Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken?

Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? #1650262 31/07/2013 09:31
iacob Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Er det bare totalvekta på ekvipasjen som teller for totaltiden når man sykler ritt? Og dermed likegyldig om man plasserer vannet i sekken eller på sykkelen? Om man sykler med lette dekk og slanger, så man må ha med enda en ekstra slange for å være sikker, så kunne man like gjerne syklet med tyngre, mer punkteringssikre slanger siden vinninga likevel går opp i spinninga? Eller hva med vannet? Alt i Camelbaken eller to flasker og heller lett sekk? Hva lønner seg?

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1650584 31/07/2013 19:07
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Vekt på sykkel, spesielt de roterende komponentene har mye mer å si. Har hørt noen snakke om 4- gangen(1 kg på sykkel tilsvarer 4 kg i sekken, eller kroppsvekt).

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: jantore] #1650591 31/07/2013 19:13
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jantore
Vekt på sykkel, spesielt de roterende komponentene har mye mer å si.

Forsiktig nå! Den påstanden der kommer snart ingeniørene på forumet og ber deg om å utgreie.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1650663 31/07/2013 20:06
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
1kg er 1kg uansett hvor den er. Den skal flyttes samme distanse opp eller ned eller bort uansett.

1kg roterende vekt er derimot tyngre å aksellerere opp i fart (f.eks. et tungt hjul), noe som kan være uheldig i terrengritt med mye gass og brems. Derimot vil det være lettere å holde farta når du først har tråkka det opp i fart (tenk svinghjul).

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1650943 01/08/2013 10:02
iacob Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Så for eksempel camelbak vs vannflasker er likegyldig? Har alltid tenkt at vekten på sykkelen har mer å si. Det betyr også at vekten på verktøy man har i sekken er like viktig som vekten på komponentene på sykkelen? Og at å slanke seg en to-tre kilo kan kompensere for at sykkelen ikke koster 50k og veier ni?

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1650980 01/08/2013 10:49
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: iacob
Så for eksempel camelbak vs vannflasker er likegyldig? Har alltid tenkt at vekten på sykkelen har mer å si. Det betyr også at vekten på verktøy man har i sekken er like viktig som vekten på komponentene på sykkelen? Og at å slanke seg en to-tre kilo kan kompensere for at sykkelen ikke koster 50k og veier ni?

Ja. Bortsett fra at camelback somregel veier litt mer enn flasker når du bare snakker om dødvekt. ICON_WINK

Så skal du ha slanger på ryggen, ta de letteste. Kjøp det letteste multiverktøyet, kjøp lette flasker og camelback. ha lette sykkelklær og sko. .... og sørg for at ølvomma er minst mulig! ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1650985 01/08/2013 10:52
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
vekt er vekt. så slanke bort 2 kilo (hvis mulig) er nok billigst. Men har du f.eks lettere hjul vil jo bli lettere å få opp i fart og mulig blir sykkelen litt lettere å håndtere, har ingen erfaring med dette. Du kan jo se testen som de hadde i forbindelse med TDF på TV2. De syklet opp samme bakke med samme wattmotstand. _Den ene turen med 10 kilo ekstra i sekken. Blir mange sekunder på selv korte distanser når stigningen er bratt.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1653087 05/08/2013 10:47
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Jeg har hørt dette med at vekt er vekt, men skulle tro at det tross alt er hakket bedre å ha vekt i form av muskler i beina fremfor i rammen på sykkelen. Det må jo være en forskjell her?

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: Thomasx75] #1653111 05/08/2013 11:17
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: Thomasx75
vekt er vekt. så slanke bort 2 kilo (hvis mulig) er nok billigst. Men har du f.eks lettere hjul vil jo bli lettere å få opp i fart og mulig blir sykkelen litt lettere å håndtere, har ingen erfaring med dette. Du kan jo se testen som de hadde i forbindelse med TDF på TV2. De syklet opp samme bakke med samme wattmotstand. _Den ene turen med 10 kilo ekstra i sekken. Blir mange sekunder på selv korte distanser når stigningen er bratt.

