|
Nybegynnertips
|
Nybegynnertips
10/08/2013 12:05
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei folkens.. Jeg har nettopp bestilt min første terrengsykkel, og faktisk min første sykkel på snart fem år (før det en standard hybrid). Valget falt på en Nakamura Grade 4 Jeg har syklet et par ganger på demosykkel og bestemte meg for at dette var noe jeg ville prøve ut på ordentlig. MEN, kompetansen stopper på 4-5 turer med demosykkel. Ting jeg lurer på: - Valg av ekstrautstyr på sykkel, hva trenger man? Flaskeholder, skjermer? - Bekledning? - Sikkerhetsutstyr? Hjelm er selvsagt, men bruker man annen beskyttelse type kne, albue, handledd? - Stille inn sykkel? - Tekniske tips Har prøvd å søke litt på nettet, men stort sett har alle diskusjoner dreid seg om valg av sykkel, og lite på de feltene jeg nevner her. Legg gjerne ut link hvis dere har. Jeg regner dessuten med at jeg får noen tips fra Intersport der jeg bestilte sykkelen. Gleder meg til nye utfordringer!
Redigert av Ingen87; 10/08/2013 12:08.
Nybegynner innen terrengsykling: “Den aller mest bortkastede tiden, er all den tiden du brukte til ikke å starte.” – Dawson Trotman
|
|
|
Re: Nybegynnertips
[Re: Ingen87]
10/08/2013 17:48
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Gratulerer med ny sykkel!
Jeg sykler mest racer og litt grus/enkelt terreng, men mine tips er:
Sykkel: 2 flaskeholdere, flasker, en LITEN seteveske til slange + div, spd pedaler
Verktøy: Liten pumpe, ekstra slange, lapper, 2-3 dekkspaker. Et lite multiverktøy kan være greit.
Ellers: Hjelm, sko, sykkelhansker og så mye klær du gidder. Jeg synes det er artig med gps pulsklokke, men er jo ikke noe krav.
Innstilling: Jeg liker å sitte litt høyt i front og slik at jeg slipper å strekke armene, sykkelen er tilpasset det. Høyde på sete er det mange meninger om, det finnes formler og greier. Den enkleste varianten er å sette hælen på pedalen. Da skal beinet ha en liten bøy i kneet. Personlig har jeg setet litt høyere enn det. Mange er religiøse i forhold til å måle og regne på dette, men det beste tipset jeg har fått, er å ha med verktøy og prøve seg litt fram.
Øvrig sikkehetsutstyr må andre svare på.
|
|
|
10/08/2013 21:03
|
Mokolotivet
Medlem
|
Medlem
Hva du trenger avhenger av hvordan du skal sykle. Skal du sykle asfalt, grus eller sti? - Valg av ekstrautstyr på sykkel, hva trenger man? Flaskeholder, skjermer?Du trenger vann. Fyll på med to flaskestativer om du har plass til det.. Dersom du skal sykle på grove stier, kan drikkesekk være bedre. Jeg har to flaskestativer på landeveisykkelen, men ingen på stisykkelen (flaskene ville ha ristet ut av stativet). Bruker drikkesekk i stedet. Du trenger ikke skjermer, men om du ikke ønsker søle i øynene/rompa kan du ha skjermer. Her finnes det mange alternativer. På min stisykkel har jeg kun en liten neoprenlapp på gaffelen. Sykle i mørket? I såfall bør du ha lys. Klikkpedaler? Er for meg et must, men kanskje ikke for en nybegynner. Du bør uansett vurdere det etterhvert som lommeboka tillater det. - Bekledning? Sykkelbukse, gjør underverker for en rompe. Jeg bruker Assos og kommer aldri til å kjøpe noe annet. Bruk penger på en skikkelig bukse, og ikke noe billig drit. Når det blir kaldere, bruker du løse bein i tillegg. Ta vare på knærne dine. Sykkelsko: Lær deg rundtråkk, og se hastigheten øker og pulsen synker  Briller: Ha alltid sykkelbriller. Da slipper du en flue i øyet, søle i øyet osv. Annen bekledning: etterhvert kan du kjøpe sykkeltrøye, sykkeljakke, regnjakke, fottrekk, løse bein, løse armer osv. Er lommeboka som bestemmer - Sikkerhetsutstyr?Som du sier er hjelm en selvfølge. Til landevei bruker jeg kun hjelm. Til stisykling bruker jeg hjelm, albuebeskyttelse, knebeskyttelse og ryggsekk/drikkesekk med innebygd ryggskinne. Mot høsten kjøper jeg nok hele hansker også. Graden av beskyttelse avhenger egentlig av hva du skal kjøre, din kjørestil og hvor høyt du skal utfordre