|
|
Tidsmessig styring av internett/ tenåring og spill
|
Tidsmessig styring av internett/ tenåring og spill
30/07/2013 07:24
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ny teknologi. Nye muligheter. Og nye utfordringer. Vi hadde "cable tv" som tidstyv. Dagens unge har "70mb superbredbånd".. Med tenåring i huset så må internett styres, det må ned på natterstid, for at den unge håpefulle skal få sin sårt tiltrengte nattesøvn og normal menneskelig døgnrytme. Har Dlink router i dag. http://www.dlink.com/no/nb/home-solution...beam-technology Men denne kan ikke styres tidsmessig. Tror apple har noen routere som kan tidsstyres. Noen som har noen lure tips. Tenåringsforeldre med gamingkompetanse og hvilke spilltider i dere har forskjellige aldre, hadde vært kjekt å hørt fra. Vi har forsøkt å lage klassevise regler i kompisgjengen, noe som er umulig å håndheve uten tidsstyring. Drømmescenario er tids styring slik at nettet er oppe hverdager 07-12.00 og 17.00-23.00 og 07.00-24.00 helger. Og at man deaktivere trådløst nettverkpunkt fra podens Iphone (det blir brukt som backup) uten å konfiskere telefonen.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Tidsmessig styring av internett/ tenåring og spill
[Re: silverwrx]
30/07/2013 07:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Cisco hadde en slik, der du kunne sette 2-3 forskjellige wifi-nett, et for barna med tidsbegrensning og et for pappa som ikke hadde det, eget oppsett for begge nett, eget passord etc.
Flere som har slikt i dag, men har ikke sjekka så mye...du må sikkert litt opp i pris, type 12-1800 tenker jeg.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/07/2013 07:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
...Men at guttungen har nettilgang gjennom mobilen blir nok verre å gjøre noe med. 
|
|
|
30/07/2013 08:33
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Har vært gjennom det samme hjemme hos meg. Løste det med en (nå) gammel Linksys E3200 router og denne tråden: http://community.linksys.com/t5/Wireless...p/477398/page/2Sikkert andre modeller som har slik styring "in-the-box". Her kan man sette opp ulike regler som styrer tilgang til internet. Mener å huske jeg satt opp regler for hvilke ip-adresser (range) som fikk tilgang evnt ikke tilgang til bestemte klokkeslett. Mulig dette kan styres direkte på mac-adresser også, det husker jeg ikke. Jeg bestemte hvilke enheter som fikk hvilken ip-adresse gjennom routerens gui. Dette gjøres vha enhetens mac-adresse. Dette fungerte greit hos oss helt til eldstemann fant ut hvordan man endrer enhetens mac-adresse...  Ved å sjekke hvem som er pålogget på "ulovlige" tidspunkt strupet jeg tilgangen ytterligere slik at han sluttet med det...
|
|
|
30/07/2013 09:03
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Drømmescenario er tids styring slik at nettet er oppe hverdager 07-12.00 og 17.00-23.00 og 07.00-24.00 helger. Ruter i låst rom og koblet til strøm via tidsbryter. Billig, enkelt og ikke hackbart uten nøkkel. Forutsetter såklart at ruteren ikke blir "sliten" av at strømmen går daglig, mulig de ikke liker det over tid (du får spesielle spenningspulser når det kobles inn/ut). En større utfordring er kanskje at ungdommene ikke allierer seg med naboer og får tilgang til deres nett.
Redigert av Arne_And; 30/07/2013 09:03.
|
|
|
30/07/2013 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men denne kan ikke styres tidsmessig.
RTFM - spesifikt side 92Access Control
The Access Control section allows you to control access in and out of your network. Use this feature as Parental Controls to only grant access to approved sites, limit web access based on time or dates, and/or block access from applications like P2P utilities or games.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
30/07/2013 10:01
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men denne kan ikke styres tidsmessig.
RTFM - spesifikt side 92Access Control
The Access Control section allows you to control access in and out of your network. Use this feature as Parental Controls to only grant access to approved sites, limit web access based on time or dates, and/or block access from applications like P2P utilities or games. Genialt GeirK! Akkurat det som jeg jaktet etter. Stay informed and protected with mydlink™ Cloud Services This router allows you to create a high-speed home network with security features that are great for families. With mydlink™ Cloud Services you can monitor your network from wherever you are via the mydlink™ web portal or free app for your iPhone®, iPad® or Android™ device. By setting up a mydlink™ Cloud Services account you can receive email alerts to keep you informed anywhere and anytime when new devices are connecting to your network or unwanted access is detected. You can also monitor in real-time which websites are being visited with the recent browser history displayed on the mydlink™ app - great for parents limit web access based on time or dates,Det er bare å gå dypt nok i settingene.. Og med dualband, så kan vi sikkert da ha ett åpent 24/7 til wifi sikkerhetskameraene og voksen(gjeste)pålogging.
