Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva er forskjellen på merkene?

Hva er forskjellen på merkene? #1650948 01/08/2013 10:09
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg vurderer å bytte ut min gamle sykkel - Terreng/sti.
Men som den nybegynneren jeg er sliter jeg med å finne ut av en del ting.
Mitt største problem er hva som skiller de forskjellige merkene.
Ett rask søk viser at det finnes ett x-antall merker der ute, f.eks. Fuji, Head, Niner, Scott, Trek, Specialized osv og de finnes i alle prisklasser.
Men hva er forskjellen på disse (merkene)?
Hva skiller en Head sykkel fra en Scott eller en Trek?
Hvordan finner jeg ett merke som passer meg?
Ser også at mange har sikret seg eneretten på de forskjellige merkene, hvordan kan jeg vite at en sykkele jeg ser på er ett godt kjøp når det ikke er noen å sammenligne med?

Takker for alle innspill, tips og råd jeg kan få.

Nybegynner, sulten etter kunnskap
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1651130 01/08/2013 14:21
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tom-Arne
Jeg vurderer å bytte ut min gamle sykkel - Terreng/sti.
Men som den nybegynneren jeg er sliter jeg med å finne ut av en del ting.
Mitt største problem er hva som skiller de forskjellige merkene.
Ett rask søk viser at det finnes ett x-antall merker der ute, f.eks. Fuji, Head, Niner, Scott, Trek, Specialized osv og de finnes i alle prisklasser.
Hvordan finner jeg ett merke som passer meg?
Ser også at mange har sikret seg eneretten på de forskjellige merkene, hvordan kan jeg vite at en sykkele jeg ser på er ett godt kjøp når det ikke er noen å sammenligne med?

Takker for alle innspill, tips og råd jeg kan få.

Hva skiller en ford fra opel eller honda?
Hvordan finner jeg en bil som passer meg?
Hvordan kan jeg vite at en bil jeg ser på er et godt kjøp for meg?

Du"" må finne ut hvor mye penger du skal bruke,så les tester på nett bestem deg for 2-3 sykkler stikk å test dem selv!!!!

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1651134 01/08/2013 14:33
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvorfor tror du alle produsentene har sykler i alle mulige varianter og prisklasser? Det er for at de alle skal ha en sykkel som passer til "deg", uansett hvem "du" er.

Det betyr at du kan drite i merke, og finne den sykkelen som passer best til din kropp og ditt bruk. Så lenge det er 26" eller 27.5" hjul, vel og merke. 29" er bare for nørds. Når du begynner å bli tørr bak øra, kan du bekymre deg over hvilke merker det er "kred" å ha.

Hvis du ser på en sykkel som det bare finnes en selger av, og den passer deg midt i blinken og den har en pris innenfor ditt budsjett, er den et godt kjøp. Så enkelt er det vel egentlig. Du får jo ikke kjøpt den noe annet sted, så du har jo ikke gått glipp av en bedre deal?

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1651141 01/08/2013 14:43
olechr Offline
More than words
More than words
På hardtail sykler er det mindre og mindre forskjell. Fulldempa derimot er det ganske så stor forskjell fra merke til merke.

De store merkene kommer ofte med nye løsninger før og har litt mer "fancy" rammer.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1651170 01/08/2013 15:46
Papegøyal Offline
Troll
Troll

Ramme og det produsenten spec-er med av utstyr, gjerne deres eget husmerke osv. Det gir stor forskjell i vekt og holdbarhet, også for hardtails.

Aluminiums og stålrammer har rør som freses på forskjellige steder for å spare vekt og beholde mye gods der hvor stressanalyser tilsier at tykkelsen på rørene bør være større. En bra laget ramme har dermed høyere stivhet til vekt faktor.

For karbonrammer, så går det på mye forskjellig, retning på fibre, hva slags form som benyttes, type lim, osv.

Bike og Tour har i alle år gjort utførlige tester av større tyske og amerikanske merker og sammenliknet. Du kan kjøpe tidligere tester/utgaver på nettsiden til bladene.

