|
|
"elbiler er den reneste tøv"
|
Re: "elbiler er den reneste tøv"
[Re: GeirK]
31/07/2013 05:58
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Men hva kjennetegner et "ordentlig" batteri? Det de fleste ville kalle et ordentlig batteri Geir, det er et batteri som lades opp 100% på mye kortere tid (la oss si 2 timer). Det er et batteri med større kapasitet (noe som gir lenger kjøretid i en bil), det er et batteri som ikke slites ut på samme måte som i dag, og det er et batteri som koster mye mindre penger om og når man må bytte de ut. Et ordentlig batteri tror jeg folk flest gjerne ville levert der de bytter, vite at dette enkelt kan fornyes igjen, uten å evt. sendes tilbake til en fabrikk, altså et miljøvennlig alternativ hvor man kan gjør noe enkelt som fornyer det igjen. Dette tror jeg kan oppsummere deler av hva folk flest ville kalle (ønske) av et "ordentlig" batteri. Så får heller tekno geeks pirke, diskutere teknologi og semantikk. Og gjetter jeg feil på hva han mente, eller andre mener med ordentlig batteri, så leser jeg bare hva de skriver og tar det til meg på veien under opplysning/ønsker om hva folk mener ville være et "ordentlig" batteri.
Redigert av Lurifax; 31/07/2013 06:01.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
31/07/2013 06:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og gjetter jeg feil på hva han mente, eller andre mener med ordentlig batteri, så leser jeg bare hva de skriver og tar det til meg på veien under opplysning/ønsker om hva folk mener ville være et "ordentlig" batteri.
Du om det. Jeg er veldig glad i å vite og mindre glad i å anta, derfor prøver jeg å gjøre antakelser til kunnskap gjennom å spørre,
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: sun flyer]
31/07/2013 06:57
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Har ikke skjedd noen endring med sykler på 150år heller. Virkemåten er den samme.
Leste det der i papirutgave for lenge siden. For en utdatert nisse. Eneste han tilførte var at han var en person med et tilsynelatende interessant liv omkring emnet, samt virkningsgrad på LADERE (at man får et effektivitetstap).
Men når man ser på effektivitetstap på fossilbiler, uh. Oi. Oppsann.
Jeg er jo inhabil som elbil eier (Leaf i dag), en bil som faktisk dekker vårt behov 90% i dag med en rekkevidde på 15mil+hurtiglades til 10mil på 25minutter. Det er egentlig et godt batteri, synes jeg. Nissan antar levetid i kalde norge(kulde er bra for levetid på batteriene i de) på 17år slik telemetridataene på degradering er. Batterikapasitet. Jeg ser at for oss, så trenger vi ikke en Tesla modelS. En elbil med 15mil og en fossilbil til ferier er PERFEKT. Legg så til at du får Leaf til 170K nå, og Tesla innsteget er 450K/500K så er det mye penger for forfengelighet og rekkevidde. Teslans rekkevidde vil ikke erstatte fossilbilen vår sin rekkevidde, uten SCs.
Elbiler er tøv. Hold dere unna. Det at de var på topplisten i norge på bilsalg er bare en illusjon. Folk tar feil. Her om dagen varte vårt batteri også bare en ukes bruk (før det måtte lades). Tanken på støyende momentløse småkjøringen med en fossilbil gjør meg svett og blakk.
Legg så til at husstanden vår over natten gikk fra 5000.- i mnd til 200.- i mnd i pendlerutgifter (uten å bytte jobber).
Fatbike er og dørgandes kjedelig. Hold dere unna så ikke det og ikke blir mainstream og man mister fordelene ved at terrengsykling i marka forbys. Takk.
