Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen

Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen #1656892 09/08/2013 21:56
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Heisann.

Jeg trenger noen råd her, da jeg har gått tom for ideer. Jeg har Shimano 105 5700 gruppe, på en CAAD10 2012 modell som har gått 1489,2 km (iflg strava), og i det siste har det skjedd en del ting.

Giringen har fungert perfekt en stund helt til jeg seilte bortetter asfalten i 50 km/t i fjor (etter 3 mnd på sykkelen.. overmodig i regnvær.. nedoverbakke.. krapp sving.. bremse midt i svingen.. dårlig ide). Dette skrapet opp høyre skifter (aner ikke hvordan det gikk til, da det var venstre side som burde blitt tatt), slo styret skjevt og gav voldsomme kast i for- og bakhjul. Styret var ikke noe problem å fikse, og felgene ble rettet med et nødvendig innkjøp av en hjulretter (Park Tool TS-8).

Etter dette har det alltid vært litt kødd med giringen, men det har gått seg til. Siste måneden har gått usedvanlig bra, helt til kjedet plutselig begynte å hoppe av foran ved for raske skifter fra stor -> liten foran, og stor -> 3-hakk mindre bak. Sjekket med en kjedestrekkmåler, og fant at kjedet måtte byttes (var 108 kg i april, er 96 kg nå - så litt wear and tear ut over det normale må man vel regne med).

I går skiftet jeg kjedet, og satte på nytt. Ultegra kjede, 10 speed. Nå er det overhodet ikke mulig lenger å få giringen til å gå som den skal.. Jeg tror det sitter en 12 - 25 kassett på den. For enkelhets skyld så sier jeg at 25 er 10 og 12 er 1.
- Får jeg til å gire fra 1 - 2, går det ikke å komme seg fra 2 - 3.
- Får jeg til å gire fra 2 - 3, kommer jeg opp til 5 før det stopper
- Får jeg til å gire fra 5 - 6 får jeg til å gire opp til 10
- Girer jeg så ned fra 10 - 9, så går ikke dette, med mindre jeg tar to skift ned.
- Får jeg til å gire fra 10 - 9, så kommer jeg ikke fra 9 til 8.
- Får jeg giret fra 9 - 8, så kommer jeg helt ned til 2.
- Girer jeg opp fra 2, kommer jeg til 5 eller 6 før det stopper. Jeg kommer ikke ned i 1.
- Får jeg giret ned i 1, må jeg ha to skift pr. gir opp, med unntak av mellom 8 - 10. Giret skipper da direkte fra 6 - 8. For å få 7 må jeg gire to hakk opp fra 5 for å få 6, deretter ett for å komme til 8, og ett ned for å få 7.
- osv, osv, osv.

Det jeg har gjort:
1. Rettet opp nytt kast i bakdekket, som kommer av fine flotte veier mellom Askøy og Bergen - og ikke minst supert velholdte veier i Hallingdal (pun intended)
2. Skiftet kranklager (burde ikke ha innvirkning)
3. Tok av kjedet, renset bakgir, kassett, jockey-hjul og fremdrev. Skrudde ned bakgir-skruen, av med wire, justert high og low uten kjede på.
4. Skiftet kjedet (samme antall linker talt som kjedet jeg tok av). Kjedelåsebolten går glatt.
5. Med nytt kjede på: Sjekket og rejustert high og low på bakgir, rejustert b-tension skruen. På med wire (fingerstramt), og så skru skruen til girene begynte å gå slik jeg syntes virket OK.
6. Tok meg en 5-mils tur/retur Herdla med mye girkødd
7. Skrudd bakgirskruen i bunn, sjekket at "trim-skruen" på wiren var i bunn, tatt av wiren, skrudd av skruen fra bakgiret og fjernet skruen fra wire. Oljet wire og dratt wire gjennom bakre strømpe x-antall ganger (går helt fint). Fjernet "strømpe" over frontskifter, og skrudd av dekselet inn til giret. Fjernet møkk og grums, og oljet inn som satan. Oljet så godt jeg kunne rundt wiren som går fra skifter og i strømpe foran styret. Jeg hadde også tapet girwire (og bremsewire) etter styret og lagt på ny styretape for en stund siden. Jeg har rekket opp styretapen og latt wirene gå fritt.

