Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha?

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661663 16/08/2013 21:27
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Strolz er tingen for oss med vanskelige føtter. De er laget for å bygges til dine føtter, og ingen får lov til å selge Strolz uten at de har fått inngående opplæring. Jeg har kjørt på mine røde siden 2000, og jeg bruker fortsatt samme hakkene på de erklært håpløse spennene som dengang da. Går og kjører hele dagen, og kan trampe rundt på afterski til lyse morgenen i dem. Har kjørt MYE kuler med stive ski, og slet ut et par Salomon med 110 i flex på 4 mnd før Strolz'ene. Nå (2013...) begynner innerstøvlene å bli slitne etter å ha tatt de ut av skallet for mange ganger, og pløsa ble hard rundt ca 2003. Fikset med gaffa og liggeunderlag.

Strolz er hel ved, resten er kommers møkk. Kanskje med unntak av et par ekte Dobbermann.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661681 16/08/2013 23:00
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Stroltz innerstøvler skal være harde.
Og det fra skummet har herdet og de neste 20 årene (minst)
Komforten ligger i passformen, ikke i at innerstøvelen er myk.
(Er innerstøvelen myk, har noen gjort en dårlig jobb)

Tror faktisk jeg hadde kjøpt Stroltz (eller tilsvarende) igjen, selv om jeg hadde hatt helt standard A4 føtter som passer det meste.

Men for all del...
Ønsker du å bruke flere tusen på et halvgodt produkt, dårlig blodsirkulasjon, mindre skifølelse etc. så gjerne for meg ;-)

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661683 16/08/2013 23:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Får vel hive meg hylekoret her. Kjørt med Strolz siden 2001 og har brukt de mye (enkelte sesonger over 30 dager). Bytta de ut med nye Strolz i fjor ettersom de begynte å bli kalde og spennene ble herpa. De nye ble lagd på Slemdal sport og fungerer like suverent som de forrige, bare hakket varmere og litt bedre utseende. Føttene mine er for øvrig ganske sjabre saker (klumpfot), som kun funker til skikjøring (forutsatt sko som Strolz) og sykling.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661711 17/08/2013 06:58
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Strolz forbinder jeg med en forsamling på 4 til 8 karer i neongul vølkldress evt phenixlandslagsdress som lager mye støy allerede under lunsjen ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661724 17/08/2013 07:34
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanouka
Strolz forbinder jeg med en forsamling på 4 til 8 karer i neongul vølkldress evt phenixlandslagsdress som lager mye støy allerede under lunsjen ICON_WINK

Hehe, god observasjon, men seriøst: Om man står mye på ski og/eller har rare føtter er customstøvler ufattelig mye bedre enn vanlige støvler. Jeg ble overtalt av en skipusher om at støvler skulle gjøre litt vondt, det var på hengende håret at ikke føttene mine har varige skader. Fikk meg noen Surefootstøvler(Lange med custominnmat) og boosterstraps og har aldri sett meg tilbake. Kontrollen og komforten er hinsides alt annet jeg har prøvd av alpin- og telemarkstøvler. Strolz er sikkert like bra eller bedre.

Et varsku ang. Surefoot. Noen av selgerne er alt for tøffe i trynet og tar deg ikke på alvor om du ikke har 250 skidager i året eller noe sånt. Om du treffer på en sånn type må du bare være hard og mase på dem til støvelen er heeeelt perfekt. De skal ha 100% fornøydgaranti, så bare kom tilbake og fiks ting til alt sitter som det skal. Når det er sagt har jeg også fått hjelp av meget hyggelige og tålmodige selgere der, så det er litt avhengig av flaks og uflaks.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: jens fredrik] #1661823 17/08/2013 12:40
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Surefoot lager absolutt gode støvler med fine innerstøvler og såler. Men ift levetid på støvel er de begrenset til kvaliteten på skallet, og der slår ingen Strolz (kanskje Doberman er like god). Skallet er som sykkelramma, og hvis det flekser og bøyer uønsket kan det gi uheldige konsekvenser. Man må heller ikke som kunde være for tøff i trynet og be om "stive og kontante racing-støvler", for da får man det. Og det gjør fort vondt. Man skal be om digge og deilige støvler man kan ha på seg hele dagen (og evt natten), men som skal kunne kontrollere evt tøffe ski. Og er man plaget med eks kalde føtter så kan man søke å gå opp en skallstørrelse slik at det blir plass til mer skum, samt få bygget inn varmesåler.

