Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Takstativ vs Hengerstativ

Takstativ vs Hengerstativ #1650932 01/08/2013 09:38
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hva burde en kjøpe?
Jeg har ingen stativ ennå, men har tenkt å kjøpe i løpet av høsten.

Jeg har både hengerfeste og takrails, så hva velger man? Noen fordeler/ulemper fra folk med erfaringer?

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650936 01/08/2013 09:44
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Bak - I veien for luka, sperrer sikt, dekker skilt. Sykkelen (i str 54) passet ikke over begge "stengene" så jeg måtte være litt kreativ med festingen.
Tak - Litt mer styr å få opp men ikke noe jeg irriterer meg over.

Jeg har på taket og er storfornøyd. Thule ProRide 591.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650946 01/08/2013 10:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg har hengerfeste-stativ hvor syklene henger, en kompis har et euroway hvor syklene står. begge disse kan "bøyes" vekk for å åpne bakluka, funker flott på en smax og bmw 5-serie i hvertfall.

Er det mindre luftmotstand når de henger bak?
Tyngre å løfte opp på taket når man har skikkelige sykler. Disse kommer gjerne med gjørme og stein og dritt som man ikke vil skal falle ned på lakken.

Smaken er vel som baken her også.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650952 01/08/2013 10:12
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Risiko for katastrofe ved å kjøre inn i garasje eller tilsvarende vs møkk og dritt fra bak bilen på hele sykkelen hvis det regner.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650953 01/08/2013 10:13
T
tdi Offline
Entusiast
Entusiast
T
Thule Euroway kan absolutt anbefales, lett få av og på sykler når står på hengerfeste, bakluke får du også åpnet og du får skiltnr. og lys så kan kjøre lovlig.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650960 01/08/2013 10:25
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Har vel mye å si hva slags bil du har...har du litt høy bil (f.eks. en litt høy pajero), så er det fort litt styr med å få fykler opp på taket. Madammen får det for eksempel ikke til. Bakpå er lettere av og på med syklene, men ville vært for mye i veien på min bil (både for bakluke og reseverhjul - for de som har slik hengende der bak...

Har på en annen bil brukt en thule sak for å henge tre sykler bak, og den var veldig stødig og fin. Denne funka veldig bra på både en BMW X1 og en nyere golf.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1650975 01/08/2013 10:41
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har selv begge deler, både Euroway og ProRide. Begge fungerer helt greit. Jeg har en vanlig stasjonsvogn og bruker takstativet mest. Det står på hele tiden og er aldri i veien. I tillegg er det mye raskere å ta av og på sykler med takstativet. Vi har også en annen bil av kassevogntypen og der får vi ikke opp bakluken med sykkelstativet på hengerfestet.

Har aldri målt forskjellen, men det blir et høyere drivstofforbruk med takstativ

Det skal også sies at vi ofte har med oss inntill 5 sykler og da går det ikke, kun med stativ på hengerfeste. Har på det meste kjørt med 8 sykler. 5 på taket og 3 på hengerfestet. Ser ut som et kjørende pinnsvin

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1651002 01/08/2013 11:12
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Det blir vesentlig høyere forbruk av drivstoff med stativ på tak enn om det henger bak.
Volvo V70 D5 slurpet ~1.2 liter/mil med fire sykler bak i 160.
Skoda Octavia slurpet ~1.5 liter/mil med tre sykler på taket i 130.

De tre syklene på skodaen sto på gaffel i midten på et vanlig service-stativ mens det på volvoen var noe Thule-greier.

Nå er det ganske mye mindre motor i den skodaen, så helt fair sammenligning er det ikke, men det gir en viss pekepinn på at sykkel på tak ikke er noen super idé om du skal langt avsted.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1651021 01/08/2013 11:36
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg har målt forbruk for ferien. Forbruk på landeveiskjøring ved tom bil uten noe på taket eller bak på kula er 0,49-0,5.
I sommer har jeg hatt fullpakket feriebil med to sykler bak på en Euroway og en (full) Skiguard 850 på taket. Kjøringen har vært mest på norsk landevei, men også noe i Oslo og noe på bratte, svingete fjellveier i 2.-3.gir. Alt fordelt på omlag 1200 km. Snittforbruk for hele ferien var 0,56.
Har tidligere konkludert med at jeg ikke merker noe på forbruket når jeg har syklene bak på Eurowayen. Jeg tror også den lille forbruksøkningen i ferien må tilskrives tung last, takboks, fjell- og bykjøring mer enn sykler og Euroway.
Forøvrig er jeg godt fornøyd med Euroway. Svært raskt å montere på bilen. Man må dog få litt rutine på å plassere syklene. Bare det å montere en stisykkel og en racer ved siden av hverandre krever at man tester hvilken vei ting må stå, slik at seter, styrer, hurtigkoblinger og gafler ikke kommer borti hverandre. Etter hvert vet man hvilken vei de forskjellige syklene man har må stå.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1651826 02/08/2013 18:10
B
borgen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Har både for tak og hengerfeste og er ikke i tvil: Hengerfeste er suverent best. Som det nevnes over kan Thule Euroway svinges ned for å åpne bakdøren slik at det heller ikke er noe problem.

Jeg har nettopp byttet fra Euroway med plass til tre sykler til Euroclassic med plass til fire.