For fulldempere, så er det mye, mye mer uoversiktlig. Det går på hvor myke rammer er i svinger sideveis (hvor lett det er å holde linja), hvor solide lagrene er, hvordan kinematikken til demperoppheng er, og dermed hvor myk sykkelen vil føles i forskjellige deler av vandringen, hvor lett det er å trykke sykkelen sammen med pedalkraft og strekk i kjedet , hvor mye dempingen selv lager strekk og nøkking i kjede, osv. Dette har blitt komplisert nå som de fleste sykler har et virtuelt svingpunkt, og muligens et som forandrer seg under vandringens forløp også. Deretter har du andre saker å tenke på som stivhet og geometri her også, samt vekt. Jeg har f.eks et bombefly av en stisykkel, et rent helvete å kjøre oppover med, men som er grisemoro nedover. Jeg kjører faktisk bedre oppover med en antikk S-works hardtail enn med fulldemperen. Det sier litt.

Sjekke tester online på alle gratissteder, det må være et tips for deg. Bikeradar, mtbr.com, mountain biking uk, osv.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Papegøyal] #1651229 01/08/2013 17:19
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Papegøyal

Ramme og det produsenten spec-er med av utstyr, gjerne deres eget husmerke osv. Det gir stor forskjell i vekt og holdbarhet, også for hardtails.

Aluminiums og stålrammer har rør som freses på forskjellige steder for å spare vekt og beholde mye gods der hvor stressanalyser tilsier at tykkelsen på rørene bør være større. En bra laget ramme har dermed høyere stivhet til vekt faktor.

For karbonrammer, så går det på mye forskjellig, retning på fibre, hva slags form som benyttes, type lim, osv.

Bike og Tour har i alle år gjort utførlige tester av større tyske og amerikanske merker og sammenliknet. Du kan kjøpe tidligere tester/utgaver på nettsiden til bladene.

For fulldempere, så er det mye, mye mer uoversiktlig. Det går på hvor myke rammer er i svinger sideveis (hvor lett det er å holde linja), hvor solide lagrene er, hvordan kinematikken til demperoppheng er, og dermed hvor myk sykkelen vil føles i forskjellige deler av vandringen, hvor lett det er å trykke sykkelen sammen med pedalkraft og strekk i kjedet , hvor mye dempingen selv lager strekk og nøkking i kjede, osv. Dette har blitt komplisert nå som de fleste sykler har et virtuelt svingpunkt, og muligens et som forandrer seg under vandringens forløp også. Deretter har du andre saker å tenke på som stivhet og geometri her også, samt vekt. Jeg har f.eks et bombefly av en stisykkel, et rent helvete å kjøre oppover med, men som er grisemoro nedover. Jeg kjører faktisk bedre oppover med en antikk S-works hardtail enn med fulldemperen. Det sier litt.

Sjekke tester online på alle gratissteder, det må være et tips for deg. Bikeradar, mtbr.com, mountain biking uk, osv.

Takk for ett veldig godt svar, Papegøya.
Dette var akkurat det jeg var på jakt etter yes

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Papegøyal] #1651239 01/08/2013 17:34
gare Offline
More than words
More than words
[

Nå er det ikke akkurat fresing som er metoden som lager rør av varierende tykkelse, men utover det er det riktig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: allesammen] #1651244 01/08/2013 17:38
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: allesammen

Du"" må finne ut hvor mye penger du skal bruke,så les tester på nett bestem deg for 2-3 sykkler stikk å test dem selv!!!!

Hei,
Når det kommer til bil kan jeg veldig mye.
Hva som er forskjellen?
F.eks. karosserityper, det aerodynamiske, motoren, gear system, trekk egenskaper, om den har drift på 2 eller 4 hjul, hvilke type system som brukes på dette (stor forskjell her, bla på hvordan kraften fordeles), sikkerhet, vekt, lys, garanti osv osv.

Hvordan finne en bil som passer deg?
Det første du trenger å vite er hvilket behov du har. F.eks holder det med en 2 seter, 3, seter, 4 seter osv. Så kan vi se på bagasjeplass. Deretter hvor mye du legger i sikkerhet, komfort, automat/manuell. Dette er bare noe sjekkpunkter.

