Hvor lurt/dumt er det å kjøre 120 km landeveisritt 1 uke før Birken ? Jeg sykler stort sett 3 x pr uke. Skal sykle 85 km terrengritt 2 uker før Birken. Ambisjonsnivå på Birken er merke (9 & 6 min bak i 2011 og 2012). Vil ha rundt 250 mil i beina før birken.
120 km vil i tilfelle være årets lengste tur. Vi dette kunne sitte i beina lengre enn ønskelig ??
Det avhenger av hvor hardt du kjører rittet (selvfølgelig). Det kan være god trening hvis (og bare hvis) du har overskudd og føler deg uthvilt. I tillegg bør du passe på å ikke gå helt i kjelleren. Ligg i feltet og kjør hardt i bakker og de siste milene.
Går feltet passe fort bør det være vinnertid rundt 3 timer, så antageligvis en del kortere konkurransetid enn Birken.
Jeg ville nok vært forsiktig med å anbefale mosjonister konkurranse helgen før Birken. En bør være i stand til å sykle Birken på under 3:30 hvis det skal bidra til å bedre prestasjonen. For de med lavere ambisjoner - ta heller en litt hard 2 timerstur med noen drag på 3-6 min helgen før
Jeg sykler ritt helga før (Markathrillern). Har planer om å gå i kjellern der. Har også ambisjoner om merket i Birken. Går nok fint det. Et par rolige økter siste uka.
Jeg ville ikke kjørt så langt ritt helgen før Birken når du har terrengritt helgen før der også. Jeg kjører selv ritt helgen før Birken, men velger da korte ritt så restitusjonstiden blir kortest mulig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Ville også valgt et kortere ritt, som feks Elgtråkket som er 27 km med vinnertid på like under timen... Da får du blåst ut litt, uten at det er skadelig..
Gi gass, du skal jaggu langt i kjelleren for å ikke hente deg inn på en uke Bare å lytte til kroppen og gjøre alt riktig etter rittet så får du bare bedre form.
Sove, spise og trene riktig uka etter så blir du bare bedre
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."