Så denne ruten i en annen post: http://www.strava.com/activities/73523442 og skulle gjerne prøvd deler av den, nærmere bestemt fra Skullerud og sørover. Er det noen som vil være med? Og er det noen som vil guide? har bare tatt deler av den før, og før for Sandbakken er jeg ikke kjent.
Er også åpen for andre ruteforslag..
Tanken er da avtråkk fra Skullerud kl. 1030; med god matpakke og penger til vaffel på Sandbakken.
Kult at ruta mi inspirerer til utflukt! Jeg hadde ikke vært sør for Sandbakken da jeg la ut på denne ekspedisjonen men jeg syntes det var greit å finne fram med å studere OSM-kartet på forhånd og sammenlignet med strava-segmenter, og tenke ut "høyre i det krysset, venstre i det krysset" osv. , og kikket vel en del på gps'en underveis. Men som sagt, syntes det gikk veldig greit.
Beklager, skulle gitt cred! fant ikke posten med det første, ble lat og droppet det.
tusen takk for råd ad Spinneren... hyggelig om du blir med også!
Skulle gjerne det, men sliter med lange turer midt på dagen pga. unger og denslags. Kjenner også tendenser til grums i halsen i dag, og må muligens ta det veldig rolig i helgen for ikke å gå på en smell før neste helg.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Til Sandbakken fra Skullerud ville jeg tatt ei ruta som går lenger vest.
Den starter bratt opp Dalsåsen, flyter nydelig i retning Grønmo. Deretter en sving opp mot mot Rundvann før den suser ned mot Gjersrudleiken på raskt svaberg. Deretter forbi Trollvanna og en legendarisk, men lite kjent nedkjøring mot Setertjern. Herfra kan du jukse på grus langs Antons vei bort til Sandbakken eller ta godstien over kollen vest for Askvann.
Den starter bratt opp Dalsåsen, flyter nydelig i retning Grønmo. Deretter en sving opp mot mot Rundvann før den suser ned mot Gjersrudleiken på raskt svaberg. Deretter forbi Trollvanna og en legendarisk, men lite kjent nedkjøring mot Setertjern. Herfra kan du jukse på grus langs Antons vei bort til Sandbakken eller ta godstien over kollen vest for Askvann.
Langfuruåsen og Kongveien var fantastiske, vel verdt transportetappen!
Hogstfeltet lar seg nok løse av at de rydder opp alt som er kappet ned; ligger tykt og mye enkelte steder og dekker til stien. Hjelper heller ikke at sporene etter maskinene er dype og gjør det vanskelig å skille sti fra spor. Men når det er sagt, er det nok et lite problem i det store og hele: Det gjelder egentlig kun sør for den stiplete linjen på kartet her. Tar man den stien ned i stedet for å krysse, er mye løst og man kan trille videre til nye stier.
Alt i alt vil jeg anbefale turen på det varmeste, her var det flyt på flyt på flyt hele veien!
Hvor er det skogsmaskinene har vært ute? Kan repareres/utbedres med håndsag?
Området markert med blå ring (kun sør for veien) er mer eller mindre rasert av skogdrift, ihvertfall i forhold til å greie å følge noen stier i området. Det er ikke kjørt flatehogst (det står trær igjen innimellom), men det må ryddes mye før jeg sykler der igjen.
Takk for turen gutta! Ble en skikkelig manndomsprøve i både tid og lengde:) Kan også anbefale vaffel med hjemmelaget bringebærsyltetøy og blåbærkaken med is på Sandbakken!