Anaerob terskel - synker den med alder?
|
Re: Anaerob terskel - synker den med alder?
[Re: fredriks]
22/08/2013 10:27
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så når du "tror" så må jeg motbevise det jeg "tror" og har erfart? Dette er simpelthen flisespikkeri hvor det er om å gjøre å sette fast en annen person i en løs diskusjon hvor vi alle har sagt at w/kg ER tellende og til dels avgjørende.
Jag har mest ignorerat dina inlägg sen diskussionen angående 29:er och andra trådar på den tiden. Verkar som vi tänker på helt olika sätt och alla diskussioner blir totalt meningslösa. Jag ska försöka undvika att kommentera något av det du skriver i fortsättningen. Jag har förövrigt aldrig försökt sätta ditt dig för något som helst och definitivt inte i denna tråden. Det står du selvsagt fritt til å gjøre. Men hvorfor hoster du ikke opp en kilde som viser at mine tanker rundt disse variablene ikke har noen betydning. Jeg har null problemer med å legge meg "flat" for gode fakta som viser at det jeg tror og har erfart andre steder, altså vekfordeling, friksjon osv er uten betydning i sykling - spesielt i motbakke. Dette til tross for at de sykler i ca 20 km/t i flere av disse motbakkene. Hvis du går tilbake og leser noen gamle innlegg her så ser du at jeg aldri har skrevet at Edvald tråkker xx w/kg, ei heller at Froome har gjort dette. Dette er visst ikke så viktig all den tid det virker å være mer viktig å arrestere min påstand om at EBH har bedre w/kg enn Froome (som jeg da altså aldri har hevdet), jeg tok tak i loik sine tall, og missforstod tydeligvis det han skrev, siden han da ikke mente tallene på den måte jeg tolket eller leste de) Flere ganger etter dette har jeg bekreftet at jeg også mener w/kg ER viktig. Jeg hevder at det er små variabler og nyanser utover w/kg som gir utslag opp en bakke. Flotteste måten du kan endre min tro på, det er å gjøre det du ber meg å gjøre. Host opp en kilde som viser at lik w/kg på sykkel på to forskjellige ryttere opp en bakke gir lik tid. Skulle vel ikke være så vanskelig det all den tid jeg tror og tar feil, eller? DET både dropper du, samt velger å ignorerer helt. Hvorfor i såfall, siden kilder og fakta er viktig? Eller er ikke fakta så viktig likevel?
Redigert av Lurifax; 22/08/2013 10:29.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: No1Erik]
22/08/2013 10:58
|
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Til trådstarter:
Terskelpuls vil måtte synke med alder. Den er derimot trenbar og kan variere mellom idrett og muskelbruk. Mener å ha lest et sted at feks. de beste langdistanseløpere kan ha høyterskel på opp til 10-12 slag under makspuls (finner ikke ref. på dette). Utrente kan kanskje ha terskelpuls på 80%. Personlig har jeg også litt lavere terskelpuls nå enn da jeg var aktiv langrennsløper(både absoluttverdi og i prosent (91% vs 89%)
Det er også gjort undersøkelser(mangler ref.) som viser at svært aktive utøvere "forsinker" fallet i makspuls, dvs at den faller med mindre enn et slag per år som følge av trening. Dette vil igjen, skulle jeg tro, bety at også terskelpuls vil falle mindre som følge av alder.
|
|
|
[Re: ]
22/08/2013 11:31
|
Treningsnarkoman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Altså, tid opp en bakke, og gjennomsnittsvatten, bestemmes av ganske mange flere parametere enn en watt-test gjort på rulle eller flatmark
Det går faktisk fint an for to karer å produsere samme watt/kg opp en bakke og få forskjellig tid:
Man må jo faktisk tråkke, og man må faktisk godta at det ikke går å ligge nøyakt på terskel hele tiden. For å overdrive: En av rytterene kjører hele draget rundt terskelwatten og snitter på terskelwatten. Han bruker fem minutter.
Den andre rytteren kliner til de slakkere partiene, men tar det bittelitt roligere i de bratteste partiene. Han snitter 5% over terskelwatten og bruker 5:05 opp.
Det er ikke noe merkelig med dette i det heletatt.
Så er det dette med biomekanikk. På samme måte som en rytter stort sett yter mindre watt i tempostilling enn i en mer behagelig stilling, så er det langt ifra sikkert at watt man klarer å yte på en rulle i et laboratorium er tilgjengelig når man sitter med overkroppen mer framoverlent. Som jo er slik man sykler i en bakke.
