|
Der røyk gaffelen gitt...
|
Der røyk gaffelen gitt...
22/08/2013 05:41
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har ikke fått tid til å undersøke skikkelig, men her er beskrivelse av gaffelen og hva det var som skjedde:
Gaffelen er en 2011(eller var det '12) Rock Shox Revelation DPA (120-150 mm). Flott gaffel, god funksjon.
Jeg har kjørt olje-og-pakningservice 2-3 ganger på den siden jeg kjøpte den. Sist i vinter.
Mye brukt, mye brukt i vått vær og gjørme.
I går var jeg på tur i sørmarka i tørt vær. Allerede tidlig registrerte jeg at gaffelen ikke var så "pløsj" som den har vært tidligere, og tenkte at det var på tide med en service snart.
Etter tre nedkjøringer skjer det. Gaffelen komprimeres nesten helt, og vil ikke komme opp igjen. Jeg går av sykkelen og den kommer langsomt ut igjen. Jeg prøver å komprimere igjen og gaffelen går for lett ned og for sakte opp. Prøver å tulle litt med instillingene, men ingenting hjelper.
Jeg bestemmer meg for å sykle forsiktig hjem for å unngå å ødelegge noe mer. Hver minste hump jeg treffer komprimerer gaffelen mer, og når den til slutt ikke har en mm vandring igjen sier det POP og pakningen på luftsiden av gaffelen spretter av.
Nå står sykkelen i mekkeboden og jeg er litt redd for å ta i den.
Sansynligvis er det en pakning som har røket, men er det noen som kjenner igjen symptomene? Lekkasje mellom positivt og negativt kammer? Er det bare å tømme for luft og fylle opp igjen. Bør jeg sende den inn? Hvem da til?
Håper dere klarer å hjelpe, for selv om jeg har aldri så lyst på ny PIKE så tillater ikke økonomien en slik utskeielse nå.
mvh Nils
|
|
|
Re: Der røyk gaffelen gitt...
[Re: nilswithskills]
22/08/2013 06:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
det høres ut som om det er noen pakninger som er røket. Du kan vel bytte dette selv. Finnes vel servicekit å få tak i og instruksjoner på http://www.sram.com/serviceDer har du technical manuals og ikke minst: sparepart list. I sistnevnte finner du nummer på pakningssett, og det gir du til din LSB så de kan bestille for deg. Så trenger du seff olje også, men det kan du også få via LSB, evt. finne en tilsvarende olje med lik viskositet fra et annet sted. Finn sammenlignbare oljeviskositeter her:  Det er cSt@40°C som er best sammenligningsgrunnlag for sykkeldempere.
|
|
|
22/08/2013 07:20
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Tviler sterkt på at man behøver å røre noe som helst i høyrebeinet for å komme til rette med dette. Da vil det heller ikke være behov for å få tak i olje til dempeenheten men, for protokollen, så er det denne oljen i 5wt som gjelder i RockShox om du ikke har tilgang på den orginale PitStop-oljen. Ettersom støvpakningen på venstrebeinet popper avburde det tyde på at den nederste pakningen (o-ringen) i DPA-enheten ikke klarer å holde på lufttrykket. Det kan godt tenkes at dette skyldes en lekkasje mellom positivt og negativt kammer men jeg skulle tro at du enklest løser hele problemet ved å bytte alle de involverte o-ringene. Var jeg deg ville jeg ha tatt ut DPA'en og sjekket om det er noe åpenbart galt med den før jeg hadde bestilt nytt pakningssett. I tillegg ville jeg ha rengjort innerbeinet godt og sett etter at det ikke er riper/skader av noe slag innvendig i dette (se gjennom røret mot lyskilde). RockShox opererer av en eller annen grunn med to pakningssett til disse gaflene, hvorav den ene er markert "NEW". Jeg antar at du kan bruke begge ettersom din gaffel er en 2011/2012 modell. Art nr er 11.4015.553.000 og 11.4018.007.000 (NEW). I følge delekatalogen fra 2011 har det også eksistert et tredje alternativ, da med nr 11.4015.506.000. Video med Dual Position Air Spring Service finner du her og såvidt jeg husker (har ikke anledning til å se gjennom videoen nå) trenger du en tang for innvendige låseringer, en lang 10 mm (?) pipe/hylse og et verktøy for å skru ut ventilkjernen i top-cap'en i tillegg til ordinært verktøy. Du må også ha et egnet gaffelfett til monteringen.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
[Re: baronKanon]
22/08/2013 07:21
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
BK: hvor mange av de oljene som figurerer i oversikten til Peter Verdone er tilgjengelig i Norge?
|
|
|
22/08/2013 07:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dette høres ut som lekkasje mellom positivt og negativt kammer, og når trykket blir altfor høyt der lekker det ut i gaffelbeinet og poff.