Selger derfor mitt pent brukte Euroway for kr 2000,- om noen har lyst på et kvalitetsstativ til en hyggelig pris:)

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1651828 02/08/2013 18:17
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Når du snakker om krokstativ så regner jeg med at det er er slikt nymotens og ikke et billigbiltemastativ. Hvis du bruker et fra biltema så er risikoen for skraper i lakken.
Ellers er også min erfaring med forhøyet forbruk med sykler på taket en faktor. Har vel målt 25-30% mer.
Har også opplevd å fått noe søl/olje som har festet seg til taket mitt og var ikke enkelt å få av. Jobber med saken nå.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: hJürg1] #1652008 03/08/2013 09:03
B
borgen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Helt enig, man "må" ha et nymotens hengerstativ.

Da får man noe som:
- er lett å laste sykler opp på
- holder syklene roligere enn takstativ
- som gjør at møkk og olje renner ned på bakken og ikke på taket på bilen
- som kan tippes slik at bakluken kan åpnes
- som er ufarlig å kjøre inn i garasjen med

Det siste er kanskje det viktigste..... Egen erfaring.....

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652260 03/08/2013 18:16
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da ser det ut til at det blir hengerstativ. Har 2 delt bakluke, så kan åpne vinduet uten å flytte syklene. ICON_WINK

Hvor holder du til Borgen? Mulig jeg vil ha ditt.
Jeg tar det som en selvfølge, men nymotens terrensykkelrammer har jo ikke samme overrør som gamle, og dekkene mine går jo ikke i vanlige sykkelstativ (2.4)

Er det noe problem med hengerfestene?
Sykkelen er forøvrig en Spesh Stumpy FSR

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652273 03/08/2013 18:44
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Stemmer for takstativ jeg. Syklene blir veldig møkkete bak på hngerfestet.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652278 03/08/2013 18:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Cervin
Da ser det ut til at det blir hengerstativ. Har 2 delt bakluke, så kan åpne vinduet uten å flytte syklene. ICON_WINK

Jeg tar det som en selvfølge, men nymotens terrensykkelrammer har jo ikke samme overrør som gamle, og dekkene mine går jo ikke i vanlige sykkelstativ (2.4)

Har kjørt i mange år med sykler på taket - greit nok, men en møkkete sykkel er noe herk å slenge på taket etter tur. På ny bil har jeg hengerfeste fra Thule og er mer enn kjempefornøyd. Festet ligger i bilen og tas enkelt frem ved behov, og monteres i en fei.

Har kjørt et par ganger til St. Anton med sykler inne i bilen for å slippe å kjøre Autobahn med sykler på taket pga ustabilitet og økt forbruk. Nå med hengerfeste hadde jeg ikke stussa på å kjøre hele veien med sykler bak.

Nå i år har jeg vel rundt 500 mil med sykkel på henger bak og noe mer uproblematisk har jeg ikke opplevd. Hengerfeste (skikkelig that is) FTW!.

Thule HangOn 972 (vipp-bart). Festet låses godt til kula, men bruker også en del av festet under så selv når det ikke er 100% strammet så står det helt stabilt på festet.

På den negative siden er nok mer dritt på sykkelen hvis dårlig vær, en faktor å ta med i betraktningen.

Redigert av tmork; 03/08/2013 18:50.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652281 03/08/2013 18:57
anderfo Offline
Besatt
Besatt
På en 2005-modell av Thule HangOn (denne typen) opplevde vi at bakdekket smeltet og felgen ble svartbrent fordi et sykkelhjul hang for nært eksosrøret. Så med denslags hengerstativ kan det være lurt å sjekke dette....
Google forteller meg at vi ikke er de eneste som har opplevd dette.

Vær også obs på at noen fulldempere er utfordrende å feste på slike hengerstativ.

Etter å ha investert i ProRide i fjor høst må jeg si at dette er mye mer praktisk enn hengerstativ. Dette gjelder særlig på ferie når man skal bruke bagasjeluka på bilen (den gamle HangOn-modellen kan ikke vippes ned), men også i dagliglivet når ProRide alltid er på taket mens hengerstativet står i boden og må monteres hver gang det skal brukes...
Hengerstativet blir derfor stort sett stående ubrukt i boden (til en eventuell feithjuling dukker opp? eller får man festet den i ProRide?).

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652390 03/08/2013 22:01
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg brukte Thule sitt hengerfestestativ en god stund. Nå har jeg to outride på taket. I tillegg spanderte jeg på meg Aero-baren. Ikke noe sus og syklene står fritt for alt skiten som blir kasta opp bak på bilen. Forbruket med to sykler gikk opp med 3-4%. Knapt merkbart.

Har en Qashqai og det er minimalt med problemer å feste sykkelen på taket der. Blir høyden et problem så står jeg i døra.

Re: Takstativ vs Hengerstativ [Re: Cervin] #1652407 03/08/2013 22:59
B
borgen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: Cervin

Med Euroway er det uansett ikke noe problem da hele luken kan åpnes uansett - helt genial funksjon:)

Holder til i Ski - rett utenfor Oslo - men kan evt møte deg andre steder på Østlandet om det passer bedre. Vi kan evt ta det på PM om aktuelt.

Dekkstørrelse er ikke noe tema på Euroway. Der går alle størrelser inn;)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå