Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fysio Akilles Trondheim

Fysio Akilles Trondheim #1658228 12/08/2013 10:27
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Har da fått meg en liten "Akillestendinitt" hvor lege anbefaler trykkbølgeterapi i tillegg til tøyningsøvelser.
Det jeg lurer på er om hvilke fysioterapi-senter som kan anbefales i Trondheimsområdet. Der dem har peiling på denne type skader?
Anbefalinger mottas med takk.

Tom

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kennywild] #1658265 12/08/2013 11:05
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hei

Har god erfaring med Klinikk 5 i fjordgata. De tilbyr også det du trenger.

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: ArneW] #1658310 12/08/2013 11:57
K
kennywild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Tusen takk, da bestilte jeg time der i morra så får vi se ICON_SMILE

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kennywild] #1660222 14/08/2013 19:14
1
11 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
Stadig plaget med achillesen når jeg løper. For lat til å gjøre øvelser eller gå til lege, men dette funker faktisk(for meg):

Chicago medical supply(chimedsupply.com) selger noe som heter Tuli´s heavy duty gel heel for noe få dollar. Med disse i joggeskoene har achillesproblemet forsvunnet. Kan være verd et forsøk

Redigert av 11; 14/08/2013 19:15.
Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kennywild] #2508975 10/09/2018 16:37
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
På god vei til å få kronisk akllesbetennelse i begg beina. Var for ivrig i løping med flate sko i april, har ikke gitt seg til tross for konsultasjon lokal fysio og Eksentrisk leggøvelse tilnærmet daglig. Har forlengst stoppet å løpe, men kjenner at selv sykkel gjør det værre i perioder. Hater intens å være inaktiv i lengre perioder.

Har helseforsikring på jobb, er det noen nytte i å «cashe» ut denne og besøke NIMI eller tilsvarende? Eller er det bare hvile, leggøvelsene og tålmodighet som hjelper? Noen som har erfaring å dele?

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kolli] #2508997 10/09/2018 17:47
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: kolli
På god vei til å få kronisk akllesbetennelse i begg beina. Var for ivrig i løping med flate sko i april, har ikke gitt seg til tross for konsultasjon lokal fysio og Eksentrisk leggøvelse tilnærmet daglig. Har forlengst stoppet å løpe, men kjenner at selv sykkel gjør det værre i perioder. Hater intens å være inaktiv i lengre perioder.

Har helseforsikring på jobb, er det noen nytte i å «cashe» ut denne og besøke NIMI eller tilsvarende? Eller er det bare hvile, leggøvelsene og tålmodighet som hjelper? Noen som har erfaring å dele?

Den behandlingen som jevnt over gir best resultater er eksentrisk trening - med virkelig tung vekt. (Jeg brukte sekk med 40-50 kg).
Det finnes også ulike operasjoner som kan hjelpe hvis du ikke responderer på eksentrisk. Jeg var inne til utredning - men før noe ble gjort der gjorde eksentrisk jobben.

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: alfred] #2509034 10/09/2018 19:31
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: alfred

Den behandlingen som jevnt over gir best resultater er eksentrisk trening - med virkelig tung vekt. (Jeg brukte sekk med 40-50 kg

Takk for godt tips. Har 20 kg i sekken nå, men kjøper gjerne flere blyvekter hvis det hjelper. Bøyd kne er tyngst, men kjenner jeg kan hive på mer vekt på rett kne. Ikke alltid tid til 6x15 morgen+kveld, så da kan tyngre vekt være godt alternativ.

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kennywild] #2511739 21/09/2018 12:13
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei

Jeg har trent en god del løping de siste 4 årene. Har i topperiodene ligget på mellom 100 og 120 kilometer i uka og løpt 2-3 maraton per år. I denne perioden har jeg hatt skader både her og der, og vært til mang en doktor, naprapat, fysio, nåledoktor osv i Trondheim.

En god regel er at man får best hjelp ved å oppsøke spesialister innen sitt område. Det har bare delvis vist seg å være sant for min del. Ved Toppidrettssenteret i granåsen har jeg vært noen ganger, men opplever der at jeg ikke blir "tatt helt på alvor" da jeg ikke er topputøver. "tren alternativt en stund å se om det går over" er rådet jeg har fått derfra. Engasjerte seg lite. Men, hos Arne Ordreløkken ved leangen fysio, DER har jeg fått fantastisk hjelp. Han kan jeg anbefale uten problem.

Ellers når det kommer til akilles så har jeg hatt stor suksess med å trene styrke på legg (både 1000vis av tåhev uten belastning i trapp så man kommer heeeeelt ned og får strekt leggmuskel ordentlig, og tung styrke med vekt), tøying av bakside lår og setemusklatur, variere mye både sko og underlag, og bruke ising etter økter hvor jeg har hatt vondt.

Lykke til og god bedring! ICON_LAUGH

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: Snokken] #2511752 21/09/2018 13:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Snokken

Ellers når det kommer til akilles så har jeg hatt stor suksess med å trene styrke på legg (både 1000vis av tåhev uten belastning i trapp så man kommer heeeeelt ned og får strekt leggmuskel ordentlig,

Jeg kjenner også at jeg er disponibel for akilles-problemer. Hvordan er det å ta hundrevis av tåhev med en litt øm akilles allerede? Vil ikke dette overbelaste akilles hvis det gjøres i tillegg til løpingen man gjøre allerede?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: sykkeloyvind] #2511755 21/09/2018 13:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er eksentrisk tåhev som regnes som god trening for en allerede problematisk (som ofte kalles akillesbetennelse) akilles. Dvs. bare belastning på vei ned, ikke løfte opp.

https://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/achillesrehab/media3089.media

Re: Fysio Akilles Trondheim [Re: kennywild] #2511759 21/09/2018 13:47
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
What he said! ICON_WINK

Ved ømme akilles (betennelsestilstand) er det eksentrisk trening med belastning som har funket her. Kjenner store deler av løpemiljøet i trondheim og dette er det «alle» blir anbefalt av lege/fysio. Kan gjøre ganske vondt i starten. Men det hjelper. Et tips er å ikke gjøre det på morgenen, da er hele kroppen stiv (og spesielt bakside legg om du sliter med det), så ta denne litt ut på dagen når kroppen er igang.

Jeg har gjort eksentrisk trening på den akillesen jeg plages med slik:
Hold i vektskive (10-20kg), stå på «steppkasse» med tåballene og hæler utenfor. Reis opp på tå med begge bena, også kun stå på fot som gjør vondt, bøy kneet litt, og senk hælen rolig så langt ned som det går, og hold nede i 2-3 sekunder, før alt repeteres.

Moderator  support