|
|
|
Lufttrykk pariserdekk
|
Lufttrykk pariserdekk
#1655979
08/08/2013 19:31
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 652
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2005
Innlegg: 652 |
Til Oslo triathlon har jeg lånt et par karbonblingfelger med pariserdekk. Til vanlig sykler jeg med slangedekk, Conti 4000S, med lufttrykk på ca 100 psi. Etter å ha montert pariserhjula ser jeg det er påtrykt maxtrykk 170 psi på dekka. På terreng har jeg jo erfart at lavere luftttrykk ruller bedre. Hva med pariser på racer? Skal jeg klemme inn 160-170 psi i den tro at det da ruller bedre? Pumpet de til 140 psi og det var jo som stålringer! Har ikke prøvesyklet ennå. Komfort er vel underordnet all den tid det er snakk om kun 40 km på sykkel...
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1655989
08/08/2013 19:37
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1655991
08/08/2013 19:39
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Tub tåler høyere trykk enn dekk og slange, men til vanlig bruk ute på veien (ofte av varierende kvalitet) med vanlige 23/25mm dekk kjører du med tilsvarende trykk du bruker ellers. Kjørefølelsen er dog (på gode, limte dekk og hjul) litt hvassere enn et typisk dekk og slange oppsett..
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656015
08/08/2013 19:56
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 652
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2005
Innlegg: 652 |
Ok. Takker! De "vanlige" hjula jeg har er et par Mavic Aksium med Conti 4000S m slanger. Er det noe å spare for en mosjonist på å kjøre med karbonfelger og pariser (Vuelta felger og Conti Sprinter pariserdekk 22mm) Tenkte det kunne være gøy å teste ut, men vil jeg merke noen forskjell? (Cannondale CAAD 10 Ultegra med 105 kg mann oppå...)
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656025
08/08/2013 20:10
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Husk å skifte bremseklosser før du bremser på karbonhjula!
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656063
08/08/2013 20:46
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Ok. Takker! De "vanlige" hjula jeg har er et par Mavic Aksium med Conti 4000S m slanger. Er det noe å spare for en mosjonist på å kjøre med karbonfelger og pariser (Vuelta felger og Conti Sprinter pariserdekk 22mm) Tenkte det kunne være gøy å teste ut, men vil jeg merke noen forskjell? (Cannondale CAAD 10 Ultegra med 105 kg mann oppå...) Ja, du sparer noe på lavere luft- og rullemotstand, men der er ikke snakk om veldig mye. Jeg liker å ha noe høyere trykk i mine tubular-dekk enn i clincher-dekk. På clincher bruker jeg 7,5 bar mens jeg på tubular går opp til 10 bar. Syklet tidligere med ca 7,5 i tubular også, men punkterte litt for ofte. Etter at jeg økte trykket til 10 bar har jeg ikke punktert en eneste gang på to år.
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: Open 1.0]
#1656248
09/08/2013 07:05
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Høres ut som du blander korrelasjon og kausalitet.  Bortsett fra 2-3 korte tempoer og på bane har jeg aldri kjørt med så høyt som 7,5 bar i tubular. Ligger gjerne fra 7 og ned. Jeg og min samboer har punktert én gang hver de siste 2-3 årene. Jeg har punktert en del på flashy tubulardekk uten særlig punkteringssikring, men der ville ikke all verdens trykk hjulpet. 
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656671
09/08/2013 15:30
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113
t_lars
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113 |
Etter at jeg økte trykket til 10 bar har jeg ikke punktert en eneste gang på to år. Komfort er noe du ikke bryr deg om skjønner jeg  Når det er blitt testet med 10bar(145psi),vil rullemotstand være litt bedre men komforten vil være elendig. Synes siste linje her jeg beskriver det bra. No optimal balance between pressure and rolling performance can be found for normal road riding conditions with these types of tires at 140 psi. They quite literally put you between a rock and a hard place.
Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656700
09/08/2013 16:41
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Til Oslo triathlon har jeg lånt et par karbonblingfelger med pariserdekk. Til vanlig sykler jeg med slangedekk, Conti 4000S, med lufttrykk på ca 100 psi. ... Har ikke prøvesyklet ennå. Har du testet karbonblingen enda? Det hadde vært artig å høre om du merket noen forskjell på hjulsettene dine.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: t_lars]
#1656755
09/08/2013 18:27
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 134
schelvis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 134 |
Etter at jeg økte trykket til 10 bar har jeg ikke punktert en eneste gang på to år. Komfort er noe du ikke bryr deg om skjønner jeg  Når det er blitt testet med 10bar(145psi),vil rullemotstand være litt bedre men komforten vil være elendig. Jeg kjører også 9,5-10 bar. Synes det er smooth. Får jeg antydning til "give" i dekkene blir jeg bare stresset for om jeg har punktert.. At det er så vanvittig ukomfortabelt ser jeg ikke helt.. er bare kjipt når asfalten er hullete og jævlig.. Og da er det vel kjipt uansett dekktrykk.. Det skal sies at jeg ikke veier 65kg.. Vekt har vel litt å si her også.
|
|
|
Re: Lufttrykk pariserdekk
[Re: trygvecowboy]
#1656804
09/08/2013 19:41
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710 |
Jeg veier 68 kg og legger meg på rundt 7 bar på tubular også. Ikke at det har noe med dekktrykk å gjøre, men jeg sykler veldig mye på tubular og har ikke punktert siden 2009.
Som nevnt så må du huske å bytte bremseklosser til noen beregnet for carbon og uten aluspon i.
Jeg tror forøvrig ikke det er så mye å hente på et hjulsett, men det ser unektelig mye kulere og det betyr jo ganske mye når jeg skal henge rundt Sognsvann med kameraet mitt i morgen.
|
|
|
|
|
|
|