Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange

Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange #1650674 31/07/2013 20:17
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Syklet en grei 4 og en halvtimes tur på sti,og etter ca. en mil på sykkelsetet kom jeg over en kar som hadde ødelagt kjede sitt(typisk nybegynner med for harde dekk,ikke riktig verktøy med som trener til det "lokale" Lavkarrittet osv.).

Det tilbød jeg meg å fikse siden jeg alltid har to kjedelåser i lappesakene,men dessverre kom jeg ikke på at de lå i lappesakene akkurat da,så selv om jeg tømte sekken i leting etter de så jeg ikke at de lå godt gjemt i sammen med lappesakkene.
Beklager.
Kjørte også på en liten frosk på vei oppover,den overlevde ikke Hans Dampf 2.35 dekk,vasket bort bevismateriale i en bekk like ved etterpå.

Da jeg var på vei ned så så jeg en kar som stod med forhjulet i handa,solgte ham en ekstraslange som jeg hadde i sekken,og tittet selvfølgelig i lappesakene samtidig,to stk. kmc kjedelås ja...
Typisk syklist som bare skulle ta en kort tur og hadde glemt slange hjemme,men demperpumpen var med....

Nå er det pils til "kveldsmat",og så skal jeg legge meg å sove.

Redigert av SimonS; 31/07/2013 20:18.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1650754 31/07/2013 21:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Herlig! Har faktisk aldri brukt kjedelåsene jeg har hatt i sekken selv, men de har fått bein å gå på likevel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1650834 01/08/2013 06:37
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Å de gutta kommer ikke til å ha med verktøy og slange på neste tur heller. For det er jo alltid noen andre som har med. Litt vel mange som tenker sånn. Jeg har gitt bort så mye deler på tur at jeg har nå begynt å sile litt. Folk får lære seg å ha med seg utstyr selv. devilsmile

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1650851 01/08/2013 07:09
mantis Offline
Veteran
Veteran
Noe har ikke med seg en dritt, andre stiller på langtur med 1 ekstra slange og gasspatron; hvorpå de ikke har sjekka om det er gass igjen på den 16gr patronen de brukte sist de hadde en punktering.

1 patron funker bare 1 gang, dessuten tar man med seg pumpe!

Slangen som man bytta, kaster man når man kommer hjem. Og legger en ny i sekken! Har sykla med folk som tror at den med hull blir tett igjen vist den ligger lenge nok i sekken ICON_WINK

Kjedelås? Man kan da fikse kjedet uten lås! Bruk en av kjedets pinner, kjedet blir ett ledd kortere, men man kommer seg hjem på sykkelen.

hilsen en med 10kg sekk ICON_WINK

IFHT
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1650855 01/08/2013 07:19
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Lapper den punga slangen (dersom den ikke har selvdestruert seg helt) før jeg legger den i sekken igjen. Da er den klar til uhell...ta jo ett minutt å lappe...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: mantis] #1650859 01/08/2013 07:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: mantis

Kjedelås? Man kan da fikse kjedet uten lås! Bruk en av kjedets pinner, kjedet blir ett ledd kortere, men man kommer seg hjem på sykkelen.

Men det er ikke idéelt, og jeg hadde byttet kjedet etterpå. (Det hadde jeg dersom jeg hadde et kjede som plutselig hadde TO kjedelåser også, selvsagt). En kjedelås er en billig forsikring, og veier vel ett gram eller deromkring. ICON_WINK

Jeg drasser også på slanger, kjedelås, kjedekutter og alskens i sekken. Kan komme godt med en gang.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: mantis] #1650890 01/08/2013 08:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
o
Slangen som man bytta, kaster man når man kommer hjem. Og legger en ny i sekken! Har sykla med folk som tror at den med hull blir tett igjen vist den ligger lenge nok i sekken ICON_WINK

hilsen en med 10kg sekk ICON_WINK

Slangen lapper man hjemme sålenge den ikke er eldgammel. Ingen fare å sykle med slanger som har 8-10 lapper. Det sparer både miljø og lommebok.

Gjenbruk av pinne er jeg enig i, derfor har man også kjedekutter i sekken.

Men senest for i gårs måtte jeg selv låne pumpe av en syklist jeg møtte underveis.
Hadde en sigepunktereing som ikke ble tettet av guffen og skulle bytte til slange da jeg fant ut at pumpa ikke lå i sekken. Blir bra temo hvis man finner ut at man har bare minutter igjen før man kjører på felgen og vet at man må gå resten av turen.

Pumpa? Joda den ligger alltid i sekken........ hvis den ikke lånes av minstejenta som trengte den for å pumpe dekkene til lastebilen sin. Og det må sies at hun fikk lov, men la den tilbake i feil sekk etterat hun var ferdig.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Stein] #1650894 01/08/2013 08:22
mantis Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stein

Men det er ikke idéelt, og jeg hadde byttet kjedet etterpå. (Det hadde jeg dersom jeg hadde et kjede som plutselig hadde TO kjedelåser også, selvsagt). En kjedelås er en billig forsikring, og veier vel ett gram eller deromkring. ICON_WINK

.
Jeg drasser også på slanger, kjedelås, kjedekutter og alskens i sekken. Kan komme godt med en gang.

