|
|
|
Lufttrykk for å unngå punktering
|
Lufttrykk for å unngå punktering
26/08/2013 10:51
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvilke trykk er best egnet for å unngå punktering? Er det høyt eller lavt, eller noe i midten? Min vekt er ca 85 kilo kjører dekk som i utgangspunktet punktere lett og med slage (Furious Fred)
|
|
|
Re: Lufttrykk for å unngå punktering
[Re: Eirik Me]
26/08/2013 10:55
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Fristende å svare noe midt i mellom ... men hvis du har dekk som "i utgangspunktet punkterer lett", så ville jeg byttet dekk først. Min begrensede erfaring er at det skal ganske mye til for å punktere uansett trykk. Tviler på forandring i trykk vil løse problemet 
|
|
|
26/08/2013 10:58
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jo høyere trykk jo mindre sjanse for å punktere (med mindre du kjører på så høyt at de kan eksplodere da).
|
|
|
26/08/2013 11:02
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva slags punktering?
Gjennomslag/snakebite skjer når du har for lite trykk og du smeller en kant eller stein mot felgen med påfølgende to hull i slangen (og evt dekket).
Vanlig punktering skjer fordi en spiss gjenstand skjærer seg gjennom dekket ditt. Med høyt trykk er dekket mer strukket og lettere å skjære seg gjennom.
Men ta gjerne 2 bar/28 psi som et utgangspunkt for generell sykling. Om du synes det blir lite går du opp noe, om du sykler bare asfalt/ grus er også litt mer trykk greit, men fire bar er aldri greit utenfor asfalt. Lavere trykk = bedre grep. På sti kjører man ofte med dekk med stort volum og lavere trykk. Sånn for referanse.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Brusdalen]
26/08/2013 11:03
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fristende å svare noe midt i mellom ... men hvis du har dekk som "i utgangspunktet punkterer lett", så ville jeg byttet dekk først. Min begrensede erfaring er at det skal ganske mye til for å punktere uansett trykk. Tviler på forandring i trykk vil løse problemet Forstår, men dekkene rulle så vannvittig bra, at jeg ikke har lyst på kvitte meg med dem direkte  Vil har i størst mulig grad i pose og sekk, noe som er vanskelig
|
|
|
26/08/2013 11:06
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Var det ikke slik at nye Racing Ralph hadde enda mindre rullemotstand enn Furious Fred?
|
|
|
[Re: simenf]
26/08/2013 11:09
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hva slags punktering?
Gjennomslag/snakebite skjer når du har for lite trykk og du smeller en kant eller stein mot felgen med påfølgende to hull i slangen (og evt dekket).
Vanlig punktering skjer fordi en spiss gjenstand skjærer seg gjennom dekket ditt. Med høyt trykk er dekket mer strukket og lettere å skjære seg gjennom.
Men ta gjerne 2 bar/28 psi som et utgangspunkt for generell sykling. Om du synes det blir lite går du opp noe, om du sykler bare asfalt/ grus er også litt mer trykk greit, men fire bar er aldri greit utenfor asfalt. Lavere trykk = bedre grep. På sti kjører man ofte med dekk med stort volum og lavere trykk. Sånn for referanse. Takk, for svar, tenker naturlig nok på Birken spesifikt nå. Kan se ut som det blir tørre greie forhold er derfor fristet av å kjøre dette rittet med lette dekket. Men vil slevsagt minimere sjansene for punktering. Jeg sykler racer vanligvis og er derfor ikke godt nok kjent med utstyret på MTB. Jeg kjører 29 tommer, med stivgaffel og Furious Fred 2,0 Hva bør jeg ha her av trykk på birken? En fin mellomting lite rullemotstand, bra feste og minst mulig punkterings sjanse (Jeg vet jeg ikke kan få alt  )
|
|
|
[Re: Stein]
26/08/2013 11:11
|
Eirik Me
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Var det ikke slik at nye Racing Ralph hadde enda mindre rullemotstand enn Furious Fred?
Det kan hende, men jeg har nå en gang Furious Fred og med nettopp nykjøpt Tempo sykkel må jeg tenke budsjett 
|
|
|
26/08/2013 11:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du bør ha så lavt trykk så det akkurat ikke blir ustabilt, men høyt nok trykk til at du ikke får gjennomslag. Dette er avhengig av underlag, vekt og kjørestil. Prøve seg frem er stort sett det eneste som gjør at det passer deg. Med så smale dekk ville jeg kanskje tatt 28psi som utgangspunkt for prøving og feiling.
Husk at jo lettere dekk du har, jo større er sjansen for punktering. Det er en risk du tar, og fristende for mange. Du kommer fortere i mål ved ikke å punktere enn med lette dekk.
|
|
|
26/08/2013 11:47
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Veier det samme som deg og skal kjøre birken på omtrent samme sykkel og med FF. Har kommet til at jeg satser på 30psi bak og litt mindre foran. Det funket fint i fjor, satser på det samme i år. Mine er slangeløse, men det betyr nok ikke så mye. Jeg prioriterer at det går fortest mulig til skramstad, kunne sikkert hatt litt mindre luft derfra.
keo
|
|
|
|
|
|
|