Jeg er trener for en barnegruppe (6-10år) og er interessert i tips og erfaringer fra andre som har tilsvarende treninger.
Første stopp er jo
Aktivitetsbanken (pdf) til NCF, men ikke all verden med nye ting her.
Jeg har også vært på
Trener 1-kurs, så mye av det jeg bruker kommer fra det kurset. (Anbefales!)
Mine tips/erfaringer:-Barn blir fort lei! Bytt/juster aktiviteter ofte
-Barn er ikke på trening for å lære noe nytt. (Iallefall ikke alle). Man må overbevise dem og lure dem litt før de prøver nye ting.
-Nivået er veldig ulikt. Ha øvelser som enkelt kan justeres.
-Hold alle i aktivitet
Gode øvelser jeg bruker:-La barne sykle mot meg og gi dem en tennisball i fart. De sykler så videre og kaster denne i en bøtte. (Mye læring uten at de skjønner det

)
-Stafetter av ulikt slag. (F.eks. Sykle fort mot et punkt, av sykkelen, løpe 20m rundt en kjegler, komme seg på sykkelen og sykle til mål. (+andre tilsvarende varianter)
-Sykle så sakte man klarer
-Sykle over vippeplanke. (Sykle langs et tau kan være lurt for de som er redde for planken)
-Sykle over et lite hopp.
-Slalom mellom kjegler
-Så har jeg delt tennisballer i to som jeg bruke istedet for kjegler noen ganger. Disse er f.eks. fine for å sykle slalom, men med for- og bakhjul på hver sin side av den halve ballen som ligger på bakken.
-Alle sykler innenfor et lite område og gir hverandre high-five når de møter andre.
Tillegg har jeg hatt mer rene øvelser som å sykle mot en strek, bremse, gire ned, snu, gire opp osv osv og rene bremseøvelser mot en strek.
Prøver å putte inn mye av dette i en kort rundløype i "terreng" slik at alle kan sykle mest mulig og de flink kan kjøre forbi de som er litt mindre raske.
Andre som har tips til øvelser eller lure erfaringer?