Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett

Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett #1649234 29/07/2013 11:25
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ser at crc har tilbud på Easton EA90 RT. Som er slangeløse
landeveisdekk hvor man kan bruke clincher dekk og jeg har fortstått
ting riktig. Altså litt mer brukervennlig enn pariser.

http://www.bikeradar.com/road/gear/categ...eelset-13-47242

Pris- og vektklasse ligger nå med Fulcrum R3/ Shimano RS80/ Ksyrium
Elite. Spørsmålet er om Easton settet er noe å satse på? Finner lite
brukererfaringer på nettet. Utfra anmeldelser er felgen bred og passer
spesielt bra til 25mm, ulempen er at foreløpig er dekkutvalget
begrenset. Selvom jeg ikke trenger nye hjul, dvs egentlig trenger jeg
det iom at jeg fortsatt har (DT Swiss R1850) hjulene sykkelen ble
levert med, men iom at jeg fortsatt suller rundt med en fart på 30
km/t er vel neppe hjulene det store problemet, selvom de er litt
tunge. Ble en lang setning det men dere vet hva jeg mener.
Ble uansett litt interessert når jeg så disse.
http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=85166

Samtidig vet jeg at jeg får pent brukte DA C24 7900 eller 9000 til
noen hundrelapper ekstra, kanskje like greit å vente til de dukker opp
et fint par på brukten iom at jeg har hjul som fungerer på et vis.
Argumenter for enten å slå til på EA90 eller være fornuftig og bruke nåværende hjul og vente på brukte DA mottas med takk ICON_SMILE

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1649684 30/07/2013 11:02
make art Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke bare kjøpe et par med ultegrahjul? På Bikeshop koster de 2500. Holdbare og klare til slangeløst. veier 1650 gram.

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1649691 30/07/2013 11:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Brede og slangeløse hjul er bedre enn smale slangehjul nesten uansett. Ta Eastonhjulene så er du fortsatt litt i forkant av den neste trenden. I tillegg til de genuine fordelene selvsagt. Søk litt på forumet så får du treff på dette der jeg roser brede felger og slangeløse dekk. ICON_WINK

LarsB

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1649827 30/07/2013 15:31
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg kjøpte Ultremo Tubeless og de fungerer som fy. Har tilogmed testa med tegnestift både midt i og i sideveggen. Hullet tettes tvert.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1649965 30/07/2013 19:24
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kan man stappe i slange i tubeless til landevei hvis det blir krisepunktering?

Create the problem and sell the solution
Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: larsb] #1649997 30/07/2013 20:00
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: make art
Hvorfor ikke bare kjøpe et par med ultegrahjul? På Bikeshop koster de 2500. Holdbare og klare til slangeløst. veier 1650 gram.

Takker for tips, men jeg har allerede bestemt meg for å være fornuftig. Tror jeg.

Vet du om DA c24 7900 eller 9000 er klargjort for slangeløst?

Sitat: larsb
Brede og slangeløse hjul er bedre enn smale slangehjul nesten uansett. Ta Eastonhjulene så er du fortsatt litt i forkant av den neste trenden. I tillegg til de genuine fordelene selvsagt. Søk litt på forumet så får du treff på dette der jeg roser brede felger og slangeløse dekk. ICON_WINK

LarsB

Hvordan er DA c24 på bredden i forhold til EA90? Har inntrykk av at utvalget og til hørende prisen beveger seg i riktig retning.

Og hva disse i forhold til DA og EA?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42382260

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1650090 31/07/2013 00:12
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Ja, det kan man, og det har jeg fått prøve da "Ghettoventilen" ble for smal og forsvant gjennom hullet ICON_WINK

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1650328 31/07/2013 11:46
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: kimare

Vet du om DA c24 7900 eller 9000 er klargjort for slangeløst?

Varenr som slutter på CL er clincher med felgtape, det som slutter på TL er tubeless med helt solid "bunn" i felgen, slik jeg har forstått det. TL er også ca. 70 gram tyngre og litt dyrere. I tillegg blir det vel også noen hundre gram tyngre med selve tubeless-dekkene + guffe, enn med clincher-dekk+slange.

Er veldig interessert i DA 24 selv, men det er uklart for meg om tubeless er verdt ekstra bry, vekt og pris.

