Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slakt kjede etter slangeskift

Slakt kjede etter slangeskift #1656022 08/08/2013 20:08
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Fant ut at det var på tide å lære seg å få av/på bakhjulet så jeg kan skifte slange om uhellet er ute, men jeg var visst ikke så veldig flink... På første tur etter øvingen merker jeg at kjedet er slakkere enn før, og når jeg stopper å tråkke slenger det litt nedi ramma. Antar at det helst ikke skal gjøre det, men vet ikke hva jeg har gjort feil og hva jeg skal gjøre for å fikse det?

Hadde kjedet på minste tannhjul både foran og bak det første forsøket, men det kan være jeg ble i overkant ivrig da jeg faktisk fikk hjulet på igjen og glemte å sette dem tilbake etter å ha testet at giringen funket etter første forsøk... ICON_BLUSH

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656089 08/08/2013 21:06
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Mmm. Dette hørtes merkelig ut. Har ingen betydning hvordan giret står når du tar av og setter på igjen hjulet. Så det høres rart ut at slangebyttet er skyld i dette.
Bak på giret sitter det er såkalt B-skrue. Den stiller avstanden mellom trinsehjulene på giret og kassetten. Det gjør samtidig at kjedestrammingen justeres. Så test denne hvis alt annet synes å virke greit. Søk evt på B-skrue for å få litt mer info.

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656095 08/08/2013 21:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Ta bilde og legg ut, vanskelig å forstå hva du kan ha gjort feil.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656126 08/08/2013 21:45
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hum - første forsøk på å få av/på hjul foregikk forrige helg, og gikk end dårligere enn nå: Bakgiret falt fra hverandre, og en relativt stor fjær (som vanligvis ikke synes) tittet frem. Fikk hjelp på den lokale sportsbutikken til å få det sammen igjen, men når jeg tenker meg om er det en viss mulighet for at det har vært sånn siden. Kan det ha med det og gjøre kanskje?

Nå vet jo ikke jeg hva noe av dette heter, men den "armen" som kjedet går en sving bak kan dras lenger bak enn det som er "default" nå, og da strammer kjedet seg fint. Men med en gang jeg slipper faller den litt ned igjen (aner ikke om det er normalt eller ikke).

Ettersom jeg ikke vet hva noe av dette er, er jeg litt usikker på hva det er interessant med bilde av? ICON_SMILE

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: ] #1656224 09/08/2013 06:44
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Bone
Da har baksjalteren det man kaller clutch. Den har en on og off posisjon. Er den i off er fjæren slakk hvilket gjør hjulskift enklere. Er den i on så er fjæren strammet for å skape mindre ulyder og chainslap når du sykler i terrenget.

Bare en liten presisering: fjærens "slakkhet" endres ikke når du betjener hendelen, det det du regulerer er bare tregheten i svingpunktet.

Forøvrig tviler jeg litt på at trådstarter har et clutch-gir og tipper i stedet at fjæren i bakgiret som skal holde kjedet stramt har hoppet av eller røket på en eller annen måte. Dette burde riktignok den lokale sportsbutikken ha funnet en varig løsning på..

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656251 09/08/2013 07:06
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Ser ikke noe som ligner på den der. Har for øvrig sram x0-gir (som sitter på denne sykkelen: http://www.ghost-bikes.com/za/bikes-2012/bike-details/htx-lector-9000/ )

Hvilken fjær er det som holder kjedet stramt? Er det den fjæren man ser eller den (en av dem?) som er gjemt? Den som tittet frem i helgen så ikke ødelagt ut i det hele tatt, og det eneste som måtte gjøres var å presse det hele sammen igjen og sette i den lille låse-dingsen som hadde falt ut (veldig upresist dette, men jeg vet altså ikke hva noe heter..)

Mener giret mitt skal være det samme som på bildet, og innbiller meg at fjæren jeg snakker om er den som ligger inni den rundingen øverst i høyre hjørne.

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656265 09/08/2013 07:18
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Fjæren jeg tenker på er den store midt i bildet. Hvis du/dere har fått satt sammen giret riktig og ingen av delen er defekte så kan i alle fall ikke jeg forstå hva som er problemet her..

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656304 09/08/2013 07:57
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Æsjda, ja, det er den samme fjæren som spratt ut. Da betyr vel det gjerne at noe gikk feil da den ble satt sammen igjen likevel...

Er bortreist til mandag og reiser til Sverige for å sykle ritt på torsdag - får håpe noen rekker å hjelpe meg med å fikse det mellom der. Er sånne deler noe som typisk finnes på verksteder eller er det mer bestillingsvare ("verksteder" betyr her sannsynligvis Milslukern..)?

Redigert av knertn; 09/08/2013 08:00.
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656640 09/08/2013 14:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Mine to cents.

På uforklarlig vis har stoppskrue 2 løsnet seg og fjæren 2 har blitt slak. Dette har skjedd rundt slangeskifte og det kan ha vært den utløsende faktoren.
Så har sportsbutikken prøvd å sette sammen giret uten å ha sprammet opp den spiralformede fjæren (det krever litt); tappene må plasseres i riktig hul på hver side (girarm og fjærhus). Resultatet er at girarmen henger og slenger og kjedet gjør det samme.

Hvis ingenting er ødelagt er det 'bare' å skru ut den lille stoppskruen igjen, plassere fjæren riktig, snu rund girarmen for å stramme fjæren og så fiksere det med å skru inn stoppskruen igjen.

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: Tange] #1656646 09/08/2013 14:51
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
(...)den spiralformede fjæren (det krever litt); tappene må plasseres i riktig hul på hver side (girarm og fjærhus). Resultatet er at girarmen henger og slenger og kjedet gjør det samme.
(...)

Hvordan vet man når man treffer riktig hull? Det er bare ett i cage delen, men det er flere i "gir" delen.

Og neste gang du skal bytte slange er det nok lurt å ikke skru på tilfeldige skruer på bakgiret.. ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656682 09/08/2013 15:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ha!
Bare å prøve seg frem. Satte nylig sammen et XO gir av tre ødelagte gir som jeg hadde tatt vare på. Husket ikke hvilket jeg brukte til slutt, men resultatet har blitt bra. Synes ikke det var så farlig å bruke en halvtime på å få til et gir som fort koster over tusenlappen i Norge.

Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656704 09/08/2013 16:46
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Har vært i butikken jeg kjøpte sykkelen nå, de konkluderte med at bakgiret må være ødelagt, og mente det måtte være en produksjonsfeil. De satte på nytt, men hadde dessverre bare x9 tilgjengelig nå.

Ut fra det dere sier nå tenker jeg at det kanskje ikke var ødelagt likevel, bare feil satt sammen igjen av damen på gsport - hun hadde ikke vært borti dette før og så på et annet gir for å se hvordan alt var festet sammen, men jeg tipper at hun ikke strammet fjæren, og at det kanskje er det som er problemet? Så kanskje burde jeg få dem til å prøve å sette sammen igjen det gamle giret mitt, vil jo helst ha x0-girene mine til rittene (bare fordi jeg er en snobb selvsagt, jeg aner jo ikke hva forskjellen er. Men det gamle er rødt og fint!)

Redigert av knertn; 09/08/2013 16:47.
Re: Slakt kjede etter slangeskift [Re: knertn] #1656707 09/08/2013 16:49
K
knertn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Og bare sånn til mitt forsvar: Jeg skrudde ikke på noe som helst (bortsett fra hurtigkoblingen selvsagt) - det løsna helt av seg selv! ICON_TONGUE

Moderator  support