Samme skjedde på en flett ny forrige gen Pike hos meg, reklamasjon tvert.
Kan fikses med nye o-ringer på rett sted, en kompis har gjort dette noen ganger, er visst ikke allverden, men jeg fikser ikke gaffel selv.
Et normalt greit verkted fikser dette ved en vanlig service, rett og slett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
22/08/2013 07:49
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det blir nok at jeg gjør det selv. Tror det går raskest. Pakningssett er bestilt (fra hibike), og både olje og fett som passer har jeg. Bare å smøre seg med tålmod og rydde klart i boden (som er bomba for øyeblikket). Takk for innspill.
mvh Nils
|
|
|
[Re: cayman]
22/08/2013 08:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
BK: hvor mange av de oljene som figurerer i oversikten til Peter Verdone er tilgjengelig i Norge? Hakke peiling, men Motorex er lett tilgjengelig, og ebay er kjekk å ha  Ellers kan man jo sjekke ut MX-sjapper.
|
|
|
23/08/2013 09:42
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har Revelation RLT DA 150mm, og forseglingen øverst på venstre gaffelben har "poppet" ut et par ganger. Såvidt jeg kan skjønne, så er det fordi det negative luftkammeret har lekket luft inn i gaffelbenet, og lufta må ut. Skjedde plutselig da jeg bar sykkelen.
Akkurat det tror jeg er helt normalt med de gaflene, jeg sjekker nå det negative trykket før hver tur.
Om de tikke har rent ut mye olje ville jeg bare ha pumpet opp +/- igjen igjen og gått ut ifra at alt var fint. Pakningssett og evt demperolje har jeg skaffa på Rå Sport.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
23/08/2013 10:38
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har Revelation RLT DA 150mm, og forseglingen øverst på venstre gaffelben har "poppet" ut et par ganger. Såvidt jeg kan skjønne, så er det fordi det negative luftkammeret har lekket luft inn i gaffelbenet, og lufta må ut. Skjedde plutselig da jeg bar sykkelen.
Akkurat det tror jeg er helt normalt med de gaflene, jeg sjekker nå det negative trykket før hver tur.
Om de tikke har rent ut mye olje ville jeg bare ha pumpet opp +/- igjen igjen og gått ut ifra at alt var fint. Pakningssett og evt demperolje har jeg skaffa på Rå Sport. Takk for tips, men det er ikke en DA-gaffel, men en DPA, altså dual position air. Det er i realiteten en solo air med vandringsjustering.
mvh Nils
|
|
|
13/09/2013 09:05
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da var pakningssett kjøpt inn og jeg har gjennomført en service på DPA-enheten. Da dette var gjort pumpet jeg luft i gaffelen og komprimerte for å prøve om det var noen forbedringer. Da skjedde det samme som sist, den ville ikke opp (no pun).
Kan det være noe i høyrebeinet likevel? returenheten som har problemer?
Jeg tenker jeg prøver en gang til før jeg evt. sender den inn eller kjøper noe nytt.
mvh Nils
|
|
|
13/09/2013 13:39
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Hmm, det var da rare greier da!
Jeg har fortsatt litt problemer med å se for hva det er som eventuelt kan ha skjedd med returenheten som kan forårsake slike problemet men på den annen side: man bør vel også være forsiktig med utelukke noe...
Hvordan kjennes gaffelen ut når den ikke kommer opp igjen, virker det som den kiler seg på noen måte eller kjennes det mer ut som om du jobber mot et slags undertrykk hvis du forsøker å dra den opp igjen? Virker forresten knotten til returjusteringen normal eller er den treg/løs?
Nå er det en stund siden jeg åpnet en gaffel med DPA sist men jeg mener å huske at justeringsknotten for vandringen åpner og stenger et lite hull et stykke ned på alu-røret. Hvis du skal ta den opp igjen kunne det kanskje være en idé å sjekke at luft faktisk kan passere fritt gjennom røret/hullet (dvs. at det ikke er noe som tetter igjen rør/hull). Prøv også å se/kjenn at stenge/lukke-mekanismen virker som den skal (dvs. at det ikke er noe åpenbart galt med den).
