Hei
Jeg har trent en god del løping de siste 4 årene. Har i topperiodene ligget på mellom 100 og 120 kilometer i uka og løpt 2-3 maraton per år. I denne perioden har jeg hatt skader både her og der, og vært til mang en doktor, naprapat, fysio, nåledoktor osv i Trondheim.
En god regel er at man får best hjelp ved å oppsøke spesialister innen sitt område. Det har bare delvis vist seg å være sant for min del. Ved Toppidrettssenteret i granåsen har jeg vært noen ganger, men opplever der at jeg ikke blir "tatt helt på alvor" da jeg ikke er topputøver. "tren alternativt en stund å se om det går over" er rådet jeg har fått derfra. Engasjerte seg lite. Men, hos Arne Ordreløkken ved leangen fysio, DER har jeg fått fantastisk hjelp. Han kan jeg anbefale uten problem.
Ellers når det kommer til akilles så har jeg hatt stor suksess med å trene styrke på legg (både 1000vis av tåhev uten belastning i trapp så man kommer heeeeelt ned og får strekt leggmuskel ordentlig, og tung styrke med vekt), tøying av bakside lår og setemusklatur, variere mye både sko og underlag, og bruke ising etter økter hvor jeg har hatt vondt.
Lykke til og god bedring!