Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Burde trafikkreglene endres i Norge?

Burde trafikkreglene endres i Norge? #1663027 19/08/2013 12:14
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det fins utallige diskusjoner på nettet av slaget Bilist vs Syklist. Grunnen til dette kan være mange og det fins gode og dårlige argumenter fra hver side. I andre mange andre land, så har bilene vikeplikt for syklister i større grad enn i Norge. Kunne det vært en løsning her til lands?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663062 19/08/2013 12:52
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener klart JA.

Som syklist på gang sykkelvei, så er du jo fritt vilt for bilister. Du _må_ av sykkel hver gang du skal krysse veien. Hvilket gjør det lettere og tryggere å være syklist i veibanen og man tar heller den ruten. Men de problemer det medfører med "syklister i veibanen".

Jag har 15-20gangfelt på 2,5km. Det gjør det lettere og tryggere å kjøre bil. Jeg tar jo sykkel for å sykle, ikke gå. Stat/regjering vil jo øke sykkelbruk, men ikke gjøre det trygt å sykle. Ikke legger de nok til rette for at sik trafikkavvikling skal skje trygt på gang og sykkelvei. Det er tryggere å sykle i veibanen enn på gang og sykkelvei/sti.

Speedriding (paraglider i 80kmt ned fjell) er mindre risikabelt enn å sykle 2,5km til jobb på gang og sykkelfelt. Sykt. Biler stopper jo ikke i gangfelt selv om man går. Jeg har opplevd bilister som regelrett tar fart (spesielt utbredt mandag og fredager) for å "kjøre på" deg på gang/sykkelfelt man skal krysse.

Alt jeg ber om er at i gangfelt har bilister får vikeplikt for syklister OG gående.

Om man kommer på skateboard, gående, rollerblades, sparkesykkel eller sykler, så har man vikeplikt.

Punkt to er å skille gående og syklende på gang/sykkelsti med merking på asfalt (slik de gjør i sverige, danmark osv). Slik får man avviklet trafikken på en strukturert måte.

Samferdselminster, det hadde min stilling!! Skulle vært den første til å kjørt de pansrede bmw730ene selv til møter (bare de langt unna seff).

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: silverwrx] #1663067 19/08/2013 12:59
skibum Offline
Besatt
Besatt
Ikke uenig, men jeg ser store utfordringer med det å gi syklister like rettigheter som bilister. Det er nok kamikaze-syklister som bare kaster seg over fotgjengeroverganger allerede uten rettighetene, og dette problemet vil nok bare øke dersom de i tillegg har forkjørsrett...

Større rettigheter er jeg usikker på om er veien å gå, men sterkere fokus og klargjøring/forenkling av gjeldende regler tror jeg er en viktig sak å få på dagsordenen snart.

Espen

NOTS!
Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663078 19/08/2013 13:10
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Hva skjedde med å avpasse farten til forholdene som bilist? at man alltid skal kunne stoppe? Er ikke det kamikaze? De gangene jeg bruker bilen, og går (lillestrøm), så er det jo kamikaze bilister(og busser). Skal man over som fotgjenger, så må man være bestemt, og biler klipper nærmest skohælene dine i needforspeed stil, langt fra "aktpågivende, hensynsfullt og varsomt".

Fotgjengerfeltet har tapt seg, for alle. Før var det "trygt". Det er det ikke lenger for noen.

Slik det er nå er det fin-regelrytteri av begge parter. Man går over feltet, og det sinker avviklingen, til begge parters irritasjon.

Det er langt fra en optimal løsning, men trygg.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663083 19/08/2013 13:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Erfaringer fra kryssene bak Aker Brygge/Vika er at syklister er mer irriterende. Som syklende har man ikke forkjørsrett over fotgjengerfeltene, så jeg stopper. Som ofteste resulterer det i at bilene også stopper , og mens vi ser på hverandre kommer det andre syklister dundrende over fotgjengerfeltet. Hadde bilene vært trygge på sin forkjørsrett og de andre syklistene også stoppet de få gangene det kommer biler ville trafikken gått mye smidigere.

Jeg synes ikke bilister skal "avpasse fart etter føre" for å kunne stoppe for andre trafikanter som bryter vikeregler og krysser veien i 30+. Da skulle jo den samme reglen gjelde der de krysser bilveier?

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663084 19/08/2013 13:32
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
På ønskelisten: Lov til å sykle til høyre i kryss ved rødt lys.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: silverwrx] #1663142 19/08/2013 15:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: silverwrx
Jeg mener klart JA.

Som syklist på gang sykkelvei, så er du jo fritt vilt for bilister. Du _må_ av sykkel hver gang du skal krysse veien. Hvilket gjør det lettere og tryggere å være syklist i veibanen og man tar heller den ruten. Men de problemer det medfører med "syklister i veibanen".

