Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul..

Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. #1668117 26/08/2013 10:54
ohaga Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei,

Noen som har erfaring med Alpina rulleski

Dette med bremser foran vs bak ? Jeg er helt noob, men pga et dårlig kne så trenger jeg litt alternativ trening til sykling...

Redigert av ohaga; 26/08/2013 11:01.
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668156 26/08/2013 11:20
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel ikke brems for å stoppe det er snakk om, men motstand i hjulene? Mener mine også har motstanden foran. Jeg ville gått for den skien som har mest demping ettersom asfalten rundt om her i oslo er ganske ræv (nettopp kommet ny asfalt inn sørkedalen da!).

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668172 26/08/2013 11:45
ohaga Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Riktig - tenkte å finne et forholdsvis rimelig sett for å se om det er noe gøy i det hele tatt :-)

Sykkelveien langs ring3 og Maridalen (etterhvert grefsenkollen) er vel aktuelle treningssteder.

Ser det er endel tilbud på http://supersport.no/ omdagen, men syns det er vanskelig å velge type rulleski da man ikke helt vet hva man er ute etter :-)

Tips anyone? (kanskje dette skigo settet til 1999,- er et bra alternativ?)
http://supersport.no/?showdetails=465

Redigert av ohaga; 26/08/2013 12:01.
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668190 26/08/2013 12:04
R
Rampus Offline
Fersking
Fersking
R
Oslo Sportslager har akkurat nå gode priser på Pro-Ski:

http://www.oslosportslager.no/produkt/pro-ski-roadline-c2-rulleski-6334.aspx

Veldig stabile og gode ski. Ikke like god vibrasjonsdemping som på Swenor side glassfibermodeller, men mer stabile. Jeg har selv Swenor Fibreglass, men ville valgt Pro-Ski om jeg skulle kjøpe nye.

Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: BeefCake] #1668205 26/08/2013 12:11
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BeefCake
(nettopp kommet ny asfalt inn sørkedalen da!).

Helt inn til Skansebakken/bussnuplassen? I så fall: Wow!

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: Rampus] #1668219 26/08/2013 12:22
ohaga Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Rampus
Oslo Sportslager har akkurat nå gode priser på Pro-Ski:

http://www.oslosportslager.no/produkt/pro-ski-roadline-c2-rulleski-6334.aspx

Veldig stabile og gode ski. Ikke like god vibrasjonsdemping som på Swenor side glassfibermodeller, men mer stabile. Jeg har selv Swenor Fibreglass, men ville valgt Pro-Ski om jeg skulle kjøpe nye.

Takk for tips, da får vi dra innom sportslageret..

Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: rockphotog] #1668274 26/08/2013 13:06
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rockphotog
(nettopp kommet ny asfalt inn sørkedalen da!).

Helt inn til Skansebakken/bussnuplassen? I så fall: Wow!

til ca 1km før butikken tror jeg. Har bare fått rapport på det, ikke rukket å sjekke selv enda.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668496 26/08/2013 17:29
ohaga Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I og med at disse skigo skia er av karbon, så vil vel det være mere behagelig enn Pro-Ski varianten på dårlig underlag? Eller vil ikke en amatør merke rare forskjellen?

Ski go vs Pro-ski

Redigert av ohaga; 26/08/2013 17:30.
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: BeefCake] #1668587 26/08/2013 19:02
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Det er vel ikke brems for å stoppe det er snakk om, men motstand i hjulene? Mener mine også har motstanden foran. Jeg ville gått for den skien som har mest demping ettersom asfalten rundt om her i oslo er ganske ræv (nettopp kommet ny asfalt inn sørkedalen da!).

Mine tidligere Swenor klassisk aluski var stamme bakover. På skøyteskia triller det fritt i alle retninger (Swenor alu de også).

