|
ABS, snowpulse mfl $$$$, hva med avalung??
|
ABS, snowpulse mfl $$$$, hva med avalung??
16/08/2013 12:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skredsekk ække dumt så etter å ha tenkt på det i flere år så skal en slik skaffes inn, problemet er pris eller rettere sagt prisforskjellen mellom de nye sekkene som holder deg flytende og goe(?) gamle avalung. At det åpenbart er en fordel å flyte på toppen er jo klart, men å ha en sekk på ryggen til nesten 10000 spenn som "bare" er der for sikkerhets skyld og neppe kommer til å gjøre noe annen nytte enn oppbevare det sedvanlige stæsjet kan kanskje virke noe unødvendig?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: ABS, snowpulse mfl $$$$, hva med avalung??
[Re: sanouka]
16/08/2013 13:24
|
lstian
Fersking
|
Fersking
For min egen del bruker jeg skredsekk på samme måte som jeg bruker bilbelte når jeg kjører bil. Både i trafikken og på fjellet kan det skje ting man ikke selv har kontroll over (eller man gjør feil) og da vil bilbelte/skredsekk være et ekstra sikkerhetsnett, selv om det ikke på noen måte garanterer at du overlever.
|
|
|
16/08/2013 14:42
|
Bjørgvin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En skredsekk garanterer jo ikke at man havner oppå skredet. Det kan man likeså gjøre uten skredsekk. En avalung vil jo ihvertfall fungere om det verste har skjedd. Om du har den i munnen da:-)
|
|
|
16/08/2013 15:07
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har Mammut sin RAS (Snowpulse), betalte vel maks 5000 for den. Jeg håper og tror jeg gjennom mange år i fjellet har lært nok til å ta valg som er riktig og ikke havne i skred. Men bedre menn en meg har tatt feil, og når jeg først skal bruke penger på denne aktiviteten så er sikkerhet en pri. Men sikker er en aldri.
Bonus: Den er god på ryggen og får plass til mat og drikke, og denne sekken uten skredpute koster vel fort i underkant av 2000, sånn sett er ikke 3000 ekstra mye å betale for en ekstra sikkerhet. Har IKKE begynt å ta større sjanser de to årene jeg har hatt denne. Mest negative med Mammut RAS er at glidlåsen går for lett opp og måe ofte zippes opp igjen.
|
|
|
16/08/2013 17:13
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Personlig like lite tro på avalung som eg har på skredsnor og ønskekvist. At skredsekkar ikkje er like ufeilbarlege som produsentane til no har påstått er vel heilt klart, men dei er fortsatt det sikkerhetsutstyret som gjer jobben best når det brenn på dass. Mekaniske skadar er vel den hyppigaste dødsårsaken i skred, å komme høgare i skredet vil vel iallefall til ein viss grad motvirke dette.
Uansett er vel det viktigaste sikkerheitsutstyret, kunnskap, vett og kamerater som innehar det same...
