Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne?

Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? #1655216 07/08/2013 20:15
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Jeg og en kompis tenker å begynne å brygge vårt eget øl nå. Har lyst til å gjøre det skikkelig (all grain?)

Hva trenger vi av utstyr? Er det lurt å kjøpe en komplett pakke? F.eks slik som denne?
http://www.olbrygging.no/butikk/pakketilbud-beer-brew-30-3-generasjon.html

Trenger vi noe annet? noe mer? Mindre? Finnes det noe like bra, like enkelt som også er billigere?

Er som sagt helt ny på dette. Setter derfor pris på alle tips og forslag..

- Andreas

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655263 07/08/2013 21:01
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Denne tråden skal jeg følge nøye med på! ICON_SMILE

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655268 07/08/2013 21:10
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
godt å vite at flere har samme tanker..

Bare å vente spent på svar

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655287 07/08/2013 21:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Maltmølle med godt valseverk, en stor kjøleboks som klarer 3x volumet du brygger, en stor kjele som klarer 1,5x bryggevolum, nok effekt til å få kjelen tuil å fosskoke, kjølespiral og gjæringskar.

Redigert av GeirK; 07/08/2013 21:32.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655319 07/08/2013 22:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har snart passert 15 batcher siden jeg begynte i fjor med Brew-in-a-bag-teknikken. Et slikt sett koster ikke mange tusenlappene, og resultatet er helt prima.

Jeg bruker stort sett Brygg Selv til alle mine innkjøp, mest fordi det er 2 minutter unna.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655389 08/08/2013 06:31
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Anders A-R: Har du kjøpt både nybegynnersettet og Brew-in-a-bag settet fra Bryggselv.no?

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1655455 08/08/2013 07:53
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg og et par kompiser startet med dette: http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2

Begynte med ett av disse på vår første egne batch: http://www.bryggselv.no/categories/lsett-allgrain-25l

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: GeirK] #1657025 10/08/2013 11:06
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Maltmølle med godt valseverk, en stor kjøleboks som klarer 3x volumet du brygger, en stor kjele som klarer 1,5x bryggevolum, nok effekt til å få kjelen tuil å fosskoke, kjølespiral og gjæringskar.

Noen tips til hvor/hvordan man skaffer seg dette?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1657044 10/08/2013 12:18
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sånn rent pedagogisk sett: er det så lurt å gå rett på all grain? Jeg har brygget på maltekstrakt selv et par ganger og syns det var en hel del å sette seg inn i der, på tross av at man bare trenger å forholde seg til omtrent 2/3 av variablene. Koster noen kroner ekstra pr. brygg, men du kan fokusere på å bli kjent med humletyper, gjærtyper og hvilken effekt ulik tid og temperatur i de forskjellige fasene har på resultatet før man går den ekstra mila å mesker maltet selv. For en som kan faget er selvfølgelig all grain det som i 9 av 10 tilfeller vil gi best resultat, men for en nybegynner vil jeg tro du i stor grad også tilfører et nytt område å feilsøke når (og det er når, ikke hvis) noe går galt. Iallefall ett av de digitale bryggeprogrammene i handelen har også mulighet til å konvertere all grain-oppskrifter til ekstraktoppskrifter om det er utvalget av oppskrifter som er den forlokkende delen. Igjen: det gir nok ikke like bra resultat, men jeg vil tro det er tett oppunder om du gjør det rett.

Trønder osv
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: Espen J] #1657052 10/08/2013 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen J
Sånn rent pedagogisk sett: er det så lurt å gå rett på all grain? Jeg har brygget på maltekstrakt selv et par ganger og syns det var en hel del å sette seg inn i der, på tross av at man bare trenger å forholde seg til omtrent 2/3 av variablene. Koster noen kroner ekstra pr. brygg, men du kan fokusere på å bli kjent med humletyper, gjærtyper og hvilken effekt ulik tid og temperatur i de forskjellige fasene har på resultatet før man går den ekstra mila å mesker maltet selv. For en som kan faget er selvfølgelig all grain det som i 9 av 10 tilfeller vil gi best resultat, men for en nybegynner vil jeg tro du i stor grad også tilfører et nytt område å feilsøke når (og det er når, ikke hvis) noe går galt. Iallefall ett av de digitale bryggeprogrammene i handelen har også mulighet til å konvertere all grain-oppskrifter til ekstraktoppskrifter om det er utvalget av oppskrifter som er den forlokkende delen. Igjen: det gir nok ikke like bra resultat, men jeg vil tro det er tett oppunder om du gjør det rett.

Støttes 100%.

- Robert Green Ingersoll
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: gare] #1657054 10/08/2013 12:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

Jeg har kjøpt alt i USA, hvor utvalget er tilnærmet ubegrenset, men jeg vil vel tro at feks. bryggselv.no har hva du trenger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: GeirK] #1657058 10/08/2013 13:06
gare Offline
More than words
More than words

Jeg har kjøpt alt i USA, hvor utvalget er tilnærmet ubegrenset, men jeg vil vel tro at feks. bryggselv.no har hva du trenger.