Så, med tanke på at å bli slått med 20 sekunder i en 40 minutters klatring omtales som "å bli knust av motstanderen", så er ikke dette snakk om mer variasjon enn at det kan være disponering eller biomekanikk som gjør at to liktytende ryttere får forskjellig resultat. Enig! Som jeg har nevnt en del ganger har pacing mye å si for hvor fort du sykler opp bakken, og har mye mer å si for eventuelle variasjoner enn andre faktorer som rullemotstand og faktorer som vil være tilnærmet like for to ryttere som sykler samme bakke på samme tidspunkt. Redigert: Endret siste ord fra tid til tidspunkt for å unngå eventuelle misforståelser 
Redigert av Treningsnarkoman; 22/08/2013 11:33.
|
|
|
[Re: Treningsnarkoman]
22/08/2013 12:07
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Altså, tid opp en bakke, og gjennomsnittsvatten, bestemmes av ganske mange flere parametere enn en watt-test gjort på rulle eller flatmark
Det går faktisk fint an for to karer å produsere samme watt/kg opp en bakke og få forskjellig tid:
Man må jo faktisk tråkke, og man må faktisk godta at det ikke går å ligge nøyakt på terskel hele tiden. For å overdrive: En av rytterene kjører hele draget rundt terskelwatten og snitter på terskelwatten. Han bruker fem minutter.
Den andre rytteren kliner til de slakkere partiene, men tar det bittelitt roligere i de bratteste partiene. Han snitter 5% over terskelwatten og bruker 5:05 opp.
Det er ikke noe merkelig med dette i det heletatt.
Så er det dette med biomekanikk. På samme måte som en rytter stort sett yter mindre watt i tempostilling enn i en mer behagelig stilling, så er det langt ifra sikkert at watt man klarer å yte på en rulle i et laboratorium er tilgjengelig når man sitter med overkroppen mer framoverlent. Som jo er slik man sykler i en bakke.
Så, med tanke på at å bli slått med 20 sekunder i en 40 minutters klatring omtales som "å bli knust av motstanderen", så er ikke dette snakk om mer variasjon enn at det kan være disponering eller biomekanikk som gjør at to liktytende ryttere får forskjellig resultat. Enig! Som jeg har nevnt en del ganger har pacing mye å si for hvor fort du sykler opp bakken, og har mye mer å si for eventuelle variasjoner enn andre faktorer som rullemotstand og faktorer som vil være tilnærmet like for to ryttere som sykler samme bakke på samme tidspunkt. Redigert: Endret siste ord fra tid til tidspunkt for å unngå eventuelle misforståelser Dette var et godt eksempel. Det viser jo fint nyanser/variabler eller hva man ønsker å kalle det i forskjellige måter å komme til toppen på med samme "trøkket" i pedalene totalt sett, om enn brukt på litt forskjellige måter. Så det jeg da lurer på er om de som mener w/kg som da var lik eller i verste fall høyere på den som brukte lengst tid, klarte å få til dette? Er jo dette som virker å være det flere skal arrestere meg på, det går jo ikke - tydeligvis...
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: ]
22/08/2013 12:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke så vanskelig å skjønne hvordan man kan klare å snitte høyere w/kg og allikevel komme sist? Hint energien som benyttes til å overvinne luftmotstanden øker kubisk med farten. (Kraften økes kvadratisk som følge av farten, men siden farten og dermed arbeidet øker, blir det kubisk )
Edit: Har du aldri lurt på hvorfor en Bugatti Veyron med 1000 hk klarer 400 km/t, mens en f.eks en Passat med 140HK klarer 200 km/t?
Edit2: Når vi tenker bare på luftmotstanden, vil det altså kreve at en Passat som vil doble toppfarten (2x) altså må ha 140HK*2^3= 140*8 = 1120HK, for å klare 400 km/t Har ikke lurt så mye på dette anonymous13, siden det faktisk ikke er jeg som bestrider dette, jeg ville mer ha en forklaring fra de som bestrider forskjellene jeg. For jeg er enig serru.. det er andre som sier at lik w/kg på to forskjellige ryttere opp en bakke gir helt likt utslag og at det er eneste referanse/variabel som teller.