|
|
|
16/08/2013 19:02
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
En avalung er vel helt på høyde med å kjøre med snorkel etter min mening. Sjansen for at man ender opp med munnstykket i munnen etter å ha blitt kastet som en filledokke i 500-600meter er ganske liten vil jeg tro. En oppblåsbar skredsekk derimot har jeg virkelig troa på. Det viktige her er vel å trene så mye på å trekke i snora at dette blir en ren refleks den dagen det trengs. Luftputene vil og gi en viss beskyttelse mot all julingen man mottar i skredet. Om ikke man havner oppå skredet så vil man mest sannsynlig ende høyere oppe i snøen og med litt mindre skader. Dette gjør at det er lettere å bli funnet og at man forhåpentligvis er i livet når man blir gravd frem. En skredsekk er derimot ganske ubrukelig hvis man tar store sjanser og ikke har resten av utstyret kunnskapen på plass. Gode vurderinger og riktig utstyr er punkt en. Så kommer alle småtingene man gjør underveis og så til slutt kommer skadeforebyggende midler som skredsekk. For eksempel vil ski og staver som henger fast trekke deg nedover i skredet. For å få maks ut av en slik sekk er det viktig at skiene løser ut og at man har mulighet til å bli kvitt stavene. Det har de siste årene kommet noen ok alternativer til ABS-sekkene. Noen gode og noen mindre gode sekker. Prøv litt forskjellig og finn en som sitter godt på ryggen og som har plass til det du trenger. Man får fint tak i en god sekk for 5-6lakser. Sjekk og bruktmarkedet.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
16/08/2013 19:11
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sjekka mammut og det var et godt tips, får en 30 l med engangspatron for 5400 pluss frakt det er noen laken mindre enn jeg regnet med. Optimalt så skulle sekken ha vært 10 l større. Jeg synes ofte at 30 l blir snaut på lengre turer, men skitt au 
|
|
|
16/08/2013 19:27
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Obs, at med Mammut sin RAS serie, kan en f.eks har flere sekker, 18 til frikjøring og tror de etterhvert kommer med noe opp 45 l, mener å ha lest det. Jeg har 22 L, selv skredputa tar bort ca 5 liter. Så litt liten til toppturer, men har likevel brukt den til det, men må da ha feks jakke hengenes utenfor. 30 L er helt ok til toppturer, har ca 25 l til andre ting da, så liten topptursekk, men helt ok.
Er det fjellsport.no du har sjekket ? de kjøpte jeg og par andre kompiser fra. Bra folk, og flott service. Og billig! Ser de også har BCA til 4000 + evt patron (står ikke noe om som jeg ser), men det er ren frikjøring (18L).
Sport Conrad selger den Mammuten til 500 Euro, mao, ca samme pris. Og da er den på tilbud på Conrad, så Fjellsport er billig.
|
|
|
16/08/2013 19:47
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja det var fjellsport. Ang str så liker jeg å ha litt plass og når sekken først er på og jeg kun skal kjøre heis tenker jeg ikke på den lengre (unntatt i når bøyla i stolheisen skal ned). Mener å ha sett en litt større mammut sekk pro guide eller no på 35 el 40, men jeg klarer meg med 30 så det gidder jeg ikke lage noe styr ut av. Tipper det er like greit å bestille før høsten kommer for ifjor var det litt utplukka på modeller.
|
|
|
16/08/2013 20:01
|
kehola
Fersking
|
Fersking
Er det tillatt å ta med slike sekker på fly?
|
|
|
[Re: kehola]
16/08/2013 20:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det tillatt å ta med slike sekker på fly? Jupp, men greit å være tidlig på flyplass for at du kan være sikker på at du møter han/hun som ikke har sett denne før og som blir litt satt ut, som må spørre lederen sin som må spørre sin leder som nikker og sier ok. Sånn ca he he. Noen ganger glir en bare igjennom da. Sjelden problem på Gardemoen da på vinterstid reiser sikkert 10 daglig med sånne. Men har opplevd at de har vært usikre på typisk vintesport flyplasser som Milano og Grenoble! OBS at en må følge de skrevne regler (Ikke montert patron, ha med standard ark hva dette er osv). Blir nok mer og mer vanlig. USA tror jeg det ikke er lov med på denne på fly.
|
|
|
16/08/2013 21:21
|
torsteis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fjell sport gir 15% rabatt tom 15 september med koden 'DNT413', hvis du ender med å handle der
T.
Torstein
|
|
|
17/08/2013 07:29
|
lstian
Fersking
|
Fersking
Sjekk ut Mammut (de har kjøpt Snowpulse) sin nye Protection Pro 35l!
- Ballongen beskytter hodet og bryst - Hele Airbag-systemet kan taes ut av sekken og man kan derfor bytte mellom ulike str. - Justerbar rygglengde (meg bekjent er dette den eneste skredsekken der dette er mulig) - Inngang med glidelås i hele ryggpartiet - Skulderstroppene er blitt mye lettere og slankere (Alle som har eid en Snowpulse vet at denne trengte en del inngåing før det ble god) - Bra størrelse på spade/søkestang rom og godt hjelmfeste.
Mitt tips er at dette blir den store vinneren på skredsekkmarkedet i år!
|
|
|
|
|