En annen tanke som slo meg: det kan vel ikke være slik at ytterbeina har fått seg en liten bulk noe sted? Disse er tynnveggede og det i er utgangspunktet så liten klaring mellom ytter- og innerbein at selv en ubetydelig bulk kan gjøre at gaffelen "kniper".
|
|
|
15/09/2013 18:26
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå er det en stund siden jeg åpnet en gaffel med DPA sist men jeg mener å huske at justeringsknotten for vandringen åpner og stenger et lite hull et stykke ned på alu-røret. Hvis du skal ta den opp igjen kunne det kanskje være en idé å sjekke at luft faktisk kan passere fritt gjennom røret/hullet (dvs. at det ikke er noe som tetter igjen rør/hull). Prøv også å se/kjenn at stenge/lukke-mekanismen virker som den skal (dvs. at det ikke er noe åpenbart galt med den).
Dette var et godt tips, jeg bør selvsagt sjekke det og skjønner ikke hvorfor jeg ikke kom på det selv. takk skal du ha. Når det gjelder bulk så tror jeg ikke det har skjedd noe, men skal være på utkikk etter det også.
mvh Nils
|
|
|
23/09/2013 20:00
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ny service gjennomført uten noen forbedring. Jeg kjører på med trykk uten at ytterbena strekker seg ut av seg selv en gang.
Tror rett og slett jeg bestiller en ny dual position air enhet fra BC. 1500 kr er en del billigere enn ny gaffel.
mvh Nils
|
|
|
23/09/2013 20:30
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Du skal ikke benytte muligheten til å bykse opp på en Lyrik eller Marz 55 da, Nils? Synes rammen fortjener det 
|
|
|
[Re: Cerberus]
23/09/2013 20:47
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Du skal ikke benytte muligheten til å bykse opp på en Lyrik eller Marz 55 da, Nils? Synes rammen fortjener det  Det synes jeg også. Sikler på 55 for tiden. Men akkurat nå strekker ikke pengene til. Må prioritere andre ting. Håper på ny gaffel til våren.
mvh Nils
|
|
|
23/09/2013 21:07
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Det var synd at den ikke ble noe bedre, hadde håpet at du ville komme til å finne ut av hva som er feil med den...
Hvordan kjennes gaffelen ut når du demonterer ventilkjernen og drar gaffelen opp og ned manuelt - er det i det hele tatt noen slags treghet el.l. som indikerer at den ikke burde strekke seg ut når den pumpes opp til riktig/normalt trykk?
Er forresten BC det samme som bike-components.de? Den prislista jeg har fra bike-components.de er riktignok fra 2011 men der er prisene for DPA-enhetene oppgitt til EUR67,58 for art.nr. 11.4015.504.010 (med justeringsknott i alu) og EUR78,36 for art.nr. 11.4015.504.020 (med justeringsknott i carbon).
|
|
|
24/09/2013 08:45
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det var synd at den ikke ble noe bedre, hadde håpet at du ville komme til å finne ut av hva som er feil med den...
Hvordan kjennes gaffelen ut når du demonterer ventilkjernen og drar gaffelen opp og ned manuelt - er det i det hele tatt noen slags treghet el.l. som indikerer at den ikke burde strekke seg ut når den pumpes opp til riktig/normalt trykk? NÅr jeg skrur ut ventilkjernen kjennes den for så vidt helt friksjonsfri i hele vandringen. Den er da tilnærmet bunnet og jeg må bruke litt kraft for å strekke bena helt ut. Er forresten BC det samme som bike-components.de? Den prislista jeg har fra bike-components.de er riktignok fra 2011 men der er prisene for DPA-enhetene oppgitt til EUR67,58 for art.nr. 11.4015.504.010 (med justeringsknott i alu) og EUR78,36 for art.nr. 11.4015.504.020 (med justeringsknott i carbon).
Jeg tenker på denne. 1500 var å ta litt hardt i, men 1200 koster den ferdig levert.
mvh Nils
|
|
|
24/09/2013 11:16
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
NÅr jeg skrur ut ventilkjernen kjennes den for så vidt helt friksjonsfri i hele vandringen. Den er da tilnærmet bunnet og jeg må bruke litt kraft for å strekke bena helt ut. Det høres jo iofs lovende ut, da burde det være muligheter for å kurere gaffelen vha. en ny DPA-enhet. Jeg tenker på denne. 1500 var å ta litt hardt i, men 1200 koster den ferdig levert. BC hadde tidligere ikke reservedeler til RockShox liggende ute i nettbutikken, man måtte ta kontakt med en selger hos BC for å få bestilt slike. Det er mulig at prislista jeg fikk tilsendt som PDF viser nettopriser - de "urunde" tallene tyder vel egentlig på det.. På min 2011 Revelation hadde DPA-enheten art.nr. 11.4015.504.010 og denne ser det ut til at man fortsatt kan bestille fra f.eks. gabelprofi.de og mountainbikes.net . Om den utgaven du linker til hos BC er en ny og forbedret versjon vet jeg derimot ikke... Jeg kjenner forøvrig ikke til de to nevnte tyske nettnbutikkene fra før og kan derfor ikke uttale meg om eventuell leveringsdyktighet o.l.