Hvordan du kan vite om ett bil er ett godt kjøp?
Vel, her er det veldig mange svar. Som regel er ett godt kjøp en utgående modell. Her får du veldig mye ekstrautstyr med på kjøpet samtidig som du får store prisavslag.
Vil du ha en "kjedelig" bil med mye plast følelse som går og går og har trekk på alle hjulene kan jeg anbefale Subaru. De er kjent for å lage solide biler,

Leser du tester på biler på nett ser man som regel "Fantastisk" Norges bil" "Terningkast fire fem eller seks".

Hadde jeg vist like mye om sykkel som biler hadde det ikke vært noe problem;)
Men det var derfor jeg spurte, for å få innspill av noen som kan like mye om sykkel som jeg kan om bil.
Og Papegøya kom akkurat med det svaret jeg var på jakt etter:)

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1651490 02/08/2013 07:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hei,
Hva som er forskjellen?
F.eks. karosserityper, det aerodynamiske, motoren, gear system, trekk egenskaper, om den har drift på 2 eller 4 hjul, hvilke type system som brukes på dette (stor forskjell her, bla på hvordan kraften fordeles), sikkerhet, vekt, lys, garanti osv osv.

Det første du trenger å vite er hvilket behov du har. F.eks holder det med en 2 seter, 3, seter, 4 seter osv. Så kan vi se på bagasjeplass. Deretter hvor mye du legger i sikkerhet, komfort, automat/manuell. Dette er bare noe sjekkpunkter.

Vel, her er det veldig mange svar. Som regel er ett godt kjøp en utgående modell. Her får du veldig mye ekstrautstyr med på kjøpet samtidig som du får store prisavslag.
Vil du ha en "kjedelig" bil med mye plast følelse som går og går og har trekk på alle hjulene kan jeg anbefale Subaru. De er kjent for å lage solide biler,

Leser du tester på biler på nett ser man som regel "Fantastisk" Norges bil" "Terningkast fire fem eller seks".

Men det var derfor jeg spurte, for å få innspill av noen som kan like mye om sykkel som jeg kan om bil.

Det er omtrent samme jungel og mulighet på sykkel.

Først:
Hva skal du bruke sykkelen til?
Hvilket terreng?
Ritt, lek, trim, grus, sti, nedoverbakke, heisbasert, hopp...?
Pris-område?
Din vekt?

Får "vi" til å definere bruksområdet ditt er du mye nærmere.

Litt annet.
Flere merker er såkalte husmerker, White er kun på XXL, Diamant kun på G-sport, Nakamura kun på Intersport. Samtidig er Diamant og Nakamura samme sykler men med forskjellige farger. En del merker er internasjonalt kjente og distribuerte, men har bare en forhandlerkjede i Norge. Anton sport har vel noen sånne.

Canyon er et tysk merke som kun selges på nett, men gir enorm verdi for pengene.

Merker som GT og Scott har importør og et forhandlernettverk på gammel tradisjonell måte, litt som bilmerker gjerne har.
Specialized og cannondale har ikke importør, men distribueres til forhandlere fra en sentralt europakontor.

Mange merker, mye forskjellig distribusjon og kanskje også kvalitet.
Det er også fint mulig å betale for ekslusivitet, men det betyr kanskje ikke mer enn på selvfølelsen...?? :-D

Tester viser at det selv på hardtailer i ethvert pris-segment er ganske store forskjeller, men om du som fersk vil kjenne noe som helst er usikkert.

Men som sagt, prøv å definer hva du tenker å bruke sykkelen til...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1652331 03/08/2013 20:23
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Hei,
Hva som er forskjellen?

Det var jo fint at du fikk det svaret du var på jakt etter(:-
Bare for å være litt nysjerrig hva lærte du av svaret til papegøya som gjør det lett for deg å velge sykkel?

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: allesammen] #1653165 05/08/2013 12:30
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Det var jo fint at du fikk det svaret du var på jakt etter(:-
Bare for å være litt nysjerrig hva lærte du av svaret til papegøya som gjør det lett for deg å velge sykkel?

Hei,

svaret jeg fikk gjorde det ikke enklere for meg å finne den nye sykkelen.
Men jeg fikk innspill på ting som jeg ikke var klar over og dermed vet hva jeg skal "forske" på.
For meg har en sykkel ramme bare vært det, en sykkel ramme, jeg har aldri tenkt på at de må skjøtes og at det her brukes forskjellige metoder.
Heller ikke var jeg klar over hvor stor forskjell var på karbonramme (hvordan de er bygget opp).
Dette har fått meg til bla å undersøke hvile slitasjeproblemer enkelte har hatt på rammene sine.
Noe som igjen har gjort at jeg har oppdaget at det er stor forskjell på hvor mye belastning en slik ramme tåler.
Jeg var heller ikke klar over at det var forskjell på stivheten på rammer.

