Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

- 5 kg

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1656655 09/08/2013 15:08
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Er 171cm og veide 86kg på det meste rett etter jul og med påfølgende Vegas-uke i januar. Fra mars til juni gikk ned til 77 utelukkende pga. mer trening (sykling, svømming, løping), mye mindre brød (knekkebrød er redningen her) og kutte ut potetgull, brus (Farris er jo konge!) og andre søtsaker. Jeg spiser gjerne en pizza i ny og ne, drikker øl til rullegardinga går ned innimellom og lever fortsatt helt normalt.

Re: - 5 kg [Re: Christian] #1656702 09/08/2013 16:44
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Sitat: Christian
Jeg er 187cm og veide ca 90kg i vår (mars, kanskje?). Så begynte jeg å sykle mer, og spise (enda) litt smartere (jeg tror jeg har et temmelig sunt kosthold, men det er alltid noe som kan bli bedre). Ikke spis mindre mat, men dropp den kolabrusen og kanskje også den ølen av og til. Dessert er det ingen som trenger. Osv.

Jeg har lest at is er effektivt for å bli tykk og fet: Sukkeret i isen får fart på insulinproduksjonen, og insulin er viktig for at kroppen skal få lagret fett - som isen også inneholder. Vinn-vinn der, altså.

Det viktigste er uansett å røre mye på seg, og spise sunn mat. Og så fortsette med det. Ingen blir tynn av å spise.

Jeg veide under 85kg for første gang på årevis før sommeren, og det var ikke spesielt krevende, egentlig.

(Så ble det selvsagt sommer og sus og dus, så nå er jeg over 85 igjen - midlertidig!)

Ja da er vi jo ganske like ( dvs. var), interessant å vite hva spiser du på en normal dag?

La forøvrig merke til at du ladet opp til turen fra Stavanger med pizza både til aftens og frokost. Er det en gjengs metode du ofte benytter deg av?

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1661866 17/08/2013 15:46
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg vil påstå at det første man må gjøre er å være helt ærlig med seg selv. Skal man kutte ut snop for eksempel så nytter det ikke med en liten sjokkis i blant. I tillegg vil jeg spørre deg om målet er å veie mindre eller å føle deg bedre. Selv har jeg ikke tatt av meg en kilo, men føler meg langt bedre enn for et år siden. Dette er gjort med litt mer bevisst spising og en del mer trening, og da spesielt styrketrening med fokus på store muskelgrupper.
Hvis du skal ned i vekt ville jeg kuttet ut alt som heter snop på ukedager. Dropp burs, saft,juice osv. Drikk vann og melk. Spis en god frokost, noe frukt mellom frokost og lunch, en grei lunch og en vanlig middag som er laget mest mulig fra bunnen. Spis evt et par knekkebrød til kvelds. Forsyn deg en gang til hvert måltid. Ikke spis lite, men unngå porsjon nummer to kun fordi maten er digg. Brød er ok så lenge det er skikkelig brød. Skikkelig brød er umulig å få kjøpt på butikken. Gå til en baker eller lag selv.

I forhold til trening ville jeg prøvd å trent litt styrke for å stramme opp skrotten litt hvis du føler det er behov for det. Og selvsagt sykle og fortsett med evt annen trening du driver med. Sett treningen litt i system. Noter ned tider evt distanser, vekter og repetisjoner og igjen, vær ærlig med deg selv. Dersom man kuker rundt på trening får man lite igjen for innsatsen.
Og så til kjernen av det hele. Vær mer aktiv i hverdagen. Ikke ta snarveier. Her tror jeg det er svært mye å hente for de fleste av oss. Aldri ta heisen, aldri! Ikke ta bilen hvis du kan sykle. Unngå stillesitting på jobb. Gå en tur sammen med dama på kvelden i stedet for å sitte på sofaen og se på tv, eller gå ut og lek med ungene. Ingenting av dette er trening. Det krever ikke at man har på seg thights og flashy joggesko, eller at man dusjer etterpå. Vær mer aktiv i hverdagen. Om ikke du går ned like fort som ved å spise tang og kvernet gress så vil du i alle fall få bedre helse og det blir lettere å holde vekta hvis du først går ned.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: - 5 kg [Re: JanM] #1662510 18/08/2013 19:52
S
sykkelfrank Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: JanM
http://squeezy-norge.no/category/produkter/squeezy-athletic/

Se "3-dagersdiett" nede på siden. Funket for meg, som det heter i reklamen....

Er dette noe å prøve nå nest siste uke før birken? Hadde vært deilig å slippe noen kg opp bakkene...

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1662556 18/08/2013 20:35
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
for all del:drøy vektmaset til etter birken. Ikke noe vits i å stikke hull på ballongen nå

Re: - 5 kg [Re: BjKj] #1662721 19/08/2013 06:42
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: BjKj
for all del:drøy vektmaset til etter birken. Ikke noe vits i å stikke hull på ballongen nå

+1

Det er nesten helt umulig å slanke seg uten samtidig å tære litt på den kroppsmassen man egentlig har lyst til å beholde (dvs. muskulatur). Jo hurtigere man vil ned i vekt, jo mer drastisk innhugg gjør det i muskelmassen.

På toppen av dette kommer utfordringen med energiunderskuddet forbundet med slanking kontra overskuddet som er nødvendig i forbindelse med ritt. De siste tre-fire dagene før rittet er det bare å spise solilde karbo-måltider og glemme slanketanker. Det gir uten tvil best sluttid.

Re: - 5 kg [Re: ute-og-sykler] #1662795 19/08/2013 08:07
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ute-og-sykler

+1

Det er nesten helt umulig å slanke seg uten samtidig å tære litt på den kroppsmassen man egentlig har lyst til å beholde (dvs. muskulatur). Jo hurtigere man vil ned i vekt, jo mer drastisk innhugg gjør det i muskelmassen.

På toppen av dette kommer utfordringen med energiunderskuddet forbundet med slanking kontra overskuddet som er nødvendig i forbindelse med ritt. De siste tre-fire dagene før rittet er det bare å spise solilde karbo-måltider og glemme slanketanker. Det gir uten tvil best sluttid.

Dette kan bekreftes av en som har gjort dette. Begynte på nytt mat regime to uker før Birken i 2011 - Da var det KUN stahet og jernvilje som fikk meg over fjellet.
Makan til smerte-helvete fra musklene skal man lete lenge etter.
Sykla meget bra i forhold til året før, men jeg er 100% sikker på at jeg hadde syklet enda litt bedre om jeg hadde ventet med å legge om kostholdet til etter Birken.
Og ikke minst, jeg hadde trolig fått/hatt en mye bedre tur og en mye bedre opplevelse i selve rittet om jeg hadde drøyd dette..

Redigert av Lurifax; 19/08/2013 08:09.

Re: - 5 kg [Re: ute-og-sykler] #1662797 19/08/2013 08:11
olechr Offline
More than words
More than words

+1

Ikke nødvendigvis enig. De beste rittene jeg kjører er da jeg er mest nøye med kostholdet helt frem til start. Er ikke så mye karbo som skal til for å fylle lagrene. Utover dette blir det bare til fett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: - 5 kg [Re: turbo] #1662918 19/08/2013 10:17
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
olechr: kan godt være du har rett i det du skriver der, men da er det nok viktig at man loader en dag eller to før.

Jeg gikk som sagt på lavoktan, og gjorde det også dagene før og samme dag som selve rittet. Det ble bare vondt. Kunne sikkert fungert dersom jeg hadde spist litt karbo dagen før eller noe slikt.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1662920 19/08/2013 10:19
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Klassikern er å bli revet med av "spise masse karbo"-kjøret og proppe seg full av boller og greier dagene før. Da blir man bare tung og full i magen.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: - 5 kg [Re: turbo] #1662924 19/08/2013 10:22
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Den mer nyanserte måten å si det på er kanskje at:

De siste dagene er det bedre å spise litt for mye enn litt for lite. Det er bedre å feile i den retningen.

Re: - 5 kg [Re: ute-og-sykler] #1662935 19/08/2013 10:34
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Den mer nyanserte måten å si det på er kanskje at:

De siste dagene er det bedre å spise litt for mye enn litt for lite. Det er bedre å feile i den retningen.

Det tror jeg også, i alle fall om jeg skal ta egen erfaring til grunn og si noe basert på den.
Sikkert riktig som OleChr skriver, med litt påfyll av karbo enten på morran, dagen før eller noe sånt så hadde det sikkert vært en annen sak.

Jeg la jo om rimelig drastisk disse to ukene før. Gikk fra ca 2000 pr dag og ned til ca 1300. Trente som normalt også, så er nok ikke så rart jeg fikk "svi" litt.
Det kom allerede halveis opp mot Skramstad, derfra og inn var det rett og slett bare kamp for å tyne seg selv maks. Men er man selvpiner så går det fint ICON_SMILE
Klarte jeg, så klarer andre også ICON_SMILE

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1663182 19/08/2013 16:09
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Dette handler ikke om tilpasning mot ritt for min del. Men det er mer ett ønske om å holde vekten permanent lavere. Er i gang, men gikk på en kakesmell i helga grunnet bursdagsfeiring ICON_SMILE

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1664351 21/08/2013 05:29
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Redusert mengden mat i måltider utenom frokost og lunsj.
Bytt ut varer til lettere, renere, mer fiber.

Det er matvarer som inneholder sukker, stivelse og hvetemel som bremser forbrenningen. For hver gang du inntar dette i kroppen vil du ødelegge mye av fettforbrenningen på mange timer. Fokuser derfor på dette 7 dager i uken.

Tren som før. Treningen hjelper deg kun 40%, mens kosten er de neste 60%. Øker du treningsmengden må også kostholdet skjerpes ekstra for å ryste kroppen best mulig.

Da skjer ting av seg selv. ICON_SMILE

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1664359 21/08/2013 05:41
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Kan rapportere om - 1,5 kg (noe variasjon hver dag). Ikke all verden, men her er det ikke gjort noen revolusjon, men mer tilpasninger ihht tips her. Enig at videre nedgang handler om kost. Trener ganske bra.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1664380 21/08/2013 06:34
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: turbo
Kan rapportere om - 1,5 kg (noe variasjon hver dag). Ikke all verden, men her er det ikke gjort noen revolusjon, men mer tilpasninger ihht tips her. Enig at videre nedgang handler om kost. Trener ganske bra.

Siden 19/8 ?

Forøvrig samme tilnærming jeg har/hadde når jeg la om kostholdet, handlet ikke om rittet, men om vektreduksjon. Dog skulle jeg nok ønske i ettertid at jeg hadde fått i meg litt karbo i forkant av Birken det året, utover dette fungerte kroppen bra både på trening og i hverdag.
Men 3+ timer hardøkt... det liker kroppen dårlig om man er på et forholdsvis stort underskudd mtp inntak.

Ligger for tiden på ca 1800 kcal pr dag i inntak, trener rimelig mye og har null problemer med trening, ritt eller hverdag, vekta står litt stille for tiden, men helsa og formen kjennes bra, så da er jeg egentlig en ganske fornøyd middelaldrende herremann ICON_SMILE

Så det eneste jeg i og for seg sier er spis litt godt med pasta osv siste to dager før rittet, så vil du neppe merke noe til at du har tynet inntaket litt i tiden før så lenge du trener og føler deg ok ellers ICON_SMILE

Redigert av Lurifax; 21/08/2013 06:36.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1664453 21/08/2013 07:44
olechr Offline
More than words
More than words
Selv har jeg nå gått ned ca 4,5 kg siden ca 20 Juli. Og det er bare ved kosthold. Når man kommer i en viss form og en viss vekt må resten tas ved mat.

Men folk er forskjellige. Noen raser ned og blir tynne som flis bare de trener litt. Sånn er ikke jeg.

Jeg er super nøye ut den uka her og siste uken går jeg tilbake til det jeg spiser til vanlig. Dvs litt mer enn det jeg gjør når jeg skal ned.

Ambassadør for Scott.
Re: - 5 kg [Re: olechr] #1664474 21/08/2013 07:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Selv har jeg nå gått ned ca 4,5 kg siden ca 20 Juli. Og det er bare ved kosthold. Når man kommer i en viss form og en viss vekt må resten tas ved mat.

Men folk er forskjellige. Noen raser ned og blir tynne som flis bare de trener litt. Sånn er ikke jeg.

Jeg er super nøye ut den uka her og siste uken går jeg tilbake til det jeg spiser til vanlig. Dvs litt mer enn det jeg gjør når jeg skal ned.

Har du erfaring med at du bør stabilisere dette over en hel uke, eller gjør du det mest for å være på den sikre siden for å unngå en baksmell? Tenker på om det finnes en slags "mal" for et minimum av dager i forkant man bør normalisere og sørge for å ha tilnærmet det du nevner som normalt næringsinntak?

Re: - 5 kg [Re: Lurifax] #1664482 21/08/2013 08:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax

Har du erfaring med at du bør stabilisere dette over en hel uke, eller gjør du det mest for å være på den sikre siden for å unngå en baksmell? Tenker på om det finnes en slags "mal" for et minimum av dager i forkant man bør normalisere og sørge for å ha tilnærmet det du nevner som normalt næringsinntak?

Jeg har gjort dette alle årene jeg har kjørt. Men på forskjellige måter. Jeg normaliserer det over en uke av flere grunner:
-Da er jeg på den sikre siden
-Blir i godt humør av å spise litt mer
-Da føltes formen bedre ut midt i uken noe som gjør at jeg psykisk føler meg bedre.