|
|
|
24/09/2013 11:47
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
NÅr jeg skrur ut ventilkjernen kjennes den for så vidt helt friksjonsfri i hele vandringen. Den er da tilnærmet bunnet og jeg må bruke litt kraft for å strekke bena helt ut. Det høres jo iofs lovende ut, da burde det være muligheter for å kurere gaffelen vha. en ny DPA-enhet. Jeg tenker på denne. 1500 var å ta litt hardt i, men 1200 koster den ferdig levert. BC hadde tidligere ikke reservedeler til RockShox liggende ute i nettbutikken, man måtte ta kontakt med en selger hos BC for å få bestilt slike. Det er mulig at prislista jeg fikk tilsendt som PDF viser nettopriser - de "urunde" tallene tyder vel egentlig på det.. På min 2011 Revelation hadde DPA-enheten art.nr. 11.4015.504.010 og denne ser det ut til at man fortsatt kan bestille fra f.eks. gabelprofi.de og mountainbikes.net . Om den utgaven du linker til hos BC er en ny og forbedret versjon vet jeg derimot ikke... Jeg kjenner forøvrig ikke til de to nevnte tyske nettnbutikkene fra før og kan derfor ikke uttale meg om eventuell leveringsdyktighet o.l. Rimelig sikker på at den jeg linker til er riktig for meg. Den ser helt identisk ut som den jeg har demontert to ganger allerede. Karbonknotten har jeg allerede så det er ikke noe pes. Du skal ha takk for hjelpen i alle fall. Hyggelig med folk som ønsker å hjelpe.
mvh Nils
|
|
|
24/09/2013 12:49
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Bare hyggelig! Det hører vel med til historien at jeg nok er overgjennomsnittlig interessert i demperteknologi  Tror i grunnen også det beste er å bestille den DPA-enheten du linker til. Da er det i alle fall overveiende sannsynlig at du får den nyeste og mest oppdaterte versjonen (hvis det skulle være forskjeller mellom de ulike årsmodellene).
|
|
|
21/10/2013 08:49
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da er gaffelen i orden igjen. Ny DPA-innmat er installert og alt fungerer flotters. Blir nok aldri klok på hva som var problemet, men så lenge jeg kan sykle igjen driter jeg i det.
mvh Nils
|
|
|
25/01/2015 19:37
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Drar opp denne. Samme gaffel, men nytt problem. Prøver å fikse det, men gidder ikke investere for mye. gaffelen er nå 4 år gammel og har vært trofast i hardt vestlandsvær. Den fortjener snart å hvile. Men innerbena er fremdeles fine, og funksjonen har vært god inntil nylig, så det hadde vært trist om den ikke fikk leve videre en stund til.
Problemet er som følger: I likhet med problemet som oppstod i 2013 begynte det med en pakning som poppet opp. Men forskjellen var at det denne gangen var en god del luft/funksjon igjen i gaffelen selv om pakningen var langt oppe på benet. Jeg skjønte lite av dette, men fikk i det minste syklet hjem.
Da jeg kom hjem tenkte jeg at jeg skulle bytte pakninger. Dette viste seg å by på problemer. Da jeg skulle åpne gaffelen begynte jeg med skruen på høyrebenet (5mm). Denne gikk fint av og olje kom ut. Da jeg skulle skru av mutteren på høyrebenet ble jeg stående og skru i lang tid uten at noe skjedde. Det virker som om gjengestaget som mutteren sitter på også roterer. Jeg har prøvd å varme opp og å kjøle ned mutteren uten at det hjelper.
I tillegg tror jeg ikke gaffelen blir tom for luft. Jeg har skrudd ut hele DPA-enheten, men sliter fortsatt med å komprimere gaffelen helt uten å ty til mye kraft. Hvordan kan dette ha seg?
mvh Nils
|
|
|
26/01/2015 20:51
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ingen som har hatt lignende problem med gaffelen? Er det bare å kaste hele skiten?
mvh Nils
|
|
|
27/01/2015 06:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tvilet på at gaffelen er fubar, men at det er noe som ikke er helt på stell. Får du den ikke fra hverandre, er det nok mer jobb og reservedeler enn det smaker, tipper jeg.
|
|
|
27/01/2015 08:06
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Da jeg kom hjem tenkte jeg at jeg skulle bytte pakninger. Dette viste seg å by på problemer. Da jeg skulle åpne gaffelen begynte jeg med skruen på høyrebenet (5mm). Denne gikk fint av og olje kom ut. Da jeg skulle skru av mutteren på høyrebenet ble jeg stående og skru i lang tid uten at noe skjedde. Det virker som om gjengestaget som mutteren sitter på også roterer. Jeg har prøvd å varme opp og å kjøle ned mutteren uten at det hjelper.