RazeFaze kom med veldig finne opplysninger under "Litt annet"
Her lærte jeg en del hvorfor enkelte merker kun finnes hos en forhandler kjede.
Samt at det finnes merker som Diamant og Nakamura som er samme sykkelen.
På sammen måte som f.eks Subaru BRZ og Toyota GT86

Men RazeFaze kom med ett veldig godt poeng som jeg ser at jeg glemte.
Hva slags sykkel jeg er på jakt etter og hva som er mitt behov.
Jeg sykler på grusveier og den mest "krevende" terrengdelen jeg sykler er lik det i Raumerrittet.

For å svare på RazeFaze sine spørsmål.
Grusveier og ikke mer krevende terreng enn det er i Raumerrittet.

Pris-område
Her er jeg veldig usikker. Alt fra 0,- til ca 35.000,- er aktuelt.
Hadde en Head sykkel til 6.000,- som jeg byttet til en Gary Fisher sykkel til 18.000,-
Her merket jeg en kjempe forskjell.
Men vil jeg merke samme forskjellen fra 18.000,- til f.eks. 35.000,-?
Eller er det bare snakk om at den blir lettere?

Vekt
125kg - Ser på sykling som en fin måte å gjøre noe med dette ICON_WINK

Takk så langt for alle svar. Skjønner at jeg har veldig mye å lære.
Ikke bare om selve sykkelen men også om teknikker.

Redigert av Tom-Arne; 05/08/2013 12:30.

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1653305 05/08/2013 15:58
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vil påstå at forskjellen mellom en sykkel til 6000 og en til 18000 oppleves som mye større enn mellom en til 18000 og en til 35000.

Den til 35' vil ha lettere og mer eksotiske komponenter, og kanskje en noe bedre ramme en den til 18', men funksjonelt vil de være rimelig like.

Har du et romslig budsjett, så ville jeg kjøpt en sykkel rundt 20000, og så brukt litt penger på oppgradering når du blir kjent med sykkelen og delene og finner ut hva du eventuelt vil forbedre.

Til den syklingen du beskriver ville jeg velgt en halvdempet karbon 29er. Den til Diamant til rundt 20' vil for eksempel være et utmerket utgansgspunkt.

With light parts come great responsibility
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1653612 05/08/2013 23:57
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg ikke fulgt med helt på hva som er hot or not på sykler til hovedsakelig grus akkurat nå da det ikke er mitt interessefelt, men var det ikke snakk om at 29ere ikke har så mye for seg på grusen? 27,5 virker mer fornuftig i så måte, og 26 er vel ikke helt galt det heller. 27,5 er nok noe bedre i de tekniske partiene.

Tror jeg i likhet med torsteinvh her vil anbefale en halvdempet sykkel til rundt 20 lapper. Går du særlig høyere enn det tror jeg du kan oppleve ørliten vektbesparing, men mye høyere utgifter ved brekkasje på enkeltkomponenter. For å ta et eksempel så koster xtr bakgir rundt tusenlappen på cyclecomponents, mens nivået under, xt, kommer på rundt 500. vektforskjell ca 40 gram. For en tung rytter som deg vil jeg tro at slitasjen på utstyret er større enn for en lett rytter, men der spiller jo selvfølgelig andre faktorer som kjørestil og vedlikehold inn også.

Å anbefale konkret sykkel/sykkelmerke er verre, det viktigste er at du finner en du trives på, en sykkel som innbyr til å bli brukt, så ikke les deg helt blind på tall, og ta gjerne utseende med i beregningen. Hvis du er bilmann så vil jeg tro det kan sammenlignes litt med Skoda vs BMW (jeg er ingen bilmann btw): Det hjelper ikke om Skoda har større motor, mer for pengene osv, enkelte gliser bare mer i en BMW enn i en Skoda.

