|
Finnes det en Shimano XTR Bremseninja i salen??
|
Finnes det en Shimano XTR Bremseninja i salen??
16/08/2013 10:08
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Etter et utall luftinger, klarer jeg fortsatt ikke å få bort svampen som ligger i XTR bakbremsen min. Er en 2012 XTR 985 Race det er snakk om. Har prøvd alle de ninjatriksa jeg kan (Som tydeligvis ikke er nok) under lufting. Kaliper opp, kaliper ned, banke på slange/ kaliper/ reservoar, vakuum...
Bremsa blir fast i kun kort tid etter endt lufting, for så å gå tilbake til å kunne klemme hendelen nesten helt inn til styret. Bremsa virker, men jeg vil ha bort den svampete følelsen. Når jeg klemmer hendelen hardt inn så kjennes det godt at den gir etter (akkurat som om bremsa mister trykket)
Så ett eller annet sted i systemet er det luft, men hvor???
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
Re: Finnes det en Shimano XTR Bremseninja i salen??
[Re: Aerial]
16/08/2013 10:13
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Går utifra at du bruker orginal shimano bremsevæske? Er alle pakninger ok? (bør være fine hvis det er 2012)
Har du prøvd å presse stemplene helt tilbake før du lufter?
Du kan også la systemet stå litt med koppen i luftekittet på hendelen, og olje oppi etter du har lufta, i og med at kaliperen sitter lavere enn hendelen vil luftbobler du ikke får ut under luftingen vandre opp til koppen. Greit å ha litt skikkelig helning mellom hendel og kaliper.
|
|
|
16/08/2013 10:25
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bruker orginal shimanovæske ja. Ny sådan.
Har prøvd med den gule lufteblokka, nye klosser, slitte klosser, den oransje pad'en satt i mellom nevnte klosser...
Har hatt hendelen som høyeste punkt hele tiden og latt kaliperen henge.
Antar at alle pakninger er hele siden jeg ikke kan se noen lekkasje, og klarer å dra vakuum i systemet.
Frembremsen er ikke noe problem å få fast i fisken. Men bak derimot.... Er så lei nå at jeg snart kaster hele bremsen til skogs...
Lillehammer CK
|
|
|
16/08/2013 11:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Prøvd å tømme hele systemet for væske og sprøyte inn ny olje?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
16/08/2013 11:11
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Lillehammer CK
|
|
|
16/08/2013 11:53
|
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Iom at det er bra til å begynne med, kan det jo virke som at det kommer luft til under bruk... Noe galt med hendelen kanskje?
MVH Henning
|
|
|
16/08/2013 12:17
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er det jeg mistenker jeg også - at det er noe som lekker ett eller annet sted.
Men hvis luft kommer inn, skal ikke da væske komme ut?
Lillehammer CK
|
|
|
16/08/2013 12:26
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Nye shimano har litt svampete feeling faktisk, men skal ikke klare å presse hendelen helt inn til styret.
Jeg slet selv en stund med å lufte min, men etter mye feiling fant jeg en metode som fungerer veldig bra.
1. Sett på luftekoppen på hendel 2. sett på slange med sprøyte på kalipper 4. åpne kalipper nippel og press olje forsiktig med sptøyte. 5. når koppen begynner å bli full låser du kalipper nippel 6. kjør 6-7 pump på hendel for å lage trykk 7. sett på en liten slagnge uten sprøyte på kalippernippel og åpne nippelen. La oljen med luften renne ut.
Ferdig.
Sprøyte kjøper du på apoteket til 2.5kr per stk, slange kjøper du på meca eller tess.
|
|
|
16/08/2013 14:30
|
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Race - bremsene har vel ikke servo wave (svampete følelse som det beskrives) ..?
Ang luft inn - væske ut, så er jo det forsåvidt logisk, men noe skjer jo... I så fall må det komme inn ved stempelet på handelen slik jeg kan forstå det...
MVH Henning
|
|
|
16/08/2013 16:43
|
eirik_smo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du det originale luftesettet? Hvis ja, så har du et lokk for å sette på luftekoppen på hendelen som kan brukes under lett sykling. Da er det enklere å bli kvitt all luft i hendelen.
|
|
|
16/08/2013 16:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har vært borti noe av det samme. Da var noe i hendelen skrudd feil inn fra fabrikk. Dette fører til at den suger litt luft inn og man aldri får luftet den.
Det svarte lokket som er skrudd inn ovenfor hendelen (skjønner du hva jeg mener?) Hvis dette er skrudd litt skjevt inn så vil du aldri få fikset det.
Den greiest måten å fikse dette på er å plukke av bremsen og sende den til service mannen på shimano hvis dette er problemet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/08/2013 17:33
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skjønner hva du mener, og tror kanskje du er inne på noe Ole. Skal få sendt den inn til noen som har greie på slikt, for nå gir jeg opp...
Har vel egentlig aldri vært helt fornøyd med bakbremsen siden jeg kjøpte den i fjor sommer. På Trysilrittet i fjor så konka den helt. Uka etter så konka ramma mi, så bremsen har vel egentlig ikke blitt brukt noe særlig før nå i august. (sykler stort sett landevei, men så var det denna Birken da...)
Lillehammer CK
|
|
|
16/08/2013 18:18
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Har du mistanke om at det kan være bremsehendelen til bakbremsen som suger luft så kan du jo prøve å kople slangen fra bakbremsen over på hendelen til forbremsen, lufte på nytt og teste om den fungerer som den skal. Får du samme problemet kan du iallefall utelukke bremsehendelen
En annen ting kan vel kanskje være hvis klossene er nedslitt og det blir litt stor klaring mellom skive/klosser, eller hvis du har en tynnere bremseskive enn originale shimanoskiver. Jeg merket litt forskjell da jeg byttet fra G3 cleansweep til Icetech skivene til shimano. Mulig de er noe tykkere
Redigert av joerntp; 16/08/2013 18:23.
|
|
|
[Re: joerntp]
16/08/2013 22:19
|
jørnk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hadde samme problem med xt, der også bare bak. Lufte funker fint, men blir svampete og må pumpes harde etter bare et par turer. Med helt nye klosser blir bremsen fast og fin, men straks de er litt slitt blir den myk og svampete igjen. Mistenkte selv at det var lekkasje i systemet. Men som det skrives i forrige innlegg, hos meg var det Den ultralette tulle skiva fra Ashima som forårsaket hele problemet. Bytta til original shimano skive og problemet løste seg.
|
|
|
17/08/2013 04:42
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bruker orginale shimanoskiver, så det er ikke problemet. Den svampete følelsen er der uansett tykkelse på klossene (nye vs. gamle). Er bare hvor langt jeg må klemme inn hendelen før den "siger" som er forskjellig.
Lillehammer CK
|
|
|
17/08/2013 13:57
|
Aerial
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da er feilen lokalisert til hendelen. Det kommer bremseolje ut av den "korka/ pluggen" som er rett over hendelen (Nei, jeg mener ikke lufteskruen...) Så i og med at det kommer væske ut der, så kommer det vel luft inn der vil jeg anta... Er ikke tilsvarende på venstre hendel.
Lillehammer CK
|
|
|
|
|