Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikehold av terrengsykkel

Vedlikehold av terrengsykkel #1660154 14/08/2013 17:09
Bjørnar V Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg en GT Zaskar og ønsker å holde den vedlike så godt jeg kan.
Spør derfor om det er noen tips til hvordan jeg skal gjøre det, hvor nøye jeg skal være med rengjøring, hva jeg skal bruke på kjedet(titanbelagt), wirene, gaffelen osv.

Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660189 14/08/2013 18:13
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bjørnar V
Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg en GT Zaskar og ønsker å holde den vedlike så godt jeg kan.
Spør derfor om det er noen tips til hvordan jeg skal gjøre det, hvor nøye jeg skal være med rengjøring, hva jeg skal bruke på kjedet(titanbelagt), wirene, gaffelen osv.

Du får kjøpt avfetting for sykkel til en hundrings på XXL,jeg bruker kun å spraye,gni det godt inn og vasker det av rett etterpå.

Det å polerer ramma med bilvoks gjør jeg også ,da holder skitten seg borte ,og man trenger ikke å vaske så nøye ofte.

Bruker kun vanlig tynn kjedeolje på wirene en gang i blant,på gaffelbeina bruker jeg ikke noe annet enn å rengjøre de av og til med vann og tørke forsiktig.

Kjedet smører jeg ikke så ofte inn,voks laget spesifikt for kjeder er nok det beste,og når det er nytt så er det lurt å la den voksen det er satt inn med være på lenge.
-Noen mener at det ikke trengs å smøres inn,hakke prøvd det selv.

*Jeg er nøye med å holde sykkelen ren,trengs ikke å gjøre alt hele tiden slik som jeg.

Ellers så finnes det vedlikeholdstips om det meste på youtube,på nett som her:

http://www.parktool.com/blog/repair-help

Ellers er forumet gull for nybegynner som ikke kan alt av reparasjoner osv.

Redigert av SimonS; 14/08/2013 18:14.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660351 14/08/2013 21:37
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mye bra på andre tråder her:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1594827&Searchpage=2&Main=151153&Words=sm%F8ring&Search=true#Post1594827

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1497628&Searchpage=8&Main=142403&Words=sm%F8ring&Search=true#Post1497628

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1416441&Searchpage=12&Main=133769&Words=sm%F8ring&Search=true#Post1416441

Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660446 15/08/2013 06:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regel en: spyl av sykkelen med hageslangen etter hver tur.

Da holder du det meste av møkka borte og oppdager mye lettere om noe trenger oppmerksomhet.

Jeg tørker også av kjedet etter hver tur, men det er mest fordi jeg liker å ha kjedet rent og pent. Og så polerer jeg, bytter kjede, wirer og kabler hvert år uansett.

Et annet tips er å snu sykkelen på hodet av og til for at skumringene i gaffelen skal få nok olje og holde gaffelen aktiv.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660458 15/08/2013 07:14
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Når det gjelder alle mekaniske komponenter her i verden, så er det forurensning/møkk eller manglende smøring som sliter de ut. Tror jeg har dratt eksempelet før: tenk på registerkjedet i en bilmotor. Det går uten problem 400.000 km, og det er mange omdreininger. Grunnen til at det kan gjøre det er at det bestandig er rent og godt smurt. Det samme gjelder selvfølgelig lagre selv om de som regel er forseglet og skal være vedlikeholdsfrie... Ikke bruk høytrykkspyler, det kan tvinge vann og skitt inn bak forseglingene.

Ergo, hold alt rent, og sørg for at det er smurt opp. I tillegg så kjøper du deg en kjedemåler så bytter du kjedet når det er slitt såpass at det har blitt 0,75% lengre enn nytt. Da unngår du mye slitasje på kassetten, som er relativt mer kostbar. Du vil også beholde en mer presis giring gjennom hele kassettens levetid.

Snu sykkelen på hodet med jevne mellomrom er også lurt da de færreste rammer har drenering som fungerer, og det kan være en risikofaktor for kranklageret.

MVH
Henning
Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660512 15/08/2013 08:23
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Bjørnar V
Hei

Det aller viktigste vedlikeholdet er å holde sykkelen ren! Vask om mulig hver gang den er brukt. Mindre problemer, sykkelen holder seg bedre i verdi og ikke minst sykkelen (og derved du) tar seg mye bedre ut. ICON_SMILE

Re: Vedlikehold av terrengsykkel [Re: Bjørnar V] #1660941 15/08/2013 19:38
Bjørnar V Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for gode råd ICON_SMILE
Endte med å kjøpe RnR for kjedet.

Moderator  support