Trønder osv
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Papegøyal] #1653706 06/08/2013 07:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Aluminiums og stålrammer har rør som freses på forskjellige steder for å spare vekt og beholde mye gods der hvor stressanalyser tilsier at tykkelsen på rørene bør være større.

Som en kommentar vil jeg si at det neppe er noen som bruke fresing (eller annen sponfraskillende bearbeiding) for å variere veggtykkelsen i rammerørene sine.

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: torsteinvh] #1653707 06/08/2013 07:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: torsteinvh
Jeg vil påstå at forskjellen mellom en sykkel til 6000 og en til 18000 oppleves som mye større enn mellom en til 18000 og en til 35000.

Faktisk vil jeg gå så langt som til å si at forskjellen mellom en sykkel til 6000 og en til 18000 er større enn den mellom en sykkel til 18000 og en til 135000. ICON_WINK

(Jadajada. Det var satt på spissen for å illustrere et poeng. La oss ikke krangle om det.)

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1653960 06/08/2013 12:04
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L

Grusveier og ikke mer krevende terreng enn det er i Raumerrittet.

Pris-område
Her er jeg veldig usikker. Alt fra 0,- til ca 35.000,- er aktuelt.
Hadde en Head sykkel til 6.000,- som jeg byttet til en Gary Fisher sykkel til 18.000,-
Her merket jeg en kjempe forskjell.
Men vil jeg merke samme forskjellen fra 18.000,- til f.eks. 35.000,-?
Eller er det bare snakk om at den blir lettere?

Vekt
125kg - Ser på sykling som en fin måte å gjøre noe med dette ICON_WINK

Med ditt mål, vekt og bakgrunn, så ville jeg f.eks vurdert Trek Superfly (tidligere Gary Fisher) eller Superfly Elite AL. Da er du på et fornuftig prisnivå og får alt du ser etter i en sykkel. Bra ramme, riktig geometri som sikrer lysten til mange mil, og fornuftige komponenter for akkurat deg. Du vil også ha en ypperlig ramme som fint kan oppgraderes f.eks med nye hjul, f.eks som en feiring av deg selv når du når et vektmål (99.9 kg?) ICON_SMILE Oppgradering av andre deler er unødvendig før det eventuelt er slitasje som krever det.

Hypotetisk, hva vil forskjellen være fra 18-35'? For mange merker, ingenting. Spesielt ikke for de som henter hyllerammer fra østen. Om jeg fortsetter i ovennevnte eksempel, altså med Trek, ettersom du sier du har en Gary Fisher, så er det et stort sprang. På 35' så kommer man til de nye Superfly SL-rammene (SL - Super Light), som er verdens letteste rammer. Men viktigere enn at de er lette, de er dønn effektive og med fleks og materiale på de rette stedene for å sikre en sykkel som er rask på grus og sti. Compliant er et ord vi har dårlig oversettelse av til norsk, men i rammebygging så handler det om å bygge komfortable sykler, som samtidig er dønn kompromissløse på ytelse. Tro meg, alle som tester forskjellen mellom disse sykkelnivåene vil føle hva det betyr.

Men altså, jeg synes ikke du skal gå for hverken en Superfly SL til 35k eller et sportskjedemerke til 20k. Ditt fokus er som jeg skjønner først på a) ryttervekt og b) gode sykkelopplevelser, fordi det bidrar til å nå a). Da ville jeg kjøpt en 29er med skikkelig geometri og rammekomfort (husk: komfort og fart går hånd i hånd) fordi det sikrer masse bruk, og variert sykling. Din snitt km/t kommer til å øke i takt med tilbakelagte timer og reduserte kg uansett sykkelvalg, bare sørg for at sykkelen er snill mot kroppen din. Så kan du tenke på lettere sykkel, nye hjul eller hva det måtte være når den tid kommer.

Å lage lette rammer er enkelt. Å lage lette, komfortable, allsidige og raske rammer er vanskeligere. For guds skyld, forskjellen mellom Skoda og BMW er langt større enn flåsete utsagn om statusfølelse. Jeg kjører selv Skoda, men jeg har da kjørt og testet mange BMW og ingen kan fortelle meg at ikke kjørefølelsen på BMW er milevis forran. Selv om bilen er tyngre pr krone!

Lykke til!