Jag har 15-20gangfelt på 2,5km. Det gjør det lettere og tryggere å kjøre bil. Jeg tar jo sykkel for å sykle, ikke gå. Stat/regjering vil jo øke sykkelbruk, men ikke gjøre det trygt å sykle. Ikke legger de nok til rette for at sik trafikkavvikling skal skje trygt på gang og sykkelvei. Det er tryggere å sykle i veibanen enn på gang og sykkelvei/sti.

Speedriding (paraglider i 80kmt ned fjell) er mindre risikabelt enn å sykle 2,5km til jobb på gang og sykkelfelt. Sykt. Biler stopper jo ikke i gangfelt selv om man går. Jeg har opplevd bilister som regelrett tar fart (spesielt utbredt mandag og fredager) for å "kjøre på" deg på gang/sykkelfelt man skal krysse.

Alt jeg ber om er at i gangfelt har bilister får vikeplikt for syklister OG gående.

Om man kommer på skateboard, gående, rollerblades, sparkesykkel eller sykler, så har man vikeplikt.

Punkt to er å skille gående og syklende på gang/sykkelsti med merking på asfalt (slik de gjør i sverige, danmark osv). Slik får man avviklet trafikken på en strukturert måte.

Samferdselminster, det hadde min stilling!! Skulle vært den første til å kjørt de pansrede bmw730ene selv til møter (bare de langt unna seff).

Dette henger ikke på geip. Du vil skille gående og syklende men allikevel synes du at syklende må kunne benytte seg av gangfeltet, altså sykle over i gangfelt med forkjørsrett.

Skal vi ha regler mer likt utlandet så blir det ikke sykling i gangfelt. Fotister har 'forkjørsrett' i gangfelt og hvis det er mening at bilisten også skal vike for syklister på sykkelvei 'knyttet' til gangfeltet så skal det brukes skilt og oppmerking.
Og det er forøvrigt ikke gitt i utlandet heller at syklister har forkjørsrett i en slik situasjon. Også der kan det hende at fotister har gangfelt (med 'forkjørsrett') mens syklister har vikeplikt ved siden av.
Noe viktig som etter min mening må endres er at bilister(og syklister) som vil svinge får vikeplikt for syklister/fotister som skal rett frem på sykkelvei eller gangsti.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: skibum] #1663146 19/08/2013 15:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: skibum
Ikke uenig, men jeg ser store utfordringer med det å gi syklister like rettigheter som bilister. Det er nok kamikaze-syklister som bare kaster seg over fotgjengeroverganger allerede uten rettighetene, og dette problemet vil nok bare øke dersom de i tillegg har forkjørsrett...

Større rettigheter er jeg usikker på om er veien å gå, men sterkere fokus og klargjøring/forenkling av gjeldende regler tror jeg er en viktig sak å få på dagsordenen snart.

Ingen fare, det blir ikke lov å sykle over gangfelt (med 'forkjørsrett').
Og hvis det var så vanlig med kamikaze-syklsiter og kamikaze-bilister så tipper jeg det skjedde vesentlig flere ulykker mellom bilister og syklister i gangfelt.
Jeg trur ikke det er et veldig utbredt fenomen. Jeg trur faktisk det er en typisk 'bilist'baluba-myte som gjerne spres i kommentarfeltene i bilist vs. syklistdiskusjoner. Men jeg kan ta feil.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: rockphotog] #1663147 19/08/2013 15:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: rockphotog
På ønskelisten: Lov til å sykle til høyre i kryss ved rødt lys.

Og sykle mot biltrafikk i enveiskjørte gater.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663150 19/08/2013 15:10
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Som sagt; still deg i krysset Tour de Finance / innkjøring Tjuvholmen i rushtiden..

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: Gråstein] #1663153 19/08/2013 15:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gråstein
Som sagt; still deg i krysset Tour de Finance / innkjøring Tjuvholmen i rushtiden..

Tviler ikke på at mange sykler over gangfelt, men hvis det virkelig var så mange kamikazesyklsiter mot kamikazebilsiter så hadde avisene vært fylt med syklist/bilist-ulykker hver dag. Noe som ikke er tilfelle og derav trur jeg at deltakerne i 'leken' nok har mye bedre kontroll over livet sitt en som så.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: Tange] #1663160 19/08/2013 15:27
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Sitat: skibum

Ingen fare, det blir ikke lov å sykle over gangfelt (med 'forkjørsrett').
Og hvis det var så vanlig med kamikaze-syklsiter og kamikaze-bilister så tipper jeg det skjedde vesentlig flere ulykker mellom bilister og syklister i gangfelt.
Jeg trur ikke det er et veldig utbredt fenomen. Jeg trur faktisk det er en typisk 'bilist'baluba-myte som gjerne spres i kommentarfeltene i bilist vs. syklistdiskusjoner. Men jeg kan ta feil.