Er DA24 en stor upgrade over Ksyrium Elite? Merker at de ruller dårligere enn C4 hjulene på min gamle sykkel, men veldig fornøyd med hvor holdbare de er ovenfor hull i asfalten, og hvor mye deiligere det er å bremse på alu flate enn karbon.

Redigert av DuffMcShank; 31/07/2013 11:47.

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1650346 31/07/2013 12:13
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: DuffMcShank
. I tillegg blir det vel også noen hundre gram tyngre med selve tubeless-dekkene + guffe, enn med clincher-dekk+slange.

Mine Hutchinson Fusion 3 Road Tubeless har jeg veid til 311 og 312 gram. Ventil veier ca 5 gram. I tillegg kommer en bitteliten skvett guffe. La oss si 20 gram. Det er 340 gram til sammen.

Vittoria Open Corsa CX evo lll veier 220 gram. En grønn Michelin latexslange ligger på ca 90 fram Da er vi oppe på 310 gram Det gir en total mervekt på hjulene på 60 gram. I tillegg er sammeligningen min litt snill. Hvis vi bytter til Hutchinson AtomRoad Tubeless på 270 gram så er tubelessalternativet 30 gram lettere

LarsB

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1650516 31/07/2013 16:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tja... skal man ta det letteste fra begge verdener er det vel kanskje mer relevant å sammenligne med Conti Supersonic slange (50g) + Conti TT dekk (175g) = 225g, vs. atom tubeless (250g) + ventil (5g) + guffe (20g) = 275g, per dekk (vekter tatt fra bikeshop).

Så da blir det ~170 gram ekstra totalt for tubeless (dekk + felger), ikke mye men det kan fort koste noen tusenlapper å ta igjen vekta på andre deler ICON_SMILE Når det er sagt, kanskje man gutser på å ha med 0/1 reserveslange med tubeless i stedet for 1/2 med clincher og sparer det inn der igjen ICON_WINK

Men det er vel mer relevant å sammenligne delene man faktisk ville brukt i et vanlig tilfelle, og hvordan følelsen på veien er.

Kom over denne posten angående CL vs. TL på Cervelo sitt forum
Quote:

I rode the C24 tubeless for a year before selling them a couple of months ago. I then bought the C24 clincher (9000). Plus I've also bought the new C50's--now THAT is a great wheelset.

As for the tubeless, the benefits are fewer punctures, reduction in potential for sudden air loss (blow outs--particularly comforting if you've ever had a blow out on a high speed descent). A tubeless tire will not come loose from the rim. You can ride it flat, slowly, but you can keep moving. You can't get pinch flats because there's no tube. I never had problems with that anyway. The marketing says that you can ride lower pressures (no pinch flat danger). The lower pressures I've seen talked about in the marketing are 100 psi, maybe 90. I typically ride 90-100 psi anyway (again, I've never had a pinch flat). Marketing says the ride is superior due to less friction owing to no tube/tire interaction (since there's no tube). I guess I'm not particularly sensitive to that kind of thing because I didn't notice a difference. On the other hand, I have a friend that LOVES the ride, claims it's a huge difference. I just didn't notice.

Downers: tires are difficult to mount, lot's of work required when you're new to it. There are different tricks to mounting the tires which you'll learn over time. Beware the first effort, though, if you go the tubeless route. It can be exaspearating. Get a lesson from the shop where you buy.

Shimano says to not use sealant. Which is goofy as it eliminates one of the biggest benefits of tubeless--fewer flats. You cannot use Stan's with the Shimano road wheels as Stan's interacts negatively with the rim finish. Bontrager has a new sealant that's supposed to be safe to use with about any wheelset. I repeat: DO NOT USE Stan's sealant with Shimano road wheels; it affects the rim and voids the warranty. Use other sealants at your own risk as far as the Shimano warranty goes (in the USA, at least). There are several others to look at including Bontrager, Caffelatex, and Hutchinson's Protect'Air Max. I am not recommending any of them--you'll have to get advice from your shop. Make sure they clear whatever they recommend with the mfg's warranty.

If you have a flat with a tubeless/sealant combo the sealant escapes from the puncture point and squirts all over everything until the puncture seals. It cleans off with water and some effort, but it's a hassle. I had it all over the back of the seat stay, chain stays, under the saddle, etc.