Del stien, skru av Strava
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654017 06/08/2013 12:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Kjøp den sykkelen du har råd til - jeg kjøper akkurat det jeg har råd til og lyst på og har aldri angret, får bedre og bedre samvittighet jo flere mil jeg tråkker også... vinn - vinn ICON_SMILE

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Lillosti29] #1654021 06/08/2013 13:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Jo_Inge

ettersom du sier du har en Gary Fisher, så er det et stort sprang. På 35' så kommer man til de nye Superfly SL-rammene (SL - Super Light), som er verdens letteste rammer.

Og det betyr hvor mye? Om ekvipasjen veier 140 eller 145 Kg vil jeg si er helt neglisjerbart. Faktisk ville jeg si det (Verdens letteste ramme) var en stor risiko, siden det var snakk om en rytter på 135 Kg. ...Edit: Jeg ser du er inne på det samme selv. poenget mitt var bare at man strengt tatt faktisk ikke får så mye mer funksjonalitet på å doble prisen fra 18K, dersom man ikke tar steget fra hardtail til fulldemper i det jafset, da.

Sitat: Jo_Inge
Compliant er et ord vi har dårlig oversettelse av til norsk

"Ettergivende".

Redigert av Stein; 06/08/2013 13:04.
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Stein] #1654082 06/08/2013 13:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Stein

"Ettergivende".

Og veier man 135 kilo er det ikke noe man ønsker alt for mye av. Da kommer det mer av seg selv....

LarsB

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654120 06/08/2013 14:42
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du ikke er 224cm høy så er du overvektig (i.h.t. BMI).

Den gode nyheten er at sykling er en UTMERKET måte å gjøre noe med det. Som overvektig kan du lettere trimme deg i form uten å få belastningsskader!

Den dårlige nyheten er at oppgradering av sykkel neppe gir nevneverdig innvirkning i Raumerittet sammenlignet med reduksjon i kroppsvekten.

Fra 18->35 000 kan du kanskje få en sykkel som er en kilo (eller kanskje opp mot 2kg) lettere.

For øvrig mener jeg at forskjellene i ytelse (presisjon i giring, stivhet, kvalitet på demper osv) er fullstendig neglisjerbare.

Jeg ville holdt tilbake denne ny-sykkel-egen-belønningen, og heller innvilget meg denne sykkelen når jeg hadde kommet meg x kilo ned i vekt.

Selv har jeg brukt utstyrsmessige påskjønnelser som en del av egen trenings- og livsstilsendringsmotivasjon med stor suksess.

BMI'en har gått fra 29 til 22, og jeg har nå boden full av sykler og sykkelstash.

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654153 06/08/2013 15:38
Kjørpå! Offline
Entusiast
Entusiast
Ekke dumt å kjøpe noe som lokale sjapper selger, mtp å skaffe deler og service

Kjørpå!
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654183 06/08/2013 16:09
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg veier 125 kg og sykler en Trek x-cal. Jeg opplever at Bontrager hjulsettet (Mustang?) som følger med er for svakt. Har lest om flere store syklister som har opplevd OTB pga. hjulsvikt. Før du kjøper ta et søk på nettet om hjulene holder mål.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: zero] #1654264 06/08/2013 18:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: zero
Jeg veier 125 kg og sykler en Trek x-cal. Jeg opplever at Bontrager hjulsettet (Mustang?) som følger med er for svakt. Har lest om flere store syklister som har opplevd OTB pga. hjulsvikt. Før du kjøper ta et søk på nettet om hjulene holder mål.

Kanskje hadde en sykkel til 18000, samt bygging av et kvalitetshjulsett som HOLDER vært en bedre løsning enn å kjøpe en sykkel 25-30000 faktisk. Vil nok få en betydelig bedre og riktigere sykkel enn å kjøpe en dyrere fordi den er lettere.

Kjøp noe passende på høstsalg til 18-20000(nedsatt 20-30%), få bygd et hjulsett med Hope ProII nav, DT Supercomp eiker og Stans Flow felg(kanskje Arch EX) og dette bør og vil holde lenge. I samme slengen oppgraderer du til større skiver slik at disse funker skikkelig. Sørg også å få hjelp med sittestilling også.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: RazeFaze] #1654468 06/08/2013 22:05
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: RazeFaze

Kanskje hadde en sykkel til 18000, samt bygging av et kvalitetshjulsett som HOLDER vært en bedre løsning enn å kjøpe en sykkel 25-30000 faktisk. Vil nok få en betydelig bedre og riktigere sykkel enn å kjøpe en dyrere fordi den er lettere.