Mine Strolz har et sted mellom 500 og 800 skidager. Sålene det samme. I tillegg har jeg fått utført en korreksjon av abnorm tverrplattfothet med heving og vinkling av skallets innersåle. Ikke bare enkelt å ha føtter som får ortopeder til å kose seg på jobb. Så legger man 10k NOK på bordet for støvler og masse jobb, så vil man jo at de varer leeenge. Og mengden jobb reduseres betraktelig hvis du kjøper slik at du kan ta støvlene rett ut i bakken og prøve en økt, og så få utført evt endringer med en gang. Typisk en langhelg i Hemsedal eller Lech, der man har bestilt tid på forhånd.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661956 17/08/2013 19:10
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Åååå....
Det dreier seg om forfengelighet og fordommer fremfor skiglede ;-)

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: Bølla] #1661977 17/08/2013 19:35
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Bølla
(og evt natten)

devilsmile

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1661983 17/08/2013 19:43
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sikkert mye sant om "formgjutna pjexor" men jeg trenger det altså ikke. Til info hvis noen fremdeles skulle bruke tid på å forklare meg hvor fortreffelig det er ; Jeg jobber døgnturnus og bor midt i hallingdal med vestlandet innafor en dagsetappe og har stort sett sesonga hele livet ICON_WINK Det jeg trenger er som nevnt 97 lest og 110 skaft. Det fant jeg ved hjelp av dere. Takk allesammen. ICON_SMILE

Redigert av sanouka; 17/08/2013 19:44.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: sanouka] #1735104 18/01/2014 14:30
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Til info hvis noen skulle være interessert så ble det K2 Spyne med 110 Flex og 100 lesten. 97 lot seg ikke oppdrive, noe som egentlig er like greit siden den lille ekstra plassen gjør godt for komforten på lange dager. Støvelen sitter smakk på rett fra boksen, jeg har ikke engang tatt meg bryet med å varme opp intuition lineren, jeg tenkte at det sikkert former seg etterhvert og nå etter fire fem dager så sitter alt tiptop uten å måtte dra til og uten å måtte åpne noe som helst gjennom dagen. I tillegg til å være et snug fit fra dag en og at støvelen føles veldig stiv og kontant lateralt i hælen, så er det spesielt hvordan støvelen sitter i skaftet som er det mest oppsiktsvekkende. Jeg har et brudd i leggen som har laget en kul og den har alltid vært en case når man kommer et stykke ut på dagen, men ikke i de nye støvlene. Skaftet sitter tait og fint men helt uten presspunkter noe sted.....bemerkelsesverdig det der for folk som kjører mye. Ellers så mistenker jeg K2 for å bruke samme støvelfabrikk som mine gamle Tecnica. Formen på foten, størrelsen og flexen er som å bruke en Tecnica.

Re: Nye alpinstøvler, hva pokker skal man ha? [Re: jens fredrik] #1735160 18/01/2014 17:40
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:

Et varsku ang. Surefoot. Noen av selgerne er alt for tøffe i trynet og tar deg ikke på alvor om du ikke har 250 skidager i året eller noe sånt. Om du treffer på en sånn type må du bare være hard og mase på dem til støvelen er heeeelt perfekt. De skal ha 100% fornøydgaranti, så bare kom tilbake og fiks ting til alt sitter som det skal. Når det er sagt har jeg også fått hjelp av meget hyggelige og tålmodige selgere der, så det er litt avhengig av flaks og uflaks.

Jeg skal ikke komme med noen lange utredninger vedr. Surefoot, det har jeg gjort tidligere her med den følgen å bli kasta ut fra butikken og er definert som uønsket kunde, man spør ikke eller snakker om erfaringer rundt tllpassing. SF er etter min mening et masseprodusert lavkvalitetsprodukt.

Det jeg merket meg var at de paddet foten på samme sted på alle kundene. Når spørsmål ble stilt ble jeg bare bryskt avfeid. Sålene de lager er de desidert dårligste jeg har vært borti. De mister formen og holdet etter kort tid.

Nå er nok min siste sving og tur tatt så det spiller ikke noen rolle lenger. Skulle jeg hatt bytta støvler i dag så ville det blitt Strolz uten tvil. Konseptet de kjører er mange mange hakk over det andre presenterer. Alternativet er Sportslaboratoriet AS som tilpasset mine Technica Icon karbon 130 for 12 år siden. De er utrulig dyktige på å tilpasse og justere støvler man allerede har. De vektet opp mine slik at jeg har lik vekt på begge bein. Ikke mange som vet men på meg ver det om jeg husker rett 6 kilo forskjell.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support