Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvilken treningsklokke er best for sykkelister?

Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? #1661888 17/08/2013 16:51
F
Fransemann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Vil ha en med gps, men er ikke så gira på det at jeg vil blåse bort så veldig mye på den heller.

cs400 og rs800 er de to jeg har kommet over som virket lovende.

Go big or go home.
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661923 17/08/2013 17:56
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
På disse klokkene må du ha med en egen enhet rundt armen tror jeg, for å få GPS. Om du ønsker det er de gode klokker, men da er også RCX 3/5 med en egen enhet til GPS også gode alternativer, da jeg tror programvaren er nyere, bedre og mange nye funksjoner. Om du vil ha en klokke med innebygd GPS er polar sitt eneste alternativ rc3 GPS, denne er til gjengjeld veldig, veldig bra. Hvis den er litt for dyr, og du ønsker en klokke med innebygd GPS anbefaler jeg deg å se på Garmin sine klokker, men jeg er nok mer fan av polar enn Garmin.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661928 17/08/2013 18:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Denne er nå satt ned fra rundt 1600 til 1000 kroner. Støtter ANT+, så mye utstyr kan kobles til...

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661958 17/08/2013 19:16
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvor mange timer holder en rc3gps?

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661965 17/08/2013 19:25
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
10-15 timer avhengig av temperatur. Kortest tid ute på ski i kulde.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661968 17/08/2013 19:28
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Toppmodellen til Garmin: Edge 810 (eller den nesten identiske Edge 800) er etter mitt syn det soleklare førstevalget for syklister (med dyp lommebok).

Det er mulig å få den utgående modellen (Edge 800) til redusert pris hvis man leter litt på nettet, men den er fortsatt neppe direkte billig.

Skal du ta en velinformert kjøpsbeslutning ville jeg begynt å lese produktanmeldelser hos DC Rainmaker og vurdert hvert enkelt produkt opp mot dine egne forventede behov.

Hvis du etter å ha vurdert alle alternativene sitter igjen med to eller tre kandidat-modeller, så er mitt råd: Velg den fra Garmin!

PS! Ikke skriv ordet syk(ke)list med ekstra k og e. Du risikerer at hakkespettene her på forumet slår knallhardt ned på slikt.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Open 1.0] #1661973 17/08/2013 19:32
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Open 1.0
10-15 timer avhengig av temperatur. Kortest tid ute på ski i kulde.

Ok, takk!

Det må vel skje noe på denne fronten snart. Ei klokke som varer i 10-15 timer er jo veldig tungvindt da med å huske å lade så ofte.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1661984 17/08/2013 19:46
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Edge-modellene er vel ikke noen klokke, men de er bra

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662008 17/08/2013 20:23
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Min Edge 800 viser klokketid :-)

Det er vanvittig mange hensyn å ta når man skal kjøpe en slik enhet. Og prioriteringene blir veldig individuelle fra person til person.

Et par ting man kanskje bør vurdere er:

Skal jeg bare sykle, eller også drive med andre ting?
Skal jeg ha god kompatibilitet med nettsteder som Strava, eller er dette uvesentlig.
Integrert GPS opp mot batterilevetid.
Skal enheten fungere som tradisjonelt armbåndsur, eller bare i forbindelse med trening?
Hvilke protokoller for kommunikasjon med sensorer ønsker jeg å basere meg på? Blåtann? ANT+?
Er wattmåler aktuelt? Tosidig? Støtter enheten dette?
Barometrisk høydemåler?
osv
osv

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662017 17/08/2013 20:31
F
Fransemann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
integrert gps er et must, og det at den kan brukes som klokke utenom sykling.

hvis den kan vise grapher av tid,cal,speed,bpm ect så er det et stort pluss.

Go big or go home.
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662026 17/08/2013 20:46
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje denne produktsammenligningskalkulatoren kan hjelpe:

http://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662035 17/08/2013 21:00
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis klokken må innfri et primærkrav om å være klokke, er kanskje Forerunner 610 det beste alternativet. Det er åpenbart en klokke (i formfaktor), og da har man 4 uker batterilevetid (i batterisparemodus).

Samtidig er det en Garmin, og den har ålreit støtte for sensorer man bruker på sykkel. Den lille skjermen begrenser dog hva som er tilgjengelig informasjon mens man sitter på sykkelen, men du får trender og grafer for alt mulig rart når du laster opp økten etter hjemkomst.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662091 18/08/2013 06:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Fransemann
integrert gps er et must, og det at den kan brukes som klokke utenom sykling.

hvis den kan vise grapher av tid,cal,speed,bpm ect så er det et stort pluss.

