Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Tange] #1666622 23/08/2013 19:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Sitat: magnusc
Sitat: KenR
Har du et eksempel på hvor det er skiltet? Det er vel 100% enighet om at det er fullstendig idioti å sykle på Ring 3. Jeg lurer bare på hvor jeg har sagt/skrevet at det er "greit å sykle på Ring 3".

Feks her: http://goo.gl/maps/ST1pg

Men det gjelder kun i 'nordgående retning. Sykler du 'sørover' er det bare å svinge inn på ring 3.

http://goo.gl/maps/9Qm1w

Der blir det først skiltet rett før tunnelen.

http://goo.gl/maps/Nclwf

Er det fordi det 'mangler' paralell sykkelvei på nordsiden?

Tja, nå har jeg ikke 'googlet' meg langs hele ring 3, men ut fra plasseringen til forbudtskiltene får jeg inntrykk av at veimyndighetene, ihvertfall da skiltene ble plassert, tiltenkte sykling på i hvertfall en del av ring 3. For meg virker det veldig søkt (usannsynlig) at de i den ene retningen velger å plassere skiltet ved påkjøringen mens de på samme veistrekket i den andre retningen glemmer skiltet helt til de kommer til tunnelen for så å ikke gidde å kjøre tilbake og bestemmer seg for å plassere skiltet rett foran tunnelen for å avverge det verste.

Synes kanskje myndigheten at det ikke er idioti å sykle på Ring 3 der hvor det ser ut til å være tillat?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1666623 23/08/2013 19:05
1
10538elo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
Må legge til en ting jeg opplevde på Ring 3 en høst for et par år siden.
I svingene mellom Gaustad og bussholdeplassen Risbakken.
Jeg kjørte vestover, det var begynte å bli mørkt, og i veiskulderen, kommer to "løker" på rulleski, mot kjøreretningen, uten refleks/lys, og med mørke klær.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1666628 23/08/2013 19:06
Rob1988 Offline
Entusiast
Entusiast
Mye rart som er ute og går da...

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Rob1988] #1666629 23/08/2013 19:07
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rob1988

og sykler

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1666639 23/08/2013 19:18
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: mtbmaniac
Sitat: Rob1988

og sykler

og på terrengsykkel.no

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Raoul Duke] #1666665 23/08/2013 19:41
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raoul Duke
Sitat: rockphotog
Denne diskusjonen handler jo om retter og plikter. I trafikken har man først og fremst plikter, nemlig å oppføre seg bra og sørge for et godt samspill i trafikken.

Jeg hører denne ofte. Og da gjerne som et dårlig skjult argument for at "den andre siden" ikke har noe å gjøre i trafikken i det hele tatt. Jeg sier ikke at man bør sykle på ring 3, men dette argumentet blir dratt så langt at det blir meningsløst...

Du hører den ofte fordi du ikke lar den synke inn, eller hva mener du? Jeg vet ikke hva slags "sider" som finnes i denne debatten, og hvem som er på de, men det jeg sier er ikke et dårlig skjult argument.

Det er et jævlig godt argument som står støtt som f, rett og slett.

Ring 3-sykling eller ikke -- det er en forbanna tulle-diskusjon, der noen i denne tråden på død og liv skal ha "rett" i en eller annet polemisk kvasiretorisk problemstilling.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: rockphotog] #1666772 23/08/2013 22:16
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Ring 3-sykling eller ikke -- det er en forbanna tulle-diskusjon, der noen i denne tråden på død og liv skal ha "rett" i en eller annet polemisk kvasiretorisk problemstilling.

Fint at du har selvinnsikt til å innrømme det, i hvert fall.

Det er ingen som har sagt at de synes det er greit å sykle på ring 3, faktisk har vel alle sagt veldig klart fra at de IKKE synes det er greit å sykle der. De har derimot påpekt at det ikke er forbudt, og i stor grad latt det skinne gjennom at de synes det burde være forbudt, og at de er frustrert over at myndighetene ikke har satt opp forbudsskilt, når det er åpenbart at syklister ikke bør oppholde seg på disse veiene (og det er også såpass godt sykkelveitilbud langs veien at man ikke har noen gode grunner til å velge bilveien).

De eneste som krangler og kverulerer her er du og mtbmaniac

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: trondmm] #1666786 23/08/2013 23:03
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: trondmm

(og det er også såpass godt sykkelveitilbud langs veien at man ikke har noen gode grunner til å velge bilveien).

Nåvel. Vi er kanskje så dårlig vant at vi kaller dette et godt sykkelveitilbud:

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: P_Dalen] #1666790 23/08/2013 23:33
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: P_Dalen

(og det er også såpass godt sykkelveitilbud langs veien at man ikke har noen gode grunner til å velge bilveien).

Nåvel. Vi er kanskje så dårlig vant at vi kaller dette et godt sykkelveitilbud:

ICON_SMILE Poeng.

