Bytte elektrisk anlegg i hus
|
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus
[Re: EirikO]
22/08/2013 05:26
|
Stig Olav
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er jeg enig i. Men det som det ofte slørves med er korrekt avisolering av kabler og bruk av rett størrelse kabler i forhold til amperestyrke på kursene. Mange gjør ofte den feil at leder blir koblet til jord...! Siden vi har stort sett vekselstrøm her i Norge, er lederne potensialfri, dvs N-leder og L, kan veksles med begge ledere:-)
De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
|
|
|
22/08/2013 05:28
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Hva er begrunnelsen for at det er tillatt å skifte bryter på lampettledning, men ikke en stikkontakt?
|
|
|
[Re: kaffekanne]
22/08/2013 06:11
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
blir for dumt når folk sier at profesjonelle elektrikere "lett" kan koble stikkontakter feil. Enig at det er dumt, men det er en realitet. Kall det gjerne en slurvefeil. Nå var det vel ikke akkurat selve stikkontakten jeg tenkte på i forhold til koblingsfeil. I et hus har man gjerne mange koblingspunkter. Om du bommer på ett av de, kan det være nok til at det oppstår problemer. Derfor har man også et krav om at det utføres funksjonssjekk og div. målinger. Dette vil i de fleste tilfeller avdekke evt. feil. Om du ikke har utført installasjonen selv, vet du heller ikke om den er utført forskriftsmessig. Det kan være masse feil og mangler som ikke avdekkes ved en stikkprøvekontroll som er det man gjerne utfører på disse "gjør alt selv, for så å ringe elektriker" kontrollene. I samsvarserklæringen vil det da også bli opplyst om at installasjonen ikke er utført av kontrollerende, som nødvendigvis må ta forbehold om skjulte feil og mangler. Det er ikke like betryggende for en evt. senere kjøper av denne boligen, som da bør skjønne at dette er hjemmemekk om det nylig er pusset opp.
|
|
|
22/08/2013 07:32
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
trenger man fagbrev for å gjøre noe som helst? Som advoakat så er det bare å se lovlig blond ett par ganger så kan man gå foran dommeren å rope litt..
Transport sjåfør. Har kjørt masse bil. Hvor vanskelig er det å kjøre Trailer?
Prosessindustri. Er jo bare å skru på noen ventiler å se på noen skjermer.
Elektrikker. er jo bare å spikre opp noen ledninger å koble de sammen.
lærer: bare å ta fram boka å begynne å lese på måfå .
Flyver: trene litt i flightsimulator. Så har du den.
Tømrer: er ikke det bare å slå i en spiker da?
Det jeg vil fram til. Hold deg til det du kan. Og la de som er utdannet til andre fag få holde på med sitt.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
[Re: ]
22/08/2013 07:35
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Problemer med jord har jo skjedd meg to ganger. En ved at jord og leder var byttet om i stikket, og en gang jord ikke var tilkoblet et jordet stikk. I og for seg en hendelig feil av elektrikeren, men jeg trodde noe av poenget med samsvarserklæringen var at den inneholdt punkter hvor man hadde målt og testet arbeidet som var gjort?
Elektriker skal fylle ut sjekklister, som igjen skal overleveres eier/tiltakshaver via totalentreprenør, sammen med øvrig dokumentasjon. Der skal måleverdier for utført måling fav jordkontinuitet fylles inn. Dvs. en 2,5mm2 jordleder har 0,007ohm pr. meter. Er ledningen 20m lang skal måleverdi være 0,14ohm. Alle verdier over 1ohm er uansett fy-fy for jordledere og utjevningsforbindelser. I ditt tilfelle ville dette vært avdekket ved en slik måling.
|
|
|
22/08/2013 09:03
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Alle installatører revideres hvert år av repr. for det stedlige tilsyn. Da må de redegøre for utførte oppdrag, og tilsynet reiser ut på stikkprøvekontroll. Da blir det avdekket om det er samsvar med utførte egenkontroll og hva tilsynet finner på stedet, samt om installatør har overlevert pålagt dokumentasjon. I tillegg foretar tilsynet stikkprøver på tilfeldige adresser. Er det utført arbeider som mangler papirer, må eier redegjøre for dette, eller skaffe bekreftelse fra elektriker på at anlegg er i henhold. Her er det lett å gå i fella for installatør, og påta seg for mye ansvar. Viktig å presisere og ta forbehold.