Men jeg spiser meg ikke opp. Jeg bare går over til vanlig inntak for å holde vekten stabil. For min del betyr det masse frukt og grønt, null godteri og brus. Jeg spiser meg ikke opp på karbo med pasta eller brød. Men mer på frukt og grønt osv.

Ambassadør for Scott.
Re: - 5 kg [Re: olechr] #1664488 21/08/2013 08:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Jeg har gjort dette alle årene jeg har kjørt. Men på forskjellige måter. Jeg normaliserer det over en uke av flere grunner:
-Da er jeg på den sikre siden
-Blir i godt humør av å spise litt mer
-Da føltes formen bedre ut midt i uken noe som gjør at jeg psykisk føler meg bedre.

Men jeg spiser meg ikke opp. Jeg bare går over til vanlig inntak for å holde vekten stabil. For min del betyr det masse frukt og grønt, null godteri og brus. Jeg spiser meg ikke opp på karbo med pasta eller brød. Men mer på frukt og grønt osv.

Høres veldig sunt og lurt ut dette. Var akkurat slik jeg tenkte det var. Vil tro et par dager ikke er nok til å gi den helt riktige go følelsen. Har egentlig aldri helt forstått dette med karbo loading. Ut fra hva jeg har lest så holder det med normal næring all den tid kroppen uansett ikke kan spare på karbo annet enn som ekstra vekt (som man jo har jobbet hardt for å kvitte seg med) Derfor tenker jeg også at et tilnærmet null budsjett på mat, altså ikke underskudd bør være mer enn nok. Overskudd har en lei tendens til å legge seg på sideflesket...

Re: - 5 kg [Re: Lurifax] #1664941 21/08/2013 16:17
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T

Siden 19/8 ?

Forøvrig samme tilnærming jeg har/hadde når jeg la om kostholdet, handlet ikke om rittet, men om vektreduksjon. Dog skulle jeg nok ønske i ettertid at jeg hadde fått i meg litt karbo i forkant av Birken det året, utover dette fungerte kroppen bra både på trening og i hverdag.
Men 3+ timer hardøkt... det liker kroppen dårlig om man er på et forholdsvis stort underskudd mtp inntak.

Ligger for tiden på ca 1800 kcal pr dag i inntak, trener rimelig mye og har null problemer med trening, ritt eller hverdag, vekta står litt stille for tiden, men helsa og formen kjennes bra, så da er jeg egentlig en ganske fornøyd middelaldrende herremann ICON_SMILE

Så det eneste jeg i og for seg sier er spis litt godt med pasta osv siste to dager før rittet, så vil du neppe merke noe til at du har tynet inntaket litt i tiden før så lenge du trener og føler deg ok ellers ICON_SMILE

Siden 09.08. Skal ikke sykle noen Biken, men det hadde jo vært gøy å kunne hevde seg litt mer i bakkene.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1664980 21/08/2013 17:43
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Siden 09.08. Skal ikke sykle noen Biken, men det hadde jo vært gøy å kunne hevde seg litt mer i bakkene.

Det virker å være en veldig sunn prosess du har fått i gang, selv er jeg fornøyd med ca 1 kilo pr mnd, jeg har fokus på livsstil og ikke slankekur. Henger meg ikke opp i om jeg står rolig heller, trener og spiser sunt - noen ganger hender det jeg går på en smell. Da gjør jeg meg ferdig med smellen der og da, og fortsetter slik jeg ønsker etter dette igjen.
Gjelder å la "smellen" være kort og ikke dra seg ut til uvane etter mitt syn.

Så lenge du trener jevnt og trutt og samtidig går ned i vekt vil ønsket ditt om bedre fart i motbakker bli oppfylt. Det kan jeg mer eller mindre garantere. Ta tiden til hjelp og la stress være andre sitt problem ICON_SMILE

Lykke til videre, fra en som jobber med samme sak. Og har gjort det i flere år. Kommer nærmere og nærmere et slags mål sakte med sikkert. Trener og koser meg stort på sykkelsetet.

Re: - 5 kg [Re: Lurifax] #1665065 21/08/2013 19:44
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Fornuftige ord det Lurifax. Det som for mange år siden var "fest", har blitt nesten dagligdags. Usunt tilbud dukker opp på langt flere arenaer enn før og gjerne i hverdagen. Dermed er det lett å normalisere festen.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1665225 22/08/2013 05:04
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
turbo: Husk at badevekter er lunefulle greier og at det er variasjoner fra dag til dag.

