Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mister følelsen i tærne

Mister følelsen i tærne #1658418 12/08/2013 13:13
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg sliter med at jeg mister følelsen i stortåa og etterhvert også flere tær når jeg sykler noe særlig mer enn 60-90 minutter på landeveien. Det er vondt og gjør at jeg må stoppe og lufte tærne sånn cirka hver halvtime.
I terrenget kan jeg imidlertid sykle i timesvis (over 5-6 timer) uten å oppleve noe sånt...

Jeg regner med at årsaken er at skoa trykker på en nerve - men jeg har ikke klart å identifisere akkurat hvor dette skjer. Jeg trodde skoene var årsaken, så jeg byttet dem ut i vår (hadde hatt dem siden 2006), men problemet er der ennå. Det skjer først på venstre side (ca 60 min) og senere på høyre side (etter 2-3 timer).

Er det flere som har opplevd dette og som har funnet en god løsning? Eller må jeg bare prøve flere skopar? Problemet er at jeg må sykle en stund for å merke dette, så det holder ikke å bare prøve dem i butikken. Og det er dyrt å kjøpe nye sko hver uke...

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1658426 12/08/2013 13:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sett terrengpedalene over på landeveissykkelen og test ut om det er der skoen trykker (sic!). Hvis du dovner da er det sete/sittestilling. Hvis ikke er det sko/pedaler som rocker verden opp for deg. Jeg opplever det samme med noen sko, og da er det for lav vrist på skoene som er trøbbelet. Men jeg vet at noen opplever dette grunnet statisk sittestilling og lite variasjon i fotens plassering i skoen, noe det er større sjanse for forandrer seg når man sykler i terrenget.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Mister følelsen i tærne [Re: Hæ?] #1658470 12/08/2013 14:00
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Takk for tips, skal prøve det.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1658545 12/08/2013 15:42
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg hadde også problemer med dovnende bein, og tenkte det hadde med skoen å gjøre. Har høy rist og bred fot, så jeg tenkte at noe klemte.

Men så fant jeg ut at italienske sko for italiensk sommer ikke var optimalt tilpasset norsk klima.
Tok på tjukke sokker og sokker utenpå skoa, så gikk det mye bedre.
Det ble bare litt mye ventilasjon for mine bein rett og slett.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1658603 12/08/2013 17:03
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Landeveissykling er mye mer statisk og fører derfor ofte til at beina dovner bort. Jeg ble kvitt mine plager etter at jeg fikk tilpasset Solestar såler til landeveisskoene. Sålene er dyre, men de har fungert utmerket. Hvis du vil se mer info om sålene kan du gå inn på www.sykkeltilpasning.no, det var der jeg fikk kjøpt mine såler.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: Hæ?] #1775095 23/04/2014 15:50
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Hæ?
Sett terrengpedalene over på landeveissykkelen og test ut om det er der skoen trykker (sic!). Hvis du dovner da er det sete/sittestilling. Hvis ikke er det sko/pedaler som rocker verden opp for deg. Jeg opplever det samme med noen sko, og da er det for lav vrist på skoene som er trøbbelet. Men jeg vet at noen opplever dette grunnet statisk sittestilling og lite variasjon i fotens plassering i skoen, noe det er større sjanse for forandrer seg når man sykler i terrenget.

På mandag fikk jeg endelig testet dette - terrengpedaler og terrengsko på landeveien.
Jeg mistet følelsen i alle tær på venstre fot, ikke på høyre fot, men da har jeg vel ihvertfall funnet ut at det sannsynligvis er selve landeveissyklinga (ikke sko/pedal-løsningen) som antakelig har skylda. Følelsen forsvant etter rundt 20 minutters sykling. Den kom tilbake da jeg trasket fra garasjen til inngangsdøra, nok et tegn på at det ikke er kun skoa sin skyld.