|
|
|
22/08/2013 10:12
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Du ligger vel i enden av strekket, som har dårlig kapasitet/tverrsnitt/høy belastning. Da synker spenningen. (230V +/- 10% er vel nesten likevel innenfor)
Et viktig poeng er at eier av anlegget selv plikter å holde det i forskriftsmessig stand. Elektriker plikter å gjøre en forskriftsmessig jobb, men kan ikke tvinge eier til noe som helst. Derfor beskriver man i en samsvarserklæring at man f.eks har anbefalt kunde visse tiltak, men at kunden av en eller annen grunn ikke ville ha dette utført. Dette kan da ved en evt. senere kontroll slå tilbake på eier, som igjen blir pålagt en utbedring om det er en mangel.
|
|
|
22/08/2013 11:50
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Det blir vel heller til at egenkontrollene skal kontrolleres et firma som utfører "kontroll av egenkontroll i kontrollerte kontrollformer". Dette ble innført i år. http://byggeregler.dibk.no/dxp/content/uavhengigkontroll/1/Personlig synes jeg begrepet "fagmann" ikke på noen måte er noen garanti for kvalitet. Litt som yrkessjåfør egentlig. Er ikke alltid like imponert over trafikal adferd blant drosje- og lastebilsjåfører...
Redigert av ELO73; 22/08/2013 11:51.
|
|
|
22/08/2013 21:52
|
svingen
Fersking
|
Fersking
Ring fagfolk!!
Ta kontakt med ett elektrofirma, så løser det seg nok på en grei måte. De fleste firma godtar at du trekker kablene/rørene, fester boksene og annet småtteri selv, muligens også kobling av stikk så lenge de får sjekket at det er rett.
men med tanke på sikringsskap råder jeg deg til å holde deg unna. Her er det alt for mange faktorer som kommer inn i bildet til at en ufaglært kan påberope seg retten til å gjøre dette selv bare fordi man er litt "handy" og har teknisk innsikt.
hva med tverrsnitt på inntakskabelen, størrelse på hovedsikring, 1 eller 3 fas? hva er kravet der ang renovering? Målerbytte? blir du tatt for ikke å ha blombering på måleren, kan det bli dyrt. kunne kommet med mange eksempler, men gidder ikke. Du har ikke lov å gjøre dette selv.
Har selv sett alt for mange branntilløp og skader på utstyr som er koblet av ufaglærte. mange av disse var riktig koblet, men ikke dratt till nokk/for mye og stikk var smeltet etc....
så kommer du inn på dette med dokumentasjon. uansett om det er ved salg,verditakst,brann eller vanlig e-verks kontroll blir dette et tema. Denne skal framvises uansett. Kontroller blir tatt av fagfolk som med en gang kan se om det er fagmessig utført eller ikke.
tviler på at du får et elektrofirma til å lage en dokumentasjon på hele instalasjonen om du har gjort det selv.
mitt råd: sov god om natten, hold deg unna og la fagfolk ta jobben. Er mye å tape om det blir brann, ikke bare penger.
|
|
|
22/08/2013 22:29
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Sover godt om natten med 200.000 ekstra på kontoen 
|
|
|
23/08/2013 08:03
|
svingen
Fersking
|
Fersking
Ja, vi får se.. gi oss ny oppdatering når huse har brunnet ned. Kanskje du har mistet dine nermeste og...
|
|
|
23/08/2013 08:46
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vi totalreoverte hele elanlegget i et hus fra 1950, fra inntaksledning og alt. Nytt skap. Alt nytt.
Borret/dro alle rør og mye ledninger selv, etter samråd med elektriker som gjorde jobben. Han koblet.
Vi fikk 80.000 inkl mva på 1/5 av jobben tidlig i prosjektet på det som var utført, og signalisert en sluttpris på 150-200 på opprinnelige tilbudet på 100K. Utført arbeid var imidlertid mye lavere, og den store markedsledende elkjeden ble så tatt med buksa så langt nede (2 uavhengige anslo jobben til 18.000) at de sluttførte jobben til marginalt over kostpris+koblingstimer. På latterlige godt under 50.000 med mva. Normalt 150K-200k. Ut fra det de la seg flat, og gjorde etter vi påpekte den grove overfaktureringen, ønsker ikke jeg å navngi firmaet.
Sluttregningen ble ekstremt lav.
