Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landevei eller CX?

Landevei eller CX? #1650476 31/07/2013 15:50
P
portra Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Jeg har hatt noen kortvarige forhold med 100-kroners sykler fra politiauksjon og fretex i Trondheim, men etter at nummer 4 ble stjålet for noen uker siden har jeg bestemt meg for å gjøre det ordentlig denne gangen.

90% av syklingen min kommer til å være på veien til og fra skole i Trondheim, men jeg ønsker å kunne sykle litt utover høsten og vinteren og har også håp om å ta meg litt rundt på lettere stier i bymarka.

Jeg aner rett og slett ikke om det beste for meg vil være en CX-sykkel med et ekstra sett hjul for sommer- eller generel veibruk, eller om jeg bør kjøpe en renere landeveissykkel med et sett CX-hjul for vinter og skogsbruk.
Jeg kommer altså aldri til å delta i noe CX-race eller denslags, og jeg er positiv til stål-rammer.

Jeg har lest mye bra om surly cross-check som ligger rett rundt mitt budsjett på ca. 10000, men den virker noe terreng/langkjøringsfokusert og jeg lurer på om ikke noe litt mer aggressivt og gatefokusert kunne passet meg bedre. Hadde jo vært fint å finne noe som eksisterer i norske sykkelbutikker også.

Setter selvsagt stor pris på alle innspill, jeg har ikke hatt en god sykkel på 10 år og er helt ny i dette gamet, så tusen takk!

Re: Landevei eller CX? [Re: portra] #1650517 31/07/2013 17:02
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
CX er konge, men jeg hadde vurdert å gå for en ren landeveissykkel, og heller komplettert senere med en rimelig hardtail for vinter/grusstier.

Gå for CX som "førstesykkel" hvis du er helt sikker på at du bare skal ha én sykkel i uoverskuelig fremtid.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Landevei eller CX? [Re: rockphotog] #1650527 31/07/2013 17:19
P
portra Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takk for tipset! Jeg skal definitivt bare ha én sykkel de neste årene, med mindre jeg kommer over en god ramme i et garasjesalg eller noe og får lyst til å bygge på den.

Innser at CX nok er lurest, men jeg synes sortimentet i norske sykkelbutikker er veldig skuffende, mens det blir noe risikabelt å bestille på nett mtp. størrelse.
Er sykkelstørrelse overførbart mellom forskjellige merker? Altså, kan jeg måles opp til sykkel i en lokal butikk og deretter bestille en sykkel av et annet merke etter disse målene, dersom butikken ikke fører noe som er av interesse?

Re: Landevei eller CX? [Re: portra] #1650532 31/07/2013 17:35
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
For folk som ikke trener målrettet på racer, så tror jeg en cx med gode hjul og racerdekk er bortimot ideelt. Komfortabel sittestilling, festeanordninger for skjermer og den kan fint tas med på grusveier. Som nybegynner vil man sannsynligvis klare å sykle lenger på en komfortabel cx enn en stilpolitisk korrekt racer med slæma stem og kjempedrop. Og stilpolitiets juristriksjon gjelder ikke i cx-land.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Landevei eller CX? [Re: portra] #1650551 31/07/2013 18:10
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er i disse dager i ferd med å konvertere fra racer til noe mere CX-orientert stål. Grunnen er at jeg vil ha en sykkel jeg kan bruke til det meste året rundt, beholde racerfølelsen, langturer, grusturer på fjellet, dra barnehenger, ha på skjermer, osv. For ca. 10 000 så er det mye å velge mellom har jeg funnet ut ... ICON_SMILE

Angående det å bestille på nett og størrelser, så har du produsentens anbefaling og sikkert mange forumtråder rundt om med brukernes erfaringer. Mtp. at du kan bytte setepinne og stem for en billig penge så skal det mye til å ikke treffe.

Re: Landevei eller CX? [Re: portra] #1652532 04/08/2013 11:15
P
portra Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takker for svar!
Er det sånn at det er fryktelig dumt å kjøpe en komplett sykkel i denne kategorien? Delene som står på f.eks surly cross check er ikke akkurat prima og man kan få en fullt 105-utstyrt sykkel med en dårligere ramme for halve prisen.
Men så har jeg aldri mekket på en sykkel i mitt liv, så jeg innbiller meg at en komplett sykkel er eneste muligheten jeg har.

Re: Landevei eller CX? [Re: portra] #1652567 04/08/2013 12:25
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Ønsker du med karbon, skivebremers og gode komponenter?
http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komplette-...O50-p0000033717

Ridley har fine sykler. CRC har flere til samme pris ser ut til å være forholdvis store i str. (58/60 cm) og såvidt jeg husker er Ridley store i forhold til andre merker.
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/ridley-x-bow-1116a-cyclo-x-bike/rp-prod104928
evt
http://www.wiggle.co.uk/ridley-x-bow-1317a-sora-2013/

Genesis CX med stålramme og skivebremser
http://www.probikekit.co.uk/bikes/genesis-cdf-2013-cyclocross-bike/10777200.html?switchcurrency=NOK

Re: Landevei eller CX? [Re: kimare] #1652580 04/08/2013 13:00
P
portra Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Tusen takk! Har tidligere sett på Croix de Fer, men visste ikke im CdF som viser seg å være billigere og sikkert passer mitt bruk utmerket.

Moderator  support, Valentino