Oljealderen slutter ikke pga mangel på olje, men ved at man finner andre energikilder. Jeg tror man har nye teknologi som vil gjøre selv vår vannkraft avleggs når vi ser oss tilbake der vi sitter på gamlehjemmet. Mr Rosenkvist er der allerede, og i hans speil var alt bedre før(hørt den før), og ingenting er forandret.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
31/07/2013 07:20
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du om det. Jeg er veldig glad i å vite og mindre glad i å anta, derfor prøver jeg å gjøre antakelser til kunnskap gjennom å spørre, Det er nettopp det ser du, det er ikke alle som ønsker et "årntli" batteri som HAR kunnskap. Noe du til tider virker å være sinnsykt opptatt av å poengtere. Er på en måte ikke lov å uttale seg med mindre man har dybdekunnskap virker det som. Det er ikke alltid de best forslag og ideene kommer fra de som bringer frem produkter. Det hender man får tankene fra folk som rett og slett bare kaster ut hva de tenker - uten at de har noen som helst slags kompetanse til å uttale seg. Det kan likefullt være frøet som blir til noe stort. Men, dette er bare min ringe oppfattelse av enkelte retninger dine innlegg tar. Ikke har jeg tenkt til å dokumentere de heller - dum som jeg er.
Redigert av Lurifax; 31/07/2013 07:21.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Rob1988]
31/07/2013 07:28
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dessuten, kjenner jeg denne regjeringen godt nok. Når de finner ut at de ikke tjener nok på ordinære biler, så kommer de til å innføre noe crap til elbiler og  Det rekker de ikke siden det er valg i høst, og vi kommer etter alle solemerker å dømme til å få en ny blå/blå regjering. LarsB
|
|
|
31/07/2013 07:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er nettopp det ser du, det er ikke alle som ønsker et "årntli" batteri som HAR kunnskap.
Jeg mente ikke kunnskap om batterier. Jeg mener kunnskap om hva folk mener. Noe du til tider virker å være sinnsykt opptatt av å poengtere.
Hva er det du mener jeg er sinnsykt opptatt av å poengtere? Er på en måte ikke lov å uttale seg med mindre man har dybdekunnskap virker det som.
Jo. Det er det. Det virker bare sånn for deg fordi du prøver å gjette på hva jeg mener i stedet for å lese hva jeg skriver. Når noen bruker så upresiser begreper som "ordentlig" så må det være lov å spørre om hva en mener med det. Jeg antar at han selv vet sånn noenlunde hvilke egenskaper batteriene må ha for at en elbil skal passe hans bruksmønster. Dersom man ikke tåler å få oppklarende spørsmål av det slaget, er antakelig ikke internettdiskusjon noe vedkommende bør drive med. Hvis du tenker deg litte grann om, forstår du at å spørre noen hva de legger i begrepet "ordentlig" ikke er det samme som å avkreve noen dybdekunnskap. Det er ikke alltid de best forslag og ideene kommer fra de som bringer frem produkter. Det hender man får tankene fra folk som rett og slett bare kaster ut hva de tenker - uten at de har noen som helst slags kompetanse til å uttale seg. Det kan likefullt være frøet som blir til noe stort.
Dette er jeg enig i. Jeg har en jobb der jeg spesifiserer produkter. Jeg er avhengig av å forstå hva kundene mine vil ha for at vi skal kunne lage noe som selger, og som du sier - ofte er det brukerne som kommer med de beste idéene. Men, hvis en kunde sier at han vil ha en "ordentlig" mikrokontroller uten å spesifisere nærmere, så er ikke det informasjon jeg kan bruke til noe som helst.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: silverwrx]
31/07/2013 07:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
En elbil med 15mil og en fossilbil til ferier er PERFEKT. Det gjelder bare for de familiene som trenger to biler. Det gjør ikke vi.
|
|
|
31/07/2013 07:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Legg så til at husstanden vår over natten gikk fra 5000.- i mnd til 200.- i mnd i pendlerutgifter (uten å bytte jobber).
Dette er jo det som betyr noe for folk med normale inntekter... hvordan få ned månedlige kostnader.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
31/07/2013 07:38
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Og gjetter jeg feil på hva han mente, eller andre mener med ordentlig batteri, så leser jeg bare hva de skriver og tar det til meg på veien under opplysning/ønsker om hva folk mener ville være et "ordentlig" batteri.
Du om det. Jeg er veldig glad i å vite og mindre glad i å anta, derfor prøver jeg å gjøre antakelser til kunnskap gjennom å spørre, Og når du får et svar fra meg som har tanker om dette, blant annet basert på hva jeg har hørt andre sier, så avfeier du det som antagelser, spekulasjon og utfordrer på en måte til videre diskusjon hvor vi ender opp med - HA, du har feil, dette kan du ikke. Men igjen, det er bare min ringe oppfattelse av hva som er viktig i enkelte av denne type tråder. Og som du sier - meg om det  Ps. Nei, du har ikke sagt HA, du har feil enda, men det er en viss fare for at vi ender der basert på tidligere erfaringer - noe jeg stort sett alltid tar med meg.