Joda, litt dårlig skrevet av meg. Kun som nødstilfelle når du ikke har kjedelås tilgjengelig ICON_SMILE

IFHT
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Stein] #1650915 01/08/2013 09:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men det er ikke idéelt, og jeg hadde byttet kjedet etterpå.

Er det ikke bra å kjøre med litt kortere kjede? Jeg har kappa et ledd etter at det ble tregt; bør jeg heller bytte hele kjedet?

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1650954 01/08/2013 10:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kommer an på hvilken metode du bruker for å finne kjedelengde ved nymontering. Kjører du minst-minst (drev) har du noen ledd å gå på. Kjører du størst-størst blir kjede for kort hvis du fjerner et ledd og risikerer kjedecrash hvis du 'bomgirer' og kjører største drev foran og største drev bak.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1651003 01/08/2013 11:15
mantis Offline
Veteran
Veteran
Ett kjede vil etter litt bruk strekke seg, dessuten vil jo gir S gi litt slækk; så ett ledd eller to spiller svært sjelden noen rolle ICON_SMILE

IFHT
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: mantis] #1651007 01/08/2013 11:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ett kjede vil etter litt bruk strekke seg, dessuten vil jo gir S gi litt slækk; så ett ledd eller to spiller svært sjelden noen rolle ICON_SMILE

Feil. Et ledd mindre kan ødelegge både girverk og ramme.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Tange] #1651008 01/08/2013 11:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Kjører du minst-minst (drev) har du noen ledd å gå på.

Hva mener du med "minst-minst"?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Øyvind V] #1651025 01/08/2013 11:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Øyvind V
Men det er ikke idéelt, og jeg hadde byttet kjedet etterpå.

Er det ikke bra å kjøre med litt kortere kjede? Jeg har kappa et ledd etter at det ble tregt; bør jeg heller bytte hele kjedet?

Hvis du har et ledd eller to å gå på er det selvsagt ikke noe problem å korte inn litt, men dersom det ryker i felten, og du må inn med en skjøtesplint eller kjedelås til, i tillegg til den som allerede skjøtet kjedet da det ble montert, synes jeg det blir litt jalla. Selvsagt funker det, men jeg ønsker ikke å ha det slik.

Et moderne Shimano (og andre) kjede er ikke designet for å ta ut og presse inn igjen splinter slik man gjorde i hamle dager, men skal kun spleises med tilhørende pinne eller kjedelås, og blir svakere i det aktuelle leddet dersom man gjør det likevel. Det kan selvsagt funke likevel. I alle fall en stund, men det kan ryke på samme sted på neste tur også. Så billige som kjeder er, ser i alle fall ikke jeg noen grunn til å ta den sjansen.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: GeirK] #1651027 01/08/2013 11:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: GeirK

Den idiotsikre måten å kappe et kjede på er å legge det på de to minste klingene og kappe kjedet slik at bakgiret akkurat klarer å ta opp slakken/holde det unna girarm-trinsene og kassetten. da er det så langt som mulig uten å subbe, egentlig. Da jeg jobbet på verksted gjorde jeg det alltid slik. Det funker like bra, og er raskere.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Stein] #1651039 01/08/2013 11:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O

Den idiotsikre måten å kappe et kjede på er å legge det på de to minste klingene og kappe kjedet slik at bakgiret akkurat klarer å ta opp slakken/holde det unna girarm-trinsene og kassetten. da er det så langt som mulig uten å subbe, egentlig. Da jeg jobbet på verksted gjorde jeg det alltid slik. Det funker like bra, og er raskere.

Woot? Hva hvis man da girer til største-største, og oppdager at kjedet er for kort? Da ryker enten navet eller ramma eller begge deler. Man må ha nok kjede til å kunne kjøre største-største, og så får man heller ha litt slakk hvis man er så dum at man kjører granny og de tyngste bak. Med trippel foran girer jo man fra granny til midtre klinge foran så fort man har passert 3.gir bak.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Ole] #1651044 01/08/2013 12:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ole

Woot? Hva hvis man da girer til største-største, og oppdager at kjedet er for kort? Da ryker enten navet eller ramma eller begge deler. Man må ha nok kjede til å kunne kjøre største-største, og så får man heller ha litt slakk hvis man er så dum at man kjører granny og de tyngste bak. Med trippel foran girer jo man fra granny til midtre klinge foran så fort man har passert 3.gir bak.

Vel, på de 3x9-systemene jeg har gjort dette på har aldri det vært noe problem. Tror du at det med enkelte utvekslinger kan bli slik at kjedet blir for kort på største/største med denne metoden? Har aldri merket noen problemer, men for å være ærlig hadde jeg på min egen sykkel foretrukket at jeg MÅTTE ligge unna største/største fremfor at kjedet hadde vært for langt og subbet på minste/minste.

