Ellers så har jeg en mistanke om at designere generelt ikke bruker de produktene de designer selv. Matboksdesignere flest kjøper nok mat i kantina på jobben.
Mulig jeg er hårsår her, men som delvis utdannet innen produktdesign skulle du visst hvor mye research som går inn i et produkt før det kan regnes som ferdig. Om det gjøres etter boka så er det analyser av firmaet som produserer de (egne verdier, oppfattede verdier, framtidsvisjoner osv), brukerne (hvem er kunden, hvorfor handler den og hva vil de ha, hvor mye er de villige til å betale osv), i tillegg til at det må være fysisk mulig å produsere produktet til en fornuftig kostnad. Fysiske modeller lages i alle stadier, fra idestadiet hvor man omtrent bretter papir og bruker det man finner på skrivepulten, via 3D-print eller lignende (alt etter hva man lager selvfølgelig) og til ferdig produkt. Det testes til alle bruksområder man kan tenke seg og gjerne videre, før man slipper noe som helst på markedet. Det er få som kan kalle seg produktdesignere som ikke har brukeren i fokus, eller er bevisst på bruken. Tvert i mot: å være produktdesigner er omtrent en forbannelse da man knapt kan åpne ei dør uten å finne en feil med dørhåndtaket. Det er hedelige unntak, den ikoniske sitronpressen til kjendisdesigner Phillipe Starck er vel kjent for å være markedets fineste sitronpresse som ikke virker.
Ellers er jeg helt enig i gunner_one sin observasjon, det der er helt klart et design som har vesentlig forbedringspotensial!
Var nok litt for lite ironisk her. Jobber ikke med produktdesign men trenger ikke det for å ha en hvis forskåelse for veien et nytt produkt går. Men, og der var utgangspunktet, alle kjenner nok til flust av eksempler på dårlig design som får noen til å tru at produktet aldri har kommet lenger enn tegnebordet før det ble satt i produksjon. Antakelig fordi man måtte ty til kompromisser underveis i prosessen. Trenger ikke å se lenger enn våre kjepphester for å finne køddepatenter.
Så steder du ikke får betale med kontanter handler du ikke?
Man betaler jo ikke bompenger i Rondane med kontanter engang i dag :-D Sist jeg brukte kontanter til betaling var vel på dugnadsbasert parkeringsvakt oppi skauen her...
Min løsning er at basisbehovet dekkes av matboksen. Alt utover det normale kjøpes i kantina. For minimal jobb med renhold holder jeg meg til leverposteiskiver klasket mot hverandre og slipper unna med å tømme brødsmuler. Med denne metoden er jeg nå i ca. 39ende år med samme matboks:
Det er i såfall umåtelig interessant at du har valgt å gå gjennom livet uten å skaffe deg bankkort. Kunne du tenke deg å dele grunnen til dette med oss?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hadde bankkort før men sa opp kontoen (flyttet pengene over til en annen) uten å skaffe meg nytt kort knyttet til en annen konto. Det er mange år (10 ?) siden nå og jeg har egentlig sjeldent eller aldri savnet bankkort.
Du handler heller aldri på Internett, overnatter på hotell eller leier bil?
Sjeldent (1 gang i året, toppen), betales ofte per overføring eller faktura. Overnattinger på hotell betales som regel av andre, jobb- eller kurssamenheng. Da jeg var på jobbintervju i Oslo (reiste med fly) på nittitallet overnattet jeg i telt i Nordmarka, i andre lignende sammehenger ble det brukt bivaksekk. Er mye som skal til før jeg overnatter på hotell, ja. Leie bil har jeg frem til nå gjort hos Rent-a-wreck, som 'fast' kunde har jeg enn så lenge klart å prate meg forbi kreditkortballuba.
Etter mye søking på nett kom jeg over EMSA utvalget på amazon.de!
Utstyrt med google translate og visa kortet så ble 10 like bokser bestilt.
Nå går det endelig an å åpne skapet uten at flere matbokser ramler ut.
En annen svært praktisk funksjon er at vi nå har tre forskjellige størrelser matbokser ved å kombinere lokk-lokk, lokk-bunn og bunn-bunn da disse går om en annen.
Når 3D printere blir allemannseie kan man jo bare printe ut en man har lastet ned. Med akkurat de målene man vil ha, om man vil ha plass til q-meieriene yoghurt eller Tine sin.
Etter mye søking på nett kom jeg over EMSA utvalget på amazon.de!
Utstyrt med google translate og visa kortet så ble 10 like bokser bestilt.
Nå går det endelig an å åpne skapet uten at flere matbokser ramler ut.
En annen svært praktisk funksjon er at vi nå har tre forskjellige størrelser matbokser ved å kombinere lokk-lokk, lokk-bunn og bunn-bunn da disse går om en annen.
Takker for tips fra en lykkelig matbokseier!
Dette ser veldig bra ut!
Har du link til de du kjøpte?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
amazon.de. Søk på Emsa Variabolo. Om du kjøper de med H:7cm så kan du få forskjellige størrelser på boksene med å variere lokk/bunn-kombinasjoner som vist på bildet over.
amazon.de. Søk på Emsa Variabolo. Om du kjøper de med H:7cm så kan du få forskjellige størrelser på boksene med å variere lokk/bunn-kombinasjoner som vist på bildet over.
Du kjøpte 10stk, da kommer du over 200kr, måtte du betale moms?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.