Hehe, ser at jeg kanskje uttalte meg litt klønete, men som bilist i sterkt trafikkerte områder, så er det å kjøre en ganske ubehagelig opplevelse med å nesten kjøre på syklister når man kommer rundt et hjørne eller de kommer rundt hjørnet. Ulykkene tror jeg er delvis avverget av bilistene som er oppmerksomme og ikke vil forårsake noe sånt (og er klar over at det kan komme syklister som bare krysser gangfeltet på disse plassene). Det er nok neppe et stort problem, men en ubehagelig opplevelse som kanskje ville skapt flere ulykker mellom sykkel og bil.

Espen

NOTS!
Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663367 19/08/2013 20:26
P
panorama28 Offline
Fersking
Fersking
P
Når jeg skulle ta lappen fortalte min far meg om når han pendlet til en jobb som var 3 mil unna. Han pendlet samme strekning som mange av sine kollegaer, og praten i pausen gikk ofte på hvor MANGE IDIOTER som finnes på veiene og at ikke FOLK KAN LÆRE SEG Å KJØRE BIL!!!!! Han på sin side, møtte sjelden på disse idiotene, og hadde vanligvis en fin tur til jobb hver eneste morgen og ettermiddag.

Nå var kanskje historien til min far en sannhet med visse modifikasjoner, for han har jo irritert seg over andre bilister og syklister han også. Men poenget i historien står like godt. Jeg slipper alltid syklende over gangfeltet, og syklende stopper alltid for meg når jeg kommer kjørende. Det fungerer veldig godt for meg, og jeg opplever ikke konfliktnivået som blir beskrevet i det hele tatt. Det er klart det kan være områder som er mer utsatt enn andre, men da får man bare være mer forsiktig der.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: panorama28] #1663435 19/08/2013 21:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: panorama28
Når jeg skulle ta lappen fortalte min far meg om når han pendlet til en jobb som var 3 mil unna. Han pendlet samme strekning som mange av sine kollegaer, og praten i pausen gikk ofte på hvor MANGE IDIOTER som finnes på veiene og at ikke FOLK KAN LÆRE SEG Å KJØRE BIL!!!!! Han på sin side, møtte sjelden på disse idiotene, og hadde vanligvis en fin tur til jobb hver eneste morgen og ettermiddag.

"Én? Det er jo hundrevis!" ICON_SMILE

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: Tange] #1663529 20/08/2013 06:52
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P

Det er vel allerede lov, men jeg har aldri sett noe om hvem som har vikeplikt av syklist og bilist når man kommer midt imot hverandre. Når man kjører i en vei med påbudt kjøreretning og skal til venstre i første kryss, skal man legge seg til venstre i veibanen. Om det kommer en syklist der i 40 km/t kan jeg ikke skjønne annet enn at det oppstår en farlig situasjon.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: pbk] #1663666 20/08/2013 09:22
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pbk

Det er vel allerede lov, men jeg har aldri sett noe om hvem som har vikeplikt av syklist og bilist når man kommer midt imot hverandre. Når man kjører i en vei med påbudt kjøreretning og skal til venstre i første kryss, skal man legge seg til venstre i veibanen. Om det kommer en syklist der i 40 km/t kan jeg ikke skjønne annet enn at det oppstår en farlig situasjon.

Det er ikke generellt sett lov, det må være skiltet, og da er det også markert opp motstrøms sykkelfelt.

Vikeplikt og plassering i veibanen følger vanlige regler.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: sverreb] #1663729 20/08/2013 10:34
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: sverreb
Det er ikke generellt sett lov, det må være skiltet, og da er det også markert opp motstrøms sykkelfelt.

Det er mange enveiskjørte gater der det er skiltet unntak for syklister, uten at det er markert sykkelfelt i noen av retningene.

Re: Burde trafikkreglene endres i Norge? [Re: PålGnål] #1663742 20/08/2013 10:48
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Hva er forresten status for fartsgrenser for syklister på disse veiene? I Lillestrøm er det f.eks. et stort område som er skiltet med sone 30km/t. Soneskiltene står naturligvis bare på veiene som leder inn i sonen. Men, noen steder går det enveiskjørte veier ut av sonen, og her er det skiltet unntak for syklister. Når man først har kommet seg inn i sonen, står det ingen nye fartsgrenseskilt. Vil det si at fartsgrensen i praksis er 50km/t for syklister som kjører inn via en enveiskjørt gate?

(Ikke det at jeg tror det er så stor fare for at syklister blir stoppet i fartskontroller, men det er vel nok et eksempel på at skiltingen ikke er helt gjennomtenkt for syklister)

Moderator  support