Delveien - Statens vegvesen
|
Delveien - Statens vegvesen
24/08/2013 17:23
|
OleF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Anbefaler alle til å "like" denne siden og støtte opp rundt dette https://www.facebook.com/pages/delveien/503489479722455?fref=tsArtige videosnutter med Thor Hushovd med viktig budskap. Meget bra tilltak fra statens vegvesen!
Redigert av OleF; 24/08/2013 17:29.
Felgbrems <3
|
|
|
Re: Delveien - Statens vegvesen
[Re: OleF]
25/08/2013 12:12
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: P_Dalen]
25/08/2013 14:17
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
JEG HAR FORSTÅTT HVA PROBLEMET ER!
Dette er ikke et SYKKE vs. BIL problem, dette er større en som så...
Jeg bor midt på Grunerløkka i Oslo, og av praktiske hensyn gikk jeg til anskaffelse av scooter tidligere i år. Kjekt og raskt å komme seg rundt i byen, men hva skjer? Jo, ogå her er jeg et problem for biliser de ytterst få steden i byen der de kjører raskere enn 45 og selv under bare fodi jeg er på scooter. Når de endelig bestemmer seg for å presse seg forbi, så er det allikevel ikke lenge før de igjen er til hinder for meg! Senest for en time siden ble jeg forsøkt presset av veien av en idiot (som fikk som fortjent). Samme skjer når man er til fots mellom forgjengere på fortau. Straks man møter andre, er det faktisk ytterst få som skjønner eller gidder å vike på et trangt fortau. Ja jeg irriterer meg gresneløst over dette, da det bør handle om å tilpasse seg hverandre. Det er liksom greit å gå tre eller fire i bredden og ikke vike for den ene som kommer i mot! Jeg er nesten 100 kg og 2 meter høy, og har derfor startet med et lite prosjekt for å tvinge folk til å vike. Jeg går virkelig ytterst på fortsuskanter og gir så mye plass jeg kan, men jaggu får jeg ikke folk kræsjende inn i meg stadig vekk fordi de MÅ gå fler i bredden uten unntak!
Så hva er problemet? Jeg tror ikke dette handler om et fremkomstmiddel mot et annet. Det handler om en særnorsk kømentalitet hvor man ikke tåler at andre er i veien for en selv og stjeler tid! Jeg skal være så påståelig å si at mye hadde vært løst om man orket å vente 5 sekunder i en oppled kø - Ikke sykle forbi biler som venter ved rødt lys, Ikke presse seg forbi folk på scooter med bil og tilsvarende. Tåle det å stå i kø i noen sekunder.
Jeg er sikker på at dette vil løse 99% av problemene også med bil vs. syklist problematikken, men jeg tror med 100% sikkerhet at det ikke er realistisk at kommer til å skje.
Thomas.
|
|
|
06/05/2014 04:48
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Redigert av trondmm; 06/05/2014 05:51.
|
|
|
06/05/2014 06:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvor har de tallet seks av ti syklister fra? Er det bare noe de har tatt ut fra løse lufta?
Per B.
|
|
|
06/05/2014 06:49
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jøss. Videoen om sperring er plutselig blitt "private" på youtube.  Kan det ha vært flere som ikke likte den, tro?
|
|
|
[Re: perbl]
06/05/2014 06:50
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Hvor har de tallet seks av ti syklister fra? Er det bare noe de har tatt ut fra løse lufta? På Facebook sier de: Dette er selvfølgelig satt på spissen, men i en spørreundersøkelse blant 5200 syklister og bilister svarer 4 av 10 syklister at de i samspillet med bilister alltid er flinke til å holde til høyre og slippe biler forbi. I den samme undersøkelsen svarer bilistene at det de syns er aller mest irriterende i samspillet er å bli liggende bak syklister som unødig hindrer de. Dette skaper til tider et høyt konfliktnivå. Både syklister og bilister kan bli flinkere til å vise forståelse og respekt for hverandre. Begge grupper har alt å tjene på å dele vegen på en god måte.