Min erfaring langs ring 3 begrenser seg til strekningen Sinsen - Blindern, og det hadde nok være relevant å nevne dette ICON_SMILE

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1666806 24/08/2013 06:13
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Blir bare trist av å se på videoen din pdalen. Tydelig at satsing på sykkel fortsatt er å anse som festtaler.
Lørenveien er vel en kommunal vei så SVV gir sikkert f... i denne.
Skjønner ikke hvorfor sykkelveien skal innom Lørenveien i det hele tatt, da denne er relativt smal, har gateparkering og mye kryss og inn/utkjøringer. Nå som tunnelen er åpnet og mye areal er frigjort ville det vært mer logisk å tilrettelegge for transportsykling langs "gamle" ring 3.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: trondmm] #1666820 24/08/2013 07:15
rockphotog Offline
Besatt
Besatt

Det er ingen som har sagt at de synes det er greit å sykle på ring 3, faktisk har vel alle sagt veldig klart fra at de IKKE synes det er greit å sykle der. De har derimot påpekt at det ikke er forbudt, og i stor grad latt det skinne gjennom at de synes det burde være forbudt, og at de er frustrert over at myndighetene ikke har satt opp forbudsskilt, når det er åpenbart at syklister ikke bør oppholde seg på disse veiene (og det er også såpass godt sykkelveitilbud langs veien at man ikke har noen gode grunner til å velge bilveien).

De eneste som krangler og kverulerer her er du og mtbmaniac

Wow. Jeg har skrevet ETT generelt innlegg , og ett noe krasst svar til Raoul Duke som svarte meg.

EDIT: Fint at du oppsummerer tråden for meg. Da vet du selvfølgelig at jeg ikke har anklaget noen i tråden for at det er greit å sykle på Ring 3 heller. Det eneste jeg bryr meg om i denne saken er trafikksikkerhet -- og jeg blir provosert når noen tar lett på det. Trafikksikkerhet trumfer over både rettigheter og dårlig veiskilting.

Hvis du mener jeg står for noe annet i denne tråden får du ta det på din egen kappe.

Redigert av rockphotog; 24/08/2013 07:38.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: trondmm] #1666863 24/08/2013 09:06
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen her ønsker at man setter opp skilt på Ring3 om at det er ulovlig å sykle der.

Jeg synes dette ikke fremstår så nyttig.

Dersom samfunnet skal bruke ressurser på å skilte for enhver lille ting som normale folk må skjønne at de ikke burde gjøre så:

1. får vi skiltjungel
2. kostnadene til samfunnet stiger.

Ad skiltjungel:

Bilister ønsker ikke så mye informasjon om alt mulig slags uinteressant og opplagt når de kjører bil. Dette reduserer oppmerksomheten til enkelte bilister, hvilket gjør kjøring farlig for andre bilister. Det gjør det mindre sannsynlig at man får med seg de tingene som virkelig er viktig.

Videre, de syklister som måtte forville seg ut på veien ved feil, er sannsynligvis så fulle at de forviller seg dit uansett om det er forbudsskilt eller ikke. Dvs, de eneste syklister man hindrer med dette skiltet er de edru syklistene som tilfeldigvis støtte rett på skiltet, og de kalkulerende intelligente syklistene, de som strekker tråden lengst. Disse sistnevnte kan komme til å velge å sykle på en vei de opplagt ikke burde syklet på, bare fordi det ikke står "sykling forbudt". Et bedre alternativ enn å skilte for å hindre disse er kanskje å slå veldig hardt ned på dem (altså feks bøtelegge hardt) dersom de krever sin rett. Altså, bortkasta å skilte.

Ad kostnader:

Folket ønsker ikke å betale mer i skatt for at veivesenet skal ha penger nok til å sette opp skilt overalt på enhver opplagthet.

---

Videre er faktisk akkurat denne veien for motortrafikk. Det er unødvendig å skilte. Det er ikke slik at noen partier av veien er for syklister og motortrafikk, og andre deler er bare for motortrafikk. Veien har faktisk sykkelsti som går parallelt, såvidt jeg vet helt fra Granfoss til ihvertfall Sinsen. Da er det ikke rimelig å anta at deler av veien er åpen for syklister mens begrensede lengder er stengt for syklister.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1666867 24/08/2013 09:24
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Disse sistnevnte kan komme til å velge å sykle på en vei de opplagt ikke burde syklet på, bare fordi det ikke står "sykling forbudt". Et bedre alternativ enn å skilte for å hindre disse er kanskje å slå veldig hardt ned på dem (altså feks bøtelegge hardt) dersom de krever sin rett. Altså, bortkasta å skilte.

Det har ikke slått deg at det må foreligge et lovbrudd for at man kan ilegge bot?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: P_Dalen] #1666872 24/08/2013 09:33
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: P_Dalen
Disse sistnevnte kan komme til å velge å sykle på en vei de opplagt ikke burde syklet på, bare fordi det ikke står "sykling forbudt". Et bedre alternativ enn å skilte for å hindre disse er kanskje å slå veldig hardt ned på dem (altså feks bøtelegge hardt) dersom de krever sin rett. Altså, bortkasta å skilte.