Personlig har jeg plottet morgenvekten min i et excelark eller under helse-fanen på Garmin connect når jeg har hatt vektfokus. Da ser man over tid det store bildet, med gradvis vektnedgang, mye lettere (i trendene).

Hvis det gode kostholdet inspirerer deg til å trene mer, kan det også tenkes at du bygger ekstra muskelmasse. Muskler er tunge og slår ut i andre retningen på badevekten.

Om man ønsker å holde begge deler adskilt (og få automatisk plotting) kan man anskaffe Ant+ fitnessvekten fra Tanita (som måler fettprosent, muskelmasse osv v.h.a elektroimpulser) og muliggjør opplasting av helsedata til Garmin connect via en av de mer avanserte Garmin enhetene. Alt dette kan dog bli litt dyrt.

Et annet ålreit alternativ er å ta et FØR bilde i trusa, så du har noe å sammenligne med etter en stund. Man skal fint kunne se at fyren i speilet er mer veltrent enn tullingen på FØR bildet :-)

Re: - 5 kg [Re: ute-og-sykler] #1665253 22/08/2013 06:05
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
turbo: Husk at badevekter er lunefulle greier og at det er variasjoner fra dag til dag.

Personlig har jeg plottet morgenvekten min i et excelark eller under helse-fanen på Garmin connect når jeg har hatt vektfokus. Da ser man over tid det store bildet, med gradvis vektnedgang, mye lettere (i trendene).

Hvis det gode kostholdet inspirerer deg til å trene mer, kan det også tenkes at du bygger ekstra muskelmasse. Muskler er tunge og slår ut i andre retningen på badevekten.

Om man ønsker å holde begge deler adskilt (og få automatisk plotting) kan man anskaffe Ant+ fitnessvekten fra Tanita (som måler fettprosent, muskelmasse osv v.h.a elektroimpulser) og muliggjør opplasting av helsedata til Garmin connect via en av de mer avanserte Garmin enhetene. Alt dette kan dog bli litt dyrt.

Et annet ålreit alternativ er å ta et FØR bilde i trusa, så du har noe å sammenligne med etter en stund. Man skal fint kunne se at fyren i speilet er mer veltrent enn tullingen på FØR bildet :-)

Er klar over at badevekta kan tulle litt, men over tid antar jeg en linje inne i avvikene.

Re: - 5 kg [Re: ute-og-sykler] #1665337 22/08/2013 07:36
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Dette er veldig riktig og viktig, spesielt om man begynner med styrketrening. Da lurer vekta folk ganske raskt... man trener og trener og står stille i vekt - men fassongen endrer seg likevel. Dette er litt vanskelig for folk med overvekt. For det ER jo kilo vi ønsker skal forsvinne - sant?

Har etter hvert fått et ganske rolig forhold til vekta, en merker det på klærne, også har jeg blitt trygg på at livsstilen min i det minste ikke fører meg oppover igjen. Så jeg veier meg ikke så ofte lenger.

Møtte kona til en kompis på butikken i går, hun utbrøt - jøss så tynn du har blitt. Hyggelig å høre, siden en ikke legger så godt merke til det selv når en ser seg selv hver dag. (det er også en form for "felle") Hadde ikke sett henne siden April, så hvis hun la merke til det så har hun sikkert rett, selv om "tynn" og meg - fortsatt er et meget misvisende begrep - dog forstår jeg godt hva hun mente.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1665378 22/08/2013 08:16
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Bilde sier mer enn 1000 ord.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1674048 02/09/2013 20:44
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Kan rapportere om -2,5 kg. Metoden så langt har vært:
- mindre latte og juice
- mellommåltid kl 14-15
- ikke spise til jeg blir for mett
- fra 2 til 1 skive brød om kvelden

Trening som før.

Re: - 5 kg [Re: turbo] #1674182 03/09/2013 07:17
Morteen Offline
Avhengig
Avhengig
Hmm ,tenkte jeg skulle gå ned et par kilo før sesongstart.
Det gikk greit,men hvordan stopper man ?
Startet på 75 kg i mars ,veier nå 63.5.Det holder nå he eh

Re: - 5 kg [Re: Morteen] #1674681 03/09/2013 16:41
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Sitat: Morteen
Hmm ,tenkte jeg skulle gå ned et par kilo før sesongstart.
Det gikk greit,men hvordan stopper man ?
Startet på 75 kg i mars ,veier nå 63.5.Det holder nå he eh

Snu fortegnet på metoden min over og du burde være på vei ICON_SMILE

Spøk til alvor: hva er din metode?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support