Ja, det er vel primært den store kjøleboksen jeg er litt misunnelig på ICON_SMILE Innbiller meg at det ikke er dusinvare i Norge, men har jo ikke sjekket veldig. Den vi brukte i USA for to år siden ville vært litt plundrete å få som bagasje på flyet tror jeg.

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: gare] #1657087 10/08/2013 14:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, det er vel primært den store kjøleboksen jeg er litt misunnelig på ICON_SMILE Innbiller meg at det ikke er dusinvare i Norge, men har jo ikke sjekket veldig. Den vi brukte i USA for to år siden ville vært litt plundrete å få som bagasje på flyet tror jeg.

Neida. Jeg satte igjen kofferten på kontoret og pakket alt av klær i kjølebagen og kjelen, tapet de godt igjen og sjekket begge inn som bagasje!

- Robert Green Ingersoll
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: GeirK] #1657124 10/08/2013 15:52
gare Offline
More than words
More than words

Neida. Jeg satte igjen kofferten på kontoret og pakket alt av klær i kjølebagen og kjelen, tapet de godt igjen og sjekket begge inn som bagasje!

Hmmmfffff. men jeg visste jo ikke at jeg trengte en sånn da frown

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: Espen J] #1657339 10/08/2013 21:17
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Sitat: Espen J

Har lest meg litt opp og har funnet ut at jeg begynner med noe litt mindre komplisert enn all- grain første gangen, men takk for innspillet.

Er det anbefalt å kjøpe litt ting på forskjellige steder som Biltema, europris osv eller burde jeg kjøpe et ferdig sett med en gang?

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1657365 10/08/2013 22:21
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
https://www.facebook.com/pages/%C3%98lbrygging-Fra-H%C3%A5nd-Til-Munn/195457390606346?ref=profile

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1658395 12/08/2013 12:54
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Veldig god timing for en slik tråd!
Hvor mye plass trenger man for å stue vekk alt utstyret når det ikke er i bruk?

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1666978 24/08/2013 14:56
B
BPHernes Offline
Medlem
Medlem
B
Har hevet meg med på noe som heter Nordberg Samvirkebryggeri ... Kan anbefales. https://www.facebook.com/NordbergSamvirkebryggeri - en fin måte å få prøve seg som ølbrygger. Resultatet er utmerket, det er sosialt, og man slipper å styre med utstyr osv.

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1667012 24/08/2013 16:25
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1850254 03/09/2014 21:57
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Nå skal endelig mitt første brygg snart settes! Sammen med 3 kamerater gikk vi til innkjøp av denne: http://humleogmalt.no/Speidel_50 gleder meg som en unge til å komme i gang!

Første brygg blir satt på lørdag og blir en IPA, vi er alle nybegynnere så vi fikk oppskrift og ingredienser av de på "Humle og malt"

Forøvrig hyggelige folk å handle med, men du må regne med litt venting. De svarer sjelden på mail og telefon.

Kommer tilbake med mer detaljer og forhåpentligvis en god IPA om noen uker.

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: hanedalen] #1850343 04/09/2014 07:28
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Speidel 50 er konge - det er den vi skal oppgradere til med tider. På søndag kokte vi over 100 liter juleøl, så nå er pappas juleforberedelser nesten ferdig. Tapping og gave til fruen, og vips!

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Brygging av øl. Hva trenger jeg? Hvor begynne? [Re: GeirK] #1850748 04/09/2014 15:34
Anders_S Offline
Entusiast
Entusiast

3 ganger volumet? :S Eg har ein på 25 liter som er akkurat stort nok til ein 25 liters batch. En dobbel IPA blir trangt, men med 5-7kg malt går det fint.

Vil også påpeike at det ikkje er so veldig mykje styr å brygge all-grain. So lenge ein tenkjer gjennom kva ein skal gjera på førehand og lagar ein god slagplan er det like greit som ekstrakt. Det som er absolutt å anbefale er å vera minst to når ein brygger, då det kan vera tunge ting som skal løftast og det kan vera fort gjort å gløyma ting.

Eg begynte rett på all-grain og BIAB (Brew in a bag), noko som gjer at ein kun treng kjelen som ein koker i. Under mesking skrudde eg av varmen og la eit ullteppe rundt kjelen, og eg mista omtrent ei halv grad på over ein time i temperatur. Til skylling av malten er det nesten nødventig å vera to; ein til å holde posen og ein til å skylle over med varmt vatn. No brukar eg kjøleboks til å meske i, då det er meir praktisk om ein skal bryggja einsam eller har ein vond rygg. Det er noko spesielt med å gjera alt heilt frå botn, og er vel verdt det. Ein må jo gjera det før eller seinare uansett om ein skal kalla seg for ein skikkeleg ølbryggar.

Redigert av Anders_S; 04/09/2014 15:43.

Moderator  support