Hei, ettersom det tilsynelatende ikke lar seg gjøre å lage nye stiguider tenkte jeg at jeg kunne dele et par turer i ein tråd her. Turene er stort sett i området Kvam i Hardanger. Andre oppfordres til å bidra med sine turer i området!
Fitjadalsvatnet er en flott tur, uten så veldig mange høydemeter. Løypa er todelt, hvor den ene halvparten er sti og den andre halvdelen er asfalt. På sti-delen er det en stigning på rundt 100 meter, hvor nedfarten etterpå kan være noe utfordrende. Det kureres med en smule mot. Flott og variert sti hele veien med både steinete underlag og godt opptråkket sti.
Det er god plass til å sette bilen både hvor jeg har sett startpunkt i linken og ved 4km-merket.
Man kan enten kjøre helt opp til enden av grusveien, eller sykle fra Tveit-gården. Husk bompenger Fra enden på grusveien er det kombinert sti og traktorvei nesten helt til vannet, hvor det siste stykket er kun sti. Det er innimellom ganske bratt, og totalt er det ca 220 høydemeter fra enden på grusveien og det er ca 2km hver vei. Når man kommer opp til vannet er det fint å sykle videre rundt vannet, eller videre til omliggende fjell. Nedfarten fra Krokavatn til Tveit er meget fin. Det er veldig variert sti, og den nederste delen av stien deles i tre, hvor de to på høyrehånd når man suser nedover er de mest tekniske. Ellers er det veldig god flyt i stien og man får både god fart og litt luft nedover, alt etter ferdighetene/motet.
Neste tur på programmet starter også i Fitjadalen, og ender øverst i Kyrhagen. Det er hele veien mange veiskiller og dette er bare et eksempel på en sti jeg synes har god flyt og mye sammenhengende nedoverkjøring.
Startpunktet er satt ved parkeringsplassen ved begynnelsen av grusveien, da porten stort sett er stengt pga arbeid med "monstermaster" lenger oppe på veien. Grusveien går nesten helt opp til toppen, og det er bare de siste 5-600 meterne man må gå på sti. Legg merke til skiltet på venstre side og stien på høgre side like etter Tymbersteg (skiltet). Det er der stien ned til Teldalen går.
Følg grusveien videre opp. Passer under mastene, ta gjerne inn det majestetiske synet av mastene i rødt, hvit og fine farger. Når du kommer til veiens ende følg mastene og du treffer stien med en gang. Dersom du vil ha rundt 200 meter ekstra og se Selesete følg skilting mot Selesete og Rasteplass, ellers ta til høgre ned mot Skisete/Skisetemarka.
På samtlige 8 kilometer er det kanskje 50 meter som er direkte vanskelig å sykle på, men for de meste erfarne lar det seg gjøre. Det er derimot en del partier som er ganske utfordrende, og jeg har brukt et par turer på å samle mot til å sette utfor. Det er både åpen sti og barskog, med et par innslag av stein/fjell. Når du kommer til grusvei første gang etter å ha begynt utforkjøringen, ta til høyre og du kommer straks ut på samme grusvei du sykle opp på.
Dersom du er avhengig av å hente bil ved startpunktet, følg grusveien helt ned, dersom ikke: ta til venstre ved overnevnte skilt og inn på stien som leder deg til Teldalen. Rundt 30 meter etter du har tatt av grusveien deler stien seg, hold til venstre og følg stien helt til du kommer ut av barskogen. I bunnen av det lange strake partiet i barskogen fortsett rett fram til du kommer på ny grusveg. Når du kommer på grusveien ta til høyre og følg veien. Ta av på første sti til venstre, ca 500 meter. Følg stien nedover helt til du kommer ut av skogen.
Takk for info! Jeg er ny i gamet og eier faktisk ingen terrengsykkel enda:-) Håper det endrer seg snart så jeg får utforske litt i bergensområdet.
PS. Egner disse rutene for hardtail og?
Krokavatn og Fitjadalsvatn egner seg godt til HT, Selesete-Teldalen er kanskje noe vanskeligere i enkelte partier, men tror ikke det byr på altfor mye problemer. Vet om folk som sykle alle tre plassene med HT.
Dette er en skikkelig topptur. Toppen ligger på like over 1000 meter, og startpunktet på ca 300 meter, med andre ord rundt 700 høydemeter. Det er ganske bratt til tider, så å sykle opp er forbeholdt de med mest pågangsmot, kondis og ferdigheter. Mellom punkt 6 og 7 kan de fleste tråkke oppover uten altfor store problemer (Se løypekart).
Man kan kjøre helt til startpunktet, men vær obs på bompenger (30kr).
Fra endeplassen er det ganske godt skiltet det første stykket. Følg skiltingen mot Skårsete. Her ligger det to små røde hytter/støler. Når du har kommet så langt er det på tide å vende snuten mot nuten (toppen).