If you ever have a flat on the road that the sealant won't seal, good luck. It can be fixed by putting a tube in, or patching the tire from the inside with a patch, but dealing with the 2-4 oz of liquid sealant splashing over everything, and then re-mounting the tire--I can only imagine how big a headache (and mess) that would be. I never had it happen, but there will be an instance where a hole's too big to seal and an alternative will have to be done. You'd have to use CO2 to properly re-seat the tire. Not a big deal, but a hand pump won't work.

Replacing tires was always a huge hassle as the old sealant has to be cleaned out of the bead. It's goopy and runny at the same time and it's at least an hour's worth of work to clean the stuff out of the bead. And they're finicky as heck. . . sometimes there's just that point in the tire/bead juncture that just does NOT want to seal.

You need a compressor to seat the tubeless tires (at least it's a lot easier if you do. I hear some people can do it with a hand pump; stronger men than I. Maybe they're just a myth?). No big deal if you already have a compressor (I have one). You can use CO2 cartridges instead. The tires need a sudden/strong blast of air to seat the bead.

After switching back to clinchers it won't surprise you to know that on the first ride I had a flat; but they're so easy to fix. I still didn't regret going back for more than a half a minute. I don't know if they'll catch on in a big way, or what improvements might be made as time goes on. There are a couple of new tire choices now, and several wheel makers are on board. I'm perfectly okay with clinchers for the time being.

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1650891 01/08/2013 08:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: DuffMcShank
Tja... skal man ta det letteste fra begge verdener er det vel kanskje mer relevant å sammenligne med Conti Supersonic slange (50g) + Conti TT dekk (175g) = 225g, vs. atom tubeless (250g) + ventil (5g) + guffe (20g) = 275g, per dekk (vekter tatt fra bikeshop).

Så da blir det ~170 gram ekstra totalt for tubeless (dekk + felger), ikke mye men det kan fort koste noen tusenlapper å ta igjen vekta på andre deler ICON_SMILE Når det er sagt, kanskje man gutser på å ha med 0/1 reserveslange med tubeless i stedet for 1/2 med clincher og sparer det inn der igjen ICON_WINK

Men det er vel mer relevant å sammenligne delene man faktisk ville brukt i et vanlig tilfelle, og hvordan følelsen på veien er.

Hvis man skal sammenligne delene man faktisk ville brukt i et vanlig tilfelle bør vi bytte ut Vittoria dekkene i mitt eksempel med Vittoria Open Pave 25 mm og 100 grams butylslanger som er det jeg brukte før. Jeg lot være siden det alltid kommer noen å sier at man får lettere komboer ICON_SMILE

Uansett vil selv Atom være 100 ganger mer punkteringssikker og trolig komfortabel,selv om de er smale, enn Conti TT dekkene du lister opp. Så i ett normalt tilfelle vil det ikke være noen betydelig vektstraff å kjøre slangeløst. I ekstremtilfellene taper slangeløst for clincher. Men jeg kjører så sjelden bakketempo på perfekt asfalt, og så ofte i trafikk på veier i Oslo. Så for meg utgår ekstremtilfellet ditt.

Han hatern fra Cerveloforumet har klart å samle opp alle motargumenter jeg har hørt om. Bare litt kommentering fra min side:

Quote:
tires are difficult to mount, lot's of work required when you're new to it

Hvis man er ny, og ikke leser seg opp på forhånd kan man få problemer. Men det er nok av folk som klusser til liming av tubular eller å bytte slange på clincher også.

Quote:
You need a compressor to seat the tubeless tires

Kommer helt an på. Mine Velocity A23/Hutchinson Fusion er det letteste tubelessoppsettet jeg har vært borti. Det gikk rett opp med SKS Rennkompressor, som normalt har for lite volum til lykkes. Campagnolo Neutron og Fusin 2 måtte på bensinstasjonen.

Quote:
Replacing tires was always a huge hassle as the old sealant has to be cleaned out of the bead. It's goopy and runny at the same time and it's at least an hour's worth of work to clean the stuff out of the bead.

Jeg skyller med kaldt vann og det er det.

Quote:
If you have a flat with a tubeless/sealant combo the sealant escapes from the puncture point and squirts all over everything until the puncture seals.