Link?

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: Eirik Me] #1653222 05/08/2013 13:45
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Eirik Me
Jeg har hørt dette med at vekt er vekt, men skulle tro at det tross alt er hakket bedre å ha vekt i form av muskler i beina fremfor i rammen på sykkelen. Det må jo være en forskjell her?
Hvis de to kg gjør at du produserer mer watt enn det skal til å frakte de 2kg fra start til mål (dvs. at totalekvipasjen i snitt beveger seg raskere), så lønner det seg selvsagt. Tror ingen her har påstått noe annet.

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: Elgvenn2] #1653709 06/08/2013 07:40
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Elgvenn2
Sitat: Eirik Me
Hvis de to kg gjør at du produserer mer watt enn det skal til å frakte de 2kg fra start til mål (dvs. at totalekvipasjen i snitt beveger seg raskere), så lønner det seg selvsagt. Tror ingen her har påstått noe annet.

Helt enig, men da kan man strengt talt ikke si vekt er vekt heller. Da er det forskjell.

Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1653761 06/08/2013 08:32
V
Viktor4u Offline
Entusiast
Entusiast
V
I birken så må det jo lønne seg å ha vekta på ryggen, dvs stappe alt av nødvendig stæsj, dvs Ekstra slange, gasspatroner, kjedekutter, multiverktøy, Donald, og påkrevd trikotasje for fjellvandring, vann i sekken, man må jo uansett ha en sekk på 3,5 kg. Men ser at det er flere i midtre, bakre startgruppene har sekk på ryggen og drikkeflasker, pumpe, og verktøytaske på sykkel.

For egen del sykler jeg alltid med camelbak, dette fordi jeg trener til Birken, og synes det er tryggere å ta slangen i munn, enn ned på ramma for å hente flaske, som regel i bortover eller nedover bakke, hvor det kan gå litt fort

Men hvis man ikke må ha denne sekken, så er det vel ekvipasje vekten som bestemmer, men tror vel at en tom camelbak sekk av lett type fortsatt veier litt mer en 2 tomme flasker

Viktor4u

2018 Ski - Birken
2018 Løp - Birken
2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: iacob] #1654579 07/08/2013 07:23
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
man triller også fortere nedover med ekstra vekt så alt er ikke tapt :-)

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: Elgvenn2] #1655323 07/08/2013 22:16
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: Elgvenn2
1kg er 1kg uansett hvor den er. Den skal flyttes samme distanse opp eller ned eller bort uansett...
Jeg trot ikke dette er helt riktig. Dette er nok mer anstrengende å ha vekta på ryggen enn på på sykkelen. Grunnen at jeg likevel har drikken på ryggen, er at det er lettere å drikke. Å drikke fra fra to én-litersflasker i ramma krever litt mer akrobatikk enn å drikke to liter fra drikkeblære. Dersom du synes det er like enkelt med drikken i ramma, anbefaler jeg det. Drikke i ramma gir dessuten lavere tyngdepunkt.

Redigert av egbl; 08/08/2013 06:31.
Re: Ekstra bagasje på sykkel eller i sekken? [Re: egbl] #1655339 07/08/2013 22:50
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: egbl
[Jeg trot ikke dette er helt riktig. Dette er nok mer anstrengende å ha vekta på ryggen enn på på sykkelen. Grunnen at jeg likevel har drikken på ryggen, er at det er lettere å drikke. Å drikke fra fra to én-litersflasker i ramma krever litt mer akrobatikk enn å drikke to liter fra drikkeblære. Dersom du synes det er like enkelt med drikken i ramma anbefaler jeg det. Drikke i ramma gir dessuten lavere tyngdepunkt.

+1
Vekt på ryggen er da mer ubehagelig enn vekt ett-eller-annet-sted på sykkelen. Jeg føler f.eks. korsryggen får kjørt seg når jeg har sekk med mye innhold. Dessuten har man problemstillingen med stropper/magebelte som ikke skal være så stramme at de hindrer åndedrettet, men ikke så løse at sekken henger og slenger.

Moderator  support