Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikehold av racer

Vedlikehold av racer #1662324 18/08/2013 15:15
teknikk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei,

begynner å bli ganske mange hundre mil på raceren nå.
Har skiftet krank, og slanger og dekk en del ganger.
Rettet felger og skiftet vaiere. Smører foran hver tur og lagrer innendørs.

Er det noen deler jeg burde begynne å tenke på?
Kjede? kassett?
Tenker på sånn sikkerhetsmessig. Er det noe som kan ryke? noe som burde skiftes?

Hvor mange mil tåler et hjulsett? Pedaler er også skiftet et par ganger.

Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662329 18/08/2013 15:26
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Har du slitt ut flere kranker og foretatt multiple hjulopprettinger uten noensinne å ha byttet kjede? Isåfall har du en ganske anderledes slitasjeerfaring enn meg.

Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662330 18/08/2013 15:27
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Det har skjedd meg at felgen har kolapset på et av hjula på grunn av slitasje i bremseflaten. Jeg har merket det ved at en kjenner på bremseflatene på begge sider og kjenner at det har blitt et "søkk" inn. En kan også se begynnense sprekker i bremseflaten. I tillegg har jev merket at når en fyllerluft så bøyes flatene utover, slikat bremsene tar borti. Unødvendig å si, så er det griseskummelt når felgen bare klapper sammen.

Når det gjelder kjede så har jeg en strekkmåler fra parktool som forteller hvor mye kjedet har strekt seg!

Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662332 18/08/2013 15:29
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Omtrent som følger:
-Vaske så ofte du gidder. Smøre kjedet etter hver vask og tørke godt av det etter 10-15 min.
--Sjekke kjedestrekk når det passer seg slik. Avhengig av antall kilometer du kjører, og forholdene du kjører i. Er det strukket over 0,75% byttes det. Da sparer du deg kassettinnkjøp.
---Sjekke hjullager hver sesong. Fette opp om mulig/nødvendig. Samme med kranklager. Etterstramme bolter, ev. fette opp gjenger på typiske knirkområder. Bytte alt av wirer, strømper og styretape før sykkelen settes bort for vinteren. Da er alt knall til sesongen plutselig starter.

Alt annet er ting man gjør når det dukker opp. Dekk når de er utslitt, slanger når de er punkterte og ikke blir lappet mer. Krank og pedaler når de er ødelagt. Kassetter når kjedet ikke oppfører seg som normalt ved giring og pådrag.

Hjulene tåler mange, mange kilometer med litt vedlikehold av lager og vask. Ev. oppretting hvis de blir litt kast i. En felg blir utslitt til slutt, men det tar en evighet og en dag vanligvis.

Det virker som om du har byttet mye som jeg personlig nesten ikke klarer å slite ut, samtidig som du ikke sjekker kjedeslitasje jevnlig. Det kan være lurt å gjøre det omvendt. ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662337 18/08/2013 15:48
teknikk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Håper ikke på kollaps...
Jeg får ta en titt...

Skjønner at kjede er viktig å sjekke ja. Jeg får ta en måling på det da. Ellers kan jeg vel bare blåse til med en ny kassett og et kjede vel? i og med at det ikke er blitt byttet overhodet.
Har ikke vært flink til å sjekke hjullager, men dette er kanskje greit å gjøre selv? har vært å sett på hvordan de gjør det.

Liker å bytte dekk før de er helt utslitt også, og slanger ofte. Syns de blir slitt i ventilen.

Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662340 18/08/2013 15:52
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Kjede kan med fordel byttes regelmessig, det er verktøy som måler slitasjen og viser når det bør byttes. Fordelen med å bytte kjedet før det blir for slitt er at du minsker risikoen for at det pluttselig ryker og du slipper å bytte kasetten samtidig. Hvis du bruker kjedet lenge så må også kasetten skiftes samtidig ettersom et nytt kjede på en slitt kassett vil hoppe og lage ulyder.

Re: Vedlikehold av racer [Re: teknikk] #1662369 18/08/2013 16:48
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
De hjula jeg har vært borte i har slitasjeindikator på alu felgen. Ikke noe problem å ha kontroll på felgen

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Moderator  support, Valentino