Normalt tetter det så fort at man ikke merker det en gang. Tetter det ikke vil det sprute til trykket eller guffa er borte. Det har ikke skjedd meg enda,

Quote:
If you ever have a flat on the road that the sealant won't seal, good luck. It can be fixed by putting a tube in, or patching the tire from the inside with a patch, but dealing with the 2-4 oz of liquid sealant splashing over everything, and then re-mounting the tire--I can only imagine how big a headache (and mess) that would be. I never had it happen, but there will be an instance where a hole's too big to seal and an alternative will have to be done. You'd have to use CO2 to properly re-seat the tire. Not a big deal, but a hand pump won't work.

Hvis guffa ikke tetter legger man inn en slange. Det er lite problematisk med den guffa som er i dekket hvis man ikke har latexallergi.Restguffe er bare å helle ut eller ignorere. At man ikke kan pumpe opp en slange med håndpumpe er bare tøys. I det ene øyeblikket har fyren problemer med at guffa spruter overalt, i det neste med at den er i dekket.

Jeg ser ingen grunn til at akkurat denne karen skal tas til inntekt for at slangeløst på veien er dumt. Det er lett å finne motsatte eveangelister i fleng om man googler litt. Her er en tøysekopp som har en blogg for å hylle slangeløst. En eller annen Jason fra Denver:
http://roadtubeless.blogspot.no/

Jeg sier ikke at alt er perfekt med slangeløst oppsett på veien. For egen del kunne jeg ønske meg følgende:
Lettere
Bredere
Feelingen til Open Pave med latexslanger på brede felger
Sikrere på vått.

Men når jeg får dette:
pottetett (trenger bare pumpe hver fjortende dag)
kan kjøre 5,5 bar bak og 5 foran
punkteringsfritt (punga en gang i et bombekrater på tre sesonger)
vesentlig mer komfortabelt enn tilsvarende brede clincher
ufattelig slitesterkt (får bare problem med oppgradering)
konkurransedyktig vekt
opplevd rullemotstand svært lav

Så er det greit for meg. Jeg regner med at en del av minusene rettes i de neste generasjonene med dek som kommer ut. De som synes det høres ut som en dårlig ide med slangeløst kan jo la være. Det er ikke så lenge siden vi hadde en diger diskusjon om det var lurt med 25 mm dekk også.

LarsB

Redigert av larsb; 01/08/2013 08:21.
Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1696277 08/10/2013 19:14
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tar opp denne tråden igjen; er det litt mot sin hensikt å kjøpe DA C24 TL, da disse i følge Shimano (og diverse brukererfaringer) ikke tåler guffe over tid?

Vingler fortsatt veldig mellom clincher/tubeless/tubular for mitt ev. nye hjulsett.

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1696448 09/10/2013 06:39
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Tror det skal gå bra om du bruker en guffe uten ammoniakk i, CafféLatex f.eks.:

http://www.wiggle.co.uk/effetto-caffe-latex-sealant-250ml/

Redigert av imag; 09/10/2013 06:40.
Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1721080 05/12/2013 05:48
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Til info: Easton EA90 RT selges til 2400 kroner på CRC nå, 66% rabatt :
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/easton-ea90-rt-road-wheelset-2013/rp-prod113744

Kjøpte meg et par ICON_SMILE

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1721098 05/12/2013 07:38
Bakkeklatrer Offline
Entusiast
Entusiast
Det tror jeg du har gjort et godt kjøp - kjøp et par Schwalbe Ultremo og du her et veldig enkelt oppsett. Vil også tro at det kommer en del nye dekk snart, ser ut som dette med tubeless på racer endelig begynner å røre litt på seg

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1721126 05/12/2013 08:53
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjøpte meg et slikt sett fra CRC for noen dager siden, når man i tillegg fikk 250 kr i rabatt når man brukte mer enn 1999 kroner, med andre ord 2150 kroner for settet. Røverkjøp, selv når man tar høyde for mva og fortollingsgebyr.

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: kimare] #1721183 05/12/2013 11:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg har noen ubrukte fusion 3, men vurderer å selge de til fordel for 25 eller 28 mm tubeless... er det anbefalt med 23 foran uansett? Og hvilket er ev. det beste 25/28 allround dekket?

Re: Easton EA90 RT - slangeløst hjulsett [Re: DuffMcShank] #1721297 05/12/2013 15:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du kan jo kanskje prøve de dekkene du har. 23 mm fusion 3 ligger ikke langt bak 26 mm brede Vittoria Open Pave i opplevd komfort så fremt du utnytter muligheten for lave lufttyrykk. (Kjører du for høyt får de en stumm følelse)

LarsB

Moderator  support, Valentino