Du har hele to veier å velge mellom. Du kan følge rekken med varder som ligge helt til høyre, eller du kan velge den rekken som er til venstre. Den stien til høyre, som ligger lengst utpå kanten gir best utsikt innover fjorden. Stien her er veldig utydelig/fraværende, og du går kun fra en varde til en annen uten at det er noe særlig opptråkk imellom de. Stien til venstre er den beste å gå på, men byr ikke på like mye utsikt innover i fjorde som den andre. Det er denne som er å anbefale når man skal sykle/gå ned igjen, så jeg vil anbefale å velge denne både opp og ned. Stien er godt merket med mange varder som har en rød T på seg. Den nederste biten er brattest og her er det ikke vits å prøve å sykle, men når man kommer et stykke opp slakker det ut.
Når du har kommet opp på det slakke partiet kan de fleste sykle et stykke innover før man begynner på siste stigning før man er på toppen. Her er det stort sett bart fjell som er veldig artig å sykle på. Hold litt til venstre over flaten, så treffer du rett på et nytt stort skilt. Følg skiltingen videre mot Tørvikanuten. Det siste partiet mot toppen er ganske bratt og steinete - det er ikke syklbart.
Fra toppen har du utsikt over stort sett hele Kvam og Jondal, og toppen som ligger like ved er Vesoldo.
Da er det bare å sette utfor! Når du sykler nedover fra toppen og kommer ned på platået under toppen anbefales varderekken som nå er på din høyre side. Det er stort sett mulig å sykle helt ned til Skårsete, og fra Skårsete og ned er det ca 90% syklebart. Teknisk til tider, men mulig.
Den nedeste biten består av barskog. Her er det ypperlige forhold for sykling, men steinene er livsfarlig glatte dersom det er vått.
Joda:-) Men du ikke noen mil med fjellsykling å tilby i området ved eikedalen f.eks? Vært innover grusveien i Steinskvanndalen. Flott område, men hadde ikke tid å utforske noe særlig sti...
Det ligger jo en guide ute for både eikedalen og furedalen. Du får sjeldent de lange fjellturene her inne om du vil sykle hele turen, er ganske bratt de fleste plasser.
En av turene som skal utforskes i sommer ( dersom jeg kjøper meg ny stisykkel, har bare downhill akkurat nå) er fra krokavatn mot vesoldo/tørvikanuten. Vil bli oppdatert fortløpende.
Kul film! Hvor i jondal er det?? Er litt kjent i området da jeg bruker mye tid på breen om sommeren på brettet mitt... Holder da til på Espeland, er det i nærheten der??
Det går traktorveger opp til stølane både på steinsdal-sida og strandebarmsida, og det går nokre stiar mellom desse. Dette er godt brukte stiar som bør vera ganske syklbare. Skal prøvast ut i sommar, takk for tips.
Sykla Norheimsund - Krokavatn - Vesoldo - Strandebarm for tre år sida. Veldig fin tur! Litt knot forbi Finnhellersvatnet, men veldig fin nedkøyring frå Vesoldo mot Strandebarm. Flott topptur med stor del sykling både opp og ned.
Ja, har høyrt at det skal vera ein flott tur. Må berre få meg egna sykkel til turen fyrst.. So om nokon har ein 120-150mm sti//XC/AM, kanskje til og med 29", til studentpris, so ver meg nådig og gje ein lyd!
Sted: Øystese, Kvam Lengde: 3-5 km, avhengig av rutevalg Tidsbruk: 40-50 minutter Vanskelighetsgrad: ganske enkel Løype Laupsadalen
Veldig fin og bred sti som følger elven. Ganske enkel sti uten noen større drop eller crux, men som innbyr til stor fart og fantastisk flyt. Ypperlig for de som vil begynne med terrengsykling, eller for de som driver med stisykling/enduro. Å sykle både opp og ned er fult mulig. Downhill-sykkel med 18-20cm vandring blir for grovt for denne stien, for det er litt tråkking innimellom på nedoverveien.
Kommer kanskje noen bilder av sti og natur senere, glemte kamera (og punkterte) idag.
Pga Posten/Bring sin effektivitet har eg endå ikkje fått stisykkelen, men tenkte eg kunne leggja ut ein liten snutt frå Laupsadalen som vart filma idag. Det går litt seint på dei flate partia, om det er grunna tungtrødd downhillsykkel eller dårlig kondis kan diskuterast. Det er uansett flott sti om ein har ein litt lettare sykkel.
Den var fin. Går sikkert litt greiere på flatene med stisykkel, men kanskje ikke så fort nedover. Avsluttes videoen omtrent der som 1 tallet er på Endomondo GPS sporet?
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Eg begynte sporet frå toppen av stien, bunnpunktet på stien er der ein kjem ut av skogen og ut på dei opne bakkane. Eg vil anbefala å parkera bilen på pkt 2, og byrja turen derfrå.
Like etter pkt 1 frå pkt 2 tek eg brått til venstre. Her kan ein fortsetja rett fram for meir sti, men det er ikkje so mykje stigning her. Eg kjem til å leggja ut nytt spor til helga, da med ny sykkel.
