|
Ødelagt XX1 twister på tur nr 2.
|
Ødelagt XX1 twister på tur nr 2.
29/07/2013 16:11
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Trodde ikke det var mulig (kan være feilproduksjon),men monterte xx1 girssystem på den ene sykkelen min. Valgte twister girhendel (har god erfaring med både twister og trigger). Monterte girene, syklet en en 5 mils tur på onsdag for å teste, tenkte dette "funker som gull", så syklet Furusjøen (Pathfinder, NC løypa) mot egen fornuft ( sa selv i forkant at jeg ikke skulle da jeg var usikker på hvor lurt det var mht nettopp montert).
Men smart er en jo sjelden, og funket som gull på oppvarming. Men etter ca en halvtime, ganske kort inne på et veldig langt stiparti, merket jeg at giret ikke funket. Kjede la seg kun en plass (midt i), lettere så måtte jeg holde twisteren inne på riktig gir (og ikke dra for langt for da gikk den over kasetten). Konkluderte med at det måtte være twisteren og innstilte meg å komme igjennom tross dette (les Furusjøen tråden for resultat he he).
Så på den i går men fant ikke ut noe, annet en at det ikke funket. Litt mer tid og mer motivert i dag. Skrur av Twisteren og plastbiter og andre ting faller ut og sprekker i plasten. Så min antagelse over at Twister tok kvelden var rett.
Så spm, er det reklamasjon, eller kan jeg montert den feil (ikke i forhold til hva jeg kan se), ikke kjøpt den lokalt, tenkte å sende mail, evt sende hele twisteren. Hva tenker dere ? Finner Sram Norge på facebook (selv om jeg selv ikke er på Facern), men ikke ellers noen hjemmeside når jeg googler ? noen som har en link ?
Uavhengig av dette må jeg selvsagt ha en girveksler kjapt, og tror jeg da hopper over twister og hiver meg på Trigger igjen. Noen andre erfaringer med xx1 girvekslerne ? hvem er billigst ?
Redigert av oddefa; 29/07/2013 16:12.
|
|
|
Re: Ødelagt XX1 twister på tur nr 2.
[Re: Oddefa]
29/07/2013 16:28
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Er vel Stian Sport som importerer Sram. Etter at jeg monterte den som fulgte med sykkelen jeg kjøpe av deg kan det jo være umulig å montere den feil. Det er jo bare en skrue.
Redigert av Lid; 29/07/2013 16:30.
|
|
|
29/07/2013 16:29
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Foresten, ser Chain har trigger til ok pris og når det står uten clamp and cables menes da beregnet til matchmaker og uten girstrømpe men med vaier ? Twisteren kom med strømpe også (men det har jeg jo nå da). Har matchmaker til XX (har xx bremser nå) da det var det jeg hadde før på denne sykkelen, har XX og XX1 samme matchmaker ? antar det og det ser sånn ut men greit å være sikker:)
|
|
|
29/07/2013 17:57
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Foresten, ser Chain har trigger til ok pris og når det står uten clamp and cables menes da beregnet til matchmaker og uten girstrømpe men med vaier ? Twisteren kom med strømpe også (men det har jeg jo nå da). Har matchmaker til XX (har xx bremser nå) da det var det jeg hadde før på denne sykkelen, har XX og XX1 samme matchmaker ? antar det og det ser sånn ut men greit å være sikker:) Ja de har samme matchmaker, men vet ikke om det følger med wire. Er vel ikke store investeringen å kaste med en XTR wire kanskje, og trenger du den ikke nå så har du til senere. Kjøpe trigger, og sjekke om reklamasjon på twister og ha i bakhånd kanskje? Evt. selge? Kjipt utstyret ikke holder, men kanskje greit å finne ut det nå tross alt, og ikke på UB? Vet ikke hvilket ritt som var viktigst for deg... Men vil ikke si at Furusjøen var noe steg ned ift UB, minst like hardt synes jeg!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Lid]
29/07/2013 18:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er vel Stian Sport som importerer Sram. Etter at jeg monterte den som fulgte med sykkelen jeg kjøpe av deg kan det jo være umulig å montere den feil. Det er jo bare en skrue. Stian Sport har ikke hatt SRAM på mange år. Det er Cycle Service Nordic som har SRAM. De pleier å være ganske så greie på servicen, tross litt dårlig bemanning. http://www.cycleservicenordic.com/dk.aspxDe har verksted/kontor/showroom rett ved Kirkerudbakken i Bærum.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
29/07/2013 19:05
|
olaho
Medlem
|
Medlem
"Alle" jeg kjenner (4-5 stk) som har sykler med XX1 gripshift har røket denne på ca samme måte som du beskriver i løpet av få turer. Hos meg fungerte det ikke å gire i det hele tatt når det skjedde sent i vår. Dette er en kjent produksjonsfeil på tidlige utgaver av XX1 gripshift, men skal ha blitt rettet opp i til senere produksjonsbatcher. Jeg vet ikke når du har kjøpt, men vil tippe du har fått en gammel utgave.