Hva med Garmin FR210?

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662114 18/08/2013 07:57
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Forerunner 210 støtter verken watt- eller kadensmåler. Det blir i mine øyne et litt feil valg for en syklist.

Forerunner 610 støtter iallefall kadensmåler. Som toppmodell (primært myntet på løpsatleter) er den dog ganske dyr.

Uansett vil jeg personlig påpeke at forutsetningen om at en sykkeltrenings-"klokke" med integrert GPS også skal være dagligklokken er en litt selvmotsigende og vanskelig forutsetning.

Når man har trent (og brukt GPS-funksjonen) vil enheten uansett trenge lading i nærmeste fremtid (helst før neste treningstur). Dette er uavhengig av leverandør. Er man superflink til å planlegge, foregår alltid denne ladingen om natten, men i praksis blir man gjerne nødt til å gjøre noen ladinger på dagtid. Hva bruker man da som armbåndsur?

Skal man logge en økt på en meningsfull måte, trenger man minimum å feste et pulsbelte rundt brystet. Hvorfor ikke ha en separat (dedikert) sykkelcomputer, som en Edge, og oppbevare denne på samme sted som pulsbeltet.

Det er (i mine øyne) et ufravikelig faktum at det er et ganske stort sprik mellom det som er elegant på armen og det som gir best treningsinformasjon på sykkel-stemmet.

Personlig har jeg såpass mange datafelter som jeg bare "MÅ" kunne følge med et øyekast, at en bitteliten klokke-skjerm ville blitt veldig frustrerende. Jeg har pensjonert min gamle Forerunner 305 (som jeg tidligere brukte til allround-trening) bl.a. fordi den hadde for få samtidige felter (4) på en side og fordi auto-scroll funksjonen ikke opplevdes som tilstrekkelig kompensasjon.

Mine typiske "Må ha"-felter på non-spesifikk trilletur er:
- Klokkeslett nå
- Øktens varighet
- Puls nå
- Kadens
- Hastighet nå
- Antall km tilbakelagt

Ellers liker jeg å krydre med ting som
- Snittpuls
- Snittkadens
- Snitthastighet
- Høydemetre klatret
- Utetemperatur
- Gjenstående batterilevetid
osv.

Jeg skulle også gjerne vist ett eller flere watt-felt. Edge 800 støtter dette, men jeg har svidd av så mye på annet sykkelstash at powertap hjulet/vector pedalene/SRM kranken fortsatt bare står på ønskelisten :-(

Uansett krever alt dette en ganske stor skjerm.

Redigert av ute-og-sykler; 18/08/2013 08:07.
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662217 18/08/2013 11:44
Iselilja Offline
Har FR 910 xt og den er super. Anbefales!

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662246 18/08/2013 12:27
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Polar RCX 5 tar inn vann, anbefales ikke!

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662309 18/08/2013 14:35
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
FR 910XT er en fantastisk allround-løsning, og jeg har til og med sett folk bruke den som dagligklokke. Da må man imidlertid være superdisiplinert med nattlading.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: ute-og-sykler] #1662411 18/08/2013 17:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ute-og-sykler
Forerunner 210 støtter verken watt- eller kadensmåler. Det blir i mine øyne et litt feil valg for en syklist.

Når trådstarter sier følgende "Vil ha en med gps, men er ikke så gira på det at jeg vil blåse bort så veldig mye på den heller.", så tror jeg ikke wattmåling er det første denne klokken skal brukes til. Men, om en vil ha med kadens, så kjøp en gammel 310XT og så har du en god treningsklokke for alt du kan tenke deg.

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662412 18/08/2013 17:44
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
For å generalisere litt: Syklister bruker ikke treningsklokker, de har en sykkelcomputer på sykkelen. Hvis klokke likevel er et must vil jeg nevne 310XT, som er rimeligere enn 910XT, men likevel har det meste man trenger på sykkelen.

Ingen av disse modellene hverken fungerer eller tar seg bra ut som hverdagsklokke.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Juffe] #1662736 19/08/2013 07:01
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Juffe
Sitat: ute-og-sykler

Når trådstarter sier følgende "Vil ha en med gps, men er ikke så gira på det at jeg vil blåse bort så veldig mye på den heller."

Det er nettopp dette som er problemet. Trådstarter har en del konflikterende kriterier.
Tråden heter: "Hvilken treningsklokke er best for sykkelister?". Hvis man skal gi vekt til syklist-aspektet ved spørsmålet, er det behørig å påpeke at visse modeller ikke har støtte for kadensmåler.

