|
|
pariser eller clincher?
|
pariser eller clincher?
#1652322
03/08/2013 20:02
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Heisann småfolk! Skal kjøpe meg nye landeveisshjul og har kommet fram til at det blir Mavic Ksyriums SLS, men ser at den kommer i to versjoner, pariser og clincher, noen som har innspill til hva jeg bør gå for? Skal kun brukes til ritt, for en som veier rett under 60 kg 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652343
03/08/2013 20:33
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Nå vet jeg ikke om faren din eller du kan lime dekk, men hvis ingen av dere kan det, blir det litt stress ved evt punktering i etapperitt. Derfor er clincher best hvis ingen kan lime.
Pariser gir vel bedre følse og komfort om jeg tar rett. Så har du en som kan lime så er det vel pariser som er best?
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652374
03/08/2013 21:31
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122 |
Min ydmyke mening etter å kjørt litt på tubular/pariser i år er; velg clincher om du kan. Jeg, med begrenset erfaring, tror ikke jeg hadde klart å kjenne forskjell. Dekk, dekkbredde, lufttrykk og hjul spiller inn.
De beste clincher-dekkene ruller like bra/bedre(gitt latex slange) og har en ørliten aerodynamisk fordel. Har sett tester på dette og Tony Martin har vel vunnet VM gull på det også. Men det viktigste er at du slipper å lime/rive av dekk når du punkterer og kan ha med deg en eller to racerslanger. Ha med seg ekstra pariserdekk tar mye mer plass.
Problemet er at fullkarbon clincher veier litt mer enn tilsvarende tubular. Bremsing og varmeutvikling på karbonclincher har også vært et problem visstnok. Er vel noen andre pro's and con's også.
Ksyriumen er vel aluminium og da er det null stress med clincher i hvertfall.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652439
04/08/2013 07:34
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Dette temaet er jo en gjenganger, her er noen momenter jeg har samlet (delvis basert på schnappis innlegg om samme emne: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1167350#Post1167350): - Det er enklere å skifte dekk med kanttråd:, trenger ikke lime/styre med tape, ikke strekke dekkene i forkant, ikke så vanskelig å få av felgen.
- Det er betydelig høyere maks lufttrykk for pariser.
- Mange mener at pariser har bedre kjørefølelse enn kanttråd.
- Gitt tilsvarende hjul (tilsvarende profil), så er pariserhjul gjerne en del lettere enn kanttråd.
- Det er billigere å punktere med kanttråd (ny slange er mye rimeligere enn nytt pariserdekk).
- Et kanttråddekk og en passende slange er billigere enn et pariserdekk av nogenlunde samme type.
- Hvis du har et hjul med interne nipler, så er det mye mer pes å justere med pariser.
- Det er vanskeligere (umulig?) å få "snake bites" med pariser.
- Man kan halte hjem med punktert dekk med pariser.
- Man må vanligvis skifte dekk to ganger på pariser ved punktering - en gang på turen for å sette på det lette dekket man har med, så en gang til hjemme for å sette på skikkelig dekk.
- Det er ofte problemer med høydekast rundt ventilen på pariser, det kan fikses ved å gjøre hullet i karbonfelgen større (så ventilen kommer nedi) og presse hardt rundt ventilområdet mens det limes.
- Pariserdekk må ofte strekkes på noen gamle felger i en tid før de kan brukes.
- Pariserdekk sitter ofte veldig hardt fast på felgen (de er jo limt), det kan gjøre det vanskelig å få av, spesielt når du er på veien.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652443
04/08/2013 07:42
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Jeg har en som kan lime dekk ja(og jeg trenger å lære det selv også) Når det gjelder dekk så kommer jeg til å bytte uansett hvilken versjon jeg går. Og i tillegg kan man også kjøre litt lavere lufttrykk på pariser som gir bedre comfort som Spartacus sier. I tillegg er det lettere, så for meg ser det ut som at pariser har noen fordeler i forhold til clincher? Skal bestille i morgen å lurer på om noen har forslag til dekk hvis pariser?