|
|
|
06/05/2014 06:54
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Ah. De har akkurat oppdatert facebooksiden sin med litt mer informasjon: Tallene i de nye filmene er hentet fra TØI-rapporten "Krig og fred - En spørreundersøkelse om samspill og konflikter mellom biler og sykler". Vi har fått innvendinger på teksten til filmen om sperring der vi sier at 6 av 10 syklister ikke er flinke nok til å sippe forbi. Det er hentet fra spørsmål om syklister alltid holder seg helt til høyre. Vi er imidlertid enige i at dette er misvisende siden syklister også blir anbefalt å ta sin plass på veien, at det er best for sikkerheten. Vi endrer derfor teksten på filmen. Tusen takk for innspill! 27 % av bilistene har opplevd at syklister aktivt hindrer de i å kjøre forbi. Så da kommer vel videoen opp igjen med nye tall om ikke så alt for lenge.
|
|
|
06/05/2014 07:36
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når 27% svarer at de er aktivt hindret av syklister, så burde det vel i tillegg utdypes "hvor" og "hvordan"...
Når jeg sykler vei, og det kommer blindsvinger eller biler i mot, legger jeg meg slik at det er umulig å komme forbi før det er klart.
For de som er kjent i Trondheim, og sykelr rundt Bynesset, er dette sikkert en meget mye brukt framgangsmåte utover fra Ila.
Jeg gjør det ikke fo å være kuk, men for å sikre meg selv og de som kommer i mot.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: trondmm]
06/05/2014 07:55
|
perbl
More than words
|
More than words
Så da kommer vel videoen opp igjen med nye tall om ikke så alt for lenge. Hvorfor må de ha tall? De hadde da vel ikke noe tall om bilister som tror de eier veien i den heisvideoen jeg så, ser da heller ingen grunn til å skulle tallfeste med meget tvilsomt grunnlag i den sykkelkritiske videoen. Uten det tallet seks av ti, hadde jeg hatt null problemer med den videoen, da det faktisk er endel syklister som bør tåle litt pepper for lite gjennomtenkt samspill i trafikken.
Per B.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
06/05/2014 07:59
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Når 27% svarer at de er aktivt hindret av syklister, så burde det vel i tillegg utdypes "hvor" og "hvordan"...
Når jeg sykler vei, og det kommer blindsvinger eller biler i mot, legger jeg meg slik at det er umulig å komme forbi før det er klart.
For de som er kjent i Trondheim, og sykelr rundt Bynesset, er dette sikkert en meget mye brukt framgangsmåte utover fra Ila.
Jeg gjør det ikke fo å være kuk, men for å sikre meg selv og de som kommer i mot. I min karriere som bilist har jeg aldri opplevd å bli aktivt hindret av syklister. Jeg lurer på hvor i all verden disse 27% som påstår de blir aktiv hindret bedriver bilkjøringen sin.
|
|
|
06/05/2014 08:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
At noen opplever å bli aktivt hindret betyr jo ikke at de blir det.
Jeg legger meg ofte ut midt i kjørefeltet av samme årsak som Knirkekne nevner, men også foran veier fra høyre. Dette for å skape sikkerhetsavstand, hvis evt bil kommer, og for raskere å kunne se om det kommer noen fra høyre.
Noen bilister vil sikkert oppleve dette som at de blir aktivt hindret.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: perbl]
06/05/2014 08:44
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Uten det tallet seks av ti, hadde jeg hatt null problemer med den videoen, da det faktisk er endel syklister som bør tåle litt pepper for lite gjennomtenkt samspill i trafikken. Tja. Jeg synes videoen begår den samme tabben som de fleste bilister gjør, når de snakker om syklister som sperrer. De blander sammen felt og vei. Jeg har aldri vært borti, og jeg kan virkelig ikke tenke meg det noensinne har skjedd, at en syklist vrenger over i motsatt kjørefelt for å hindre en bilist i å kjøre forbi. De sperrer feltet, men ikke veien. Det er helt sikkert mange syklister som holder på feltet litt for lenge, også på steder der det ville vært mulig å foreta trygge forbikjøringer, uten å legge seg over i motgående felt, hvis han bare hadde ligget helt til høyre, men jeg tviler på at dette er et veldig stort problem. Det som nok er verdt en diskusjon er hva man gjør på lange strekninger, der det er dårlig med forbikjøringsmuligheter, enten pga. mye trafikk i mot, mange midtrabatter eller generelt uoversiktlig vei. Selv om jeg hater å stoppe når jeg ikke absolutt må, så hadde det sikkert ikke skadet å ta en liten stopp i veikanten en gang i blandt, slik at man kan slippe forbi halen man har rukket å bygge opp. Spørsmålet er hvor lenge bør bilisten tåle å vente før man stopper og slipper ham forbi? Spør man bilisten, synes han sikkert at et tiendels sekund er alt for lenge, mens syklisten sikkert ikke har lyst på tvangsstopp oftere enn hvert kvarter/tjue minutter. Jeg har ikke noen fasit på hva som er akkurat passe lenge, men i de fleste tilfeller bør det åpne seg en forbikjøringsmulighet i løpet av et minutt eller to, så også her har jeg litt vanskelig for å tro at problemet egentlig er så fryktelig stort.
|
|
|
06/05/2014 08:50
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Du kan ikke bare stoppe i veikanten, det er farlig, ihvertfall på landevei med høy fartsgrense. Du må kunne komme deg godt til siden og ut av kjørebanen før du kan stoppe. I praksis betyr det ved veikryss, innkjørsel eller busslomme.
|
|
|
06/05/2014 09:08
|
Dan
More than words
|
More than words
I dag på vei til jobben (med bil) så jeg en audiot som ikke klarte å ligge bak en scooter som holdt som holdt samme fart som resten av køen over Steinshøgda. Han kjørte forbi i høyresving over bakketopp for å komme seg inn foran scooteren. Jeg kunne nesten høre det oppgitte sukket til scooterføreren før han ved neste sikre anledning la seg ut og passerte fire-fem biler. Skulle gjerne ha hørt hva som ble sagt inne i Audien da.  Hvor ertehjerne må man være for å kjøre forbi i kø i rushtrafikk?
|
|
|
[Re: sverreb]
06/05/2014 09:43
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Du kan ikke bare stoppe i veikanten, det er farlig, ihvertfall på landevei med høy fartsgrense. Du må kunne komme deg godt til siden og ut av kjørebanen før du kan stoppe. I praksis betyr det ved veikryss, innkjørsel eller busslomme. Neida, men på de fleste veier finner man små lommer hist og her som det går an å svinge inn i og stoppe.
|
|
|
[Re: trondmm]
25/08/2014 15:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du kan ikke bare stoppe i veikanten, det er farlig, ihvertfall på landevei med høy fartsgrense. Du må kunne komme deg godt til siden og ut av kjørebanen før du kan stoppe. I praksis betyr det ved veikryss, innkjørsel eller busslomme. Neida, men på de fleste veier finner man små lommer hist og her som det går an å svinge inn i og stoppe. Ja - men det kan være ganske lenge mellom disse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/08/2014 16:00
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Har lest ca 20 kommentarer på fb-innlegget og har sikkert sett like mange forskjellige måter å skrive "syklister", noen varierer tilogmed i samme innlegg. Sykelister er forøvrig min foreløpige favoritt
|
|
|
[Re: Tor Arne]
25/08/2014 17:31
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er like imponert hver gang noen setter en drapstrussel på trykk i diverse kommentarfelt rundt om. Lykke til på neste jobbintervju 
|
|
|
[Re: VegardAarvåg]
26/08/2014 05:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er like imponert hver gang noen setter en drapstrussel på trykk i diverse kommentarfelt rundt om. Lykke til på neste jobbintervju  Det der ser ut til å være to klassekompiser som fleiper med hverandre, så vi får håpe at ikke verden har blitt så nazi at sleivspark i god tone skal få innvirkning på jobbintervjuer.
|
|
|
|
|