skjebnen. - VerktøyHa alltid med 3 dekkspaker, slange og pumpe som minimum. I min sekk (for terreng/sti) har jeg følgende: - 1xslange + lappesaker (i tilfelle uhellet virkelig er ute) - 3 dekkspaker - Pumpe - Demperpumpe (midlertidig, men holder på å finjustere demperne) - Missing link (ytterledd til kjede) Kjekt om kjedet ryker. Da kan du midlertidig reparere det og komme hjem. - Multiverktøy med kjedekutter. - Girøre - Myggspray (Du merker ikke myggen før du stanser for å reparere) - Noe å bite i (tilfelle turen blir lengre enn planlagt, og kroppen blir tom) - Stille inn sykkelSom nevnt, plasserer du hælen på pedalen, og du skal ha en bitteliten bøy i kneet. Om du skal sykle terreng, kan det være smart å ha setet noe ned. Jeg har tre posisjoner på mitt sete, og justerer dette i fart. For meg bestemmer terrenget høyden på setet. - Tekniske tips Ønsker du tekniske tips til sykling eller vedlikehold? Og skal du kjøpe verktøy, deler, klær osv kan det være lurt å sjekke nettet: www.bikeshop.nowww.sykkelkomponenter.no/www.chainreactioncycles.com/no/enhttp://www.cyclecomponents.com/Alle disse er seriøse, og det finnes mange flere gode sider. Si ifra, så kan jeg linke ting du lurer på. Og til slutt: Gratulere med ny sykkel. Det er ingen vits å kjøpe alt på en dag. Bruk sykkelen, så finner du ut av hva du trenger. Men slange, pumpe og dekkspaker bør du ha med, før du har bruk for de 
Redigert av Mokolotivet; 10/08/2013 21:15.
Homer no function well beer without
|
|
|
10/08/2013 21:15
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Briller - hvordan kunne jeg glemme briller?
|
|
|
[Re: turbo]
10/08/2013 21:18
|
Mokolotivet
Medlem
|
Medlem
Briller - hvordan kunne jeg glemme briller? Når ting er en selvfølge og en naturlig del av ansiktet, da er det lett å glemme det 
Homer no function well beer without
|
|
|
10/08/2013 21:37
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg kan anbefale et multiverktøy som heter Topeak Alien. Jeg har hatt min siden tidenes morgen, eller iallfall over 15 år. Den er kraftig nok også til å brukes som verktøy til hjemmemekking. Jeg har hatt andre verktøy som er enda mer kompakt, men de har hatt en tendens til å bli litt for spinkle til å kunne bruke skikkelig moment. Beskyttelsesutstyr utover hjelm ville jeg ventet litt med, til du ser hva slags stier du trives på, og det kommer jo også an på hva slags stier du har i nærområdet. Jeg har kne/leggbeskyttere men bruker dem veldig sjelden, siden jeg sjelden sykler veldig bratt/grov sti. Assos var nevnt for sykkelbukse, men det finnes andre bra merker også, Gore, Pearl Izumi, Castelli f.eks. Det jeg alltid har med meg er multiverktøy, pumpe, slange (2 slanger på landevei), lappesaker, dekkspaker, vann. Mat og ekstra klær etter behov. Ellers så kommer det litt an på hvor lange turer du sykler og hvor lange transportetapper du har, dersom du ryker kjedet og har 3 km hjem så er det ikke krise - er det 3 mil er det straks litt kjedeligere å trille hjem... Vet ikke hva du tenker rundt pedaler, men klikkpedaler og sykkelsko med cleats er kanskje den enkelt-oppgradering som har størst praktisk betydning. Lykke til med ny sykkel og kos deg i terrenget 
|
|
|
10/08/2013 21:58
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Reservedeler i sekken er gull.
Knebeskyttere savner man ikke før man lander rett på kneet og får en smell,jeg sykler skjelden uten nå,men var sløv med det før.
En annen ting som en nybegynner bør lære seg er mekking.
Hjelper lite med all verdens utstyr hvis du må slenge sykkelen på verksted midt i sesongen og risikerer å måtte vente i en uke,noen verksteder er så sprengte på kapasitet om sommeren at de sier nja/nei hvis det ikke er merker de fører,eller sykkelen er kjøpt i deres butikk.
Man bør kunne lufting og annet når det gjelder bremser,verktøy og bytting av drivverk er også kjekt(kjede,kranklager justering av gir,kunnskap om hvordan og hva man smører med osv).