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
30/07/2013 10:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vi trekker bare ut ledningene av bredbåndsruteren når vi går til sengs, vi. Førstemann opp plugger dem inn igjen.
Men vi har ikke sikkerhetskameraer og slikt. Hadde vi hatt det, hadde jeg bare kjøpt et aksesspunkt til dedikert til formålet.
|
|
|
30/07/2013 11:37
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ledningstrikset funker ikke lenger. Det funket før til våren 2013 (ble konfirmert i år). Nå har ledningen slik autotilkoblende funksjon Og han bruker sekunder på å sette opp trådløst aksesspunkt på mobil. Begrenser bare bruken på abbonementet. Og tidsbegrensende innstillinger på aksessen på routeren som GeirK fant.
|
|
|
30/07/2013 12:21
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ledningstrikset funker ikke lenger. Det funket før til våren 2013 (ble konfirmert i år). Nå har ledningen slik autotilkoblende funksjon Og han bruker sekunder på å sette opp trådløst aksesspunkt på mobil. Begrenser bare bruken på abbonementet. Og tidsbegrensende innstillinger på aksessen på routeren som GeirK fant. Sett ruteren i et låst skap.  Vi hadde også en lang periode hvor vi tok vare på telefonen over natten. Når hun etter hvert begynte å merke hvor mye bedre livet ble på dagen lot vi henne få tilbake telefonen som en prøveordning og det fungerte faktisk greit. Nå er vi ferdige med den eldste (passert 18 år, altså eget ansvar) og det er forhåpentligvis 2-3 år til 9-åringen klarer å skaffe seg nett-tilgang via mobiltelefon.
|
|
|
30/07/2013 16:02
|
evenstuen
Entusiast
|
Entusiast
På airport extreme kan man sette opp tilgangstider styrt etter MAC-adressen til de forskjellige enhetene. Har ikke gjort det selv, men en kompis med tenåringer sier det funker helt topp.
Øyvind
|
|
|
30/07/2013 20:26
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Holder det ikke bare å være streng? 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
31/07/2013 09:26
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Det har blitt folk av både meg og kameratene mine som spilte, lurket på forum og brukte data til alle døgnets tider. Jeg må si at forbudene høres ut som en dårlig løsning som han sikkert finner en måte å omgå uansett.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
31/07/2013 09:30
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Holder det ikke bare å være streng? Enig med du, ellers kalles det også å være forelder. Trenger ikke være poppis og kamerat med barna til enhver tid. Det kalles å oppdra de. Vi har lett for å glemme den rollen litt i dag i vår streben mot å gi barna absolutt alt. Biter oss å ræva gjør den også til slutt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
31/07/2013 11:27
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Holder det ikke bare å være streng? Jo det funker det, til en viss grad. Pubertetshormoner kan ofte bidrar til et "meget godt" samarbeidsklima. Forutsatt at vi voksne er våkne og på rommet for å sjekke etterlevelsen. Reglene på tidene er krystallklare, de må bare etterleves. Med tidsstyring på router så er problemet, krangelen, sjekke hva som foregår på rommet etc, løst uten å være streng. Skyte seg selv i foten. Ja, 5åringen fikk jo egen ipad av besteforeldre i bursdag nå, så det blir morsomt årene fremover. Første appen hun ville ha? Netflix. Regler på når, og hvor ofte og hvor lenge er viktig. Far går foran som godt eksempel..
|
|
|
31/07/2013 11:34
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Holder det ikke bare å være streng?  Kan du utdype hva du mener her? Hvordan hindrer du helt spesifikt surfing og gaming på natta (når du selv har lyst til å sove) ved "å være streng"? Hvordan vet du om du lykkes?
|
|
|
[Re: Arne_And]
31/07/2013 11:36
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Holder det ikke bare å være streng?  Kan du utdype hva du mener her? Hvordan hindrer du helt spesifikt surfing og gaming på natta (når du selv har lyst til å sove) ved "å være streng"? Hvordan vet du om du lykkes? Du får ta vekk tlf / pad eller hva det nå er for en "dings" hvis ungen ikke respekterer deg og reglene du setter i deres hjem. Eller har det gått så langt at man blir anmeldt til barnevernet når man gjør dette i dag?
Redigert av Lurifax; 31/07/2013 11:37.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
31/07/2013 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du får ta vekk tlf / pad eller hva det nå er for en "dings" hvis ungen ikke respekterer deg og reglene du setter i deres hjem.
Hvis dette dreier seg om en stasjonær gaming-PC, så er det kanskje enklere å aktivere tidsstyring. Det er kanskje enklest selv i tilfellet iPad.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
31/07/2013 11:59
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er en stasjonær gamingpc (som han har kjøpt av egne penger har og kanskje noe å si).
