Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud

Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud #1648692 27/07/2013 21:43
pogoman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ender opp med å sykle en god del asfalt. Både som tilbringerdistanse i Maridalen og på rundene nær Kragerø i sommerferien.

Eksempler fra ferien er:
http://app.strava.com/segments/3990312
http://app.strava.com/segments/1583147
Eksempel fra maridalen er f.eks:
http://app.strava.com/segments/1117086
Selv om jeg er usselt dårlig på sykkel kan jeg ikke kvi meg for å tenke at om jeg kjøpte inn en rimelig racer ville jeg ha det morsommere på asfalt og få bedre tider/strava-plasseringer nærmest gratis.

Er jeg helt på jordet?
Burde jeg tviholde på at asfalt er tilbringervirksomhet og at grus er det eneste saliggjørende?
Heller bruke pengene på en lettere ramme/ny HT?

Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1648696 27/07/2013 22:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når ble grus saliggjørende? Den dagen du setter PTK (oppover eller nedover, your choice) på en racer kan vi snakkes.

På den seriøse siden triller/tråkker du sykt raskt på 23 - 28mm dekk og en kompaktkrank på egnet underlag ... ICON_TONGUE

Redigert av Garpen; 27/07/2013 22:01.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1648707 27/07/2013 22:40
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøpte en grusracer Hr CVT 2013 mod som jeg er superfornøyd med og ved påsketider ble fristelsen for stor så jeg kjøpte en RRC Team (Landeveissykkel) fra samme kilde.
Har aldri i mitt liv syklet en eneste meter på en racer og de første mila visste jeg ikke helt hva jeg skulle mene. Trengte åpenbart litt tilvenningstid før jeg fant meg til rette. I starten syntes jeg også at forskjellene var mindre enn jeg trodde de skulle være på fart og asfalt.

Nå føler jeg at jeg sitter godt etter mindre justeringer og fått noen titalls mil på raceren og visst er det forskjell :-) Med den svært så beskjedne erfaringen jeg har sitter jeg med en litt merkelig følelse av at motbakkene er "kortere og mindre bratte" med racer enn med HT ? Trodde jeg skulle slite med utvekslingen, men det gikk over all forventning.

Jeg er ikke ute etter å bli best eller toppe noens tid noe sted. Kun godfølelsen og muligheten til å variere litt alt etter hvor jeg skal å hva jeg føler for. MEN det er liten tvil om at du vil sykle en god del raskere med mindre anstrengelse på en racer så sant vi snakker asfalt :-) Må vel erkjenne at min største konkurrent er meg selv og egne tider på faste ruter så helt uten ambisjoner er jeg ikke tross alt.

Løp å lån og eventuelt kjøp. Søk på Finn.no fort vekk 10 000 av på en sykkel til 25 000 som knapt er brukt. Dog krever det som sagt tilvenning så ikke la et litt frustrerende førsteinntrykk stoppe deg.

Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1648713 27/07/2013 22:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: pogoman
Ender opp med å sykle en god del asfalt. Både som tilbringerdistanse i Maridalen og på rundene nær Kragerø i sommerferien.

Eksempler fra ferien er:
http://app.strava.com/segments/3990312
http://app.strava.com/segments/1583147
Eksempel fra maridalen er f.eks:
http://app.strava.com/segments/1117086
Selv om jeg er usselt dårlig på sykkel kan jeg ikke kvi meg for å tenke at om jeg kjøpte inn en rimelig racer ville jeg ha det morsommere på asfalt og få bedre tider/strava-plasseringer nærmest gratis.

Er jeg helt på jordet?
Burde jeg tviholde på at asfalt er tilbringervirksomhet og at grus er det eneste saliggjørende?
Heller bruke pengene på en lettere ramme/ny HT?

Du vinner jo ikke noe på å bra strava tider. En av KOMene jeg hadde i Oslo området var med tung mtb. Ser at noen har tatt den på racer men ikke mange. Så gjør den sykkelen du har best mulig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1649755 30/07/2013 13:10
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan fint kjøre racer på grus i Nordmarka, iallfall opp til Bjørnholt er det fin oljegrus nå, om du setter på en litt stor kassett bak ICON_LAUGH

Har sykla Rye-runden på racer med 25mm dekk, det er litt kronglete i de mest steinete partiene men det går.

Ellers høres det ut som om du ikke burde hatt MTB, men en CX...

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1649765 30/07/2013 13:24
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Du trenger å gjøre to ting:
- Ta med terrengsykkelen ut i terrenget. Du kan frakte deg gjennom Maridalen på stier også, vet du.
- Få deg en racer og virkelig oppleve asfaltfølelsen med bukkestyre. Madone 2.1 er en perfekt start med nydelig geometri.

ICON_WINK

Del stien, skru av Strava
Re: Racer vs MTB på asfalt - Strava er en ond gud [Re: pogoman] #1649872 30/07/2013 16:23
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med Jo_Inge, bruk litt tid på å finne gode sykkelstier, f.eks her på forumet eller på et av de online sti-kartene for Nordmarka. Om du bare går etter blåstier er det mange som ikke er særlig egna til sykling, så finn noen som er anbefalte.

Jeg er et lykkeligere menneske med litt mer spesialiserte sykler enn jeg var da jeg prøvde å få én sykkel til å gjøre alt, hadde en stiv MTB med slicks- og grus-dekk som ikke var spesielt bra til noe som helst.

Kan jo ha noe å gjøre med at jeg rett og slett har FLERE sykler nå.. ICON_WINK

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support