Redigert av Lurifax; 22/08/2013 12:58.
|
|
|
[Re: hrukin]
23/08/2013 07:40
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Loik: Tallene du viser til her er etter det jeg ser ut fra ftp. Ftp er estimert utifra en time. Hvilket sykkelløp er det Edvald sykler som varer kun en time som er så bratt at luftmotstanden ikke spiller inn. Spørsmålet er, hvilke andre variabler enn w/kg har betydning når feks Froome(69 kg)/EBH(73 kg) sykler opp en bakke(la oss si den har en stigningsprosent på 7 hele veien), med identisk utstyr(med eneste forskjell at EBHs utstyr veier 5.8 % mer enn Froomes, så utsyret utgjør en like stor prosentvis andel av totalvekta) og begge kjører med 6 w/kg(totalvekta, dvs rytter/sykkel/utstyr)? Det dere sammenligner her er målinger på ftp w/kg og sier tallene fra en time ikke endrer seg under et 4-5 timers løp. Det jeg spør om, er hvilke andre variabler enn w/kg som har betydning når feks Froome(69 kg)/EBH(73 kg) sykler opp en bakke(la oss si den har en stigningsprosent på 7 hele veien), med identisk utstyr(med eneste forskjell at EBHs utstyr veier 5.8 % mer enn Froomes, så utsyret utgjør en like stor prosentvis andel av totalvekta) og begge kjører med 6 w/kg(totalvekta, dvs rytter/sykkel/utstyr).
|
|
|
[Re: Rask]
23/08/2013 07:53
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Når har Froome syklet med 6,5 w/kg i over en time, eller er dere helt ute på teoriens vidder her nå? Det hevdes her/av denne mannen(som sannsynligvis har kontakt med Sky laget) ...Froome is clean. Get over it people. 6.5w/kg for an hour is the new top rung on the Power Profile. And guess what, he's doing the same as last year and he's telling the truth too when he says his FTP is between 440-460. Brailsford is partially correct when he said, "eventually we'll see clean riders performances match those of non-clean." I personally don't think I'll ever see a 6.7-6.8 w/kg for an hour like I saw multiple times from the "past". But, I have seen plenty of files in the 6.3-6.4 range by clean riders. Froome is just a mutant above and barely at the 6.5 range... Froome ble vel estimert til 6,3-6,5 w/kg (avhengig av formel brukt) over et par-og-tjue minutter etter kun en uke med sykling i Touren. I og med at det antakeligvis var en maks innsats finner jeg det lite sannsynlig at han klarer 6,5 w/kg i en time, det viser også hans lengre klatringer senere i Touren (som ligger og vaker litt under 6 w/kg). Team Sky er sponset av TrainingPeaks, som Hunter Allen er tilknyttet, så det er mulig han har kjennskap til dataene fra SRMen Froome bruker(ikke estimater).
|
|
|
[Re: stosu]
23/08/2013 08:02
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ja i TdF ol. hvor han er hjelperytter, men hvordan er det mulig at EBH blir frasyklet i ritt han kjører for å vinne? Kan dette ha noe med parameteren "hode" å gjøre? Som definitivt ikke er neglisjerbar. Idrettsutøvere kan ha testet ræva ift. andre utøvere (O2, div watt-verdier, laktat osv.), men vinner likevel det de stiller opp i. Å gjøre om dette til tenkte watt-verdier innenfor en gitt strekning har da null verdi. Spørsmålet er, hvilke andre variabler enn w/kg har betydning når feks Froome(69 kg)/EBH(73 kg) sykler opp en bakke(la oss si den har en stigningsprosent på 7 hele veien), med identisk utstyr(med eneste forskjell at EBHs utstyr veier 5.8 % mer enn Froomes, så utsyret utgjør en like stor prosentvis andel av totalvekta) og begge kjører med 6 w/kg(totalvekta, dvs rytter/sykkel/utstyr)? Må bare understreke at de begge kjører med 6 watt per kg(totalvekt, dvs vekt på personen + utstyret). Hvis vi tenker oss at EBH klarer 7 w/kg på tester og Froome klarer 6 w/k på tester, men opp en bakke i et ritt så klarer EBH kun 5 w/kg(pga hode) og Froome klarer 6 w/kg, så vil de ikke kjøre opp bakken med samme w/kg(da mitt spørsmål er, hvilke andre variabler enn w/kg har betydning når feks Froome(69 kg)/EBH(73 kg) sykler opp en bakke(la oss si den har en stigningsprosent på 7 hele veien), med identisk utstyr(med eneste forskjell at EBHs utstyr veier 5.8 % mer enn Froomes, så utsyret utgjør en like stor prosentvis andel av totalvekta) og begge kjører med 6 w/kg(totalvekta, dvs rytter/sykkel/utstyr)?).
|
|
|
23/08/2013 08:47
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hvis du her snakker om eksakt samme w/kg ned i underlaget (ikke bare selve tråkket) eksakt samme sporvalg osv så vil jo tiden bli lik. Da ser jeg ikke meningen med å sammenligne to ryttere. Blir jo som å sammenligne Froome med Froome dette.
