Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltrening etter kneskade?

Sykkeltrening etter kneskade? #1659076 13/08/2013 09:21
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Kona hadde et helt udramatisk velt på Hennesrittet i Juni. Det eneste problemet var at det var kneet som traff bakken først, og rett under gjørma var det en stor, spiss stein som boret seg inn. Sta som hun er kjørte hun allikevel inn til pers de resterende 6 mila.

Hun hadde fått et dypt kutt, og det tok nok et par timer etter målgang før vi fikk renset og sydd på legevakta. Deretter fulgte infeksjon og hevelser som måtte kureres med antibiotika.

Problemet er at hun fortsatt hadde/har store smerter, type sånt som kan vekke henne på natten (og hun har høy smerteterskel....). Hun har hatt sessions hos Kiropraktor og fastlege, og til slutt ble det MR i slutten av Juli. Det viser skader på bløtvevet i kneet pga kraftig smell, men ingen brudd eller noe ødeleggelser. Pga ferieavvikling må hun vente lenge på neste legetime.

På toppen av dette har hun en annen kronisk skade som forverres når hun er inaktiv, mao er hun egentlig avhengig av å trene også fysisk ICON_SMILE

Det generelle rådet hun har fått er å ha kneet 100% i ro til det er over, men nå har det gått 2 mnd uten store endringer. Spørsmålet er hvorvidt hun bør f.eks sykle med lett belastning for å trene opp kneet igjen, eller om hun skal fortsette å sitte i sofaen (les: fly på veggen?) Noen som har tips?

Re: Sykkeltrening etter kneskade? [Re: knutspeed] #1659316 13/08/2013 13:42
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Er det generelle rådet gitt av legen? "%" Selv om det da skulle komme motstridende råd på TS så kan det kanskje være klokt å ikke glemme hva legen sa.

Men samtidig er det slik at en selv har er en mer direkte føling med en utvikling enn det legen har, og hvis en sta kone forsøker er rolig sykkeltur og helt ærlig og oppriktig opplever dette som fornuftig, så kan jo dette gjentas i forsiktighet frem til legetimen og bringes inn i diskusjonen med legen. Dal Segno.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Sykkeltrening etter kneskade? [Re: knutspeed] #1659326 13/08/2013 14:00
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Rådet om hvile kommer fra kiropraktor, vi venter fortsatt på legetimen etter MR (hurra for helse-norge...) for evt en ny kur for å påskynde helbredelse.

Men nei, vi glemmer ikke rådet til legen(e) naturligvis. Har de i familien også, og rådet der er alltid "slutt når det gjør vondt" ICON_WINK

Re: Sykkeltrening etter kneskade? [Re: knutspeed] #1659356 13/08/2013 14:28
S
saskav_78 Offline
Fersking
Fersking
S
Mitt råd er å gå til en fysioterapeut eller manuellterapeut. Det er viktig at de behandler skaden hele tiden til det over. Kneskader i forskjellige former skjer vel flere av oss som driver med sykling. Det er litt forskjell for hva de bruker som behandling. Mest vanlig er vel forskjellige typer strålebehandlinger eller med nåler. Det de gjør er sette i gang kroppens eget immunforsvar, slik at skaden leges raskere enn ved bare hvile. Jeg får laser, ultrastrålebehandling og litt knaing. Det setter blodsikrulasjonen skikkelig i gang. Restitusjonstiden skal visst gå tre ganger så fort. Jeg er ingen ekspert, men for meg og andre jeg kjenner har dette fungert bra. Bare hvile tror jeg ikke er tingen. Start med lett sykling dersom det kjennes greit ut. Øk gradvis lengde og belastning. For min del hjalp det. Man setter i gang blodsirkulasjon igjen og får trent muskler ICON_SMILE

Redigert av saskav_78; 13/08/2013 14:29.

Moderator  support