Man kan enten kjøre helt opp til enden av grusveien, eller sykle fra Tveit-gården. Husk bompenger Fra enden på grusveien er det kombinert sti og traktorvei nesten helt til vannet, hvor det siste stykket er kun sti. Det er innimellom ganske bratt, og totalt er det ca 220 høydemeter fra enden på grusveien og det er ca 2km hver vei. Når man kommer opp til vannet er det fint å sykle videre rundt vannet, eller videre til omliggende fjell. Nedfarten fra Krokavatn til Tveit er meget fin. Mykje flyt, naturlige hopp og doseringar
Når ein kjem opp til vatnet kan ein gå bort mot masta som litt knausen ut mot fjorden. Frå her går det tydeleg sti vidare vidare mot Slåttenuten (Tørvikanuten og Vesoldo i bakgrunnen) Kuppert terreng, god og tydeleg sti, 98% syklbart. For stisyklisten er dette so fin sti som ein får, og kombinert med ein artig nedfart er dette ein flott tur. Ver obs på ein og annan sau i stien
Har filma dagens tur, men nokre frå stopp og bomvalg på stien: (Venligst ikkje døm meg for å dytta sykkelen enkelte parti)
Sykla Norheimsund - Krokavatn - Vesoldo - Strandebarm for tre år sida. Veldig fin tur! Litt knot forbi Finnhellersvatnet, men veldig fin nedkøyring frå Vesoldo mot Strandebarm. Flott topptur med stor del sykling både opp og ned.
Vindei, høres flott ut! Hvilken nedkjøring til Strandabarm gjorde du? Var det Hundsryggen/Hundsnuten via Fadnastølen og ned mot Byrkjenesvatnet, videre på grusvei/asfalt derfra?
Man kan enten kjøre helt opp til enden av grusveien, eller sykle fra Tveit-gården. Husk bompenger Fra enden på grusveien er det kombinert sti og traktorvei nesten helt til vannet, hvor det siste stykket er kun sti. Det er innimellom ganske bratt, og totalt er det ca 220 høydemeter fra enden på grusveien og det er ca 2km hver vei. Når man kommer opp til vannet er det fint å sykle videre rundt vannet, eller videre til omliggende fjell. Nedfarten fra Krokavatn til Tveit er meget fin. Mykje flyt, naturlige hopp og doseringar
Når ein kjem opp til vatnet kan ein gå bort mot masta som litt knausen ut mot fjorden. Frå her går det tydeleg sti vidare vidare mot Slåttenuten (Tørvikanuten og Vesoldo i bakgrunnen) Kuppert terreng, god og tydeleg sti, 98% syklbart. For stisyklisten er dette so fin sti som ein får, og kombinert med ein artig nedfart er dette ein flott tur. Ver obs på ein og annan sau i stien
Takk for veldig bra info Anders_S!! Morsomt skrevet også...
Jeg er på et par ukers ferie i Strandebarm og har fått med sykkelen. Håper på å få kjørt Heradstveit-Krokavatnet-Slåttenuten-Vesoldo-Strandebarm samt noen kortere lokale ruter ila. ferien.
Veldig bra om du kommer med oppdateringer om du får gjort flere turer.
Eg jobbar med skiftordning i ferien, so oppdateriengar kjem kanskje litt i rykk og napp. Eg har tenkt å ta turen frå krokavatn til vesoldo og ned til strandebarm neste veka. Tirsdag-torsdag er aktuelle turdager. Slå følge?
Eg jobbar med skiftordning i ferien, so oppdateriengar kjem kanskje litt i rykk og napp. Eg har tenkt å ta turen frå krokavatn til vesoldo og ned til strandebarm neste veka. Tirsdag-torsdag er aktuelle turdager. Slå følge?
JA! Dvs. hvis jeg får det til å passe inn i familieplanene... Tirsdag kan gå, når på dagen? Hvor lang tid regner du med? Sender deg en mail jeg, men hvis andre også er interesserte så er det bare å spørre om endelige planer.
Då har underteikna og Stein (seng) gjennomført turen solhaug-krokavatn-slåttenuten-aksneshella-finnhellervatnet-vesoldo-haukås/strandebarm. Fin tur med mykje fin sti, spesielt bra er dei øvste partia frå Vesoldo og ned mot strandebarm, men også fleire parti lenger nede under tregrensa. Me tok litt feil stivalg frå slåttenuten til finnhellervatnet, og rota bort rundt ein halvtime. Turen i seg sjølv tok like i underkant av 5 timar, kan gjennomførast på rundt 4 med optimalt stivalg. Det vil seie å droppe slåttenuten og gå rett mot aksneshella og vidare mot finnhellervatnet. Frå finnhellervatnet og opp mot toppen er det til tider ganske bratt, men det er god sti som er merkt med mange vardar.
Stein har gps-spor som han lovte å laste opp, ellers filma eg ein del av nedfarten frå vesoldo, ein oppdatering vil koma. Alt i alt ein flott tur, og nedfarten mot strandebarm er vel verdt slitet med å koma seg opp på toppen.