Det er jo de små nyansene / variablene man ikke kan måle direkte i et regnestykke som tross alt gjør at en kommer før en annen opp en bakke. Hva ellers skal det være?
Redigert av Lurifax; 23/08/2013 08:49.
|
|
|
[Re: Lurifax]
23/08/2013 09:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo de små nyansene / variablene man ikke kan måle direkte i et regnestykke som tross alt gjør at en kommer før en annen opp en bakke. Hva ellers skal det være? Kan inte hålla mig... Ellers så kan det vara så att det är de målbara skillnaderna, som W/kg, som gör att en kommer fortare upp en backe.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/08/2013 09:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det er jo de små nyansene / variablene man ikke kan måle direkte i et regnestykke som tross alt gjør at en kommer før en annen opp en bakke. Hva ellers skal det være? Kan inte hålla mig... Ellers så kan det vara så att det är de målbara skillnaderna, som W/kg, som gör att en kommer fortare upp en backe. Det kan godt være sånn. Men for å bruke din teknikk - kom med en kilde Fredriks:
|
|
|
23/08/2013 09:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad ska jag ge en kilde till? Det enda jag kommenterade var logiken du använde dig av och det borde vara uppenbart att den var fel.
Eller måste jag ge en källa till att en syklist som ytar 6 W/kg kommer upp fortare en bake än bestemor som ytar 0.5 W/kg?
|
|
|
23/08/2013 09:35
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er jo de små nyansene / variablene man ikke kan måle direkte i et regnestykke som tross alt gjør at en kommer før en annen opp en bakke. Hva ellers skal det være? Kan inte hålla mig... Ellers så kan det vara så att det är de målbara skillnaderna, som W/kg, som gör att en kommer fortare upp en backe. Det kan godt være sånn. Men for å bruke din teknikk - kom med en kilde Fredriks: Det er ikke lett å komme med gode kilder til dette, kort og godt fordi dataene ikke er tilgjengelige. Jeg tipper det bare er en håndfull mennesker som vet hva Froome veide da han herjet i bakken i årets TdF. Og 2-3 kg fra eller til utgjør ganske mye på regnestykket her. Det sagt så er det jo andre faktorer som betyr noe, men w/kg er jo helt dominerende i lange klatringer. For å kunne vite mer om detaljene her, så måtte man hatt nøyaktig vekt samt wattdata fra hele klatringen. Wattdata/data fra tester er verdiløse som predikatorer for resultater i konkurranse. Da kunne jo nær all kondisjonsidrett blitt avgjort på maks O2m, men slik er det heldigvis ikke.
|
|
|
23/08/2013 09:37
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
I en konkurransesetting vil W/kg alltid være prestasjonsfaktor nr.1 i bakker over 5-6%. Du har rett i at de andre kreftene også har en rolle, selv også i brattere bakker. Det som gjør disse andre kreftene nærmest neglisjerbare er at rytterne konkurrerer under akkurat de samme forholdene og det er minimale forskjeller på utstyret. Forskjellene på aerodynamikk er også svinnende liten så lenge ingen klatrer i tempostilling.
I en 7% bakke med proff-hastighet krever gravitasjonen ca.80% av arbeidet. Rullemotstand ca.5%. Luftmotstand ca.15%. Men som sagt vil rullemotstanden og luftmotstanden variere lite mellom rytter og rytter. Rullemotstanden kan nesten settes 1:1. Dermed er det gravitasjonen, som bestemmes ene og alene utifra W/kg, som er avgjørende.
Men som du sier, så vil de andre faktorene kunne gjøre at det spiller seg ut annerledes, men de har på langt nær så stor effekt som du synes å påstå.
|
|
|
23/08/2013 09:49
|
Mr Pink
Avhengig
|
Avhengig
Popcorn, anyone? 
Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
|
|
|
[Re: Mr Pink]
23/08/2013 09:51
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Popcorn, anyone? Ja, takk! Min w/kg er uansett fortapt.
|
|
|
[Re: KenR]
23/08/2013 10:06
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Dere glemmer at vektfordelingen på sykkelen opp en bratt bakke kan være helt avgjørende, for det har nemlig både Kaggestad og DagO2 sagt ... pluss at Lurifax har erfaringer med lekebilene sine som peker i samme retning.
|
|
|
23/08/2013 10:07
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Bittelit luftmotstand kanskje siden de sykler såpass kjapt i en bakke som ikke er brattere, men det vil sikkert ikke gjøre så mye utslag, kanskje hvis en sitter og den andre står mye.
Har aldri nektet for at ved like parametere sykler de like fort opp bakken, jfr mine tidligere innlegg. Poenget er at målingene som tilsynelatende er gjort på de to som er ftp W/k ikke kan overføres til en spesifikk bakke etter 4 timers sykling. Er det blitt dokumentert og målt lik W/kg i en spesifikk bakke på de to?
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
23/08/2013 10:10
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jeg har også ca 6.5, men det er Kg/W.
|
|
|
[Re: hnastrup]
23/08/2013 10:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
I en konkurransesetting vil W/kg alltid være prestasjonsfaktor nr.1 i bakker over 5-6%. Du har rett i at de andre kreftene også har en rolle, selv også i brattere bakker. Det som gjør disse andre kreftene nærmest neglisjerbare er at rytterne konkurrerer under akkurat de samme forholdene og det er minimale forskjeller på utstyret. Forskjellene på aerodynamikk er også svinnende liten så lenge ingen klatrer i tempostilling.
I en 7% bakke med proff-hastighet krever gravitasjonen ca.80% av arbeidet. Rullemotstand ca.5%. Luftmotstand ca.15%. Men som sagt vil rullemotstanden og luftmotstanden variere lite mellom rytter og rytter. Rullemotstanden kan nesten settes 1:1. Dermed er det gravitasjonen, som bestemmes ene og alene utifra W/kg, som er avgjørende.
Men som du sier, så vil de andre faktorene kunne gjøre at det spiller seg ut annerledes, men de har på langt nær så stor effekt som du synes å påstå. Hvor har jeg påstått at det har stor effekt? jeg sier det er små variabler og nyanser som vil skille. Er dette det samme som å påstå at de har STOR effekt? Trodde det var å si at w/kg alene ikke har ALLT å si jeg. Jeg har til og med skrevet at vi alle er mer eller mindre enig i at w/kg er den viktigste faktoren. Men jeg hevder at det finnes små andre variabler som de som da er flinkest vet å utnytte slik at de da tjener det lille som skal til for å være best.
|
|
|
23/08/2013 10:28
|
KenR
Besatt
|
Besatt
[ Men jeg hevder at det finnes små andre variabler som de som da er flinkest vet å utnytte slik at de da tjener det lille som skal til for å være best. Husk at det er ikke alt i verden som kan måles og veies. Som olechr sa i en annen tråd, trening er ikke matte. Det er feks noe som heter "vinnerskalle", som åpenbart kan være avgjørende.
|
|
|
[Re: imag]
23/08/2013 10:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dere glemmer at vektfordelingen på sykkelen opp en bratt bakke kan være helt avgjørende, for det har nemlig både Kaggestad og DagO2 sagt ... pluss at Lurifax har erfaringer med lekebilene sine som peker i samme retning. DER har vi det... Bingo 
|
|
|
[Re: KenR]
23/08/2013 10:38
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
[ Men jeg hevder at det finnes små andre variabler som de som da er flinkest vet å utnytte slik at de da tjener det lille som skal til for å være best. Husk at det er ikke alt i verden som kan måles og veies. Som olechr sa i en annen tråd, trening er ikke matte. Det er feks noe som heter "vinnerskalle", som åpenbart kan være avgjørende. Det er vi alle enige om, spørsmålet er om tråkket w/kg som i et gitt eksmpel da er helt likt over en helt lik tidsperiode vil gi lik tid opp en bakke. Eneste differansene som gjenstår er rytters evne til å få denne effekten ned i bakken bassert på blant annet vektfordeling på sykkelen, sittestilling og evt luftmostand (siden det er forskjellig anatomi) Og siden O store forum og den harde kjerne har talt så er det bare å ignorere disse variablene. Stiller man spørsmål rundt de, så skal man bli avkrevd for dokumentasjon eller enda bedre - man forsøker å latterliggjøre istedenfor  Spør man om dokumentasjon tilbake, så får man bare en haug med BS og tåpelige kommentarer om at man selv kaster ut en påstand og så klart må dokumentere dette. Gjelder å ha ryggen fri her i livet. Innovasjon Norge hadde nok digget de fleste av dere 
Redigert av Lurifax; 23/08/2013 10:39.