Kanskje svaret på spørsmålet er at:
En enhet med
- utpreget klokkeformfaktor
- integrert GPS
- sparemodus for bruk som dagligklokke
- støtte for en viss bredde av sykkelrelaterte sensorer
- med moderat pris
- som oppleves informativ og oversiktlig når den er montert på stem/styret
... rett og slett ikke eksisterer.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1662738 19/08/2013 07:06
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg bruker Garmin 310xt. Den fungerer tilfredsstillende på sykkel, men kunne med fordel som skrevet tidligere her hatt flere datafelter.
Jeg kjøpte den primært fordi jeg ønsket en multisportklokke som jeg kan bruke, og se på, mens jeg løper og går på ski også.
Til dette bruket er den ett godt kompromiss til en relativt hyggelig pris. Liker også connect.garmin.com. Fin og enkel oversikt, som det også finnes en app til slik at man kan kikke på tidligere turer når man ikke har en pc for hånden. Har dog aldri prøvd alternativene.

Neste år blir det nok en dedikert Garmin enhet til sykkelen.

Forøvrig vil jeg tro at batteritiden AKKURAT holder slik at du kan bruke den som klokke i hverdagen hvis du ikke har altfor lange treningsøkter og lader hver natt. Når det er sagt ser den jo virkelig ikke ut i måneskinn, så tror nok jeg hadde latt være :-)

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: *Erlend*] #1662753 19/08/2013 07:20
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: *Erlend*
Polar RCX 5 tar inn vann, anbefales ikke!

Da er det noe feil med klokka di.
Min gjør ikke det.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: rockphotog] #1662767 19/08/2013 07:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rockphotog
For å generalisere litt: Syklister bruker ikke treningsklokker, de har en sykkelcomputer på sykkelen.

Hmm...

- Tok av sykkelcomputeren for 10 år siden, har ikke sett meg tilbake...
- Bruker "treningsklokke" året rundt (før Polar 725X, nå RX800CX), den har alt jeg trenger. Sensorene ligger i en pappeske i boden (tror jeg..), gps-modulen brukes kun en gang i blant når jeg er på "opplevelsestur". Bytter batteri hvert år, enten jeg trenger det eller ikke... ICON_WINK

...ergo er jeg da ingen syklist...?

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Oystein L] #1662774 19/08/2013 07:42
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
For å generalisere litt: Syklister bruker ikke treningsklokker, de har en sykkelcomputer på sykkelen.

Hmm...

- Bruker "treningsklokke" året rundt (før Polar 725X, nå RX800CX), den har alt jeg trenger. Sensorene ligger i en pappeske i boden (tror jeg..), gps-modulen brukes kun en gang i blant når jeg er på "opplevelsestur". Bytter batteri hvert år, enten jeg trenger det eller ikke... ICON_WINK

Joa, men du starta ikke tråden og etterspurte en klokke med GPS.
Jeg en dingsoholiker og har både FR610 (madammen låner denne), en 910 og en 810.
810 brukes på sykkelen da jeg synes den gir god info når jeg evt trenger det på sykkelturen. 910 eller hvem som helst annen klokke kan brukes om man kun skal logge. Da er det ikke så nøye hvem klokke man har etter mitt syn.

Men til sykling, forutsatt bruk under turen - helt klart greit å kalle en spade for en spade. Bruk en sykkelcomputer. Da beholder man oppmerksomheten enklest på det man driver med - sykler.

Om man - som du, får et avslappet forhold til hele greia, så trenger man ikke slik klokke i det hele tatt. Gitt man vet hvor man skal og ikke trenger navigasjon.

Kjøpte selv en 910 fordi tankene om en triathlon lå i bakhodet.. et år senere så har jammen brukt den til akkurat dette ICON_SMILE

Bruker uansett en normal klokke i hverdagen ( iPhone ICON_SMILE ) fishwhack

Redigert av Lurifax; 19/08/2013 07:44.

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Lurifax] #1662822 19/08/2013 08:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax

Hmm...

Joa, men du starta ikke tråden og etterspurte en klokke med GPS

Nei, men jeg responderte på den litt vel enkle generaliseringen til "rockphotog"... ICON_WINK

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Oystein L] #1662966 19/08/2013 11:10
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Nei, men jeg responderte på den litt vel enkle generaliseringen til "rockphotog"... ICON_WINK

Jeg skrev at jeg generaliserte så du kunne slippe å å svare :-)

Uansett: For å bruke lite penger på en knallgod sykkelcomputer (ikke klokke) slår jeg et slag for Edge 500, som man får som bundle (= med fart/kadenssensor og pulsbelte) for ca 1800,- for tiden.