Fikk tredd og mekket alt sammen igjen, skrudd til og prøvd å justere gir - men det blir f***n hakke sprette hute tute k**e s****e ikke bedre. Enten får jeg til å gå fra 2 - 1, eller så skipper det 6-8, eller så kommer jeg ikke ned fra 10 - 9 (blir to trykk som hopper 10 - 9, 9 - 8, 8 - 6).

Det jeg tenker å gjøre:
1. Kjøpe ny girwire med strømper
2.1. Kjøpe ny kassett (ser ikke slitt ut, men hva vet jeg)
2.2. Eller kjøpe nytt bakgir (Ultegra 6700 SS/105 5700 SS?)
3. Kjøpe ny skifter (Ultegra 6700/105 5700?)

Eventuelt... bruke gratis førstegangsservice, som jeg enda ikke har brukt. Men jeg har lyst til å klare selv.

Finnes det alternativer til dette? Noe jeg bør prøve? Alle tips mottas med takk! Jeg har egentlig veldig lite lyst til å sette på ny bakgir/skifter/kassett, da jeg bare er 8 kg unna Ultegra Di2 premie til meg selv (eller SRAM Force/Red)...

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656920 10/08/2013 01:01
F
Fremgang Offline
Fersking
Fersking
F
Start med forutsetning nr 1:
Girøret må være rett!

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656925 10/08/2013 05:26
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Prøv med ny kasset. Og pass på at du har festet wiren riktig på bakgiret! Høres sikkert ut som en bagatell, men både jeg og andre har opplevd at det ikke er det. Er skrevet lange tråder om dette. Se i shimano tech og plasser wire NØYAKTIG slik som i instruksen. Wire skal IKKE under det lille øret som mange tror, men ligge rett og pent i sporet sitt. Øret skal bare hindre at skruen går rundt.

Redigert av KenR; 10/08/2013 05:30.
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656948 10/08/2013 06:59
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Girøret ja? Ingen ekspert, men det er vel første sjekk. Kjenner meg ellers godt igjen i irritasjonen over dette.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: turbo] #1656966 10/08/2013 07:57
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Tusen takk for svar!

Girøret er en ting jeg garantert ikke har sjekket, da jeg hverken vet hva det er eller hvordan det sjekkes. Ei heller hvordan det eventuelt justeres/korrigeres eller byttes (om det er mulig).

Google er selvfølgelig en venn, men en kjapp beskrivelse herfra hadde heller ikke vært å forakte :o)

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656968 10/08/2013 08:05
gare Offline
More than words
More than words
Du har byttet kjedet, og ikke kassett? Kjedet var over 0.75% strekt? Du må ha ny kassett!

Du kan ta en visuell sjekk på girøret og se om det ser rett ut, for å sjekke helt, helt sikkert må du ha spesialverktøy. Siden det ser ut som sykkelen din tok hovedtrøkken på venstre side er ikke girøret hovedmistenkt her, det er kassetten som er slitt til det gamle kjedet og nå ikke klarer å bli venn med det nye.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: gare] #1656971 10/08/2013 08:16
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Ja, var venstre side som fikk trøkken.

Kassetten ser ikke slitt ut, men er jo heldigvis (all den tid dette bare er 105) temmelig rimelig å bytte.

Men jeg får ikke det helt til å stemme at dette skulle ha med slitt kassett å gjøre. Burde ikke kjedet da heller hoppe rundt som reneste bugs bunny, og ikke klare å holde seg i et gir? Kjedet "sklir" ikke over girene slik i alle fall.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656972 10/08/2013 08:19
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: escariot
Ja, var venstre side som fikk trøkken.

Kassetten ser ikke slitt ut, men er jo heldigvis (all den tid dette bare er 105) temmelig rimelig å bytte.

Men jeg får ikke det helt til å stemme at dette skulle ha med slitt kassett å gjøre. Burde ikke kjedet da heller hoppe rundt som reneste bugs bunny, og ikke klare å holde seg i et gir? Kjedet "sklir" ikke over girene slik i alle fall.

Har du byttet til et nytt kjedet fordi det var slitt over 0,75% må du bytte kassett også, sånn er det bare. Neste gang bytter du kjedet litt tidligere og kan få kassetten til å vare tre kjeder.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: gare] #1656986 10/08/2013 08:53
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Var over .75 ja. Får bytte wire og kassett. Skader ikke å prøve.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1656997 10/08/2013 09:26
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Var over .75 ja. Får bytte wire og kassett. Skader ikke å prøve.

