Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sterk sporsdrikk-kramper?

Sterk sporsdrikk-kramper? #1652306 03/08/2013 19:37
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tja, kan for sterk sportsdrikk føre til kramper?? Bare lurer:). Eller er det andre negative ting med for sterkt blanda...

CK ELVERUM

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1652326 03/08/2013 20:10
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Dårlig mage kanskje? Kaggestad snakket i alle fall om at de blanda sportsdrikken svakere for å unngå mageproblemer på varme dager under Tv2 sine TdF sendinger.

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1652341 03/08/2013 20:31
J
Jahlbye Offline
Fersking
Fersking
J
Sportsdrikke innholder mineraler, salter og sukker som skal holde deg hydrert, og gi deg energi. Har aldri hørt at det skulle føre til kramper om den blandes for sterk.

Sure oppstøt og magevondt kan jeg skrive under på at man kan få. Bruker i dag mest vann, men på lange turer og ritt så bruker jeg ringer og / eller winforce sitt pulver.

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1652448 04/08/2013 07:53
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Kramper kommer jo i de fleste tilfeller av at en holder en høyere fart enn det kroppen er trent for..:P
En alt for hard åpning vil jo i mange tilfeller gi ett krampehelvete underveis / mot slutten.

Redigert av Zaskarin; 04/08/2013 07:54.
Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Jahlbye] #1652480 04/08/2013 09:03
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Jahlbye
Sportsdrikke innholder mineraler, salter og sukker som skal holde deg hydrert, og gi deg energi. Har aldri hørt at det skulle føre til kramper om den blandes for sterk.

Mineraler og salter gir ingen energi.
De er i sportsdrikken for å forhindre kramper. Enkelte ioner trengs for å gjenopprette likevekten når et elektrisk signal har passert gjennom en nerve, enkelte ioner trengs for å overføre det elektriske signalet fra nerven til muskelen, og enkelte ioner trengs for å forplante kontraksjonen gjennom muskelen og å gjenopprette likevekten (det elektriske potensialet) etterpå.
Mangel på noen av disse vil gi kramper; konstant sammentrekning fordi man ikke oppnår likevekt (dvs, egentlig fordi likevektspunktet har blitt flyttet fra avslapning til kontraksjon).

Sitat: Otoen
Tja, kan for sterk sportsdrikk føre til kramper?? Bare lurer:). Eller er det andre negative ting med for sterkt blanda...

Nei, det kan ikke gi kramper.
De eneste problemene jeg kan se med for sterkt blandet sportsdrikk er:
* hvis den er så sterk at du gulper den opp etterpå (da er det jo ingen vits...)
* hvis du drikker den for sjelden (da vil blodsukkeret svinge)

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1652499 04/08/2013 09:48
eiha Offline
Medlem
Medlem
Ved sterk varme har jeg alltid hørt at sportsdrikk må blandes svakere. For sterk så klarer av en eller annen grunn kroppen ikke å ta til seg innholdet. Jeg gjorde av en eller annen grunn (idioti) motsatt ved et langt landeveisritt, kjente etter hvert at jeg gikk tom for det meste og måtte bare konsentrere meg om å komme i mål på egenhånd. Men hva som er varmt osv og hvor grensen går vet ikke jeg.

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1652732 04/08/2013 18:37
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
At den bør blandes svakere er vel for at mengden skal økes pga væsketap. Man behøver ikke nødvendigvis mer energi/salter/mineraler ved varmt vær, men vann trenger man masse av. Jeg drikker masse vann når jeg sykler og har vann på sekken og sportsdrikk (normalt blandet) på flaska ved ritt.

MVH
Henning
Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Zaskarin] #1653313 05/08/2013 16:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Zaskarin
Kramper kommer jo i de fleste tilfeller av at en holder en høyere fart enn det kroppen er trent for..:P
En alt for hard åpning vil jo i mange tilfeller gi ett krampehelvete underveis / mot slutten.

Zaskarin kjenner deg Øistein:) men her er fasiten, synd men sant. Jeg fikk krampe på Furusjøen fordi jeg presset for hardt i forhold til det jeg er trent for, på Grenserittet (ei uke senere) syklet jeg på evne og ikke over. Fikk ikke krampe:) Drikke/næring spiller inn, men til syvende og sist= krampe skyldes for hard tråkking over for lang tid. For min del så ser jeg at jeg klarer jeg å ha høy frekvens så holder jeg også kontroll på krampen, dvs høy puls foran syre i beina. Men du har jo et veldig bra tråkk (i motsetning til u.t) så for deg handler det mye om at du starter for hardt i ritt med det lille treningsgrunnlaget du har hatt i sommer. Med lengre turer utover august vil dette bedre seg:)

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Otoen] #1653341 05/08/2013 16:54
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Personlig får jeg magekramper av for sterkt blandet sportsdrikk.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Sterk sporsdrikk-kramper? [Re: Henning H] #1653368 05/08/2013 17:38
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Henning H
At den bør blandes svakere er vel for at mengden skal økes pga væsketap. Man behøver ikke nødvendigvis mer energi/salter/mineraler ved varmt vær, men vann trenger man masse av. Jeg drikker masse vann når jeg sykler og har vann på sekken og sportsdrikk (normalt blandet) på flaska ved ritt.

Jepp, ved varme dager må du øke veskeinntaket. Uten at elektrolyttbehovet øker i samme grad. Derfor blandes sportsdrikken svakere, ved høyere veskebehov. Elektrolyttbalansen og over-/feil-belastning av musklene er primærårsakene til kramper. I tillegg kan du få skikkelige problemer med mage og næringsopptak ved for sterk blanding. Hvor sterk blanding du tåler, må testes lenge før du står på startstreken.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS

Moderator  support