Eller som jeg gjør nå: Mobil med Strava i baklomma, en billig Seiko på armen!

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1663423 19/08/2013 21:17
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte Polar RCX3 da den var ny, og er strålende fornøyd. Det var et lite slag da RC3 med innebygd GPS kom, siden jeg hadde investert i løs GPS til RCX3en.

Men nå sutrer jeg ikke mer. Min trofaste RCX3 er nemlig såpass mye slankere enn RC3 at den er enkel å ha på seg hele tiden.
RCX3 med GPS-sensor G5 blir omtrent det samme i pris som en RC3, men jeg har altså kjøpt meg bort fra størrelsen til RC3. Jeg velger i alle fall å se det slik. Jeg trenger jo ikke GPS når jeg sitter i møte på jobben ICON_SMILE
Dessuten slipper man å lade RCX3, og batteriet holder et knapt år. Det gjorde i alle fall mitt.

Jeg er ingen treningsekspert eller -fanatiker, men med GPS-sensor, kadensmåler og pulsbelte har jeg litt nerdete glede av å laste opp filene til polarpersonaltrainer.com, samt uploade treningsprogrammer til klokka. I tillegg bruker jeg fitness-funksjonen på klokka og måler jevnlig VO2. Det er kult!

Du kan knytte ekstrautstyret som kadensmåler og GPS til de bestemte profilene. Jeg har kadensmåleren knyttet til profilen Cycling 1, som er hardtailen, men ikke til Cycling 2, som er fulldemperen. Snedig.

Bare husk å laste opp fra klokka og slette filer etterhvert som dataene er lastet opp. Den skjønner at den ikke skal laste opp gamle filer på nytt, men jeg har opplevd at den krøller seg når man går over 99 økter. Jeg mistet en måned med data på å ha latt det skure og gå på klokka uten å slette. Det jeg trodde var logget og safe, dukket aldri opp ved synkronisering.

XXL har RCX3 til knallpris nå til under 1000-lappen. I tillegg trenger du GPS til 800 og sånn datalink ti noen hundrelapper hvis du vil logge alt i nettskyen.

For meg som nokså aktiv, men treningsn00b, har Polarklokka blitt en åpenbaring og gjort at jeg får satt treningen litt i system. Nettløsningen forteller meg blant annet når jeg kanskje bør roe ned litt, i stedet for å smelle på meg en hard stitur etter fire mil jobbsykling.

Polars blåtannbelte har jeg også, men det bruker jeg bare unntaksvis og låner bort til andre i husstanden. Blåtannbelte og iPhone er nokså ubrukelig på langtur i skogen, siden telefonen har mer enn nok med å blåse full utgangseffekt for å holde kontakt med basestasjoner. Resultatet er at man går tom for strøm etter få timer.
Det fine, likevel, er at iPhone-appen kobles til Polarkontoen din og laster opp alle økter. Og de ligger så fint side om side med alle aktiviteter du har lastet opp fra Polarklokka.
Men, for skikkelig logging med god batterikapasitet og mulighet for en kikk på armen innimellom, er RCX3 for min del det beste. Og seriøst, jeg har faktisk lagt fra meg fascinasjonen for RC3 og andre GPS-innebygde grunnet størrelsen. Liker det slankt, om ikke annet for å slippe at klokka hekter seg fast i trøyeermer og jakker.

Lykke til!

Harald

NOTS
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1665082 21/08/2013 20:08
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg er litt enig med HaraldW, polar sitt system bare funker. Det er klart mer kjedelig enn fargeskjerm på Garmin Edge 810, men klarer du å se bort fra det, vil nok si at RS800CX klokken min fungerer som en sykkelcomputer montert på styre.

Den gir nesten samme informasjon også, kanskje ikke på den samme skjermen, men det er jo lett å bytte.

Men for all del, en Garmin Edge 810/510 står på ønskelista over dingser til å ha på sykkelen.

Jeg bruker også ekstern G5 GPS, fungerer helt utmerket.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: Fransemann] #1667494 25/08/2013 14:38
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har lest mye og kikka mer. Har bestemt meg for Rc3Gps. Og henter den i morgen ICON_SMILE

Det er mange meninger - og man blir aldri klok på teori. Man må teste selv!

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Hvilken treningsklokke er best for sykkelister? [Re: VemundSimensen] #1667979 26/08/2013 08:50
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: VemundSimensen
Jeg har lest mye og kikka mer. Har bestemt meg for Rc3Gps. Og henter den i morgen ICON_SMILE

Det er mange meninger - og man blir aldri klok på teori. Man må teste selv!

Godt valg! Og lykke til!

Harald

NOTS
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support