Var så heldig at min kjære donerte bursdagsgavekort på time i Drøbak i dag Noen som har erfaringer derfra (eller annen bikefit)? Hvordan opplevde du endringene som ble gjort og er har det i ettertid oppstått trang til å rette på det som da ble konkludert i testlaben, eller holder det som fasit i lang tid?
Time neste fredag. Gleder meg til å se hvor mye "galt" jeg selv har klart å gjøre med sittestilling etc.
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Erfaringer med Sykkeltilpasning i Drøbak?
[Re: vim]
#168146613/09/201314:10
Jeg brukte et par veldig givende timer der. Har syklet semi-aktivt i mange år og fanget opp en del om bikefit. Likevel et par små justeringer på sykkelen og ytterligere et par veldig gode elementer å jobbe med på sittestilling og tråkk. Dessuten en særdeles hyggelig opplevelse. Mer enn happy og vender nok tilbake til en oppfølging neste sesong.
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
#168187414/09/201312:55
Stort sett psykologi dette. Det er x antall filosofier om sykkelinnstilling, f.eks setehøyde og plassering av klosser under skoene.
Tenk følgende scenario: 5 innstillere med 5 forskjellige filosofier og "sannheter".
Hvilken er best for enhver av oss? Muligens tilfeldig etter rekkefølgen av hvordan de stiller inn sykkelen for oss...
Nr 1 stiller inn. Nr 2 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 3 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 4 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 5 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre.
Sier en metode at setehøyden (fra midt på krankaksling til et gitt punkt på setet skal være 73,8 cm for en gitt person...så vil denne høyden forfølge de fleste av oss selv om den ikke er den som funker best for oss).
Mark Cavendish har en setehøyde på 73 cm i de TdF-etappene han bare skal fullføre, slik som fjelletapper... Etapper han satser som besatt på å vinne - ja da har han setehøyden 71 cm...
Prøv selv å flytte setet litt opp eller ned flere dager i strekk eller flere ganger på en tur --- og du vil føle at "det er bedre" nesten hver gang du bytter høyden (innen rimelighetens grenser og ikke heltmeningsløse antall cm).
[Re: haaplost]
#168260715/09/201321:10
Stort sett psykologi dette. Det er x antall filosofier om sykkelinnstilling, f.eks setehøyde og plassering av klosser under skoene.
Tenk følgende scenario: 5 innstillere med 5 forskjellige filosofier og "sannheter".
Hvilken er best for enhver av oss? Muligens tilfeldig etter rekkefølgen av hvordan de stiller inn sykkelen for oss...
Nr 1 stiller inn. Nr 2 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 3 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 4 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre. Nr 5 stiller inn litt annerledes og man synes det er bedre.
Sier en metode at setehøyden (fra midt på krankaksling til et gitt punkt på setet skal være 73,8 cm for en gitt person...så vil denne høyden forfølge de fleste av oss selv om den ikke er den som funker best for oss).
Mark Cavendish har en setehøyde på 73 cm i de TdF-etappene han bare skal fullføre, slik som fjelletapper... Etapper han satser som besatt på å vinne - ja da har han setehøyden 71 cm...
Prøv selv å flytte setet litt opp eller ned flere dager i strekk eller flere ganger på en tur --- og du vil føle at "det er bedre" nesten hver gang du bytter høyden (innen rimelighetens grenser og ikke heltmeningsløse antall cm).
Flyter du sete mitt ned en halv cm så kjenner jeg det med en gang. Og syntes ikke det er bedre.
Jeg har vært i drøbak og er kjempe fornøyd. Sålene de lagde har vært helt rå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#168262416/09/201304:19
Mark Cavendish har en setehøyde på 73 cm i de TdF-etappene han bare skal fullføre, slik som fjelletapper... Etapper han satser som besatt på å vinne - ja da har han setehøyden 71
Så : han har funnet en optimal sete høyde men på noen etapper er han villig til å sitte 5 timer i en langt fra optimal stilling for å minke luftmotstand så mye som mulig de siste minutene ?