Redigert av Lurifax; 31/07/2013 07:40.
|
|
|
31/07/2013 07:42
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
En elbil med 15mil og en fossilbil til ferier er PERFEKT. Det gjelder bare for de familiene som trenger to biler. Det gjør ikke vi. Vi har bobil til ferier. Teorien hadde en Leaf og bobil gjort jobben. Men jeg kan aldri selge STien, som er pur glede, og det er følelsene som hindrer meg der. Satte meg ned her en dag og, fant ut at vi fikk leid en A6 fra tors-søndag for latterlige 1600.- med ubegrenset KM her i Norge. Det er mindre enn verditapet på vår private bil det på den 110mils turen vi vurderte. Og bilferie er vel uansett ganske utelukket, fly og leiebil (som vil ha et lavere verditap kostnad enn verditap VS km kjørte, enn din private.
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
31/07/2013 07:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og når du får et svar fra meg som har tanker om dette, blant annet basert på hva jeg har hørt andre sier, så avfeier du det som antagelser, spekulasjon og utfordrer på en måte til videre diskusjon hvor vi ender opp med - HA, du har feil, dette kan du ikke.
Nå datt jeg av. Hvor er det jeg har gjort dette?
|
|
|
31/07/2013 07:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og hva er det du mener jeg er sinnsykt opptatt av å poengtere? Du kommer med en rekke beskyldninger her som trenger litt mer kjøtt på beinet før de kan fungere som konstruktiv kritikk.
|
|
|
31/07/2013 07:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Forsøker vel bare å si vær litt rundere i kantene innimellom. Og jeg liker mye av det du skriver jeg Geir, synes du er en oppegående og frisk fyr med mangt å formidle.
Og jeg ordlegger meg sikkert klønete.
|
|
|
31/07/2013 07:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis "rund i kantene" betyr at jeg slutter å spørre folk om hva de mener med det de skriver, så kommer ikke det til å skje. Som sagt - når jeg ser folk uttale seg om et emne som interesserer meg, er det verdifullt for meg å forstå hva de mener om saken. Du ordlegger deg ikke klønete, men du tillegger meg motiver for mine uttalelser som ikke er reelle. Dette gjør du fordi du antar hva jeg mener ut i fra hva jeg skriver og så lar ditt kognitive apparat gjøre denne antakelsen til "virkelighet" som du deretter diskuterer ut i fra. Det bør du slutte med. Mye mer om akkurat det her
|
|
|
31/07/2013 08:00
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Man kunne vært mye lenger om man har villet. Det har vel vært et maktspill i årevis med bakgrunn i selskapet Cobasys http://en.wikipedia.org/wiki/Cobasys Cobasys og Toyota/panasonic har vært i klinsj pga Prius. GM og oljeselskapet Chevron ( x texaco/standard oil) sitter på over 100patenter, derav en 20-30talls viktige patentbeskyttelser går ut nå på NiMh.. Dette har klart hindret utvikling og utbredelse av teknologien, eller utviklet LiXXXX batterier istedet. Han Rosenquist minner meg om Charles H Duell ved patentkontoret uttalte "at alt var funnet opp" http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Holland_Duell Think again. Who killed the electric car http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8 Revenge of the electric car http://www.youtube.com/watch?v=8hwKQDwBBwoEr vel 2år siden jeg (det største bensinhuet jeg vet om) at min siste fossilbil er kjøpt. Etter en Tesla Roadster tur. Da hadde jeg og etter eid en Prius3 i 6mnd så går det opp hvor energieffektiv den regenereringen er på småkjøring.
