En video noen har laget, om kjærligheten til sin gamle GT.
Utrolig bra. La følelser i det han ja hehe. De hadde en sånn "flip/flop" stem som kunne snus på de gode gamle GT'ne husker jeg. Hadde en sånn Aurora Avalanche før jeg kom over Zaskar og deretter et annet merke som jeg nærmest har en fetisj for haha.. Hmm kanskje legge ut noen vids om GT'ene sjøl her. Bli ferdig med Gator tråden først isåfall.. Gary Turner og Gary Klein og Gary Fischer og Gary Helfrich. Litt av en bunch ;-)
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
Er nok fremdeles på "Midnight Aurora-stadiet" jeg da.
Disse var altfor dyre for meg dengang. Husker en gang en kompis kom syklende på en GT Richter 8.0 med mag30 (1992). Det var litt hinsides dengang å ta seg råd til noe slikt, enten hadde man rik og snill pappa eller man jobbet i sykkelbutikk.
Her er utsnitt fra katalogen. Dette var det eneste året denne utførelsen var tilgjengelig.
Stålrammer var på sin høyde.
"GT started over a decade ago" - ehh, say what? Mer enn 10 år siden, som om det skal være lenge? Jammen en purung industri.
Hmmmm. Skjønner at det er gehør for GT STuff too. Må tydeligvis rote litt i bua igjen jeg skjønner jeg. Vekk med pumpehagler og Smith&Wesson 460 XVR Hunters. Rote rote. Bilder kommer;-) Jasså,så dykk like GT? Jeg digger GT. Lurer på hvor GT fikk den ideen til juSTerbart fork offset fra? Eller kanskje Gary Klein har noe han vil si? Her er en proto type på det som senere ble kjent som Attitude "Team USA" Eller "The Watermelon" som Gary & Co kalte den internt. Bildene er tatt av en Fellow Klein cyko da han var hjemme hos Gary i varehuset hans. Jeg har forøvrig blitt invitert dit. Nå ærre på tide å få ut fingra Clinter'n hehe.
Redigert av Clint Berg; 02/08/201305:02. Rediger grunn: Ska'n besøke Gary tru?
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
Nja, rakk jo ikke det. Reissuen din er knallfin, skulle gjerne tatt en tur på den.
Men det er nok fremdeles noe helt spesielt med en stål-GT fra 1991, med groove tube, originallakk, og tidsriktige deler.
Ja den er det;-) F jeg må jo bare ha meg en Stål GT igjen og enda mere noe jeg ALDRI fikk kjøpt på 90 tallet pga mangel på valør: Xizang !!! Kult å se at noen digger GT her mtbmaniac for det er et merke jeg virkelig har hjerterota planta godt nedi. Var og er go' merket mitt før jeg ble sykelig opptatt av Klein. Ja jeg jeg vet at du tror meg der mtb;-) Har noen hjul til deg her forresten
Vi er flere som digger gamle GTer her. Min første ordentlige terrengsykkel var en Ricochet, kjøpt hos Sport Extreme høsten 94. Mener jeg betalte 6990,- på tilbud, veil. var 8990,-. Med Rock Shox Quadra 10 og STX special edition rund baut, og Tange double butted CrMo-rør. Mener det var akkurat samme ramme på Karakoram på den tida, forskjellen var at Karakoram hadde stiv gaffel og LX. Sikla veldig på Avalanche, som var i alu, men den var hakket for dyr. Og det er jeg egentlig ikke lei meg for nå, for stålramma på Ricocheten er skikkelig digg (selv om jeg nok syns Kona Cinder Cone'en fra 96 er hakket bedre, og lettere).
Ramma lever enda, og vil bli konvertert til single speed i løpet av høsten.
Her i gira versjon på toppen av Stemshesten på nordmøre i 2007.
Redigert av btm; 02/08/201312:02. Rediger grunn: Inn med bilde...