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652444
04/08/2013 07:47
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Og hvilken dekkbredde? 22mm eller 23mm? Eller noe helt annet(ikke 25mm)
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652455
04/08/2013 08:02
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 72
dundun
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 72 |
Jeg kjøpte meg nytt hjulsett i år, og gikk for pariser. Jeg hadde ikke peiling på liming eller noe før jeg leste litt på nettet. Etter å ha sett en film på youtube så fikk jeg dekket på uten kast(!) og jeg kommer aldri til å bytte tilbake til clincher i konkurranse. Jeg synes kjørefølelsen er mye bedre på pariser. Ja, det er litt mer pes om man skulle punktere osv, men jeg har store planer om å prøve en slik boks med skum og luft som tetter eventuelle småhull før jeg bytter dekk, og da er det kjappere en å bytte slange på et clincherhjul.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652462
04/08/2013 08:20
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Pariserdekk sammenligning Continental Competition 22mm 643,- 275 gram Dugast Strada Cotton 22mm 590,- 245 gram FMB Record Cotton 22mm 694,- 275 gram Veloflex Extreme 22mm 605,- 220 gram Vittoria Corsa EVO SC 23mm 471,- 250 gram Challenge Criterium 22mm 549,- 255 gram
Redigert av *Erlend*; 04/08/2013 08:20. Rediger grunn: publisert litt for tidlig
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652481
04/08/2013 09:08
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Jeg merket ikke en dritt forskjell i følelse verken mellom slange, slangeløst og pariser. Tror det er mye placebo ute og går i sykkelverden. Jeg hadde kanskje brukt pariser hvis jeg hadde følgebil med meg og syklet på et nivå hvor hundre gran hadde betydning, siden det er lettere. Har aldri fått snakebite med clincher selv om jeg sykler på 80-85 psi. Det er kanskje et problem med veldig tunge ryttere.
En annen fordel med pariser er at helkarbonfelger for pariser ofte tåler bremsevarme bedre enn clinchervarianten av samme felg (?), og helkarbonclincher er problematisk å reparere hvis den blir skadet av gjennomslag.
Redigert av Tor Arne; 04/08/2013 09:22.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652484
04/08/2013 09:15
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 220
Rob1988
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2013
Innlegg: 220 |
Vekt og vekt, en tur på ramma før du sykler og du merker mer forskjell  *Ler*
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: Rob1988]
#1652487
04/08/2013 09:17
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det kan man vel gjøre uavhengig av om man kjører pariser eller clincher? (:
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: Tor Arne]
#1652496
04/08/2013 09:44
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Jeg merket ikke en dritt forskjell i følelse verken mellom slange, slangeløst og pariser. Tror det er mye placebo ute og går i sykkelverden. +1
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652546
04/08/2013 11:44
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Hvorfor ikke 25mm? Mye mer komfortabelt, er som å sykle på en sky i forhold til 22-23mm. Særlig i feltsykling der man ikke alltid kan unngå ujevnhetene i veien er det deilig med litt tykkere dekk. Jeg angrer stort på at jeg nylig gikk tilbake til 23mm (var noe dekk på tilbud).
Jeg vil ihvertfall anbefale deg 25mm bak og 23mm foran på det minste.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652553
04/08/2013 11:59
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Tor-Arne: Jeg har følgebil med ett eller to ekstra sett, forskjellen er vel på ca. 30 gram tror jeg mellom pariser og clincher. Ponka00: Velger bort 25mm fordi for jeg ikke merker noe spesiell forskjell på slikt, også er jeg såpass lett at jeg tror ikke brede dekk har noe å si.  Uansett skal jeg jo bare ligge foran 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652564
04/08/2013 12:16
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Jeg vil ihvertfall anbefale deg å se på 25mm bak  Bedre komfort og litt bedre punkteringssikkerhet. Bredere dekk har også bittelitt lavere rullemotstand. Eneste ulempen med 25mm er at de tar mer vind. Løses ved å kjøre 23mm foran. Jeg veier 63-64kg når jeg er i form. Så er på ingen måte en tungvekter.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652585
04/08/2013 13:16
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Noen felger, særlig pariserutgavene, er optimalisert for 25 mm dekk.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652705
04/08/2013 17:53
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 28
GVI
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 28 |
Kjør pariser, men pass på å kjøpe felger som dekket ligger godt nedi (god sidestøtte). Det er raskere å skifte kun dekk enn å rote med både dekk og slange ;-) Noen dekk er vanskelige å få på felgen (bla continental gp4000). Kjøper du et Veloflex dekk så går det på felgen ute vanskeligheter og du slipper å "forhåndsstrekke" disse. På tur har jeg alltid med meg et Tufo 160g reservedekk. Det tar bare litt mer plass en en sammerullet slange. Kjørte med dette dekket i 120km under NM forrige helg pga en uheldig punktering 30min før start. Gikk fint det :-) Ryttervekt 63kg
Redigert av GVI; 04/08/2013 19:55. Rediger grunn: Trykkleif
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652791
04/08/2013 20:01
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Da går turen til min lokale pøsher for å bestille hjul, Mavic Ksyrium SLS, ser ut som det blir pariser på meg. Noen som har forslag til gode dekk? Har god erfaring med Conti og helræva med Michelin 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652797
04/08/2013 20:05
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Har du vurdert tubeless også? Hjulet du ser på finnes riktignok ikke med den kombinasjonen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: DuffMcShank]
#1652815
04/08/2013 20:24
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Redigert da jeg ikke klarer å lese ordentelig i kveld!
Ellers...