Det har ikke slått deg at det må foreligge et lovbrudd for at man kan ilegge bot?

man kan bøtelegge dem for å være en fare i trafikken eller for andre forhold som man typisk ikke bøtelegger for, feks å ikke ha lys og refleks på sykkelen.
Sitat: Trafikkreglene

Påbudt utstyr på sykkel:
* Minst to separate bremser som virker uavhengig av
hverandre, den ene på framhjulet, og den andre på
bakhjulet.
* Rød refleks bak, «kattøye».
* Hvit eller gul refleks på begge sider av pedalene
eller på pedalarmene.
* Ved sykling i mørke eller skumring på vanlig veg
skal sykkelen ha tente lykter med hvitt eller gult lys
foran og rødt lys bak. Lyktene skal være festet på
sykkelen. Lyktene skal ha fast eller blinkende lys.
* Ringeklokke
* Skal du ha med barn, kan du bruke barnesete,
sykkeltilhenger eller påhengssykkel

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: ELO73] #1666876 24/08/2013 09:36
A
arenei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: ELO73
...Nå som tunnelen er åpnet og mye areal er frigjort ville det vært mer logisk å tilrettelegge for transportsykling langs "gamle" ring 3.

Hele tunnelen er ikke åpnet enda. Økerntunnelen og Lørentunnelen -østgående løp åpner medio oktober. Transportsykling skal du nok få langs "gamle" ring 3 (Dag Hammarkjøldsvei), arbeidene under bakken må bare bli ferdig først:)

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1666881 24/08/2013 09:46
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, jeg tror de skiltene som P_Dalen snakket om tidligere i videoen vil bli korrekte etterhvert som all trafikken blir lagt under. Jeg prøvde å finne en vei fra Sinsen til Lørenhallen her en dag og fulgte akkurat de skiltene, det endte ikke så godt ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1666886 24/08/2013 09:55
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Noen her ønsker at man setter opp skilt på Ring3 om at det er ulovlig å sykle der.

Jeg synes dette ikke fremstår så nyttig.

Dersom samfunnet skal bruke ressurser på å skilte for enhver lille ting som normale folk må skjønne at de ikke burde gjøre så:

1. får vi skiltjungel
2. kostnadene til samfunnet stiger.

Ad skiltjungel:

Bilister ønsker ikke så mye informasjon om alt mulig slags uinteressant og opplagt når de kjører bil. Dette reduserer oppmerksomheten til enkelte bilister, hvilket gjør kjøring farlig for andre bilister. Det gjør det mindre sannsynlig at man får med seg de tingene som virkelig er viktig.

Videre, de syklister som måtte forville seg ut på veien ved feil, er sannsynligvis så fulle at de forviller seg dit uansett om det er forbudsskilt eller ikke. Dvs, de eneste syklister man hindrer med dette skiltet er de edru syklistene som tilfeldigvis støtte rett på skiltet, og de kalkulerende intelligente syklistene, de som strekker tråden lengst. Disse sistnevnte kan komme til å velge å sykle på en vei de opplagt ikke burde syklet på, bare fordi det ikke står "sykling forbudt". Et bedre alternativ enn å skilte for å hindre disse er kanskje å slå veldig hardt ned på dem (altså feks bøtelegge hardt) dersom de krever sin rett. Altså, bortkasta å skilte.

Ad kostnader:

Folket ønsker ikke å betale mer i skatt for at veivesenet skal ha penger nok til å sette opp skilt overalt på enhver opplagthet.

---

Videre er faktisk akkurat denne veien for motortrafikk. Det er unødvendig å skilte. Det er ikke slik at noen partier av veien er for syklister og motortrafikk, og andre deler er bare for motortrafikk. Veien har faktisk sykkelsti som går parallelt, såvidt jeg vet helt fra Granfoss til ihvertfall Sinsen. Da er det ikke rimelig å anta at deler av veien er åpen for syklister mens begrensede lengder er stengt for syklister.

Det meste av disse utfordringene og flere med hadde jo vært løst om veimyndighetene hadde gjort slik som du så elegant illustrerte tidligere i tråden, nemlig regulert Ring 3 til motortrafikvei. Da hadde mange påbud ogf forbud vært implisitte og skiltingen konsistent. Forøvrig tror jeg ikke skilting utgjør så veldig mye av veibudsjettet, men jeg har aldri bygd vei så skal selvsagt ikke uttale meg for skråsikkert om det.

Forøvrig er vi stort sett helt på linje, om du ikke skulle ha oppdaget det.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: trondmm] #1667082 24/08/2013 18:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Har sent en mail til Region Øst med spørsmål om strekningen og skiltingen som jeg nevner litt opp i tråden.
Spent på hva myndigheten selv synes om situasjonen.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support