Kjøp noe passende på høstsalg til 18-20000(nedsatt 20-30%), få bygd et hjulsett med Hope ProII nav, DT Supercomp eiker og Stans Flow felg(kanskje Arch EX) og dette bør og vil holde lenge. I samme slengen oppgraderer du til større skiver slik at disse funker skikkelig. Sørg også å få hjelp med sittestilling også.

Hvor kan man få bygget ett slikt hjul du beskriver?
Er klar over at man kan kjøpe enkelt komponenter selv og sette disse sammen.
Men foretrekker at dette blir gjort av noen som kan det slik at vet at det blir solid.
På sikt kan det hende at jeg forsøker å gjøre det selv.
Hvor stor forskjell vil det være på ett slikt hjul og det som f.eks. sitter på Trek syklene flere nevner her?

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654480 06/08/2013 22:19
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Men foretrekker at dette blir gjort av noen som kan det slik at vet at det blir solid.
Hvor stor forskjell vil det være på ett slikt hjul og det som f.eks. sitter på Trek syklene flere nevner her?

Her er et par hjulbyggere:
www.fn-sykkel.no
www.dogstar.no

Har brukt Dogstar på rundt 4 hjulsett etterhvert, veldig fornøyd.

With light parts come great responsibility
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654806 07/08/2013 11:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det vil være enormt stor forskjell i styrke og levetid hvertfall.
Maskinbygg/standardbygg som følger med nesten alt av sykler holder sjelden lenge for store folk og oss som kjøre litt over snittet hardt ICON_SMILE

De fleste gode butikker bør kunne tilby hjulbygg av god kvalitet.

Hvor holder du til?
I Oslo er det flere gode byggere, Trondheim likeså, helt sikkert i de fleste byer i landet også...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: RazeFaze] #1654889 07/08/2013 12:47
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Det vil være enormt stor forskjell i styrke og levetid hvertfall.
Maskinbygg/standardbygg som følger med nesten alt av sykler holder sjelden lenge for store folk og oss som kjøre litt over snittet hardt ICON_SMILE

De fleste gode butikker bør kunne tilby hjulbygg av god kvalitet.

Hvor holder du til?
I Oslo er det flere gode byggere, Trondheim likeså, helt sikkert i de fleste byer i landet også...

Jeg bor i Oslo. Er det noen her du anbefaler mer enn andre?

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654899 07/08/2013 12:57
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Stor takk til alle som har hjulpet meg så langt.
Det er gøy å være nybegynner når man får så mye god respons fra kunnskapsrike personer yes

Har kommet frem til at rett prisklasse for meg blir mellom 13' og 20.000,- for sykkelen.
Kommer til å vente til butikkene begynner å selge ut årets modeller slik at jeg får mest mulig for pengene.

Det jeg sliter litt med nå er om jeg skal velge aluminium eller karbon ramme.
Etter å ha lest meg opp en del på karbon sykler finner jeg at en del hevder at enkelte karbon rammer har en maks bruker vekt på rundt 105kg noe som blir litt lite for meg (enn så lenge ICON_WINK )
Er det noen som har erfaring med dette, at karbonrammer ikke tåler tyngre vekter? Eller gjelder dette "billig" karbon og hvordan kan man da skille mellom det som er billig og der som er dyrt?

Redigert av Tom-Arne; 07/08/2013 12:58.

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: torsteinvh] #1654909 07/08/2013 13:10
T
Tom-Arne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

www.fn-sykkel.no
www.dogstar.no

Takk for tipsene. Vet du om de bygger hjul som er beregnet på tyngre syklister også?
Er det noe man skal være spesielt oppmerksom på her?

Re: Hva er forskjellen på merkene? [Re: Tom-Arne] #1654941 07/08/2013 13:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words

www.fn-sykkel.no
www.dogstar.no

Takk for tipsene. Vet du om de bygger hjul som er beregnet på tyngre syklister også?
Er det noe man skal være spesielt oppmerksom på her?

Det vet de gutta der alt om, helt sikkert.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support