|
|
|
23/08/2013 10:50
|
Treningsnarkoman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eneste differansene som gjenstår er rytters evne til å få denne effekten ned i bakken bassert på blant annet vektfordeling på sykkelen, sittestilling og evt luftmostand (siden det er forskjellig anatomi)
Hvis du ikke har noe noe grep på bakhjulet tråkker du 0W. Luftmotstand påvirker ikke effekten, men farten. Den fører kun til en kraft som påvirker farten din. Enig?
|
|
|
[Re: Treningsnarkoman]
23/08/2013 10:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Eneste differansene som gjenstår er rytters evne til å få denne effekten ned i bakken bassert på blant annet vektfordeling på sykkelen, sittestilling og evt luftmostand (siden det er forskjellig anatomi)
Hvis du ikke har noe noe grep på bakhjulet tråkker du 0W. Luftmotstand påvirker ikke effekten, men farten. Den fører kun til en kraft som påvirker farten din. Enig? Jepp. Var vel rullemotstand jeg egentlig mente. Eller for å si det på en annen måte, skaper to ulike ryttere helt like fremdrift ved lik w/kg? Jeg tror altså det kan være nyanser, store? nei, men nyanser som gjør utslag på tid. Er ikke spesielt viktig for meg å ha rett, er det ikke slik jeg tror så aksepterer jeg dette fullt ut. Men da skal det litt annet til enn latterliggjøring.
Redigert av Lurifax; 23/08/2013 11:08.
|
|
|
23/08/2013 11:19
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Når du møter en del motbør, både på argumentasjonsteknikk og grunnlaget for uttalelsene dine, hva er da den mest sannsynlige forklaringen på dette -- at alle andre er helt spik, spenna gærne og tåpelige?
|
|
|
23/08/2013 11:42
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Støtter meg til Imag her. Måten du har fremstilt argumentasjonen har det for meg virket som om du har forsøkt å i stor grad undergrave W/kg prinsippet. Det kan godt hende det er fordi du har ordlagt deg litt klønete til tider, som du selv sa.
Men likevel unngår du glatt kommentaren min der jeg forsøker å forklare at cda og crr "nesten" kan sees bort ifra pga de små variasjonene man får fra rytter til rytter (i bakker), selv om kreftene i seg selv er betydelige. Det er ingen her som mener at W/kg er 100% av regnestykke. Poenget er at W/kg kan brukes i 95% av tilfellene til å forklare forskjeller mellom ryttere (som sykler sammen og på tilnærmet likt utstyr, som alle proffene gjør).
Sittestilling, psyke og vektfordeling gir deg ikke magisk større hastighet. De er faktorer som kan påvirke watten eller frontarealet (sittestilling, men gjerne på bekostning av watt), og dermed W/kg eller W/cda. Når vi snakker om bakker er det i all hovedsak W/kg det gjelder. Det er som regel her argumentene dine har vaklet litt.
|
|
|
23/08/2013 11:59
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er EBH og feks Froome blitt offisielt målt i en bakke hvor de har syklet sammen og EBH har måtte slippe, likevel har de hatt samme W/kg.
Tror alle er enige om at i bratte bakker så er det viktigste å ha en høy W/kg, og er de like så kommer man likt til mål.
Det jeg stusser på hvis jeg har forstått det rett, at enkelte hevder EDB har høyere W/kg på terskel en Froome og det er derfor rart han blir syklet fra. Prøver å argumentere at en målt terskel W/kg ikke helt samsvarer med hva du produserer etter 4 timer i den siste lange bakken.
Så vis det ikke foreligger sammenlignbare tall fra den siste klatringen, mener jeg det blir feil å trekke bastante slutninger ut ifra hva du har testet som W/kg på terskel.
|
|
|
[Re: hrukin]
23/08/2013 12:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ebh diskusionen var nog helt påhittad utan någon som helst data bakom.
|
|
|
|
|