Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet

Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet #1650283 31/07/2013 10:17
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg kjøpte min første fulldemper rett før sommeren i år. En godt brukt 2011 Specialized Camber som jeg betalte 5000 for. Jeg kjøpte den for å "se om jeg hadde interessen". Og om interessen meldte seg var planen å spare noen år for deretter å legge litt mer penger i en bedre sykkel.
Det viste seg at interessen var svært godt til stede, og jeg ble i tillegg bitt av utstyrs-basillen! Det viste seg at jeg er en av dem som synes det er nesten like morsomt å skru på sykkelen og kjøpe nye deler som jeg synes det er å sykle.

Jeg leser om nye deler og utstyr og planlegger nye innkjøp med reneste eufori. Men jeg plages av dårlig samvittighet. Når begjæret har lagt seg sitter jeg med tvil. Fornuften melder seg. Har jeg egentlig behov for det, og vil jeg få igjen noe av pengene når sykkelen en gang skal selges? Hvor mye penger er det vits i å bruke på en gammel sykkel som aldri var bedre enn low mid-end?

På tre måneder har jeg byttet/planlagt bytte av deler for over 13000. Da er jeg oppe i 18000 for en gammel camber! Det eneste originale er ramma som ikke er særlig bra engang ICON_BLUSH Jeg plager meg selv med tanken på hvor mye fint jeg kunne fått på høstsalg for 18000. Men så blir jeg sur på meg selv. Hvorfor skal alt regnes i kroner og ører? Jeg har det jo gøy og jeg lærer masse om mekking på sykkel. Og det må jo være det viktigste?

Hvordan balanserer du mellom fornuft og begjær? Har du dårlig samvittighet? ICON_TONGUE

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650306 31/07/2013 11:03
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du får fort veldig gode sykler til 18 -20 tusen i løpet av høsten.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650308 31/07/2013 11:06
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Hadde du kjøpt sykkel til høsten isteden, hadde du ikke fått syklet (og mekket) den beste sommeren på lenge ICON_WINK

Kan kanskje være greit å få noen innspill fra andre i en byggetråd f.eks, slik at du ikke kaster penger ut av vinduet på åpenbare bomkjøp.

Sindre R.

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650309 31/07/2013 11:06
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Da kan du jo etter hvert kjøpe ny ramme til de oppgraderte delene dine?
Tydeligvis liker du å skru, så er vel det mer tilfredstillende enn å kjøpe en sykkel på tilbud. Den begynner du antagelig å oppgradere øyeblikkelig uansett? ICON_SMILE

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650311 31/07/2013 11:17
C
Chrstphrsn Offline
Entusiast
Entusiast
C
Kjenner meg igjen der ja..
Driver for øyeblikket å bygger opp min gamle mtb til grov halvdemper.
Det som i utgangspunktet bare skulle være å kjøpe nye bremser, samt ta en liten overhaling av driverk, har til nå kostet 4500kr. Ikke i nærheten av ditt nivå(enda), men samme tralten.

For å lette litt på samvittigheten kjøper jeg nye deler til den relativt nye Grus raceren min, og setter de "gamle" delene over på bygge prosjektet.
I tillegg har jeg solgt en del utstyr jeg hadde liggende, så jeg klarer å resonere meg frem til at den bare har kostet 1500kr så langt ICON_WINK

Og så må man ikke glemme å føre sykkelverktøy over på verkstedskostnad-posten!

Har selv minst like mye glede av å studere, finlese, jakte på tilbud/bruktkupp og ikke mist bygge og mekke på sykkelen! Og det er verdt ganske mye!?

Til slutt er det jo bare å glede seg til å begynne å se etter ny ramme etterhvert? ICON_WINK
Det skal iallefall jeg..

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650312 31/07/2013 11:18
T
Tazzegutten Offline
Fersking
Fersking
T
En hobby koster alltid penger ICON_SMILE

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650403 31/07/2013 13:53
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
For de fleste nordmenn med en fornuftig økonomi og normale utgifter er da ikke terrengsykling en så veldig dyr hobby. Det er mange som har bil eller motorsykkel som hobby, og det er jo vesentlig dyrere.

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: dokhan] #1650431 31/07/2013 14:36
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: dokhan
For de fleste nordmenn med en fornuftig økonomi og normale utgifter er da ikke terrengsykling en så veldig dyr hobby. Det er mange som har bil eller motorsykkel som hobby, og det er jo vesentlig dyrere.

Også har vi de (meg) som driver med sykkel og motorsport, utstyrshore og studentøkonomi, trist sak! Hehe

Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650443 31/07/2013 14:49
T
Terjers Offline
Avhengig
Avhengig
T
Det er en stor del av gleden å bygge/tune sykkelen selv. I tillegg er det sunt å bruke den. Kjør på !

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Om fornuft og begjær i utstyrs-hysteriet [Re: Flo] #1650538 31/07/2013 17:49
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Så lenge pengebruken ikke går utover viktige plikter (familie/barn, lån, kvalitetsøl etc) synes jeg du ikke skal ha dårlig samvittighet og bare ha det gøy.

Hobby koster som nevnt penger, men det skal være gøy.Oppgraderer man og mekker utelukkende for å prestere bedre i et grusritt har man det ikke gøy (og lar gjerne andre ta mekkejobben, eller bytte hele sykkelen). Koser man seg med reseatch, mekking, testing og hele pakken har man det gøy. Selv elsker jeg å lære meg nye ting, spesielt på mekkefronten. Kun dempere og hjulbygging overlater jeg til andre nå.

Jepp, det er vel på tide å lære meg å bygge hjul (dempere skal jeg aldri begi meg på).

Redigert av rockphotog; 31/07/2013 17:53.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Moderator  support