|
|
|
[Re: Rob1988]
31/07/2013 08:16
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dessuten, kjenner jeg denne regjeringen godt nok. Når de finner ut at de ikke tjener nok på ordinære biler, så kommer de til å innføre noe crap til elbiler og Denne tanken har slått meg også, og er faktisk et godt argument for el-bil og faktisk en av grunnene til at jeg vurderer en Tesla. Brukverdien på el-biler kjøpt momsfritt vil stige betraktelig den dagen regjeringen legger på 25% moms på nye el-biler. Om de legger på effektavgifter også, så vil prisen på feks Tesla gå rett til himmels, og jeg tviler sterkt på at slike økninger kan få tilbakevirkende kraft. Spesielt ikke momsen, da de ikke er moms på bruktbil. Kjøp en Tesla i dag og selg den for det samme om 6 år? Rene spekulasjoner, men man skal jo uansett ha en bil i mellomtiden.
|
|
|
[Re: KenR]
31/07/2013 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Brukverdien på el-biler kjøpt momsfritt vil stige betraktelig den dagen regjeringen legger på 25% moms på nye el-biler. Ikke hvis det får markedet for elbiler til å kollapse fullstendig.
|
|
|
31/07/2013 08:27
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Brukverdien på el-biler kjøpt momsfritt vil stige betraktelig den dagen regjeringen legger på 25% moms på nye el-biler. Ikke hvis det får markedet for elbiler til å kollapse fullstendig. Nei. Den fossilbilen jeg har i dag har vært gjenstand for massiv avgiftsøkning. Koster en ny millon nå, men kostet meg lite før de økte avgiftene. Verditapet har vært latterlig lavt på å eie i 10år. Faktum er at bilen har 50% restverdi etter 12år. Det er det jeg/leaseselskaper regner på 3år. Det som skjer er at markedet på nysalg kollapser/blir et minimum. Men ikke kjøpergruppen, og brukte holder seg i pris. Hvorfor holder de seg i pris selv om incentivene blir borte? Strøm er drivstoffet, og om du ser for deg boligoppvarming til 4-8kr/kwh i norge med -25grader. Problemet med alternativ energiutviklingsteknologi i Norge er at vi har så "billig" strøm. Produksjonskostnadene på hydroelektrisk energi er lave, så lenge vi får stabilt med nedbør. Man kan se for seg en (eneste) skrekkløsning kan få smartgrid løsninger, der elbillading skilles ut med egen strømpris. Jeg tror at om du speccer en 550 til max 600.000 85kwMS, så er det det laveste verditapet. Alt over går i ekstra verditap, men de vil være lettere å selge men til minimalt høyere pris. Eller, kjøper en 2012 Leaf til 180K. Det er sikkert som banken. Eller trilling. Kommer ann på behov og økonomi.
|
|
|
31/07/2013 08:29
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du ordlegger deg ikke klønete, men du tillegger meg motiver for mine uttalelser som ikke er reelle. Dette gjør du fordi du antar hva jeg mener ut i fra hva jeg skriver og så lar ditt kognitive apparat gjøre denne antakelsen til "virkelighet" som du deretter diskuterer ut i fra. Det bør du slutte med. Mye mer om akkurat det her [/quote] Tja, kjente meg ikke helt igjen, men leser hva du skriver. Legger det i hylla jeg drasser på jeg også. Noe å lære av det meste her i livet. Kanskje for deg også?
|
|
|
[Re: biffo]
31/07/2013 08:33
|
Josteinn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Batteriteknologi har ikke opplevd noen revolusjon. Tull. 10 år gammel Think/PSA med NiCad må ha "ladeservice", vannfylling, og batteriene må passes på som en herskesyk primadonna. Nyere elbiler ("I.Miev/Ion/czero og Leaf) bruker vedlikeholdsfrie Li-Ion batterier. Har selv en I.Miev kjørt 40.000 km på 2,5 år, den har fremdeles ingen tegn til redusert kapasitet, det eneste jeg har gjort med den i tillegg til en rutineservice pr år er å fylle vindusspylervæske. Skal sies at jeg snart må kjøpe ny vindusviskergummi også... Hvor mange gamle EL biler ser man hver dag lenger, ingen er svaret. Batteriene har maks levetid på ti år og da bilen så lite verdt at de blir skrotet.