Har gjort mye/alt selv på huset bortsett fra elanlegg og rør(irør). Men har lagt all grovarbeid selv, trikker og rørlegger har bare koblet.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
23/08/2013 09:26
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skulle brukt elektriker ville jeg gjort følgende:
- Brukt et firma med godt rykte, fortrinnsvis et lite firma. - Bedt om å få arbeidet utført på timer og med en avtalt rabatt på materiell. - Hatt noen tilstede som verifiserer at antallet timer stemmer med faktura. - Ryddet arbeidsplassen hver kveld
Jeg vet ikke hvor stor hensikt der har å legge rør og eventuelt trekke selv, det går vanligvis veldig fort for en elektriker å gjøre det samme.
|
|
|
[Re: svingen]
23/08/2013 10:54
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Ja, vi får se.. gi oss ny oppdatering når huse har brunnet ned. Kanskje du har mistet dine nermeste og... Da får jeg vel nytt hus på forsikringen + cashe inn fett på livsforsikringene til mine nærmeste. Rett i kassa!
|
|
|
23/08/2013 11:46
|
EirikO
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for mange (en del..) gode svar, og en ellers til tider god diskusjon..  Problemet er foreløpig ute av verden for min del, da huset ble solgt før visning..
|
|
|
23/08/2013 11:56
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Lykke til videre på husjakten =)
|
|
|
23/08/2013 13:04
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Problemet er foreløpig ute av verden for min del, da huset ble solgt før visning.. Da slapp du å grue deg for at huset brant ned etter slett arbeid utført av en med fagbrev :-). En har iallfall et bedre utgangspunkt med relevant fagbrev enn en som er selvutnevnt ekspert.
|
|
|
[Re: silverwrx]
23/08/2013 13:12
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi fikk 80.000 inkl mva på 1/5 av jobben tidlig i prosjektet på det som var utført, og signalisert en sluttpris på 150-200 på opprinnelige tilbudet på 100K. Utført arbeid var imidlertid mye lavere, og den store markedsledende elkjeden ble så tatt med buksa så langt nede (2 uavhengige anslo jobben til 18.000) at de sluttførte jobben til marginalt over kostpris+koblingstimer. På latterlige godt under 50.000 med mva. Normalt 150K-200k. Ut fra det de la seg flat, og gjorde etter vi påpekte den grove overfaktureringen, ønsker ikke jeg å navngi firmaet.
Her skjønte jeg ikke helt hva du mente
|
|
|
[Re: H.Iversen]
23/08/2013 14:22
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Her skjønte jeg ikke helt hva du mente Kort forklart: Første regning, når kun en liten del av jobben var gjort, kom på hele 80.000.- som var godt over halvparten på det vi ble forespeilet totalt. Det var ikke i nærheten samsvar mellom timer benyttet eller materiell brukt. (Det ble også gjort jobb som de valgte å gjøre deler helt på ny, da de så at det som var utført, ikke var slik det skulle være). Selskapet tok halen mellom beina og gjorde jobben til kostpris uten at jeg ba om det. Vi la opp nytt sikringsskap, og for å komme ned i underetasjen mm måtte det borres en rekke hull gjennom 30cm betonggulv til kurser, og 50cm yttervegger. Derav vi borret alle slike hull noe som var utfordrende å treffe riktig, tidkrevende (stein/betong) selv med kraftig sds betongbor. Sånn sett var det tidkrevende, og ikke helt som å borre i stendere. I Lillestrøm har derimot http://www.smartcitystore.no/ ett demorom/conceptstore. Må oppleves. Har fått en titt og demo. Ufattelig tøffe og rå løsninger! Anbefales, men må oppleves. Nettsidene sier lite. Får jo lyst på slik som de har ordnet, og prisen ved nybygg/rehab er kanskje ikke så ille. Teknologi som nok er i bruk om 10-15år i alle hus, men som er litt utenfor fatteevne i dag. Vannlekkasjevarsling på sms, styrer vv bereder, led, stemningsprogrammer, alt kan styres med Ipad osv osv. Teknologien vår i huset i dag er mest begrenset til manuelle lys dimmere. Ting virker veldig steinalder og gammeldags når man sammenligner med de nye løsningene.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
08/04/2014 18:43
|
kaffekoppen
Fersking
|
Fersking
Låner litt plass på denne tråden, da jeg bare har et lite spørsmål angående elektrisk anlegg... Jeg bor i en 8-mannsbolig og i første etasje har det nå flyttet inn utlendinger som såvidt kan snakke norsk, greit nok. Problemet er bare dem totalrenoverer hele leiligheten, herunder vegger, tak og badromsgulv med inklusiv vannrør og elektrisk anlegg. Og det er her jeg begynner å bli alvorlig beskymret, for jeg vet med stor sannsynlighet at ingen av dem har værken fagbrev eller sertifisering av noe slag. Tviler også sterkt på at dem vet at det finnes forskrifter og lover om dette.
Finnes det noen jeg kan varsle om dette?
|
|
|
08/04/2014 19:04
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
09/04/2014 09:05
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Har du ikke fordommer, så får du det når du våkner av at leiligheten står i brann 
|
|
|
|
|