I tillegg tror jeg ikke gaffelen blir tom for luft. Jeg har skrudd ut hele DPA-enheten, men sliter fortsatt med å komprimere gaffelen helt uten å ty til mye kraft. Hvordan kan dette ha seg? Har ikke vært borti akkurat dette, men hvis jeg kan få lov til å spekulere litt: Jeg antar at mutteren du snakker om sitter på venstrebeinet, og at det er her staget roterer? Ettersom du har tatt ut den øvre delen av DPA-enheten så burde muligheten være tilstede for å bruke et kosteskaft, plastrør el.l. (som ikke lager riper) til å presse staget ned i bunnen av ytterbeinet. Dersom gjenginnsatsen i bunnen av staget fortsatt sitter fast (altså at rotasjonen ikke skjer mellom stag og gjengeinnsats) så burde staget da 'låses' slik at du kan få skrudd av mutteren. Angående eventuelt gjenværende lufttrykk i gaffelen så har jeg ingen teori om hva dette kan skyldes. Synes det høres litt rart ut hvis det er slik at demperstaget roterer - da burde det ikke være overtrykk i ytterbeinet.
|
|
|
27/01/2015 09:16
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I tillegg tror jeg ikke gaffelen blir tom for luft. Jeg har skrudd ut hele DPA-enheten, men sliter fortsatt med å komprimere gaffelen helt uten å ty til mye kraft. Hvordan kan dette ha seg? Har ikke vært borti akkurat dette, men hvis jeg kan få lov til å spekulere litt: Jeg antar at mutteren du snakker om sitter på venstrebeinet, og at det er her staget roterer? Ettersom du har tatt ut den øvre delen av DPA-enheten så burde muligheten være tilstede for å bruke et kosteskaft, plastrør el.l. (som ikke lager riper) til å presse staget ned i bunnen av ytterbeinet. Dersom gjenginnsatsen i bunnen av staget fortsatt sitter fast (altså at rotasjonen ikke skjer mellom stag og gjengeinnsats) så burde staget da 'låses' slik at du kan få skrudd av mutteren. Angående eventuelt gjenværende lufttrykk i gaffelen så har jeg ingen teori om hva dette kan skyldes. Synes det høres litt rart ut hvis det er slik at demperstaget roterer - da burde det ikke være overtrykk i ytterbeinet. Det er nettopp dette jeg også stusser på. Jeg tror jeg har opplevd at det roterer før, men at jeg da har oppdaget at jeg har glemt å tømme for luft. Tøm for luft og problemet er løst. Men ikke denne gangen. Virker som om det er luft i nedre gaffelbein som ikke kommer ut. Men takk for tips. Jeg skal prøve å stikke noe mykt ned for å låse staget. rapport kommer.
mvh Nils
|
|
|
27/01/2015 09:57
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
I tillegg tror jeg ikke gaffelen blir tom for luft. Jeg har skrudd ut hele DPA-enheten, men sliter fortsatt med å komprimere gaffelen helt uten å ty til mye kraft. Hvordan kan dette ha seg?
Er det for mye olje eller evt, overtrykk inni innerbeinet til demperenheten, dvs. på drivsiden? Har du åpnet toppkapselen på høyresiden for å evt slippe ut evt. overtrykk?
|
|
|
[Re: ØysteinS]
27/01/2015 10:08
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Muligens dumt spørsmål, men kan det oppstå overtrykk i demperenheten? Hvordan/når skjer dette i så fall?
|
|
|
27/01/2015 10:13
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Utslitte o-ringer kan begynne å oppføre seg rart, dvs. luft kan dras inn, men ikke slippe ut. Har vansker med å sannsynliggjøre det her, men greit å sjekke. Min Revelation RLT Ti, som jeg kjøpte brukt, ville ikke komprimeres helt, som trolig skyldes for mye olje i demperenheten, men jeg fikk ikke sjekket dette nøyaktig før jeg hadde tømt ut olja.
|
|
|
27/01/2015 10:50
|
nilswithskills
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har ikke vært borti høyrebenet da jeg ikke kunne skjønne at det skulle ha noe med saken å gjøre. Men jeg kan alltids prøve. Det skader ikke. Takk for tips.
mvh Nils
|
|
|
|
|