Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjusett for ritt

Hjusett for ritt #1663380 19/08/2013 20:37
Liol Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Starter nå hjulsett-tråd nummer ørten her inne, men jeg begynner å gå meg litt vill i jungelen med utvalg av hjulsett så trenger sårt litt objektiv hjelp fra ekspertisen.

Jeg har siden i mai i fjor kjørt på et Mavic CC SL sett som jeg stort sett har vært fornøyd med. Jeg er i øvre delen av skalaen vektmessig så jeg kjøpte disse da de vistnok skulle være "bombesikre". De var de da altså ikke. Jeg oppdaget på lørdag at kastet i hjulet jeg skulle fikse opp kom av at den ene eikenippelen på bakhjulet hadde begynt å dra seg igjennom selve felgen og at det dermed ikke var så mye håp for det hjulet.

Hjulsettet jeg skal ha vil primært bli brukt til ritt (sykler opp til 10 ritt i året), det skal være passe aero og det bør tåle en kar på ca 95kg. Budsjettet er på ca 10k, men kan gå litt over hvis det er gode argumenter for et mer solid hjulsett. Videre så bruker jeg Campa, men kan godt kjøpe et sett for Shimano så lenge det er enkelt å skaffe et campa-boss.

Så langt har jeg tittet litt på HED Stinger 6 i pariser-versjon. Litt over budsjett, men de er på lager hos Bikeshop og jeg kommer meg akkurat innenfor vektbegrensingen. Ellers har jeg også sett på Fulcrum Red Wind H50 XLR. Det er vel et hjul bygget på samme lest som CC SL hvor det er et aluhjul som har fått satt på en karbon-profil.

Er det noen som har noen formening om et av disse to settene kan være noe for meg eventuelt som har tips til noen andre hjul?

Re: Hjusett for ritt [Re: Liol] #1663391 19/08/2013 20:48
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Korrigerer deg litt: Fulcrumhjulet har strukturell karbon. Ikke kåpe. Finnes også som Campagnolo Bullet Ultra (50).

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjusett for ritt [Re: Liol] #1663479 20/08/2013 04:59
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Hjusett for ritt [Re: Liol] #1663524 20/08/2013 06:44
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Campagnolo Bora One er et veldig bra hjulsett som er kraftig undervurdert, sikkert fordi "alle" skal ha den dyreste versjonen. Det tåler mer enn den dyre Ultra Two versjonen, men er noen gram tyngre og uten keramiske lagre. Har brukt ett av disse i fire-fem år og har ikke hatt noen problemer. Har ikke engang vært nødt til å rette det en eneste gang, til tross for at jeg veide 95 kg da jeg startet å sykle på hjulene. Det er mulig å finne hjulene ned mot 10' på høstsalg.

Moderator  support, Valentino