Jeg synes styringen av tid er greiest. Den kan heller ikke "kveruleres" eller diskuteres og bruken begrenser seg selv uten noe mer mikkmakk. De liker å diskutere i den alderen.
|
|
|
31/07/2013 12:02
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Holder det ikke bare å være streng?  Kan du utdype hva du mener her? Hvordan hindrer du helt spesifikt surfing og gaming på natta (når du selv har lyst til å sove) ved "å være streng"? Hvordan vet du om du lykkes? Du får ta vekk tlf / pad eller hva det nå er for en "dings" hvis ungen ikke respekterer deg og reglene du setter i deres hjem. Eller har det gått så langt at man blir anmeldt til barnevernet når man gjør dette i dag? Les spørsmålet en gang til. Hint: "natta" og "hvordan vet du om du lykkes".
|
|
|
31/07/2013 12:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Holder det ikke bare å være streng? Jo det funker det, til en viss grad. Pubertetshormoner kan ofte bidrar til et "meget godt" samarbeidsklima. Forutsatt at vi voksne er våkne og på rommet for å sjekke etterlevelsen. Reglene på tidene er krystallklare, de må bare etterleves. Ser utfordringen med samarbeidsklima... Hva med årsak og konsekvens med å ikke etterleve? Trykking på duppedingser forbudt etter kl XX. Etterleves det ikke blir duppedings inndratt i 2 uker.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Arne_And]
31/07/2013 12:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Holder det ikke bare å være streng?  Kan du utdype hva du mener her? Hvordan hindrer du helt spesifikt surfing og gaming på natta (når du selv har lyst til å sove) ved "å være streng"? Hvordan vet du om du lykkes? Det var ment som et åpent spørsmål om dette var prøvd og konkludert som ikke fungerende. Etterlevelsen er selvfølgelig fritt frem, tror ikke man har så mange andre verktøy enn å se på de trøtte trynene til de unge håpefulle dagen etter.
|
|
|
31/07/2013 12:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ungdommer som ikke er trøtte i trynet dagen etterpå uansett søvnmengde tror jeg representerer unntaket. Det blir en svært ubehagelig diskusjon om antakelser om regelbrudd uten bevis. Jeg sier glem det!
|
|
|
31/07/2013 12:55
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ungdommer som ikke er trøtte i trynet dagen etterpå uansett søvnmengde tror jeg representerer unntaket. Det blir en svært ubehagelig diskusjon om antakelser om regelbrudd uten bevis. Jeg sier glem det! Ja, det må nok mer konkrete bevis til før man får en fellende dom over nattens surfing.
|
|
|
31/07/2013 13:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ungdommer som ikke er trøtte i trynet dagen etterpå uansett søvnmengde tror jeg representerer unntaket. Det blir en svært ubehagelig diskusjon om antakelser om regelbrudd uten bevis. Jeg sier glem det! Ja, det må nok mer konkrete bevis til før man får en fellende dom over nattens surfing. Og det er litt trist i seg selv, hva med at far og mor sier. Nei, telefonen lar du ligger her. Hvorfor skal man ha noen bevisbyrde ovenfor å si nei til bruk av slikt etter et gitt tidspunkt. Brukes det ikke - vel så er det heller ikke noe savn. Sier man nei, den skal ligge her så har mang lagt en rimelig klar føring som ikke kan tolkes feil. Vi skyter oss selv i foten hele tiden når vi snur tvert om på problemstillingen. Det er vi som skal være voksne - sette regler og håndheve de. At de ikke alltid er like poppis, det får vi nesten bare leve med. Det kommer barna til gode senere i livet.
|
|
|
31/07/2013 13:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ungdommer som ikke er trøtte i trynet dagen etterpå uansett søvnmengde tror jeg representerer unntaket. Det blir en svært ubehagelig diskusjon om antakelser om regelbrudd uten bevis. Jeg sier glem det! Ja, det må nok mer konkrete bevis til før man får en fellende dom over nattens surfing. Og det er litt trist i seg selv, hva med at far og mor sier. Nei, telefonen lar du ligger her. Hvorfor skal man ha noen bevisbyrde ovenfor å si nei til bruk av slikt etter et gitt tidspunkt. Far: "Du ser trøtt ut. Har du surfet i natt?" Datter: "Nei". Faren har nå valget mellom å påstå at datteren både lyver og trosser forbud - uten bevis, eller han kan velge å kjøre ingenting. Hva ville du gjort?
|
|
|
31/07/2013 13:51
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det kommer vel ann på personen. Man må vel ikke ende opp i en anklage eller innrømmelse for at barnet skal innse at det ikke er greit.