Det er stadig mange av de gamle PSA bilene i drift. En god del av disse har byttet batterikjemi og går som et lite hel* Til og med allerede nå legger jeg merke til at to og tre år gamle Ion og Mitsubichier begynner å miste batteri kraften. De klarer ikke lenger og holde på strømmen inn fra Asker til Oslo og hjem igjen og må inn i krabbefeltet ved Hagabakken på ettermiddagen i likhet med de få Peugeotene og de bittesmå. Etter min mening er det EL bilene som lager mest kø på motorveien om dagen for det de rett og slett har mistet batterikapasiteten.
Jeg bor nærmere oslo enn Hagabakken, men dette er nok mer på grunn av et ønske om å spare seg litt, for i 90/100 går det betraktelig mer strøm enn i 80. Det skal også sies at utladingskurven på batteriene i "trillingene" er slik at bilene har full trøkk til det er stopp. Selv når bilen melder om 1km igjen så drar den som et uvær. Dette er en stor forskjell fra de gamle NiCd bilene der batteriene mister spenning når det nærmer seg slutten, for ikke å glemme at NiCd pakkene kan finne det for godt å sprekke ved for høy belastning. Jeg er stadig innom www.elbilforum.no Det er INGEN som har diskutert der om trillinger som mister batterikapasitet, noe jeg antar ville vært en het potet hvis var tilfelle. Det er faktisk knapt innlegg i trillingdelen av forumet fordi det knapt er noen utfordringer med disse bilene. Forøvrig er alle Think Classic, og de klassike PSA bilene fra 1998-2002, Så var det et "opphold" før Think dukket opp igjen rundt 2010, og trillingene i 2011 Reva er ikke en bil, men er vel fra rundt 2007. Buddy er heller ikke en bil. biffo Tommel opp for et innlegg som tydelig er skrevet av en med erfaringer og kunnskap, i motsetting til skepsis og uvitenhet, som flere andre diskuterer ut ifra 
|
|
|
31/07/2013 08:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg lærer hele livet, jeg - ofte ved å motbevise antakelser eller gjøre dem om til kunnskap gjennom bekreftelse. Det å stille spørsmål er sentralt i den prosessen.
Les gjerne boka for å forstå at hjernen din er i stand til å dikte helt spinnville historier basert på ørsmå biter av informasjon og så presentere dem som troverdige sammenhenger av typen "GeirK prøver å påpeke kunnskapsløshet hos andre". Troverdig for deg - men fullstending usant.
|
|
|
31/07/2013 08:57
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg tar sikkert feil i en del ting jeg altså. Nekter ikke på det. Mitt ståsted er synsing i køen på motorveien i køen. Jeg ser som sagt veldig lite av de gamle EL bilene og tenker mitt om annen og tredjehåndverdi på disse. Mulig det bare har vært tilfeldig at jeg har sett tre tilfeller med trillinger med lav fart i Hagabakken i sommer. Jeg aviser heller ikke Tesla sine biler. Synes de både er stilige og tøffe. Og kunne godt tenkt meg en slik hvis jeg hadde hatt økonomi til å ha så dyr bil.
Grunnen til at som sagt er skeptisk er levetiden på en elbil i forhold til en vanlig bil. Derfor er jeg skeptisk til miljøaspektet i dette. Jeg skjønner godt at folk vil ha de for å kjøre i kollektivfeltet. Nå er jeg i Danmark, her har jeg enda ikke sett en eneste Elbil. Aner ikke hvorfor.
Vel nok sagt i denne omgang. Ut på stien på Slettestrand i stedet.
|
|
|
31/07/2013 09:01
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Lid kommer med ett viktig poeng man ofte glemmer. Rekkevidde VS fart. Man kommer MYE lenger i 80 kontra 100kmt. Jeg kan hurtiglade i Sandvika til 80%, kjøre fartsgrensen 80/90 +35kmt og stigninger i bakkene og til Lillestrøm, og herremin som det trekker strøm! Luftmotstanden er hensynsløs. Dersom man vil, kan man trekke ut strømmen rimelig fort over ganske få mil dersom man har høy/ fri fart. Leaf går 150kmt opp bakkene, bortover og nedover. Momentet begrenses over(går fortere). Sies det.  Kjører jeg fartsgrensen, så er det "supermye" igjen. Du ser momentanforbruket, og klimanlegg bruker peanuts sammenlignet med å øke hastigheten fra 80-100. Bakker opp, og ned, trekker merkelig nok lite. Det du bruker opp tjener du inn ned. Ekstra vekt i bil bruker heller ikke så mye mer. Fart vs rekkevidde er et vesentlig punkt man bør være klar over når man vurderer elbil.