Leser man seg opp på diverse tema her inne så er man godt på vei.
Satser man på at verksted skal ta seg av alt så bør man ha god økonomi,samt være tålmodig.
|
|
|
[Re: SimonS]
11/08/2013 01:41
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Morsomt med så mange gode og utfyllende svar på så kort tid! Tusen takk! Ser at utstyret må komme gradvis. Solid liste som blir ramset opp!  Kan kombipedal være et alternativ? I mitt nærområde har jeg egentlig alle muligheter fra bratte steinete stier, grus- og traktorveier, samt landevei med lite trafikk. Kommer nok til å holde meg på grusveiene til å begynne med.
Redigert av Ingen87; 11/08/2013 01:44.
Nybegynner innen terrengsykling: “Den aller mest bortkastede tiden, er all den tiden du brukte til ikke å starte.” – Dawson Trotman
|
|
|
11/08/2013 06:06
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Kombipedaler blir du bare dritt lei for de står alltid feil vei når du skal ha skoen inn i pedalen igjen etter å ha hatt den ute. Kjøp en vanlig SPD-pedal hvis du skal sykle mest grus og litt sti. Skal du gå til med vanskelige partier og plasser du er redd for å ikke få ut skoa så finnes det mye bra "flatties" (flate pedaler) som sitter godt med vanlige sko.
Jeg for min del trives best i grovt terreng og gjerne i god fart nedover, men kjører med klikkpedaler overalt. Å klikke ut kjapt kommer av seg selv etter et par turer, og et par velt. Hehe.
|
|
|
11/08/2013 11:26
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Det finnes også klikkpedaler som har en ramme rundt klikkmekanismen, f.eks. disse: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...-spd-pedal.htmlFordelen med disse er at på hårete nedoverpartier der det kan føles litt spooky å være klikket inn, så kan du klikke deg ut og likevel ha ok grep på pedalen. Kan også være en fordel der du skal starte i en teknisk oppoverbakke, så er du ikke avhengig av å klikke deg rett inn. De er ikke egentlig egnet til å sykle med vanlige sko uten cleats - men funker til en kort transportetappe til butikken med joggesko, om du skulle ønske det.
|
|
|
[Re: mogens]
11/08/2013 21:06
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kanskje man heller burde starte med vanlige pedaler, og bytte over til klikk når jeg bli mer trygg på sykkelen og teknikken.
Hvordan rr det med bekledning, prioritere bukse?
|
|
|
[Re: Mokolotivet]
11/08/2013 21:48
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Klikkpedaler? Er for meg et must, men kanskje ikke for en nybegynner. Du bør uansett vurdere det etterhvert som lommeboka tillater det.  Du tråkker i en bikube med den kommentaren, det går helt på hva man sykler. Det er like sant å si at flatties er for mer erfarne syklister. Om målet med terrengsyklinga er konkuranse og fokus på trening er klikkpedaler en plass mellom tja til ja. Det går raskere. Om målet rett og slett er turer, er klikkpedaler et sted mellom tja og nei. Har du gode flattiespedaler og sko er dette en kongekombinasjon for formålet. Nybegynnere vil nok like at det er lettere å få med seg sykkelen med klikkpedaler i hopp (både spd-røsk og over homper). Med litt erfaring/trening går dette minst like bra med flatties og bunnyjump. På en annen side så føles klikk ofte litt skummelt i starten da det er uvant å sitte fast i sykkelen. Dette merkes spessiellt i tekniske partier med stor kræsj/veltefare. Husk også at flattiespedaler for terrengsykling er noe helt annet enn "bysykkelpedaler": skruene som stikker opp av dem gjør at du sitter fast i sykkelen i alle retninger bortsett fra rett opp. Jeg kjører altså klikk bare når formålet med turen er at det skal gå raskt. Men som nevnt innledningsvis: dette er et vepsebol
Redigert av Espen J; 11/08/2013 21:50.
Trønder osv
|
|
|
11/08/2013 22:13
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Teknikktips: Ikke tro at selv om du har sykkel med demper så skal sykkelen gjøre hele jobben. Demp støt med armer og bein, trekk til deg styret om du skal over en stor stein eller rot, flytt tyngdepunktet framover og bakover alt etter om det går oppover og nedover osv. Se framover. går det i 20km/t er det for seint å gjøre noe med det som er en meter forran deg, da er det bedre å planlegge i forkant. Og som nybegynner: utforsk hva sykkelen klarer. Sansynligvis har dekkene dine bedre feste enn du tror, og det er ikke altid du går over styret selv om man mentalt tror man kommer til å gjøre det. Noe som kan kreve litt for å manne seg opp til er å innse at enkelte partier (typisk steinrøys eller røtter på kryss og tvers) er mer behagelig i stor fart når man skummer toppene enn om man tar det rolig og ruller ned i hver minste lille dolp.