Denne utførelsen kalles altså Midnight Aurora, og er laget ved å svampmale med rød, rosa, blå og lilla, og la det smelte sammen, på en svart base. Altså tilsvarende metode som Klein litt senere brukte på Rainforest og Mardigras.
Team Avalanche -91 er konstruert i USA og produsert i Japan (av Toyo?). Rørsettet er Tange Prestige Concept. Ganske heftig med internal cable routing på stålramme i 1991. Her ble det ikke spart penger.
Kanskje det var noe slikt som dette nedenfor som inspirerte denne lakken?
Har ingen planer om å gå bananas på dette bygget. Masse highend og nøttetre vil bare trekke til seg oppmerksomhet, mens rammesettet jo er flott slik det er og burde være center of attention. GT Team Avalanche -91 er som en kvalitets- 450SL/SLC, den har nok selvtillit, og vet hva den er og kan, men også hva den ikke er og ikke kan. Den later ikke som den er en luksus-Bentley eller Formel1-McLaren.
Så vi kjører heller en straight kvalitetspakke på forholdsvis nøkternt -91-nivå og uten bling.
Var litt spent på dimmen på setepinnen. Trodde opprinnelig det var 26.4. Har ingen sånne pinner, bare en 25.0 som kan shimmes opp. Men prøvde så diverse og fant at 26.8 faktisk er for lite, og 27.2 for stort. Prøvde med 27.0, og det virker perfekt. Har noen 27.0 liggende, men de er dessverre ikke tidsriktige. Hadde helst sett en Shimano Deore XT-pinne, som er fra samme periode og ikke særlig highend. Noen som har noe slikt liggende, brukt/nytt er ett fett?! Imellomtiden tager man det man haver.. Og en fin Turbo med tagg gjør seg godt.
Planlegger ellers en -91 XT-pakke. Ad skiftere så står det mellom tommelskiftere, brukte SL-M732, eller nye SL-MT62. Sistnevnte riktignok DX, men det gjør ikke noe. Skulle gjerne hatt et par ST-M092, altså første generasjons XT-Rapidfire (stacked) med kule servowave-vinduer. Er det noen som har?!
Inntil videre kan vi eventuelt kjøre på med et fint sett ST-M095. Disse er egentlig ett år for nye (kom i 1992), men det er jo ganske nære. Videre er de 7-delte som 91-modellene, og de første skifterne av typen Rapidfire plus (trigger), hvilket gjør dem litt spesielle siden denne løsningen har dominert siden da. Så kanskje kan vi la det gå..
Du klarte det umulige du ass;-) Grættis Mtbmaniac;-) Du får svinge innom en dag det passer,så skal vi rote litt i kassa etter 28 hulls M900 nav. Trenger litt hjælp oppi der se. Begynner turnusen min imorra,så da er det fri fra torsdag og fredag igjen. Gi lyd du. Dæven kliss ny U-brake ser'n ikke hver dag;-)
Henger meg på som GT entusiast, min samling er ritt/treningsykkel GT Zaskar Carbon Pro, stisykkel GT Force Carbon Expert, vintersykkel og min første GT RTS2 som var en fulldemper alle kikket etter, men som jeg ikke har lenger da det ble Carbon hardtail. Men kjenner den nye lykkelige eier om jeg vil mimre hehe.
Redigert av eckongen; 07/09/201319:26.
FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.
Den i snøen har jeg fortsatt kun for vinter bruk og til butikken. Men får godt stell. RTS2 fulldempern fikk velvalgte felger med få eiker, oppgradert gir til XTR, XT V-brems noe som trengtes til mitt bruk. Satte på ny demper også.Gøy å bruke autosol på disse rammene "blankt og fint"
FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.
Planen var gule Magura og en blanding av tidsriktig XT/XTR. Tidsriktige deler ellers og, MEN jeg er har fått et tilbud om en ramme som jeg har veldig lyst på, og det vil også koste en del tid og penger for å skaffe riktige deler til den. Vurderer derfor å selge RTS1 som ramme/gaffel kombo når den er satt sammen igjen.