|
|
|
31/07/2013 09:10
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Man kommer MYE lenger i 80 kontra 100kmt. Jeg kan hurtiglade i Sandvika til 80%, kjøre fartsgrensen 80/90 +35kmt og stigninger i bakkene og til Lillestrøm, og herremin som det trekker strøm! Luftmotstanden er hensynsløs.
Dette burde være unødvendig informasjon på et sykkelforum  .
|
|
|
31/07/2013 09:13
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Brukverdien på el-biler kjøpt momsfritt vil stige betraktelig den dagen regjeringen legger på 25% moms på nye el-biler. Ikke hvis det får markedet for elbiler til å kollapse fullstendig. Selvsagt ikke. Derfor tror jeg heller ikke at det helt store endringene kommer over natten, og spesielt ikke med en borgerlig regjering. Men at det etterhevert vil komme enn eller annen merverdiavgift på el-biler, det tar jeg nærmest for gitt i et land uten politikere med ryggrad til å prioritere.
|
|
|
31/07/2013 09:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette gjelder fossilbiler også, men i mindre grad, men man tenker ikke over det på samme måte siden bensinstasjoner finnes over alt og det tar fem minutter å fylle tanken.
Min poliltisk ukorrekte, 1,8 tonn tunge SUV bruker 0,56l/mil på strekningen Trondheim-Kristiansand når jeg holder fartsgrensene. Ferielesset med tre personer i bilen. Det er også relativt uavhengig av stigning. Det man bruker opp, får man også til en viss grad igjen nedover i en fossilbil. Berkåk-Dombås har omlag samme forbruk som Dombås-Lillehammer. Kjører jeg 130km/t på motorvei i Danmark stiger forbruket til 0.67l/mil, som en ganske signifikant økning (17,5%).
Med 75 liters tank kan jeg kjøre København-Trondheim uten å fylle diesel, men om rekkevidden var det halve, ville det ikke føles som en veldig stor ulempe.
|
|
|
31/07/2013 10:28
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Brukverdien på el-biler kjøpt momsfritt vil stige betraktelig den dagen regjeringen legger på 25% moms på nye el-biler. Ikke hvis det får markedet for elbiler til å kollapse fullstendig. Jeg tror ikke at 25% moms vil få markedet til å kollapse. Siden introduksjonen av Peugeot Ion har den falt 50.000 i pris (samme historie og samme bil som MiEV og Zero). Nissan Leaf startet med en pris på rundt 275.000 når den kom til landet, nå får du en til 225.000. Med andre ord så opplever elbiler at de får gunstigere pris nå som de får en viss del av stordriftsfordeler. Tipper prisene på elbiler faller ytterligere i årene fremover ettersom flere og flere produsenter satser (i alle fall til en viss grad) på å lansere sine elbiler. Det vil spise opp en eventuell innføring av mva...
|
|
|
31/07/2013 10:48
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er også rikelig betalingsvillighet i norge. Det er jo ikke akkurat slik at tyske overmotoriserte doninger til 700K+ er noe sjeldent syn. Det vil nok gå hardere ut over elbilmarkedet om kollektivfeltet blir lukket for de.