Jeg sliter imidlertid med at verken landeveisskoene eller terrengskoene har særlig god passform, så jeg tror ennå at dette ihvertfall kan være delaktig. Føttene mine er veldig lave og smale plattføtter. Hvis jeg snører/strammer skoene svakt kan jeg lett dra dem av med hendene (som en tøffel) eller gli ut av dem mens jeg sykler, mens strammer jeg bittelitt mer stopper blodet (og nerver/følelse, etter 20-30 minutters tid).
Har derfor tenkt å prøve en gang til med litt tjukkere såler inni skoa for å se om det kan hjelpe...
Om det ikke hjelper skal jeg prøve noen andre skopar, f.eks. jobbsykkelskoene (DZR Strasse og Lake Mx102) eller vinterskoene (45NRTH Wölvhammer) som har bedre passform for meg, men det vil kanskje se litt snodig ut ICON_WINK Det er likevel verdt et forsøk; viktig å ta vare på tærne!

Om ingen av disse forsøkene hjelper må jeg vel se meg om etter en bedre sittestilling. Selv om den jeg har virker ganske OK på andre måter (ligger fortsatt foran deg på Bratsbergrunden, Hæ? ICON_WINK ).

Temperatur er ikke årsaken. Har prøvd 30 varmegrader i Italia, og nå på mandag syklet jeg med ullsokker i steikende sol - tærne "forsvinner" likevel.

Off-topic: Har omtrent samme problem på fjellskiskoene, faktisk... Enten er de som tøfler (kan dra dem av med hendene og har lite kontroll på skias vinkling) eller så stopper blodet (men da har jeg ihvertfall full kontroll over skia). Der har jeg imidlertid kun prøvd én skotype og bør nok prøve flere. Har aldri hatt slike problemer med langrennssko og høye telemarksstøvler.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1775101 23/04/2014 16:10
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har opplevd tilsvarende, slet med at det dovna innenfor nest største tå på høyrefoten. Dette spredde seg etter litt mer tid. Brukte en slik plate som viser fotavtrykk en liten stund etter man har gått av, den viste litt redusert trykk på høyre stortåball. Bygde opp under høyre stortå ved å legge på litt teip på undersiden av sålen, dette hjalp betraktelig. Vet at Specialized-forhandlere som har bgfit(?)-utstyret har slike plater som viser fotavtrykk.

Mulig at disse skoa (sålene) man ovnsbaker også vil løse problemet?

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1775126 23/04/2014 17:25
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Dette har jeg og hatt problemer med. Jeg har prøvd rundt med forskjellige såler og fant til slutt en som bygde på de rette plassene.Jeg hadde faktisk to par tynne såler i skoa en stund og det hjalp og.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1775169 23/04/2014 18:30
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Har du prøvd med et annet sete? Jeg dovnet bort i begge beina når jeg prøvde Specialized Toupe, så måtte bytte tilbake til Romin. Har det litt ennå, men i mye mindre grad enn med Toupe. Tipper det er en eller annen blodåre som blir klemt på i sete/lår slik at det hindrer blodtilførselen helt ned for min del.

Lars Olav
Re: Mister følelsen i tærne [Re: quattro] #1775211 23/04/2014 19:43
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Har ikke prøvd annet sete, men jeg burde vel egentlig ha merket noe lenger opp enn ytterst på tærne dersom nerven kom i klem oppe i setemuskulaturen?

Jeg vurderer nesten å ta kontakt med en spesialist på slikt (ortoped eller bioingeniør?), for å finne ut nøyaktig hvor problemet stammer fra.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1775252 23/04/2014 20:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror det er lurt. Sykkeltilpasseren jeg brukte sist er ortopediingeniør, og plutselig ble det forsenger fra ØSTO på meg. Nirvana!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1775344 24/04/2014 06:17
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
hva med og prøve shiman sine highend landeveis sko? de har jo sånn antislip hælkappe, som gjør att man kan ha skoa litt mindre stramme og likevel ikke miste kontakt:)

og prøv og justere sadelene 1-2grader mot høyre om du ikke sitter på aero pinne, kan ende du sitter og klemmer på div nerver som stopper noen signaler, evt sjekke om sadel er i vater og da evt kjøpe en ny sadel med slik spalte som avlaster litt.
har selv gode erfaringer med Codd cycling sin plus modell og en kompis av meg benytter seg av ISM sadel fra Adamo som han er veldig fornøyd med komfort og avlastning på.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1777901 29/04/2014 02:31
K
KRF90 Offline
Fersking
Fersking
K
sliter litt med det samme. hva er Codd cycling? finner det ikke noe sted?