[Re: hinault]
#168266316/09/201307:12
Mark Cavendish har en setehøyde på 73 cm i de TdF-etappene han bare skal fullføre, slik som fjelletapper... Etapper han satser som besatt på å vinne - ja da har han setehøyden 71
Så : han har funnet en optimal sete høyde men på noen etapper er han villig til å sitte 5 timer i en langt fra optimal stilling for å minke luftmotstand så mye som mulig de siste minutene ?
Kanskje 73 cm passer best til "rolig" sykling, mens 71 cm (som egentlig er suboptimalt 95% av etappen) gjør at han får presset de ekstra wattene ned i pedalene som gjør at han vinner spurtene...?
Jeg merker selv at jeg sitter lenger framme på setet når jeg drar på enn når jeg sykler rolig, så det er nok mulig at enkelte kan ha flere optimale innstillinger (avhengig av hvor hardt / lenge man sykler etc.)
#168276616/09/201309:05
På disse for ham transportetapper stiller han ofte også hendlene opp for en mer oppreist stilling, så det har som du sier klart å gjøre med selve etappen. Han mener vel også at han får mer effekt av tråkket når det går fort på slutten også. Som Flex sier - ser jeg nå... Selvsagt har han en "billig" reise i feltet i mesteparten av en etappe han kan vinne.
Redigert av haaplost; 16/09/201318:12.
[Re: olechr]
#168314916/09/201318:23
Flyter du sete mitt ned en halv cm så kjenner jeg det med en gang. Og syntes ikke det er bedre.
Jeg har vært i drøbak og er kjempe fornøyd. Sålene de lagde har vært helt rå.
Jo, men ingen regel gjelder for alle. Poenget mitt er at det for mange er flere forhold som spiller inn enn det man kan se ved måling eller slike seanser. Dessuten er din setehøyde da sannsynligvis statisk over lang tid. Om du hadde vært helt fersk ville du kunne erfart annet...
Skal milimeteren gjelde må man også ha like tykk bukse, sokker, sko etc. hele tiden. Fettprosent...
Redigert av haaplost; 16/09/201318:30.
#168315316/09/201318:30
Var en tur hos Petter i drøbak i forrige uke. Var i grunn setehøyden som ble justert ned, alt annet var veldig bra Fikk flere gode tips om tråkkteknikk da knærne mine vandret litt mye sideveis i tråkket. Har nå hatt flere testturer med ny setehøyde både på grus og i terreng, begge med fokus på bedre tråkkteknikk. Veldig fornøyd så langt, jeg merker at jeg får til rundtråkket bedre nå
Hjulbygger på hobbybasis
#169567407/10/201320:18
Tempostilling er jeg usikker på om jeg ville dratt til sykkeltilpasser for å få fikset. Enten gjøre det selv eller dra i vindtunnel. En sykkeltilpasser vet hvordan man gjør en sittestilling behagelig og riktig kraftmessig, men dette blir sjelden det raskeste på tempo.
Gjør som mange av de beste amatørsyklistene på tempo. Juster sittestillingen så aggressiv at du tenker at du overhode ikke har sjans til å klare det. Så tøyer og bøyer du, i tillegg til å sykle mange timer på temposykkelen, til du endelig klarer det. Så gjør du det samme igjen.
Temposykling er steinvondt. Og da snakker jeg ikke om det at man presser seg maks over en viss tidsperiode, men om den belastningen rygg, nakke og baksiden av låra får. Det blir aldri noe bedre heller. Selv proffene blir sett gående med krummere rygg enn syvende far i huset etter harde tempoetapper.
[Re: hnastrup]
#169593708/10/201310:35
Om du finner et rett veistrekke uten noe særlig vind kan den regne cda utifra fart og watt. Om vinden og veistrekningen er den samme vil bare luftmotstanden være variabelen. På denne måten kan du leke litt med sittestillingen. Enda bedre er det om man hadde hatt tilgang til velodrom, siden det er vanskelig å finne et sted som er helt vindstille.