Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Treningsøvelser for barn

Treningsøvelser for barn #1657389 11/08/2013 06:09
EirikO Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg er trener for en barnegruppe (6-10år) og er interessert i tips og erfaringer fra andre som har tilsvarende treninger.
Første stopp er jo Aktivitetsbanken (pdf) til NCF, men ikke all verden med nye ting her.
Jeg har også vært på Trener 1-kurs, så mye av det jeg bruker kommer fra det kurset. (Anbefales!)

Mine tips/erfaringer:
-Barn blir fort lei! Bytt/juster aktiviteter ofte
-Barn er ikke på trening for å lære noe nytt. (Iallefall ikke alle). Man må overbevise dem og lure dem litt før de prøver nye ting.
-Nivået er veldig ulikt. Ha øvelser som enkelt kan justeres.
-Hold alle i aktivitet

Gode øvelser jeg bruker:
-La barne sykle mot meg og gi dem en tennisball i fart. De sykler så videre og kaster denne i en bøtte. (Mye læring uten at de skjønner det ICON_SMILE )
-Stafetter av ulikt slag. (F.eks. Sykle fort mot et punkt, av sykkelen, løpe 20m rundt en kjegler, komme seg på sykkelen og sykle til mål. (+andre tilsvarende varianter)
-Sykle så sakte man klarer
-Sykle over vippeplanke. (Sykle langs et tau kan være lurt for de som er redde for planken)
-Sykle over et lite hopp.
-Slalom mellom kjegler
-Så har jeg delt tennisballer i to som jeg bruke istedet for kjegler noen ganger. Disse er f.eks. fine for å sykle slalom, men med for- og bakhjul på hver sin side av den halve ballen som ligger på bakken.
-Alle sykler innenfor et lite område og gir hverandre high-five når de møter andre.

Tillegg har jeg hatt mer rene øvelser som å sykle mot en strek, bremse, gire ned, snu, gire opp osv osv og rene bremseøvelser mot en strek.

Prøver å putte inn mye av dette i en kort rundløype i "terreng" slik at alle kan sykle mest mulig og de flink kan kjøre forbi de som er litt mindre raske.

Andre som har tips til øvelser eller lure erfaringer?

Re: Treningsøvelser for barn [Re: EirikO] #1661105 16/08/2013 06:52
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
God knall at du trår til og gjør en innsats for barn ! Har selv fungert som barne- og ungdomstrener for alt fra gutter med lettere handikapp og til gutter som har havnet på landslaget.
Spiller du kortene dine riktig vil du få mye glede ut av den tiden du bruker på barna ICON_SMILE

Mitt beste råd er å tenke nøye gjennom hva det er du holder på med, og hvorfor barna egentlig kommer til deg. Jeg kan evn sende deg en PM med grunner som du ikke har tenkt over !

I mange idretter er det 90-95% frafall frem til utøverene blir seniorer, det er mulig at en god tone på treningene er viktigere enn at de lærer så mye ?

Sekundært vil jeg selvfølgelig anbefale deg å lære bort så mye som mulig slik at ungene føler at behersker sporten - klarer du disse to tingene er du en god trener, og dem er det ikke mange av.

Mitt tips til deg generelt er,
let på Youtube
kjøp instruksjonsbøker og filmer

finn noen få øvelser som du vil lære bort og bryt dem ned i deløvelser og gjør det helt banalt - ungene kan lite. fx må du vise vinkling av fot ifht pedaler, vinkel håndledd, hode/nakke, plassering av hofte i nedoverbakke, hvordan de skal holde i styre etc.
Hvis du vet hva en Cruyff vending er så kan jeg nevne at jeg har brutt innlæringen av denne ned til 14trinn....
noe tilsvarende er mulig å gjøre med balanse øvelser,
1. trinn bruk bakbremsen
2. trinn se langt frem
3. trinn vri styret
4. hold tunga inni munnen
5 ->100 det du måtte finne på...

Redigert av ScottRacing; 16/08/2013 06:52.

Æresmedlem i KrampeKameratene

Moderator  support