Mine tips er:
- Glassfiber har vektbegrensning (Swenor). Alu tåler mer, men etter noen år knakk de også i hjulopphenget. Så materialtretthet må man se opp for!
- Ikke skøyte med klassisk ski, hjula blir fort skeivslitt med mindre du er nøye på å bytte side.
- Swenor har et svinedyrt, men kjekt verktøy for å skifte lager. Etter en stund på våte høstkvelder må lagerene byttes. Alternativt kan butikken gjøre dette. Men tilgang til reservedeler er viktig!
- Kjøp med skjermer med en gang

Ps. Mulig jeg misforstår, men finnes det noe annet bremsesystem enn trykkploging eller tekstilbrems?

Redigert av turbo; 26/08/2013 19:10. Rediger grunn: Ps
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668612 26/08/2013 19:34
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
TS mener Brems på rulleskihjul = hvilke hjul som ikke ruller bakover. Jeg har Alpina med brems foran, funker bra det men merkbart dårligere feste på våt asfalt. Forsåvidt ok, da jeg samtidig må være bevisst på tyngdeoverføring og trykk på skia, ikke helt ulikt slik som man går på klassisk vinterski.

Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1668663 26/08/2013 20:14
R
Rampus Offline
Fersking
Fersking
R
Sitat: ohaga
I og med at disse skigo skia er av karbon, så vil vel det være mere behagelig enn Pro-Ski varianten på dårlig underlag? Eller vil ikke en amatør merke rare forskjellen?

Ski go vs Pro-ski

Jeg har ikke prøvd SkiGo modellen, så vet ikke hvordan den er i forhold til vibrasjonsdemping. Som nybegynner ville jeg imidlertid være mer opptatt av stabilitet og at skien er lett å gå på. Diagonalgang og dobbeltak med fraspark kan være en utfordring i starten.

Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: turbo] #1668727 26/08/2013 20:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: turbo

Mine tidligere Swenor klassisk aluski var stamme bakover. På skøyteskia triller det fritt i alle retninger (Swenor alu de også).

Mine tips er:
- Glassfiber har vektbegrensning (Swenor). Alu tåler mer, men etter noen år knakk de også i hjulopphenget. Så materialtretthet må man se opp for!
- Ikke skøyte med klassisk ski, hjula blir fort skeivslitt med mindre du er nøye på å bytte side.
- Swenor har et svinedyrt, men kjekt verktøy for å skifte lager. Etter en stund på våte høstkvelder må lagerene byttes. Alternativt kan butikken gjøre dette. Men tilgang til reservedeler er viktig!

Ps. Mulig jeg misforstår, men finnes det noe annet bremsesystem enn trykkploging eller tekstilbrems?

V2 har en brems hvor du kan legge trykket bak på en bremse"pedal". Sjekk her http://www.jenex.com/products/brakes

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: ohaga] #1670279 28/08/2013 14:06
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Bestillte Rulleskipakke fra gmax.no til en rimelig krone.
Når man ikke vet om dette er noe som jeg kommer til å bruke mye, så er det greit å begynne med noe litt rimeligere.

Redigert av NjuK; 28/08/2013 14:07.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Rulleski....bremser på forhjul vs bakhjul.. [Re: turbo] #1670379 28/08/2013 16:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Mine tips er:

Enig.

Godt mulig at dette av og til kan skje, men jeg gikk mye på rulleski langs trønderske våte veier fra 1993 til 2005 uten noensinne å skifte hjullager eller oppleve materialtretthet. Det eneste jeg skiftet var gummien på hjulene.
Så det er kjekt med verktøy og reservedeler, men du trenger ikke å handle dem inn med én gang ICON_WINK

Forresten har jeg et gummitips: Det var noen kompiser av meg som skulle skifte gummi på skøytehjulene. Det billigste de fant var gummien på rulleskøytehjul (av samme dimensjon) på Biltema. Kosta nesten ingenting.
På første turen til den ene kompisen min, halvveis nede i en lang nedoverbakke og med rundt 20 varmegrader i lufta, smeltet imidlertid gummien på alle fire hjulene. De endret fasong og begynte å touche selve rulleskiramma...så det ble et svalestup framover (og heldigvis ut i grøfta).
Tipset er altså å styre unna den billigste rulleskøytegummien på Biltema. Ingen stor overraskelse, kanskje ICON_WINK

Moderator  support