Har du sjekket hvordan du har festet wiren på bakgiret? Jeg vedder 3 kr på at du har festet den feil og at dette er årsaken.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: KenR] #1657004 10/08/2013 09:55
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: KenR

Har du sjekket hvordan du har festet wiren på bakgiret? Jeg vedder 3 kr på at du har festet den feil og at dette er årsaken.

Tja. Har strengt tatt ikke gjort så mye annet enn hvordan den var festet når den var ny (tror jeg).

Wiren/strømpen går i en fin jevn bue inn i skruen på bakgiret, skruen er skrudd i bunn, tar fingeren og drar slik at den er "fingerstram", setter wire mellom bakgir og "deksel" under (over) skruen og skrur skruen fast mot dekselet slik at wiren holdes på plass. Wire går da i rett linje fra justeringsskruen til wirefesteskruen.

Er det no mer muffens her? Det er ikke så himla mange andre måter å feste wiren på, annet enn å forsøke å smette den mellom skruen og dekselet - men det klinger ikke godt i mine ører.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657012 10/08/2013 10:15
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ligger wiren på den siden av giret der det er en grop? Det må gjøres NØYAKTIG som beskrevet i manualen fra Shimano, hvis ikke får du trøbbel. Se illustrasjonen:

:

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: KenR] #1657022 10/08/2013 10:51
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: KenR
Ligger wiren på den siden av giret der det er en grop? Det må gjøres NØYAKTIG som beskrevet i manualen fra Shimano, hvis ikke får du trøbbel.

Ja, lå i gropen. Nå tok jeg det opp igjen bare for å sjekke at det faktisk var en grop der - og det var det.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657326 10/08/2013 21:00
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Jaja.. da har altså en hel dag gått. Lang historie kort:
Kaffe, en sigg, en del snus, noen timer med installasjon av hastighets/kadenssensor og et par nye girwire og litt tweaking av gir, en grilla burger og et par pølser, og så en fin kort to-milstur senere...

Giringen er nå som når den var ny! Fabelaktig! Dette feires for øyeblikket med fatøl og overmåtelig godt humør!

Takk for alle innspill, kjekt å vite om til senere - dersom ting ikke lar seg løse ved skifte av wire.

Kassett står på listen, men er nedprioritert til lønnen renner inn på konto.. :o)

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657383 11/08/2013 04:22
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
Betyr det jeg kan kapre tråden?

Byttet hjulsett her om dagen, med eksisterende kassett over på det nye hjulsettet. Men nå girer den som min 15 år gamle terrengsykkel som aldri har blitt overhalt.

Bakgiret er helt off, mens jeg tilfeldigvis traff med fremgirene i går. Har nok truffet med limit-skruene, for den girer fint helt opp og helt ned på både store- og lilleklinga, men hakker og hopper spesielt på de øverste girene, fra nr 3 og nedover til nr 6.. Tips til siste fintuning der?

Ultegra hele veien, på en 2012 orbea.

All hjelp mottas med takk.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: larska] #1657411 11/08/2013 07:42
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Bare å kapre i vei :o)

Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert-greier her, men prøver meg likevel. Etter at du monterte bakhjulet på sykkelen, satte du sykkelen på bakken og slo på toppen av bakdekket for å verifisere at hurtigkoblingene faktisk sitter ordentlig i "hullene" sine?

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657417 11/08/2013 07:45
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
Har syklet 5 mil med bratte bakker opp og ned. Så ut til å sitte greit men. Skjedde ingen katastrofer hvertfall.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657454 11/08/2013 09:47
Mr Pink Offline
Avhengig
Avhengig

Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert-greier her, men prøver meg likevel. Etter at du monterte bakhjulet på sykkelen, satte du sykkelen på bakken og slo på toppen av bakdekket for å verifisere at hurtigkoblingene faktisk sitter ordentlig i "hullene" sine?

Det hjelper nok ikke så mye å slå på toppen av bakdekket. Prøv heller å legg vekt på selve sykkelen.

Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: Mr Pink] #1657479 11/08/2013 10:41
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: Mr Pink

Det hjelper nok ikke så mye å slå på toppen av bakdekket. Prøv heller å legg vekt på selve sykkelen.

Legge vekt på selve sykkelen og slå på toppen av bakdekket. Da hører man om begge sider er helt i eller ikke. Jeg hadde problemet selv en gang at det var finfin giring før jeg tok av bakhjulet, og når jeg satte det på hadde jeg all verdens problemer. Åpnet hurtiglåsen, satte meg over ramme og lente meg over setet (vekt på sykkelen), dunket på toppen av dekket og hørte begge sider smelle i. Etterpå var giringen som før jeg tok av hjulet i utgangspunktet.

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657491 11/08/2013 11:03
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
La oss si dette var problemet. Men nå har jeg løsnet på det som finnes av girwirer + skrudd på alt herfra til helvete... Finnes det en lettfattelig guide, som ikke tar meg med ned i et dypdykk innen girhistorien, men hjlper meg få det til å fungere?

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657496 11/08/2013 11:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvilket hjulsett byttet du fra og til? Har du fått med alle spacere og lagt dem på riktig plass i rett rekkefølge på kassetten?

Bonusspørsmål - er du sikker på at girøret er rett og uskadd?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: larska] #1657498 11/08/2013 11:18
E
escariot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Ettersom det fungerte for meg å bytte girwire til nye... Dersom sykkelen er over ett år (eller det er ett år siden du skiftet dette sist), kanskje det vil hjelpe å skifte wire og strømper?

Jeg fikk strengt tatt ikke et stort problem med dette før etter at jeg satte på nytt kjede, og selv om jeg ikke hadde tro på at dette var feilen ("føltes" som om kabelen gikk fritt i strømpene), så fikset det hele giringen for meg. Jeg tenkte bare å begynne med det som virket billigst å bytte først :o)

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657630 11/08/2013 15:30
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
Byttet fra et shimano rs10 til noe av det hissigste våre venner i kina kan tilby av karbon. Kassetten ble nøysommelig flyttet over, og rimelig sikker på at det kom på plass rett.

Girøret burde vel ikke bli skjevt av å bytte hjulsett?

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: larska] #1657717 11/08/2013 17:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Du har altså sjekket at hjulet har kommet helt og skikkelig på plass i sporet sitt? I så fall skal det være en nokså enkel sak å justere giret sånn at det går greit. Prøv å få hengt opp sykkelen (eller fest den i et mekkestativ), sånn at du slipper å sykle en tur for å sjekke om giringen går greit. Så løsner du vaieren, skrur justeringsskruen helt inn, slipper vaieren helt ut (med girhendelen på styret), og fester den (på riktig måte!) i bakre kjedefører (bakgiret). Vaieren skal være helt stram, uten å være så stram at den begynner å dra kjedeføreren oppover frikransen. Kjedet skal ligge på minste tannhjul bak. Så drar du pedelen rundt mens du girer opp og ned, og strammer med justeringsskruen til giringa går glatt som smør. Til slutt justerer du stoppeskruene sånn at kjedeføreren ikke går for høyt eller for lavt.

Har du justert mye på stoppeskruene, må du kanskje slippe dem noe ut for å klare å gire til letteste eller tyngste gir.

Et generelt råd er at man alltid skal sjekke om hjulet er skikkelig på plass etter at det har vært løsnet. Da skal sykkelen stå på hjulene, du står på den siden som kassetten er på, og lener deg over setet sånn at det blir skikkelig vekt på sykkelen. Så åpner og lukker du hurtigkoblingen.

Redigert av Lektoren; 11/08/2013 17:51.
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657778 11/08/2013 18:55
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
Takk for den, tror jeg kommer langt med dette.

Hva er best å starte med, front eller rear?

Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657784 11/08/2013 18:59
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er overhode ingen grunn til å justere krankgiret ved hjulskifte!

Begynn og avslutt med bakskifteren du. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trenger råd om å få bakgiret til å fungere igjen [Re: escariot] #1657802 11/08/2013 19:15
L
larska Offline
Fersking
Fersking
L
Hehe

Er dessverre klar over det. Men tok tak med umbrakoer og skrujern og skrudde på alt jeg fant av skruer. Rett før bremsene fikk seg ei kule også.

Så både foran og bak er nok "justert"...

Moderator  support, Valentino