Trønder osv
|
|
|
11/08/2013 22:43
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Om du er i tvil om pedalvalget, og har en en Clas Ohlson i nærheten, så kan du jo stikke innom og plukke med noen flatties til 79 kr, så kommer du iallfall i gang å sykle http://www.clasohlson.com/no/Wellgo-sykkelpedaler/31-5204Du kan sikkert ikke regne med at lagrene holder i all evighet til den prisen, men poenget mitt er bare at du kan velge en billig løsning så du har noe noe å sykle på mens du bestemmer deg. Om du skulle finne ut at du trives med flatties kan du heller investere i noen litt bedre etterhvert. Men for all del, Wellgo er ikke så verst, jeg har hatt flere sett med Wellgo klikkpedaler som har gjort nytten over mange år. Vær obs på at det er flere ulike patenter for klikkpedaler til terrengbruk. Shimano sin SPD-løsning er den vanligste, og flere andre fabrikanter lager pedaler med samme patent. Men det finnes også andre løsninger fra f.eks. Speedplay, Crank Brothers og Look. Det kan være lurt å søke på emnet her på forumet da dette som du sikkert skjønner er et omdiskutert emne 
|
|
|
12/08/2013 16:20
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Okei da har jeg blitt noe klokere angående pedaler  Hva med skjermer? Er dette tabu, man skal bli litt skitten, eller er dette et must? Prøver å bestemme meg for hva foretninga skal montere på sykkelen når den kommer inn. Bekledning og slike ting kan man alltids kjøpe i ettertid, forsåvidt skjermer og pedaler også.. Men greit om man ikke blir "lura" til å kjøpe alskens utsyr til sykkelen, som man egentlig ikke bruker.
Redigert av Ingen87; 12/08/2013 16:21.
|
|
|
12/08/2013 17:19
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
I sykkelritt sykler man normalt uten skjermer. Men til jobb-pendling på våte dager og til vintersykling kan det være greit å ha. Jeg ville sørget for å ha et skjermsett som dette tilgjengelig: http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Skjer...1FR-p0000018784
Redigert av ute-og-sykler; 12/08/2013 17:20.
|
|
|
12/08/2013 20:23
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Ser nå at ingen har nevnt sykkelcomputer :-) Det er absolutt ikke noe must, men det kan godt tenkes at de vil selge deg en i sykkelbutikken. Computere kommer i alt fra helt enkle utgaver til 150-200 kr - som foruten fart typisk gir deg snittfart, lengde på turen, tid syklet, klokke - til avanserte GPS-baserte modeller til flere tusen kroner. Mye av dette kan du jo også få via apps på smarttelefon. Så her kan det være greit å gjøre litt research før du eventuelt kjøper noe.
Du trenger egentlig bare å få montert pedaler og gjerne ett flaskestativ med flaske, så er du i gang. Du kan jo høre om butikken har liggende noen pedaler du kan få rimelig. Av og til har de noen leftover standardpedaler fra andre sykler.
|
|
|
12/08/2013 20:46
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
En bakskjerm ala Ass-saver er gull. Veier ingenting og du "lagrer" den under setet når det er tørt og fint. Du trenger ikke mer forskjerm enn å klippe i stykker en 1.5l farrisflaske og stripse denne fast til underrøret for å ta det verst fra forhjulet.
Et sett kombipedaler kan være greit å starte med. Få klikket seg inn med sykkelsko, men kan også bruke fjellsko til vintersykling eller pensko om du bare skal ned til puben en tur.
|
|
|
12/08/2013 22:26
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser nå at ingen har nevnt sykkelcomputer :-) Det er absolutt ikke noe must, men det kan godt tenkes at de vil selge deg en i sykkelbutikken. Computere kommer i alt fra helt enkle utgaver til 150-200 kr - som foruten fart typisk gir deg snittfart, lengde på turen, tid syklet, klokke - til avanserte GPS-baserte modeller til flere tusen kroner. Mye av dette kan du jo også få via apps på smarttelefon. Så her kan det være greit å gjøre litt research før du eventuelt kjøper noe.
Du trenger egentlig bare å få montert pedaler og gjerne ett flaskestativ med flaske, så er du i gang. Du kan jo høre om butikken har liggende noen pedaler du kan få rimelig. Av og til har de noen leftover standardpedaler fra andre sykler. Har tenkt litt på dette, men har allerede Polar Pulsklokke med GPS sensor. Skulle jo holde til enkle målinger ihvertfall.. Korrekt fart er den ikke nok presis til, men distanse stemmer som regel. Kan vel kanskje hende at jeg kjøper sykkelkomputer i tillegg etterhvert, da det kan være litt styrete med GPS sensoren til Polar.
|
|
|
18/02/2014 22:44
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!
Nå har jeg hatt sykkelen en stund og fått testet ut litt forskjellig. I høst har jeg syklet med flatties med ganske solid grep. I løpet av vinteren (spinning) endt jeg opp med å kjøpe både sykkelsko, sykkelbukse, sykkeltrøye.
Annet utstyr som ble tipset om som jeg kjøpte når jeg hentet sykkelen: Drikkeflaskeholdere, skjermer, sadelveske, masse ekstrautstyr til å ha i sadelveska. Og selvfølgelig sykkelhjelm.
Idag fikk jeg også SPD pedalene i posten (Shimano XT). I den forbindelse dukket det opp et nytt spørsmål; hvor stramt bør jeg ha "klikket"? Jeg trodde først at cleatsene som var montert på skoene ikke passet med selve pedalen, men skjønte etterhvert at det bare var fordi at fjærene på pedalen var veldig stramme.
Fordeler og ulemper med stram vs slakk pedal?
Redigert av Ingen87; 18/02/2014 22:48.
|
|
|
18/02/2014 22:59
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
slakk pedalene en god del i begynnelsen. Så noier du ikke så på det. Jeg har brukt å ha pedalene ganske så slakk.
|
|
|
19/02/2014 10:30
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Når du prøver å hoppe ned et dropp og foten løser ut kan du stramme igjen.....
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
19/02/2014 10:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Idag fikk jeg også SPD pedalene i posten (Shimano XT). I den forbindelse dukket det opp et nytt spørsmål; hvor stramt bør jeg ha "klikket"? Jeg trodde først at cleatsene som var montert på skoene ikke passet med selve pedalen, men skjønte etterhvert at det bare var fordi at fjærene på pedalen var veldig stramme.
Fordeler og ulemper med stram vs slakk pedal?
Du må ha mekanismen så stram at du klarer å klikke ut når du vil klikke ut, og ikke klikker ut ufrivillig. Min erfaring er at fabrikkinnstilling fungerer bra.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/02/2014 13:12
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da høres det greit ut. Kanskje løsne pittelitt på slik de var når jeg tok de ut av eska. Synes de virka litt i strammeste laget. Ellers må jeg rose forumet her! Raske og saklige tilbakemeldinger, og ikke bare fjasete svar som ender opp i en useriøs krangel om hvilke komponenter / sykkelmerker som er best! 
|
|
|
19/02/2014 13:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ellers må jeg rose forumet her! Raske og saklige tilbakemeldinger, og ikke bare fjasete svar som ender opp i en useriøs krangel om hvilke komponenter / sykkelmerker som er best!
Gi oss litt tid. 
|
|
|
19/02/2014 13:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Synes de virka litt i strammeste laget.
Hvilke tester er det du har gjort for å konkludere med at de er litt stramme?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/02/2014 14:52
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Hvilke tester er det du har gjort for å konkludere med at de er litt stramme? Han tester først med å løsne litt fordi han syntes de virket stramme. Konkludere med hva som er passe gjør han senere etter å ha prøvd seg litt frem.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: GeirK]
19/02/2014 15:07
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvilke tester er det du har gjort for å konkludere med at de er litt stramme? Ikke noe annet enn at jeg har klikka skoen på/av pedalen. Og synes selv det virka i overkant stramt. Men som sagt så vet jeg ikke hvor stramt det bør være, da det eneste jeg kan sammenlikne med er pedalene som står på spinningsykkelene. Regner sterkt med at det skal være strammere på terrengsykkelen?
|
|
|
19/02/2014 15:38
|
Carlson
Entusiast
|
Entusiast
Du får bara testa dig fram. Som någon skrev innan så börja med att stramma så pass att du inte åker ut frivilligt. Cykla dig trygg med spd och stramma eftervart.
Jag brukar justera lite efter terräng
|
|
|
[Re: Carlson]
19/02/2014 18:41
|
Ingen87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fant ut nå når jeg skulle løsne på de, at den strammebolten var skrudd til maks. Altså var SPD pedalene så stramme som de kunne bli. Har løsnet de nå, men fremdeles en del strammere enn spinningsyklene, så får man testet en tur når føret tillater det.
|
|
|
|
|