forsikringen har blitt brukt både ved skade og tyveri uten problem i det hele tatt, så jeg anbefaler Gjensidige)

Redigert av EspenO; 27/08/2013 08:40. Rediger grunn: La til forsikringsselskap
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: EspenO] #1669068 27/08/2013 10:34
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tegnet tillegsforsikring hos If til ca 100,- pr måned.
Den dekker: "skade som skyldes plutselig og utilsiktet ytre årsak som rammer den forsikrede sykkel under transport, opphold eller bruk."

Inntil 27.000 ved tyveri fra låst rom/bygning og 20.000 ellers. 2000 i egenandel.

Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1669245 27/08/2013 13:34
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Her er svaret mitt fra en annen tråd om samme temaet: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1580977

"Ble Tryg innbo ekstra på meg også. Med 2.000 i egenandel, dvs egenandelen forsvinner om man har registrert den i sykkelreg til falck.

Tyveri og skadeverk PÅ forsikringsstedet:
• Tyveri og skadeverk i bygning med ubegrenset sum.
• I rom, bod og garasje uten skillevegg, som andre husstander har tilgang til er dekket med 15.000 kr.
• I bod og garasje som ikke andre husstander har tilgang til med til sammen 60.000 kr.
• Ting som befinner seg på uteareal som ikke er felles areal med til sammen 20.000 kr.

Tyveri og skadeverk UTENFOR forsikringsstedet:
• Ting som midlertidig er i rom for beboelse.
• I bod og garasje som ikke andre husstander har tilgang til med til sammen 60.000 kr.
• Ting som befinner seg på uteareal som ikke er felles areal med til sammen 20.000 kr.

• Øvrig tyveri, men ikke tyveri av penger og verdipapirer, er dekket med opp til 15.000 kroner

• Sykkel er ikke dekket under ”mistet/gjenglemt”.

EGENANDEL
• Egenandel reduseres med 2000 kr med medlem i Falck sykkelregister.

Videre vedrørende transport spørsmål:

Forsikringen (Innbo Ekstra) inneholder en generell kaskoforsikring ved at vi dekker plutselige skader. Dette gjelder alle tingene som inngår i innbodekningen, også sykkel. Forsikringen gjelder i hele Norden for de ting som er midlertidig borte fra hjemmet, og det betyr at plutselige skader som rammer sykkel (for eksempel sykkelvelt) vil være dekket av Innbo Ekstra. Det er ingen sumbegrensning på denne delen av forsikringen, slik at også dyre sykler er godt forsikret. Så svarer blir ja - vi dekker også transport av sykkel.

PS! Sjekket Gjensidige også å de dekket ikke transport + at forsikringen var dyrere dersom du utvidet til å gjelde en sykkel til 20 000,-"

Ellers kan jeg anbefale deg å sjekke Watercircles om du har dyrere sykkel, men kjenner ikke noe spes til de.

Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1669351 27/08/2013 15:56
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Forsikringsselskapet mitt dekker inntil 25'
Har begge stående inne da verdien av dem er mye høyere. Dersom de må ut i uthuset, er det snublebluss og minelegging som er tingen :-)

Redigert av Scottlized; 27/08/2013 15:57.
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1669362 27/08/2013 16:25
Rob1988 Offline
Entusiast
Entusiast
OT: Hvordan er det med forsikring og brukt sykkel?
Jeg mener, om jeg kjøper en sykkel av en annen person. Og sykkelen har ikke kvittering da den er 2 år gammel? Hvordan forholder de sg til dette?

Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: Rob1988] #1669393 27/08/2013 17:32
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Rob1988
OT: Hvordan er det med forsikring og brukt sykkel?
Jeg mener, om jeg kjøper en sykkel av en annen person. Og sykkelen har ikke kvittering da den er 2 år gammel? Hvordan forholder de sg til dette?

Jeg snakket med Gjensidige ang. forsikring av sykkel. Sånn jeg forstod den samtalen bryr de seg ikke noe om hvilken sykkel du har. Du forsikrer en maksimal-verdi, går ting til helvete må du dokumentere verdi (vise til at sykkelen en gang var verdt dette, f.eks veil. utsalgspris) så får du utbetalt den laveste av summene, minus eventuell egenandel.

Mvh.
Naustdal
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1984824 19/07/2015 12:13
eivher Offline
Medlem
Medlem
Tar opp igjen en gammel tråd, men som er like aktuell idag og aldri går ut på dato.

Det er mange her inne som har kostbart utstyr. Har du forsikret sykkelen din, og hvilken er den beste forsikring idag til raceren?

Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1984854 19/07/2015 15:13
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Sjekket med Gjensidige før ferien, men fikk egentlig bare "piss" til svar, virket som om dette er noe de ikke vil ta spesielt i, antar slike forsikringer betyr tap for selskapet, med mindre permien er svært høy.......

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1984857 19/07/2015 15:17
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg måtte kondemnere min sykkel etter velt i vår, og fikk dekket det på reiseforsikring. Min dekket opp til 25k, ingen egenandel.
Det var vel hos Storebrand.

Sykkelen jeg kjøpte som erstatning ble selvfølgelig en liten oppgradering...
Da valgte jeg såkalt forsikring av verdigjenstand. Den dekker alle hendelser uansett årsak, og summen velger du selv.
Tror ikke noen selskaper har spesifikk sykkelforsikring, ikke som jeg fant iallefall.
Uansett er man avhengig av å tegne verdigjenstand der du har innboforsikringen.

Edit: Og ja, premien er høy. Man kan evt velge å godta 25k, og ta overskytende som tap. Tyveri er jo en ting, men ved velt feks er det ofte ikke alt som blir ubrukelig.

Redigert av leik; 19/07/2015 15:23.
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: leik] #1985057 20/07/2015 08:26
eivher Offline
Medlem
Medlem
Sitat: leik
Jeg måtte kondemnere min sykkel etter velt i vår, og fikk dekket det på reiseforsikring. Min dekket opp til 25k, ingen egenandel.

Var denne velten innenfor samme kommune som du selv bor?
Jeg opplevde også dette, og min reiseforsikring i Frende dekket ingenting siden skaden skjedde innenfor samme kommune som bostedet mitt. Dette gjaldt spesielt for sykkel.

Det jeg er på jakt etter er en forsikring som kan dekke uforutsette skader og hendelser, på både person og eget utstyr under all trening (sykkelturer) og evt. ritt.

Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: eivher] #1985113 20/07/2015 10:54
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Sitat: eivher

Var denne velten innenfor samme kommune som du selv bor?
Jeg opplevde også dette, og min reiseforsikring i Frende dekket ingenting siden skaden skjedde innenfor samme kommune som bostedet mitt. Dette gjaldt spesielt for sykkel.

Det jeg er på jakt etter er en forsikring som kan dekke uforutsette skader og hendelser, på både person og eget utstyr under all trening (sykkelturer) og evt. ritt.

Nei, det var ikke samme kommune. Jeg vet det var et spørsmål når skaden skjedde, de har sikkert en slik betingelse de fleste da.
Selv om jeg må si det er urimelig at det ikke dekkes når reisen feks går over flere kommuner. Hvis man er uheldig den siste km etter en lang tur, virker det jo naturlig at alt er en del av samme reise. Jeg ville iallefall argumentert med det. Men du må kanskje spørre de forskjellige selskapene hvordan det praktiseres.

Ellers står du igjen med den dyre verdigjenstandforsikringen. Som dekker alt.
Personskade er vel uansett en egen forsikring.
Under ritt er det vel en forsikring under lisensen?

Redigert av leik; 20/07/2015 11:02.
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: leik] #1985201 20/07/2015 13:58
eivher Offline
Medlem
Medlem
Nei, det var ikke samme kommune. Jeg vet det var et spørsmål når skaden skjedde, de har sikkert en slik betingelse de fleste da.
Selv om jeg må si det er urimelig at det ikke dekkes når reisen feks går over flere kommuner. Hvis man er uheldig den siste km etter en lang tur, virker det jo naturlig at alt er en del av samme reise. Jeg ville iallefall argumentert med det.

Det skjedde meg. Hadde uhellet skjedd 500 meter tidligere hadde reiseforsikringen dekket deler av det. Men heldigvis ordnet det seg likevel på annet vis.

Har også hørt at en helårslisens er å anbefale, fordi denne skal dekke uhell også utenfor ritt, altså også under treningsturene hele året. Er det noen som vet noe mer om dette stemmer og evt. hva denne forsikringen innebærer?

Redigert av eivher; 20/07/2015 13:59.
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1985230 20/07/2015 15:49
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Tryg dekker inntil 8000kr pr sykkel inkl utstyr. Altså ikke noe for ødelagt GPS

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Forsikring av sykkel - etterpåklokskap [Re: SlowStep] #1985366 20/07/2015 21:06
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Min Trygavtale dekker opp til 15 000,-

Moderator  support, Valentino