Jeg tror (innbiller meg) at kjedet blir lengre på denne måten enn største/største pluss to halvledd.

...Uten at jeg egentlig hverken har forsket eller regnet på at denne metoden faktisk er trygg i alle tilfeller (idiotsikker).

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1651045 01/08/2013 12:01
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aldri opplevd at ramma ryker fordi man har for kort kjede. Kjedet burde jo ryke før ramma.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: polkaDOT] #1651046 01/08/2013 12:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: polkaDOT
Aldri opplevd at ramma ryker fordi man har for kort kjede. Kjedet burde jo ryke før ramma.

Et kjede i stål er muligens for krafrig kost for enkelte superlette rammer, da, men bakgiret og kjedehjulene kan nok i hvert fall få gjennomgå ved bomgiring med for kort kjede.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Ole] #1651047 01/08/2013 12:04
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg trur Stein har rett ja. Viss ein monterer det slik han beskriver, så vil kjedet aldri bli for kort på største/største.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: -Jan] #1651049 01/08/2013 12:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: -Jan
Eg trur Stein har rett ja. Viss ein monterer det slik han beskriver, så vil kjedet aldri bli for kort på største/største.

Det er logisk for meg. I alle fall hvis man har et bakgir med den kapasiteten klingene foran og bak krever.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Stein] #1651071 01/08/2013 13:00
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Når faren for å ødelegge noe oppstår ved at man har for kort kjede til største-største (som det rett som det hender man ender opp på i ritt, selv om man vet man ikke skal) synes jeg det er i den enden man skal starte. Jeg kjørte medium cage for å få stramt og fint kjede, og da begynte kjede å slenge allerede midt på kassetten bak på granny. Hadde jeg satt det opp så det gikk bra med minste-minste hadde det gått til h... med største-største. Selv med dobbel har kjedet begynt å slenge på de minste bak, men det betyr jo ikke noe.

Ole.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1651074 01/08/2013 13:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis du bruker gir med mindre kapasitet enn systemet trenger, må du selvsagt vite hva du gjør, i alle fall.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Ole] #1651080 01/08/2013 13:07
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Når faren for å ødelegge noe oppstår ved at man har for kort kjede til største-største (som det rett som det hender man ender opp på i ritt, selv om man vet man ikke skal) synes jeg det er i den enden man skal starte. Jeg kjørte medium cage for å få stramt og fint kjede, og da begynte kjede å slenge allerede midt på kassetten bak på granny. Hadde jeg satt det opp så det gikk bra med minste-minste hadde det gått til h... med største-største. Selv med dobbel har kjedet begynt å slenge på de minste bak, men det betyr jo ikke noe.

Ole.

Men nå blir det vel pr. def feil å kjøre medium cage på tredelt krank? Det er i beste fall langt utenfor alle regler man har på tomlene?

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1651084 01/08/2013 13:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Absolutt ikke "pr. def.", nei. Ofte er det jo designet slik at lang arm passer til et typisk tredelt terrengkrank-oppsett, og medium for todelt, men det eneste som strengt tatt bestemmer dette er den nødvendige kapasiteten armen må kunne klare å fange opp ved å stramme kjedet.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: GeirK] #1651087 01/08/2013 13:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Legge kjede på minste foran og minste bak og så sørger man for at det akkurat er strekk i girarmen. Kjede går da akkurat fritt gjennom bakgiret og som sagt så gir dettte muligheten for å korte inn kjede uten fare for ødelegge bakgiret.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: SimonS] #1651088 01/08/2013 13:15
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Om kjedet blir for kort selv når det er kappet til maksimal lengde slik stein beskriver er det jo noe fundamentalt feil med oppsettet.

Uansett så tester man vel girene før man tråkker i vei etter et kjedebytte.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Stein] #1651091 01/08/2013 13:19
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis du bruker gir med mindre kapasitet enn systemet trenger, må du selvsagt vite hva du gjør, i alle fall.

Javvist. Og har man fjæring bak må man uansett sjekke at det går bra med største-største med demperen komprimert. ;-)

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Ole] #1651095 01/08/2013 13:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Man kan nok lage en kombinasjon av gir og utveksling som ikke vil tåle en slik tilnærming men det finner man ut av ganske fort siden man som regel monterer kjede under kontrolerte forhold hjemme. Og dette bgår nok utover OEM-opplegg. Jeg har i hvertfall for vane til å sjekke om alle girkombinasjoner funker, selv om en del av dem ikke står på mitt repetoar som brukendes.

Re: Jeg beklager,og selvfølgelig har jeg ekstra slange [Re: Ole] #1651098 01/08/2013 13:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Javvist. Og har man fjæring bak må man uansett sjekke at det går bra med største-største med demperen komprimert. ;-)

Neida, da montererer man minst-minst med komprimert demper.

ICON_WINK

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support