Baby Blues
|
Baby Blues
12/08/2013 13:02
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg var akkurat innvilget første sykkeltur på to uker, så braker det løs med lyn og torden og hagl på størrelse med klementiner...
Hvor ofte er det fair å dra ut på tur/trening når man har fått en to uker gammel baby i hus? Jeg har et par uker ferie nå og hadde håp om å komme meg ut med sykkel noen timer annenhver dag, men er det egentlig vel egoistisk?
|
|
|
Re: Baby Blues
[Re: Ghast]
12/08/2013 13:38
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Det kommer kanskje litt an på barnet?
Hvis du har fått en utgave som sover søtt tre timer mellom hver runde med service, burde det ikke være noe problem om far og mor (fortrinnsvis etter tur) tar seg en tur i det fri.
Og så kommer det vel litt an på hva annet du bruker tid på? 8 timer jobb + 3 timer sykling + xxx = ??
Det viktigste er at far og mor finner en løsning som begge trives med.
|
|
|
12/08/2013 13:52
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Det er vanskelig å si, men etter en måneds tid så burde det vel ikke være umulig med et to til fire to-timers turer i uken.
Forøvrig er rulle et OK alternativ.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
12/08/2013 14:01
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring er at det er betydelig lettere å få fri ved foten når man har betalt inn på goodwill-kontoen i forkant. Vaska huset, bytta bleier, rusla en tur med poden mens ammetrøtt mor sover eller tilsvarende. Hvis mor er på felgen, ungen sur, gulp på skjorta og brystbetennelsen er på stigende og du bare sier "Snakkes, snuppa! Må på rapha-kafè med gutta" så ligger du ganske fort veldig dårlig an.
Og ja, jeg spissformulerer.
Ta en prat og finn en ordning. Vær fleksibel. Ta en tur når sjansen byr seg. Drit i været. Det bygger karakter.
|
|
|
[Re: knuthaug]
12/08/2013 14:35
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring er at det er betydelig lettere å få fri ved foten når man har betalt inn på goodwill-kontoen i forkant. Vaska huset, bytta bleier, rusla en tur med poden mens ammetrøtt mor sover eller tilsvarende. Hvis mor er på felgen, ungen sur, gulp på skjorta og brystbetennelsen er på stigende og du bare sier "Snakkes, snuppa! Må på rapha-kafè med gutta" så ligger du ganske fort veldig dårlig an.
Ta en prat og finn en ordning. Vær fleksibel. Ta en tur når sjansen byr seg. Drit i været. Det bygger karakter. +1 Samtidig: Hvis både du og fruen har fri akkurat nå, og dere ikke har andre barn å hanskes med, MÅ det være rikelig med rom for å ta seg en treningstur i ny og ne. Nettene kan være litt strabasiøse i starten, og det har kanskje vært litt kjør med venner og familie som tramper inn døren, men babyen bruker tross alt mesteparten av tiden til å sove og klarer seg fint uten deg i noen timer uten å overbelaste mor.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
12/08/2013 15:21
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
[quote=knuthaug] Nettene kan være litt strabasiøse i starten, og det har kanskje vært litt kjør med venner og familie som tramper inn døren, men BABYEN bruker tross alt mesteparten av tiden til å sove og klarer seg fint uten deg i noen timer uten å overbelaste mor. Her ligger det verste skjult....vanskelighetsgraden med å finne treningstid uten å overbelaste samvittigheten og forholdet stiger proporsjonalt med barnets alder, multiplisert med kvadratet av antallet barn. Heldigvis utvikler man ferdigheter som løser dette underveis.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
13/08/2013 11:48
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Man kan vel stort sett trene som normalt fra dag 1, så kan mor ta seg noen timer fri når du er tilbake (eller omvendt).
Skjønner ikke helt problemet, skal dere bare sitte å se på hverandre?
|
|
|
[Re: knuthaug]
13/08/2013 11:55
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Ta en prat og finn en ordning. Vær fleksibel. Ta en tur når sjansen byr seg. Drit i været. Det bygger karakter. +1 Og så er det forskjell på barn (og madammer)
|
|
|
13/08/2013 17:04
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Sitter i samme situasjon som deg. Har en på syv mnd. Vi er begge glade i å trene, også har vi hund i tillegg. Her har det gått ganske knirkefritt å bytte på trening/passing, også litt lengre turer i helgene. Man får gjort mye på en time eller to hvis man bare drar på litt... Men det blir også lettere etterhvert, når man begynner med grøt og sånt.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
14/08/2013 11:31
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Hvor ofte er det fair å dra ut på tur/trening når man har fått en to uker gammel baby i hus?
Annenhver dag høres rimelig ut. Av egen erfaring: Jeg blir i dårlig humør hvis jeg ikke får syklet og da er det enkelt for min bedre halvdel å godkjenne korte turer med ujevne mellomrom.
|
|
|
[Re: maghva]
14/08/2013 17:04
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Hva er viktigst å bruke tid på? Jeg tok et pause år når vi fikk barn, og syklet bare når det var fint vær og det passet seg sånn.
|
|
|
14/08/2013 20:05
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Har en datter på snart 3 mnd. Har syklet godt over 10t pr uke i snitt siden da. Madamen bør med andre ord ikke se denne tråden...
Tror det er enorme forskjeller rundt om, så anbefaler å teste ut hvor langt strikken kan strekkes - og så slakke av litt. Bittelitt.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
14/08/2013 21:01
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Man trenger ikke være dårlig pappa fordi om man sykler 10 timer i uken, men da har du ikke veldig mange minutter igjen til andre typiske ego-pappa ting som:
- Sløving foran sykkelsendinger på TV - Opplasting og analyse på Strava, Garmin Connect, Runkeeper, TrainigPeaks og Endomondo - Rapha-espresso med Gutta - Forumbesøk på terrengsykkel.no - Surfing etter gode dealer på nye sykler eller sykkeldeler - Merida Rittranking. - Mekking - osv.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
15/08/2013 05:19
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Man trenger ikke være dårlig pappa fordi om man sykler 10 timer i uken, men da har du ikke veldig mange minutter igjen til andre typiske ego-pappa ting som:
- Sløving foran sykkelsendinger på TV - Opplasting og analyse på Strava, Garmin Connect, Runkeeper, TrainigPeaks og Endomondo - Rapha-espresso med Gutta - Forumbesøk på terrengsykkel.no - Surfing etter gode dealer på nye sykler eller sykkeldeler - Merida Rittranking. - Mekking - osv. +1
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
[Re: BjKj]
15/08/2013 07:41
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
+1 Og så er det forskjell på barn (og madammer) Definitivt. Våre barn er i skolealder og jeg sliter fortsatt med å få aksept for sykling, men det henger også sammen med at jeg bl.a. har et gammelt hus å pusse opp, m.m. Da blir det liksom aldri tid til overs... ... - Forumbesøk på terrengsykkel.no - Surfing etter gode dealer på nye sykler eller sykkeldeler - Merida Rittranking. ... Slikt gjør man da i arbeidstiden? 
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
15/08/2013 13:32
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Her er det tre kids fra 4-15. Jeg begynte først å trene når jeg ble pappa (og sympatigravid), madammen har alltid vært treningsnarkis. Heldigvis er det slik at vi begge blir mye hyggeligere mennesker/mindre grinete når vi får treningsdose. Annenhver dag + evt. helgebonus funker fint, pluss at vi gir og tar litt, ikke bare opp mot treninga men andre ego-tripper. Slik har det vært siden krypa kom i hus.Tar pappa sin del av de trøblete nettene - lære barnet å sovne alene/på eget rom eller slutte med pupp/smokk vanker det raskt creds. Gjorde det ihvertfall her!
Det som er tøffest for oss med kidsa i hus er at det er veldig sjelden vi får syklet eller trent sammen. Men når vi får barnevakt og sjansen, så blir turene alltid 110% fantastiske åkke som. Spør besteforeldre om barnevakt fordi man skal snekre hus, og svaret er alltid positivt. Spør om de kan bidra mens vi drar på kino/spiser ute er det 50-50. Skal vi trene sammen er sjansen abysmal...("deeeet trenger dere vel ikke gjøre sammen")
Ellers er jo nettopp sykling veldig fint å sysle med når barna vokser hvis de involveres. Sunne forbilder (kremt - bamsemums), kanskje ungene lærer å hanskes andre ting enn en på-knapp osv...må si det var stas når dattera på 4 insisterte på å pumpe luft i dekkene selv, og pjokken på 7 tok giringa på ny sykkel umiddelbart. Fikk ihvertfall litt bedre samvete...
|
|
|
17/08/2013 06:14
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg var akkurat innvilget første sykkeltur på to uker, så braker det løs med lyn og torden og hagl på størrelse med klementiner...
Hvor ofte er det fair å dra ut på tur/trening når man har fått en to uker gammel baby i hus? Jeg har et par uker ferie nå og hadde håp om å komme meg ut med sykkel noen timer annenhver dag, men er det egentlig vel egoistisk? dette hadde sikkert vært greit å avklare slikt før du fikk unger....hvis det er skjærings etter to uker har du en sjø av utfordringer foran deg - har du hørt om kollikk, øreverk, falsk krupp og nattevåk ? noen legger alt (utenom jobb) til side når de får barn og forventer at partneren gjør det samme, er dama di der ? Hvis dama di ønsker en tøffel så vask huset og klærne, lag mat, skift bleier, rydd, kok flasker og bli bestevenner med svigermor. Hvis hun vil ha deg som den du er, hjelp til hjemme og kom deg ut på sykkelen snarest mulig 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: Dexter]
17/08/2013 06:44
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Man kan vel stort sett trene som normalt fra dag 1, så kan mor ta seg noen timer fri når du er tilbake (eller omvendt).
Skjønner ikke helt problemet, skal dere bare sitte å se på hverandre?
Enig, Etter å ha gjennomført tre småbarnsperioder kan jeg påberope meg litt erfaring, og ser ikke helt grunnen til at man skal legge treningen til side når man får unger? (Det er jo DA man virkelig trenger den ventilen..) Litt unntakstilstand bli det jo innimellom med nattevåk osv, men å sitte SAMMEN hjemme for å passe på EN baby høres ut som dårlig utnyttelse av tiden i mine ører. Man må fordele "byrden" med mor, det må jo være hovedpoenget. For min del fant jeg masse tid tilgjengelig, enkelt. Jeg sluttet å se på TV, og vips masse treningstid tilgjengelig etter kl. 20.00.
Shut up legs!
|
|
|
|
|