Så er det noen personligheter som ikke korrigerer sin oppførsel eller føler skyldfølelse når de ser de skuffer andre, mens andre gjør det. Her må man kjenne personen.
|
|
|
31/07/2013 14:43
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ungdommer som ikke er trøtte i trynet dagen etterpå uansett søvnmengde tror jeg representerer unntaket. Det blir en svært ubehagelig diskusjon om antakelser om regelbrudd uten bevis. Jeg sier glem det! Ja, det må nok mer konkrete bevis til før man får en fellende dom over nattens surfing. Og det er litt trist i seg selv, hva med at far og mor sier. Nei, telefonen lar du ligger her. Hvorfor skal man ha noen bevisbyrde ovenfor å si nei til bruk av slikt etter et gitt tidspunkt. Far: "Du ser trøtt ut. Har du surfet i natt?" Datter: "Nei". Faren har nå valget mellom å påstå at datteren både lyver og trosser forbud - uten bevis, eller han kan velge å kjøre ingenting. Hva ville du gjort? Jeg ville snakket åpent om dette, ikke nødvendigvis samme morgen som ungen ser trøtt ut. Er ikke sånn at jeg hadde snudd dette med et sverdslag i løpet av en dag. Og om fenomenet gjentok seg så ville jeg nok ikke vært så bekymret for å beskylde ungen for å gjøre noe galt. Far: Du ser trøtt ut, har du vært på nett og sovnet sent i natt? Datter: Nei, Far: Hmm, er du helt sikker på dette? Du pleier ellers ikke være slik når du har fått rikelig med søvn. Datter: Nei, jeg lover. Far: Da gjør det kanskje ikke noe om du lar telefonen ligge i stuen om natten siden den ikke er i bruk, da unngår du å bli vekket om noen andre sender deg meldinger osv. Datter: Tror du ikke på meg? Far: Jo, men siden telefonen uansett ikke brukes på kveld/nattetid og vi ser du er sliten så får vi i det minste en ting mindre å tenke på rundt hvorfor du ikke sover den tiden du trenger. Datter: Ååååå. det er urettferdig, løper på rommet, stenger døra og blir der. Etter litt tid så går det over, det er å være forelder. Man gjør ting som ikke nødvendigvis er poppis fra tid til annen. Jeg vil råde dere til å prøve for sklir det for langt ut, så er det toget gått. Har dere ingen opplevelser fra barndommen hvor dere bare ble fortalt at sånn er det bare? Eller er det derfor dere har bestemt dere for at SÅNN skal ikke jeg være mot mine barn? Likefullt så er dere stort sett oppegående og vellykkede folk som sykler og skriver på forum. Noe rett gjorde foreldrene våre også. Kan ikke si jeg husker så voldsomt mye av det negative mine foreldre ga meg, men husker ekstremt mye bra. Men jeg husker veldig godt at jeg hadde en del grenser å forholde meg til. Jeg ville nok aldri fått TV, PC og Telefon på rommet mitt. Ikke ville jeg savnet det heller. Har mer enn nok av slikt i dag, og det har mine barn hatt også, siden de var 10 år ca. Ingen av de har hatt dette på soverommet etter leggetid. Ikke har de mast om det heller. Har blitt folk av de også, de har til og med såpass glede av sin far at de reiser etter meg på ferie og overrasker meg. Som i år, så kom alle tre jentene kjørende i bil til Grimstad med telt for å være sammen med meg. Så de virker ikke å ha tatt nevneverdig skade av noen grenser.
Redigert av Lurifax; 31/07/2013 14:47.
|
|
|
31/07/2013 15:00
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Gjennomføring er et viktig stikkord. Hjelper lite å si man skal gjøre ditten og datten om man ikke gjennomfører det.
Kjenner mange som sier til unga at nå er det nok, nå blir det sånn eller sånn, også snur det seg helt rundt etter noen få timer. Ble ikke sånn likevel. Det er ekstremt uheldig og gir helt feil signaler.
Barn forstår det meste til slutt, men de vil tøyle grenser og strekke strikken så langt det går. Sånn er det bare, og sånn har det nok alltid vært også. Så da gjenstår bare veileder/leder rollen for foreldrene. Den må man ta, man kan ikke forvente at barna skal gi den til deg.
|
|
|
31/07/2013 15:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fikk du med deg at det gjaldt en stasjonær gaming-PC og ikke en telefon. Selv om man tar bare skjermen, er det ikke særlig praktisk å låse den inn hver natt.
Å bli fortalt at "sånn er det bare", er jeg ikke tilhengwr av. Mine barn har og hatt regler og grenser å forholde seg til, men etter min mening er det langt lettere å akseptere en regel dersom man blir forklart hvorfor.
Selvfølgelig har ikke ungene dine tatt skade av å få satt grenser. Jeg skjønner ikke en gang hvorfor du nevner det siden ingen her inne har forsøkt å påstå det motsatte.
|
|
|
|
|