Tubular variant er vel noe dyrere. Selv hadde gått for clincher (og har et sett som fulgte med sykkelen).
T.
Redigert av Tommy D.; 04/08/2013 20:29.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1652831
04/08/2013 20:37
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604 |
Noen som bruker noe annet enn clinchers i kategorien "sykling for morskyld?"
Virker jævla stress ved punktering med annet enn clinchers.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: Vingleik Vaagal]
#1652873
04/08/2013 21:31
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Jeg kjenner flere som kan bytte pariserdekk mye kjappere enn vanlig slange etter punktering. Jeg bruker ikke stort lengre tid selv. En skikkelig limerunde med nytt dekk etter punktering er derimot anbefalt. Men er slettes ikke ille om man setter på litt god musikk og nyter ett glass med belgisk øl/ god vin til arbeidet 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: hnastrup]
#1652970
05/08/2013 07:25
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Jeg kjenner flere som kan bytte pariserdekk mye kjappere enn vanlig slange etter punktering. Jeg bruker ikke stort lengre tid selv. En skikkelig limerunde med nytt dekk etter punktering er derimot anbefalt. Men er slettes ikke ille om man setter på litt god musikk og nyter ett glass med belgisk øl/ god vin til arbeidet Er du gammel nok til det da ? 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1653023
05/08/2013 08:51
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122 |
Jeg punkterte på forhjulet med tubular for en ukes tid siden. Jeg latet som om jeg var i konkurranse og tok tiden. Brukte ca 4-5min på å få dekket av med mye kraftbruk(ja, jeg hadde limt det godt på(god liming-lavere rullemotstand)), noen minutter på å få det andre dekket på, litt tid på å få det punkterte brettet sammen og strappet til sykkel (nei jeg kaster ikke 600kr's dekk fra meg). Tok ca 10min. Med trening kunne jeg nok skrellet av en del minutter og i konkurranse legger jeg fra meg det punkterte dekket i håp om at noen plukker det opp.
Deretter var jeg litt nervøs for om det dekket jeg hadde satt på(brukt, med lim) satt godt nok på turen hjem. Også nervøs for flere punkteringer, da jeg bare hadde en ekstra tubular med meg.
Da jeg kom hjem fant jeg at det punkterte dekket hadde et lite rift, ca 2mm, i gummien. Kastbart. Jeg gjorde allikevel en liten test med caffelatex og hullet i slangen tettet seg og dekker holder luft. Det rare er at jeg hadde fylt i caffelatex ca en måned tidligere, men denne hadde tørket temmelig raskt.
Det er, som Vingleik sier, jævla stress med punktering på tubular.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: ole-m]
#1653069
05/08/2013 10:14
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Hvis du limer det riktig, lar du det være en stripe på ca 10 cm tvers overfor ventilen som du ikke har lim på. Når du da skal bytte dekk så tar du tak her og river av, så får du av dekket mye raskere enn du klarer ta av et kanttrådsdekk med/uten dekkspaken din. Med en gang du har fått tak i dekket så er det jo bare å dra.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1653090
05/08/2013 10:49
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Ta med et barberblad eller noe annet skarpt. Skjær over det gamle dekket. Stikk finger inn. Riv.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: Alpers]
#1653230
05/08/2013 14:08
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Jeg kjenner flere som kan bytte pariserdekk mye kjappere enn vanlig slange etter punktering. Jeg bruker ikke stort lengre tid selv. En skikkelig limerunde med nytt dekk etter punktering er derimot anbefalt. Men er slettes ikke ille om man setter på litt god musikk og nyter ett glass med belgisk øl/ god vin til arbeidet Er du gammel nok til det da ? Er man noen gang for ung for sånt?
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1653533
05/08/2013 21:05
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Tubular - ferdig pruta. Har punktert foran på vei ned mot Bunnefjorden fra Nesoddlandet med clincher. Aldri mer.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1653538
05/08/2013 21:08
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 220
Rob1988
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2013
Innlegg: 220 |
Har dere en god DIY på å lime dekk da? 
|
|
|
Re: pariser eller clincher?
[Re: *Erlend*]
#1653553
05/08/2013 21:26
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Det viktigste er å avmy(s)tifisere at det er så forferdelig vanskelig og klinete. Tynt lag med lim på felg og dekk, la stå - gjerne over natten. Tynt lag med lim på felg og dra på dekket. Sentrer, sørg for å presse godt ned rundt ventilen og pump opp litt, 30-40 psi. Sentrer og juster. Pump opp til 100psi og la det tørke.
Ikke klin lim i eikehull og på bremsebanen. Tørk vekk kjapt. Har det tørket så kan du fjerne limrester med aceton. Husk at aceton er et småkvast stoff som ikke er snilt mot lakk og lunger.
Før seansen så tørrtrener du litt uten lim og lar dekket stå på felgen et døgn for å strekke seg.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
|
|