Mye å lære, litt å bidra med....
Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1777902 29/04/2014 02:47
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Det slår meg at dette kan vera faktorar:

– høg fotboge
– tverrplattfot
– varus i forfot
– hallux valgus
– for små sko
– for stive eller for mjuke sko
– pedalkloss for langt fram

Eg ville ha gått til Ronny på Löplabbet i Kjøpmannsgata.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: KRF90] #1777934 29/04/2014 06:05
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: KRF90

cobb cycling er en produsent av tt helt innforjævli stygt sete, men som funker sjukt bra mtp sittekomfort:p
og sitter man godt og riktig så sliter man mindre med nummenhet i de nedre ekstremiteter.

-Sverre-
Re: Mister følelsen i tærne [Re: Trillebår] #1777935 29/04/2014 06:05
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Trillebår
hva med og prøve shiman sine highend landeveis sko? de har jo sånn antislip hælkappe, som gjør att man kan ha skoa litt mindre stramme og likevel ikke miste kontakt:)

og prøv og justere sadelene 1-2grader mot høyre om du ikke sitter på aero pinne, kan ende du sitter og klemmer på div nerver som stopper noen signaler, evt sjekke om sadel er i vater og da evt kjøpe en ny sadel med slik spalte som avlaster litt.
har selv gode erfaringer med Cobb cycling sin plus modell og en kompis av meg benytter seg av ISM sadel fra Adamo som han er veldig fornøyd med komfort og avlastning på.

-Sverre-
Re: Mister følelsen i tærne [Re: Trillebår] #1778219 29/04/2014 11:56
K
KRF90 Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Trillebår
[quote=KRF90]sliter litt med det samme. hva er Codd cycling? finner det ikke noe sted?

cobb cycling er en produsent av tt helt innforjævli stygt sete, men som funker sjukt bra mtp sittekomfort:p
og sitter man godt og riktig så sliter man mindre med nummenhet i de nedre ekstremiteter.
[/quote

Takk, Cobb, skal se på det. takk!

Re: Mister følelsen i tærne [Re: KRF90] #1778220 29/04/2014 11:56
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Sikkert pga skrivefeilen, de heter Cobb ICON_WINK http://www.cobbcycling.com/shop/roadsaddles
Jeg har tidligere hatt et Cobb-sete på terrengsykkelen (DRT Plus, for å kunne sitte litt lenger frampå i klatringene), og som nevnt av andre er det ikke spesielt pent. Jeg merket ingen spesielle effekter på følelsen i tærne med det setet, men jeg prøvde aldri å flytte det over til landeveissykkelen...

Re: Mister følelsen i tærne [Re: dagfink] #1778222 29/04/2014 11:58
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: dagfink
Det slår meg at dette kan vera faktorar:

– høg fotboge
– tverrplattfot
– varus i forfot
– hallux valgus
– for små sko
– for stive eller for mjuke sko
– pedalkloss for langt fram

Eg ville ha gått til Ronny på Löplabbet i Kjøpmannsgata.

