I gåpartiene på birken. Hva er lurest trille eller bære sykkelen?
Trille. Det er egentlig greit underlag å rulle på men kombinasjonen av stigningsgrad og litt steinete gjør at det for de aller fleste blir vanskeligere å sykle.
Det er egentlig greit underlag å rulle på men kombinasjonen av stigningsgrad og litt steinete
Den første biten (som jo er "gåpartiet", resten er fint syklbart) er ikke "litt steinete" nå, det fremstår som et uttørket elveleie med bare rullestein....
Sitat: Ola R.
Gåpartiene er ikke gåparti fordi det er for vanskelig å sykle der, det er gåparti fordi det er ganske bratt...
Slik det er nå er det nok relativt få som er i stand til å sykle opp de første kneikene (også om de har veien for seg selv)...
Det er egentlig greit underlag å rulle på men kombinasjonen av stigningsgrad og litt steinete
Den første biten (som jo er "gåpartiet", resten er fint syklbart) er ikke "litt steinete" nå, det fremstår som et uttørket elveleie med bare rullestein....
Er det spesielt for i år eller feiler hukommelsen min?
Man gjør vel det som går fortest. (Det er jo et ritt) Er det kø, ikke så bratt, og fullt av folk, er det sikkert like greit og minst energikrevende å trille sykkelen, men for å komme fortest mulig opp en steinrøys (f.eks.) må vel det beste være å hive sykkelen på skuldra og løpe opp. (Spesielt dersom man faktisk har øvd på denne "hoppe av sykkelen og slenge den på skuldra i fart"-teknikken på forhånd.)
Skal ikke uttale meg om hukommelsen din, men i det første, bratte partiet er finmassene vasket ut og det som ligger igjen ligner på et steinbed.
Folk i de tidlige startpuljene går i kø opp det lettsyklede "skottet" på Grenserittet (det er jo rene stuegulvet i forhold).
Ok... Etter min hukommelse var det forholdvis grei vei der både under rittet og koseturen min i slutten av september 2011.
Her har i hvertfall Jo Nordskar filmet årets forhold. Gåpartiet begynner vel etter ca. 55 sekunder og ser omtrent ut som jeg husker det fra turen i sluten av september for 2 år siden.
Trådstarter kan jo se videoen og gjøre seg opp sin egen mening. Jeg ville trillet (men ikke syklet).
Kjenner jeg er ennå mer glad for at jeg aldri skal sykle birken hvis det har seg sånn at det partiet der er nærmeste man kommer sti og det eneste stedet man ikke får sykla.
Det er sykkelbart store deler av gåpartiet om man har traseen for seg selv. Det er vasket ut en del slik at det begynner å ligne en sti oppover, med mindre stein i år en tidligere. Med en haug andre tilstede er det naturlig for de fleste å gå der det er lettest- på høyre side oppover traseen der det er lettgått. Da gjenstår venstre side med stein som ruller lett når du trår på dem. Sykle kan du glemme. Om du gidder å slenge sykkelen bør du ha god balanse. Sykkel på skuldra, puls i rød sone, stappfullt med folk, rullestein under beina, tviler du tjener noe som helst- snarere motsatt.
Om du sjekker Stravasegmentet gjennom terrengpartiet bruker de raskeste under 7 min- for meg har det vært 9 min fra jeg svinger av fra Djuposet, over brua og til jeg er ute på grusvegen. Da er det vel et par-tre minutter som brukes på å gå.