En annen rytter fra Milsluker'n-teamet ødela også sin på NC på Kvam i helga (vi lå sammen i det det skjedde), veldig veldig irriterende når man ligger godt an og har god flyt.
At ikke SRAM har byttet ut alle disse tidlige gripshiftene kostnadsfritt er for meg en gåte...
|
|
|
29/07/2013 20:08
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Jeg fikk byttet ut min twister kostnadsfritt på Hank i Trondheim. De sa det var et kjent produksjonsfeil.
Samme med kjedet. som røyk nesten med en gang. Fikk et nytt XX1-kjede uten spaltene på siden av de ytterste lenkeme. Dette med kjedet er imidlertid litt mer mystisk. Jeg har ikke hørt noe om at det var noe kjent feil på kjedene.
Begge deler har imidlertid fungert uten problemer i 150 mil etterpå.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/07/2013 21:27
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Er vel Stian Sport som importerer Sram. Etter at jeg monterte den som fulgte med sykkelen jeg kjøpe av deg kan det jo være umulig å montere den feil. Det er jo bare en skrue. Stian Sport har ikke hatt SRAM på mange år. Det er Cycle Service Nordic som har SRAM. De pleier å være ganske så greie på servicen, tross litt dårlig bemanning. http://www.cycleservicenordic.com/dk.aspxDe har verksted/kontor/showroom rett ved Kirkerudbakken i Bærum. Ok. Har bare sett på nettsiden deres at de fører Sram.
|
|
|
29/07/2013 21:40
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for god info folkens, skal sende de en mail, men bestiller også Triggere likevel, selv om jeg har hatt XO twister på stisykkelen så er jeg litt med beigestra for trigger når jeg sykler sti og spesielt nedover. Men "godt" å vite at det handler om kjent utstyrs problematikk og ikke at jeg er for sterk for Twister he he.
Når det gjelder ritt Hans Olav så er vel alle ritt mer eller mindre like viktig når en sykler de, selv om en ser anderledes på det i forkant og evt etterkant. Men klart at ødelagt gir for større konsekvenser for ritt som Furusjøen og UB, en Elgtråkket eller Terningrittet for å ta noen korte lokale. Furusjøen er muligens det morsomste rittet jeg har syklet, og det mener jeg til tross for at siste 3 mila ble smertefulle. Men når en sykler ritt så vil en jo prestere best mulig samme hva.
Noen ganger har en flaks, finner ut når en kommer i mål at en har punktert, andre ganger på oppvarming osv.
Redigert av oddefa; 29/07/2013 21:40.
|
|
|
29/07/2013 22:02
|
jumbo
Fersking
|
Fersking
Dette er et kjent problem og vet om flere som har fått byttet dette kostnad fritt. Første serien som har dette problemet. Kontakt dem du har kjøpt twisteren av så får du nok ny.
|
|
|
18/08/2013 17:23
|
Jaro
Entusiast
|
Entusiast
Twisteren til første serien XX1 er alle av elendig kvalitet. Det samme med første serien av kjeder (den varianten med hull). Det som jeg synes er verre er at mange også sliter med gearveksleren. Den bråker og tuller. Vet at det ligger flere DIY videoer på nettet og bilder om hvordan dette kan justeres/smøres, men jeg begynner likevel å tvile. Jeg har hatt XX1 i et halvt år nå, og jeg er ikke imponert av kvaliteten. Kanskje det ikke var lurt å være tidlig ute med XX1, er egentlig det jeg konkluderer med. Må samtidig berømme importøren som har vært imøtekommende når det gjelder reklamasjoner på XX1.
|
|
|
|
|