Takk for tipsene! Jeg har strøket ut de tingene jeg er helt sikker på at det ikke er. Skal sammen med ortopediingeniør vurdere noen av de andre. Löplabbet hadde jeg ikke tenkt på, de får være neste på lista.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1778873 30/04/2014 11:40
K
KRF90 Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: anderfo

Sikkert pga skrivefeilen, de heter Cobb ICON_WINK http://www.cobbcycling.com/shop/roadsaddles
Jeg har tidligere hatt et Cobb-sete på terrengsykkelen (DRT Plus, for å kunne sitte litt lenger frampå i klatringene), og som nevnt av andre er det ikke spesielt pent. Jeg merket ingen spesielle effekter på følelsen i tærne med det setet, men jeg prøvde aldri å flytte det over til landeveissykkelen...

fant Trillebår sin review også som var positiv til dette setet, prøver meg på et slikt DRT så får vi se om det hjelper... det viste seg at de er i norge også på cobbcycling.no

lettere å bytte sete enn å slutte og være plattfot ICON_WINK

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1778890 30/04/2014 11:53
C
caad10 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Tror jeg sleit med det samme som deg. løsningen var enkel. jeg tapet en dobbel bomullspad under de tærne som var vonde, og problemet ble borte. Mange har ikke en jevnt fordelt belastning fra tærne, da noen tær kanskje bøyer litt ned eller opp, og belastningen blir forskjellig ut fra det. Noen tær får betydelig mer belastning enn andre.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1799672 03/06/2014 05:28
K
KRF90 Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg endte opp med å prøve Cobb etter bla å ha lest test på sykkelnytt.no og litt rundt her. Prøvde både SHC (ser knall ut) og PLUS (litt snålt). For meg funket SHC som jern. Ikke vondt i fjøset eller nummen i føtter/skrukk/snopp eller noe som helst...

SHC landeveismodellen ser klart best ut forresten ICON_WINK

Fant i tillegg ut at å senke setet noen milimeter avlastet godt også.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1799730 03/06/2014 07:17
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
OT: Hvis noen trenger et Cobb terrengsykkelsete har jeg et til salgs som jeg aldri fant meg til rette på.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Mister følelsen i tærne [Re: H.Iversen] #1799945 03/06/2014 11:12
C
ChrissCross Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Sitat: H.Iversen
OT: Hvis noen trenger et Cobb terrengsykkelsete har jeg et til salgs som jeg aldri fant meg til rette på.

Har du kjøpt hos oss kan du bare returnere setet mot 100% refusjon innen 90 dager med Cobbs Komfortgaranti.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: ChrissCross] #1799954 03/06/2014 11:26
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: ChrissCross
Sitat: H.Iversen

Har du kjøpt hos oss kan du bare returnere setet mot 100% refusjon innen 90 dager med Cobbs Komfortgaranti.

Han kjøpte brukt fra meg. Synd det ikke passet!

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1799957 03/06/2014 11:28
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Har du funnet ut av problemet, anderfo?

Re: Mister følelsen i tærne [Re: knut77] #1799966 03/06/2014 11:35
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Nei, jeg har ikke funnet helt utav problemet ennå, men jeg forsøker midlertidig å teste ulike sko- og pedalkombinasjoner. Jeg prøvde nylig å bruke landeveisskoene t/r jobb (6km landevei med hybridsykkel), og da sovnet tærne på en strekning der jeg vanligvis ikke har noe som helst problem med dette. Så skoene må ihvertfall ha en del av skylda. Samtidig har jeg prøvd landeveissykling med terrengsko (som ikke gir problem i terrenget), og da forsvant følelsen.
Konklusjonen er at det må være en kombinasjon av sko og terrengtype (mangel på variasjon?) som utgjør problemet. Sete og sittestilling er foreløpig frikjent...

Time hos ortopediingeniør står på planen.

Re: Mister følelsen i tærne [Re: anderfo] #1799997 03/06/2014 11:58
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anderfo
Han kjøpte brukt fra meg. Synd det ikke passet!
Passet og passet. Det var forsåvidt greit, men bortimot samtidig som jeg kjøpte ditt kjøpte jeg et Spesh Henge til Tjukkasen og det var himmelrike så da kjøpte enda ett av de. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7

Moderator  support, Valentino