|
|
|
31/07/2013 10:57
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Men hva kjennetegner et "ordentlig" batteri? Det de fleste ville kalle et ordentlig batteri Geir, det er et batteri som lades opp 100% på mye kortere tid (la oss si 2 timer). Det er et batteri med større kapasitet (noe som gir lenger kjøretid i en bil), det er et batteri som ikke slites ut på samme måte som i dag, og det er et batteri som koster mye mindre penger om og når man må bytte de ut. Et ordentlig batteri tror jeg folk flest gjerne ville levert der de bytter, vite at dette enkelt kan fornyes igjen, uten å evt. sendes tilbake til en fabrikk, altså et miljøvennlig alternativ hvor man kan gjør noe enkelt som fornyer det igjen. Dette tror jeg kan oppsummere deler av hva folk flest ville kalle (ønske) av et "ordentlig" batteri. Så får heller tekno geeks pirke, diskutere teknologi og semantikk. Og gjetter jeg feil på hva han mente, eller andre mener med ordentlig batteri, så leser jeg bare hva de skriver og tar det til meg på veien under opplysning/ønsker om hva folk mener ville være et "ordentlig" batteri. Dette batteriet finnes allerede. Det sitter i alle "trillinger", Leaf og Tesla biler. Det mange ikke forstår er at det er IKKE batteriet som setter størst begrensinger, det er stikkontakten. Min I.Miev har et 18,5kWh batteri. Dette kan lades fra en vanlig 16A jordet stikkontakt. Da lader bilen med ca 13A 230V, noe som tilsvarer ca 3000W. Omtrent som en fet kokeplate. Da vil en heeelt full opplading fra heeelt skrapet ta 18,5 / 3 = ca 6 timer. Med en litt større stikkontakt lader bilen med 43.000W Denne kontakten kalles ofte for "hurtiglading" eller "ChaDeMo". Disse laderene er alltid eksterne, de mates inn med 400V trefas og all ladeelektronikken sitter i noe som ser ut som en "bensinpumpe", og bilen mates med opptil 400V likespenning som går "rett på" batteriene. Disse laderene trapper ned ladestrømmen etterhvert som batteriet fylles slik at en 80% lading ved normalt værforhold tar ca 20 minutter. Hvis bilen hadde vært større (slik som på Tesla S) hadde den også hatt flere "batterikjeder", og kunne ladet fra to eller flere slike ladekontakter samtidig. Men... 43kW er ganske mye. Normal startlading er 360V 125A DC. Dette er DIGRE kabler. Kan i farten ikke komme på noe annet sted der man i en vanlig "husholdningssituasjon" får håndtere slikt utstyr. Om man gjør en enkel oversetting til en vanlig husholdnings-sikringskap så skulle man hatt en 190A hovedsikring på huset for å ha en slik lader hjemme! (Og da måtte du slått av varmtvannsberederen mens du ladet...) Foreløpig er det heller ikke rapportert om at batteriet tar skade av dette. Det finnes Leaf taxier. Ingen har meg bekjent måtte bytte batteri. Batteriet er her det. Man må bare skjønne at det ikke er batteriet som er problemet. Men, for all del, bare sitt der og rug på fossilbilene deres, så kan vi som har skjønt det få nyte våre privilegier i fred :-) Biffo
|
|
|
31/07/2013 10:59
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Dette gjelder fossilbiler også, men i mindre grad, men man tenker ikke over det på samme måte siden bensinstasjoner finnes over alt og det tar fem minutter å fylle tanken.
Min poliltisk ukorrekte 1,8 tonn tunge SUV bruker 0,56l/mil på strekningen Trondheim-Kristiansand når jeg holder fartsgrensene. Ferielesset med tre personer i bilen. Det er også relativt uavhengig av stigning. Det man bruker opp, får man også til en viss grad igjen nedover i en fossilbil. Berkåk-Dombås har omlag samme forbruk som Dombås-Lillehammer. Kjører jeg 130km/t på motorvei i Danmark stiger forbruket til 0.67l/mil, som en ganske signifikant økning (17,5%).
Med 75 liters tank kan jeg kjøre København-Trondheim uten å fylle diesel, men om rekkevidden var det halve, ville det ikke føles som en veldig stor ulempe. Jeg har hatt samme tankerekke. På bilferie så er det fossilbil som gjelder. ModelS er ingen tradisjonell bilferiebil. ModelS kan ta helgeturer, inntil et hurtigladenettverk er på plass. Samtidig, med 2 hurtigladere til (dombås og oppdal) , så er trondheim-oslo oppnåelig selv med i3 og Leaf. Skjønner ikke at "ishavsveien" ikke har prioritert det, de bygger seg mot sørlandet. Tesla trenger en på Alvdal eller Otta. Om ishavsveien lager 2 hurtigledere på strekningen som har norges største flyrute, så konkurrerer de med Kjos. Enig med biffo. Rug videre, elbil er ikkeno for dere!
|
|
|
|
|